Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
Kersje
07-09-2021 om 11:51
Rachel. schreef op 07-09-2021 om 11:07:
[..]
Nee maar dan is het ook je eigen zak chips, hij komt er niet van aan als jij chips eet.
Je mist totaal mijn punt! Als je partner aan het diëten is en de ander eet een zak chips, dan is het de keus en verantwoordelijkheid van die ander (die aan het diëten is) of zij wel chips gaat eten of niet. Net zoals het voorbeeld vd zojuist gestopte roker. Net zoals de persoon die vreemdgaat etc.
Rachel.
07-09-2021 om 11:54
Kersje schreef op 07-09-2021 om 11:51:
[..]
Je mist totaal mijn punt! Als je partner aan het diëten is en de ander eet een zak chips, dan is het de keus en verantwoordelijkheid van die ander (die aan het diëten is) of zij wel chips gaat eten of niet. Net zoals het voorbeeld vd zojuist gestopte roker. Net zoals de persoon die vreemdgaat etc.
Ja en hoe link je dit met vreemdgaan dan?
Natuurlijk is het diegene zijn eigen verantwoording of hij wel of niet vreemdgaat want hij of zij heeft tenslotte en relatie.
Maar als je gaat zoeken naar mensen die al een relatie hebben, zet je die zakchips wel voor zn neus vind je niet? En dan nog is het de vraag pakt hij die chips of niet? maar jij bied het wel aan
Dat maakt nog niet dat jij verantwoordelijk bent voor diegene zijn daden maar ik vind dat er wel een verschil is tussen voor jezelf kiezen 0f gwn egoïstisch zijn en schijt aan de rest.
Kersje
07-09-2021 om 11:55
Rachel. schreef op 07-09-2021 om 11:54:
[..]
Ja en hoe link je dit met vreemdgaan dan?
Natuurlijk is het diegene zijn eigen verantwoording of hij wel of niet vreemdgaat want hij of zij heeft tenslotte en relatie.
Maar als je gaat zoeken naar mensen die al een relatie hebben, zet je die zakchips wel voor zn neus vind je niet? En dan nog is het de vraag pakt hij die chips of niet, maar jij bied het wel aan
Ik zet m geen pistool op zn hoofd hè
Of acht je mij ook nog verantwoordelijk voor zijn zwakte?
Rooss4
07-09-2021 om 11:56
Rachel. schreef op 07-09-2021 om 11:50:
gelukkig staat niet iedereen met zo'n mentaliteit in het leven en zijn er mensen die wel geven om ander mans gevoelens, daar ben ik blij om.
Ik ook hoor. Als het gaat om mijn moeder, kinderen, vriend en vrienden dan ben ik heel blij dat ze om mijn gevoelens geven. Maar een onbekende madame die toevallig de partner blijkt te zijn van mijn crush terwijl mijn crush aan alle kanten laat merken dat hij het op een bepaald gebied helemaal ziet zitten met mij? Neuh, daar voel ik me niet verantwoordelijk voor.
ReadyAnteater53
07-09-2021 om 11:57
Rooss4 schreef op 07-09-2021 om 11:45:
[..]
En die argumenten op moreel gebied mogen best mager zijn, in the end zorgt een ieder vooral heel erg goed voor zichzelf en dat mag. Als je tegen een gebonden kerel aanloopt die op seksueel gebied alles te geven heeft wat jij graag wenst in een sekspartner dan vervagen de grenzen.
Ik persoonlijk voel me inderdaad op geen enkele wijze verantwoordelijk voor het welzijn van mensen die ik niet ken, die mogen hun eigen verantwoordelijkheden nemen, in mijn systeem bestaat er niet zoiets als een collectieve verantwoordelijkheid voor willekeurig iemands levensgeluk.
En ik denk dat ook jij wel eens willens en wetens beslissingen neemt die een ander leed berokkenen, dat heet mens-zijn. Elke keer dat je in de auto stapt bv, zou je je op je kop mogen krabben. Maar hee, jij faciliteert geen vreemdgaan dus jouw morele straat is spotless.
