Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Is vreemdgaan ok?

Peiling

Is vreemdgaan ok?
226 stemmen
19%
81%

Roodkapjeendewolf schreef op 24-08-2021 om 13:46:

Relatie en seks verslaving komt meer voor dan je denkt.
Structureel vreemdgaan zie ik ook als een vorm van verslaving.
Elke verslaving start omdat het ik goed werkt. Het is een copingstrategie om angst en pijn te vermijden. Je angstbrein zorgt in die zin heel goed voor ons.
Op langere termijn houd het de ontwikkeling tegen en werkt het vaak tegen. Dan ervaren mensen vaak pas het probleem.

Ja okay, dus voor jezelf kan je er voor kiezen dat niet te doen en je pijn in de ogen te zien. Maar zoals gezegd: mensen binnen monogame relaties kijken ook vaak niet hun pijn in de ogen. Daar valt geen oordeel over te vellen. wel dat je anderen pijn gaat doen door te liegen en bedriegen

Nose schreef op 24-08-2021 om 13:27:

[..]

Kijk der popcorn eten, geef mij ook wat, niet gierig doen he 

Misschien omdat dat makkelijker is om te doen? Je eigen pijn ontwijken en net doen alsof je de ander geen pijn en verdriet doet, omdat het in het geheim gebeurt? Want doordat 'wat niet weet  wat niet deert' doe je op dat moment nog niemand pijn, terwijl je je kop in het zand steekt voor het feit dat je wel degelijk aan het liegen en bedriegen bent. Maar dat wordt voor het gemak maar even uitgeschakeld. Want dan hoef je ook niet bezig te zijn met de gevolgen.

Hoe zou je het als veemdganger zelf vinden om niet een eerlijke kans te krijgen om zelf je eigen keuzes te kunnen maken wanneer je partner jou niet langer trouw is. Hoe zou je het vinden als jij zelf bedrogen zou worden en je partner tegen je liegt?

De eindeloze discussies en het hele gedoe omtrent vreemdgaan heeft volgens mij twee oorzaken:

1. Iedereen heeft een eigen (andere) definitie van vreemdgaan
  2. In een vaste relatie dien je je te houden aan de definitie van je partner en die verschilt dus meestal in meer of mindere mate.

Zo heeft mijn definitie van vreemdgaan niets met seks te maken. Ik zie het hebben van een (liefdes) relatie met iemand anders als vreemdgaan (een poly-amorist daarentegen ziet dit ook niet als vreemdgaan). Mijn vrouw mag dus best seks hebben (veilig uiteraard) met anderen zolang het puur voor de lust is.
Ze zal dat echter nooit doen, omdat haar definitie van vreemdgaan ook het hebben van seks met een ander is.
Als mijn relatie me lief is (en dat is zo), heb ik me dus te houden aan haar definitie, ook al is die 'beperkender' dan de mijne.

Julali schreef op 24-08-2021 om 13:26:

De band met de minnaar zorgt er bijvoorbeeld voor dat iemand niet verder komt in het eigen liefdesleven. Je bent niet helemaal vrij om je te geven aan iemand anders. Je zal daarom niet, of veel minder snel verliefd worden en je ontneemt jezelf (bewust, of onbewust) de kans om iets diepgaands op te bouwen. 

Ik ken een aantal dames die nu een rotsvaste, zeer liefdevolle relatie hebben met hun  ooitminnaar. 
Daar gáát je theorie! 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

24-08-2021 om 14:40

Rachel. schreef op 24-08-2021 om 14:12:

[..]

Kijk der popcorn eten, geef mij ook wat, niet gierig doen he

Zoet of zout? 

Paull schreef op 24-08-2021 om 14:37:

De eindeloze discussies en het hele gedoe omtrent vreemdgaan heeft volgens mij twee oorzaken:

1. Iedereen heeft een eigen (andere) definitie van vreemdgaan
  2. In een vaste relatie dien je je te houden aan de definitie van je partner en die verschilt dus meestal in meer of mindere mate.

Daarom, verplichte kletskost nog vóór het trouwen bij voorkeur. 

Julali

Julali

24-08-2021 om 14:48 Topicstarter

Daar heb je het over wanneer je de relatie start, niet pas als je gaat trouwen. Veel mensen trouwen nooit met elkaar. 

Soms komen er gaandeweg de relatie situaties langs, waarna je dit nog kan finetunen. 

Julali schreef op 24-08-2021 om 14:48:

Daar heb je het over wanneer je de relatie start

Ja? Heb jij tijdens date één met je vent vertelt dat hij het gat van de deur kan zoeken zodra hij het ooit waagt bij een verkeerde mevrouw in bed te stappen? 

Julali

Julali

24-08-2021 om 15:18 Topicstarter

Rooss4 schreef op 24-08-2021 om 15:14:

[..]

Ja? Heb jij tijdens date één met je vent vertelt dat hij het gat van de deur kan zoeken zodra hij het ooit waagt bij een verkeerde mevrouw in bed te stappen?

Eeeeeh?? Nee, hoe kom je daar nog weer bij 

Julali schreef op 24-08-2021 om 15:18:

[..]

Vervelend hè, als iemand je woorden in je mond legt en/of jouw stelling verdraait dan wel uit het verband rukt? 

Julali schreef op 24-08-2021 om 15:18:

[..]

Volgens mij zijn het jouw eigen woorden, je tikt af zodra je een relatie start. Dan hoop ik dat jij op date 1 ook zo eerlijk bent geweest tegen jouw meneer. Aangezien je eerlijkheid enorrum hoog in het vaandel hebt staan. 

Julali

Julali

24-08-2021 om 15:33 Topicstarter

Rooss4 schreef op 24-08-2021 om 15:29:

[..]

Volgens mij zijn het jouw eigen woorden, je tikt af zodra je een relatie start. Dan hoop ik dat jij op date 1 ook zo eerlijk bent geweest tegen jouw meneer. Aangezien je eerlijkheid enorrum hoog in het vaandel hebt staan.

Je start toch geen relatie op date 1?

Julali schreef op 24-08-2021 om 15:33:

[..]

Je start toch geen relatie op date 1?

Wanneer dan wel? Als ik terugkijk naar date 1 met Vent zijn we wel degelijk op dat moment onze relatie gestart. Relatie in de breedste zin des woords dan. 

Met andere woorden, wat zou een goed moment kunnen zijn om je kaarten op tafel te gooien en gesprekken te voeren over openheid, verleidingen, wensen en grenzen? Of zoals Paull eerder aangaf, je definitie(s) van vreemdgaan? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.