Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
Poezie
20-08-2021 om 12:11
mariarosa schreef op 20-08-2021 om 12:07:
[..]
Het wordt liegen en bedriegen als je dingen doet die je niet zou doen als je vrouw er bij is denk ik
Ja, mee eens.
Poezie
20-08-2021 om 12:13
Rooss4 schreef op 20-08-2021 om 12:07:
Ik ben de lulligste niet hoor, wil daar best even wat inzichten in geven.
Als ik bv in de overgang kom en ik heb geen zin meer in seks met mijn man dan snap ik bést dat hij het buiten de deur zoekt, ik heb met volle overtuiging gekozen voor een man met een zeer aanwezig libido dus ik kan dan écht niet van hem verwachten dat hij me "trouw" blijft.
Als hij voor een maand in het buitenland zou verblijven en hij botst tegen een donkerharige schone op snap ik ook best dat hij onze afspraken even "vergeet".
Mocht ik -om wat voor redenen dan ook- totaal niet meer in zijn voor een potje BDSM-en en kan hij zijn dominantie op geen enkele wijze meer bij me kwijt, dan snap ik ook dat hij dat stukje gaat zoeken, nogmaals, ik wist waar ik aan begon!
Na, zo een beetje.
Vind er maar wat van.
En daar zit het verschil hem in. Jij wordt niet bedrogen, jij weet wat je te wachten zou kunnen staan.
mariarosa
20-08-2021 om 12:14
Wednesday schreef op 20-08-2021 om 12:06:
[..]
Zodat die hier weer aan stukken kunnen worden gescheurd zeker? Ik heb het gevoel dat een aantal mensen niet in dit topic zit om ervaringen en meningen uit te wisselen, maar gewoon om het eigen “gelijk” keer op keer tentoon te spreiden. Waarom? Eigen slechte ervaringen verwerken? Eigen angst bezweren? Ik vind het eng en fascinerend tegelijk als mensen zo overtuigd zijn van zichzelf dat ze op deze manier communiceren.
Ja vind je? Ik vind het dan weer eng dat mensen andere mensen waarvan ze zeggen te houden kwetsen door met smoesjes te komen. Wees gewoon eerlijk.
Voor de record: ik heb in verschillende driehoeksrelaties gezeten, altijd eerlijk. Ik heb jaren een vriendin ondersteund die verliefd was op een getrouwde man (haar vind ik geen blaam treffen, zij was single en loog tegen niemand. Hem vind ik geen leuke man om wat hij beide vrouwen aandeed). En ja ik ben zelf ook bedrogen op een laffe en zeer abjecte wijze. Wat is er tegen om hier te posten om slechte ervaringen te verwerken?
als je overvallen bent en er komt een draadje 'is stelen ooit okay' mag je dan ook niet zeggen 'ja het was traumatisch en hoewel ik het begrijp als iemand zijn kinderen geen eten hebben was dit onnodig en fout'
Wat wil je dan? Dat mensen die zijn belogen en bedrogen stil in hoekje begrip gaan zitten hebben?
Rooss4
20-08-2021 om 12:15
blauwevrouw schreef op 20-08-2021 om 12:05: [..] En daar kom je aan een ander grijs gebied: vanaf waar wordt het wel liegen en bedriegen? Ik heb geregeld intense gesprekken met een getrouwde man. Gesprekken die ik niet met hem heb als zijn vrouw erbij is. Over zaken die hij wel met mij bespreekt en niet met haar. Soms slaat hij dan inderdaad zijn armen om me heen, of pakt hij mijn hand vast.
Het heeft voor mij ook wel met intentie te maken. Ben je platonische vrienden of speelt er meer.
Dat jullie in grijs gebied zitten is meer dan duidelijk, eigenlijk meer een beetje zwartig dan grijs.
Maar als mijn lief met een platonische vriendin intens kletst en haar een vriendschappelijk petsje op haar bil geeft dan zie ik dat beslist niet als vreemdgaan. Ook niet wanneer hij dat niet zou doen als ik erbij ben.
blauwevrouw
20-08-2021 om 12:18
mariarosa schreef op 20-08-2021 om 12:07:
[..]
Het wordt liegen en bedriegen als je dingen doet die je niet zou doen als je vrouw er bij is denk ik
Ik denk eigenlijk dat iedereen zelf wel aanvoelt als je een grens over gaat, maar die is op voorhand niet zo dicht te timmeren.
Dit topic helpt mij wel om mijn eigen positie te bepalen. Zowel in de omgang met deze man, als bij het eventueel starten van een nieuwe relatie.
Ik heb niet veel met zwart-wit denken, zeker niet op dit onderwerp. Persoonlijk had ik meer last van schaamte toen ik erachter kwam wat mijn partner allemaal buiten mij om deed, dan van zijn acties. Hoe dat wordt in een relatie die ik aanga in zo’n totaal andere levensfase dan de vorige weet ik niet, dat wordt een interessante zoektocht.
mariarosa
20-08-2021 om 12:20
blauwevrouw schreef op 20-08-2021 om 12:18:
[..]
Ik heb niet veel met zwart-wit denken, zeker niet op dit onderwerp. Persoonlijk had ik meer last van schaamte toen ik erachter kwam wat mijn partner allemaal buiten mij om deed, dan van zijn acties.
Nou daar snijd je dus een mooi punt aan: het gaat misschien wel meer om het liegen en bedriegen waardoor mensen zich verraden voelen dan om de actie op zich.
Rachel.
20-08-2021 om 12:20
blauwevrouw schreef op 20-08-2021 om 12:05:
[..]
En daar kom je aan een ander grijs gebied: vanaf waar wordt het wel liegen en bedriegen ?