En dat mag hoor, daar mag jij zo over denken. Maar als je hard beweert dat je mensen niet snapt die voor zichzelf kiezen dan heb je boter op je hoofd. Net als iedereen.
Dit is voor mij de kern van de discussie. Ik sta daar gewoon echt anders in. Natuurlijk is egoïsme een normaal onderdeel van ons mens-zijn. En ik ben het met je eens dat het (zeker in de huidige maatschappij) onmogelijk is om door het leven te gaan zonder enige schade aan te richten. Maar je kan toch allicht een dappere poging doen om anderen niet ernstig te kwetsen. Of je ze nu kent of niet.
Rachel.
07-09-2021 om 11:58
Kersje schreef op 07-09-2021 om 11:55:
[..]
Ik zet m geen pistool op zn hoofd hè
![]()
Nee hoor je bent nergens verantwoordelijk voor zolang het jou niet treft, maar je gaat wel achter mannen met een relatie aan...
Kersje
07-09-2021 om 11:59
Rooss4 schreef op 07-09-2021 om 11:56:
[..]
Ik ook hoor. Als het gaat om mijn moeder, kinderen, vriend en vrienden dan ben ik heel blij dat ze om mijn gevoelens geven. Maar een onbekende madame die toevallig de partner blijkt te zijn van mijn crush terwijl mijn crush aan alle kanten laat merken dat hij het op een bepaald gebied helemaal ziet zitten met mij? Neuh, daar voel ik me niet verantwoordelijk voor.
Heb jij nog vrienden dan met zo’n instelling?
Rachel.
07-09-2021 om 12:02
Rooss4 schreef op 07-09-2021 om 11:56:
[..]
Je bent er ook niet verantwoordelijk voor, maar zo is dus iedereen verschillend, ik zou het nooit met een man kunne beginnen die al een relatie heeft, wil niet zeggen dat die man niet ergens anders vreemdgaat hoor.. maar niet met mij, ik ben geen onderdeel daarvan en wil ik ook niet zijn. Ik zou dat zelf niet willen meemaken dus zou ook niet medeplichtig willen zijn aan het feit dat ik haar man gedaan heb.
Kersje
07-09-2021 om 12:03
Rachel. schreef op 07-09-2021 om 12:02:
[..]
Je bent er ook niet verantwoordelijk voor, maar zo is dus iedereen verschillend, ik zou het nooit met een man kunne beginnen die al een relatie heeft, wil niet zeggen dat die man niet ergens anders vreemdgaat hoor.. maar niet met mij, ik ben geen onderdeel daarvan en wil ik ook niet zijn. Ik zou dat zelf niet willen meemaken dus zou ook niet medeplichtig willen zijn aan het feit dat ik haar man gedaan heb.
Maar dat is toch oké, dat begrijp ik ook.
Rachel.
07-09-2021 om 12:07
Kersje schreef op 07-09-2021 om 12:03:
[..]
Maar dat is toch oké, dat begrijp ik ook.
En zelf dan he, kga niet vreemd, houd rekening met ander mans gevoelens... luister ik kan sommige dames niet uitstaan omdat ze me niet mogen over me praten zonder dat ze me echt hebben leren kennen, en dat alleen omdat het duidelijk is dat hun man me ziet zitten.. geef die mannen geen aandacht en probeerde nog met die dames te kletsen maar nee... (op een feestje van onze vrienden groep bijv en een paar nieuwe scharrels van die jongens erbij)
Zelfs als je niet vreemdgaat krijg je nog doodsblikken van die dames, dus ja, kben ook kwaadaardig wat ik ook doe !😅😅
Lexus
07-09-2021 om 12:59
Geronimo3 schreef op 07-09-2021 om 09:52:
[..]
Laat ik het zo stellen, je weet dat iemand gestopt is met roken, zou je dan toch iemand een sigaret aanbieden? Het is jouw verantwoordelijkheid niet als de (gestopte)roker de sigaret aanneemt maar waar zit jouw lol om iemand te testen op doorzettingsvermogen?