Ik denk, voor mij persoonlijk dan he, wanneer je iets stiekem doet, dus wanneer je het er bewust niet met je partner over hebt.. dat betekend dat je weet dat je iets doet wat hij of zij niet prettig of okee vind.
DizzyGorilla85
20-08-2021 om 12:22
Poezie schreef op 20-08-2021 om 12:13:
[..]
En daar zit het verschil hem in. Jij wordt niet bedrogen, jij weet wat je te wachten zou kunnen staan.
Dus als je zelf een realistische inschatting maakt, word je niet bedrogen? Interessante stelling.
Poezie
20-08-2021 om 12:23
Stardust schreef op 20-08-2021 om 12:22:
[..]
Dus als je zelf een realistische inschatting maakt, word je niet bedrogen? Interessante stelling.
Zij zegt dat ze weet waar ze aan toe is.
blauwevrouw
20-08-2021 om 12:24
mariarosa schreef op 20-08-2021 om 12:20:
[..]
Nou daar snijd je dus een mooi punt aan: het gaat misschien wel meer om het liegen en bedriegen waardoor mensen zich verraden voelen dan om de actie op zich.
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik schaamde mij tegenover anderen. Dat ik met een man was die dit allemaal deed. Vond ik zelfs moeilijk toen wij er afspraken over hadden met elkaar, ik wilde echt niet dat anderen daarvan wisten. Dat zit helemaal in mij, dat weet ik, maar ik kende verder niemand met zo’n relatie. Allemaal monogame vreemdgaan-is-het-ergste-bedrog mensen, dácht ik in elk geval.
Dinah
20-08-2021 om 12:26
Poezie schreef op 20-08-2021 om 12:13:
[..]
Ze wordt wel bedrogen. Ze hebben geen open relatie en ze hebben zeker niet de afspraak dat hij lekker vrij met andere dames gaat batsen. Ze noemt alleen een paar situaties op, waarin ze kan begrijpen dat hij het stiekem buiten de deur zoekt. Maar dat is vanuit haar eigen visie. Dit zijn geen afspraken die ze samen zijn overeengekomen, zoals Julali en haar man wel zouden doen. En het kan nog steeds einde relatie betekenen als hij betrapt wordt, omdat het haar ontzettend veel pijn doet. Dat verandert daar niks aan. Dat is het onderscheid tussen vreemdgaan rechtvaardigen en goedpraten (er is geen rechtvaardigingsgrond) en begrip hebben voor de situatie. Ze praat het vreemdgaan van haar man niet goed, maar ze kan wel begrijpen waarom hij de misstap maakt.
Of zeg jij dat het niet vreemdgaan is, mits de man een vrouw thuis heeft zitten die in de overgang zit en daardoor een laag libido heeft?
"Want ja, dame... je was met een bronstige stier getrouwd, dus wat had je dan verwacht?"
Dat zou ik namelijk een hele interessante wending binnen de discussie vinden
DizzyGorilla85
20-08-2021 om 12:28
Poezie schreef op 20-08-2021 om 12:23:
[..]
Zij zegt dat ze weet waar ze aan toe is.
Ze heeft er een realistische kijk op ja. Het zijn vrij gangbare voorbeelden zonder de extremen (joehoe! hier zijn ze!), waarbij ik me ook kan voorstellen dat de ander vreemdgaat maar ik er niet verzuurd door raak.
Behalve die vakantie dan, als ik daar vanuit zou gaan, zou ik me niet geheel veilig voelen en wil ik tijdens die break afspraken hebben dat we of beiden exclusief zijn of beiden niet.
CompetentSparrow79
20-08-2021 om 12:28
Dinah schreef op 20-08-2021 om 12:26:
[..]
Ze wordt wel bedrogen. Ze hebben geen open relatie en ze hebben zeker niet de afspraak dat hij lekker vrij met andere dames gaat batsen. Ze noemt alleen een paar situaties op, waarin ze kan begrijpen dat hij het stiekem buiten de deur zoekt. Maar dat is vanuit haar eigen visie. Dit zijn geen afspraken die ze samen zijn overeengekomen, zoals Julali en haar man wel zouden doen. En het kan nog steeds einde relatie betekenen als hij betrapt wordt, omdat het haar ontzettend veel pijn doet. Dat verandert daar niks aan. Dat is het onderscheid tussen vreemdgaan rechtvaardigen en goedpraten (er is geen rechtvaardigingsgrond) en begrip hebben voor de situatie. Ze praat het vreemdgaan van haar man niet goed, maar ze kan wel begrijpen waarom hij de misstap maakt.
Of zeg jij dat het niet vreemdgaan is, mits de man een vrouw thuis heeft zitten die in de overgang zit en daardoor een laag libido heeft?"Want ja, dame... je was met een bronstige stier getrouwd, dus wat had je dan verwacht?"
Dat zou ik namelijk een hele interessante wending binnen de discussie vinden
![]()
Dat zou betekenen dat er recht op seks binnen een relatie bestaat.
Dinah
20-08-2021 om 12:31
BlueHeart schreef op 20-08-2021 om 12:28:
[..]
Dat zou betekenen dat er recht op seks binnen een relatie bestaat.
Ja, mooie aanvulling. Ik kan me niet voorstellen dat Poezie dat bedoeld, gezien de eerdere berichten. Maar ik laat me graag verrassen haha.
Overigens ben ik het er niet mee eens hoor: ik vind niet dat seks een recht is binnen een relatie. Dat zou een mooie boel worden... dan gaan we straks terug naar de tijd dat verkrachting niet binnen het huwelijk kon.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.