Jij wil niet jouw aandeel zien, dat is prima, maar je argumenten zijn op moreel gebied erg mager wat mij betreft. Je werkt mee aan iets wat een hoop ellende veroorzaakt en dat doe je willens en wetens zonder je te bekommeren over het leed van anderen, dat is een kant van mensen die ik niet begrijp.
Okay, dus je ziet de vreemdganger als een verslaafde zonder eigen wil. dat is hij niet. ennuh: hou op mijn moraliteit aan te vallen, ik ga niet met vreemdgangers hoor. Minnaressen en de bedrogen vrouwen die hem de hand boven het hoofd houden wel.
Lexus
07-09-2021 om 13:02
Kersje schreef op 07-09-2021 om 11:55:
[..]
ja dat is precies het punt waarom ik zo tegen het aanvallen van de minnares ben: vrouwen worden aangesproken op de zwakte van de ander. Als het al een zwakte is natuurlijk want ik vind het een bewuste keuze
Lexus
07-09-2021 om 13:18
Rachel. schreef op 07-09-2021 om 12:02:
[..]
Kijk ik zou ook niet met een gebonden persoon gaan, maar dat maakt degenen die single zijn en dat wel doen nog niet verantwoordelijk voor de relatie van de gebonden persoon. Ik vind het niet slim om te doen maar dat is wat anders. je gaat bij voorbaat al met een bedrieger die het woord jegens zijn vrouw niets waard vindt, waarom zou hij jou dan wel respecteren?
Eigenlijk vind ik vrouwen die getrouwd zijn met een vreemdganger en de minnares de hele tijd dissen maar wel manlief met 'goede gesprekken', relatietherapie en benefit of the doubt omgeven maar intussen jarenlang vertwijfeld met hun vriendinnen en op forums praten over of het vertrouwen nog wel terug zou komen, veel meer verantwoordelijk. Niet voor het vreemdgaan natuurlijk maar wel voor het continueren van een lichtelijk toxisch gebeuren.
Lexus
07-09-2021 om 13:26
Rooss4 schreef op 07-09-2021 om 11:45:
[..]
En die argumenten op moreel gebied mogen best mager zijn, in the end zorgt een ieder vooral heel erg goed voor zichzelf en dat mag.
Maar de grote vraag is natuurlijk of vreemdgaan dan wel met iemand gaan die vreemdgaat, goed voor je zelf zorgen is. Zo voelt het natuurlijk wel op dit moment maar dat kan ook gewoon kortetermijnbevrediging zijn. Penny wise pound foolish, dat werk. Ik vind het minnaressen draadje daarvan getuigen, dat heb ik hier al eerder gezegd.
Daar hoor je nogal vaak 'ik twijfel', 'ik sta in de wachtstand', 'dit gaat natuurlijk niks worden', 'ik wil iemand die écht 100% voor me gaat'.
Poezie
07-09-2021 om 14:19
Lexus schreef op 07-09-2021 om 13:18:
[..]
Kijk ik zou ook niet met een gebonden persoon gaan, maar dat maakt degenen die single zijn en dat wel doen nog niet verantwoordelijk voor de relatie van de gebonden persoon. Ik vind het niet slim om te doen maar dat is wat anders. je gaat bij voorbaat al met een bedrieger die het woord jegens zijn vrouw niets waard vindt, waarom zou hij jou dan wel respecteren?
Eigenlijk vind ik vrouwen die getrouwd zijn met een vreemdganger en de minnares de hele tijd dissen maar wel manlief met 'goede gesprekken', relatietherapie en benefit of the doubt omgeven maar intussen jarenlang vertwijfeld met hun vriendinnen en op forums praten over of het vertrouwen nog wel terug zou komen, veel meer verantwoordelijk. Niet voor het vreemdgaan natuurlijk maar wel voor het continueren van een lichtelijk toxisch gebeuren.
Als ik getrouwd zou zijn en mijn partner die chips heel erg lekker vindt op dieet, dan zou ik het schofterig vinden als iemand anders mijn partner de heel tijd een zak chips onder de neus zou houden en dom van mijn partner om erop in te gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.