Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
FordPrefect
11-08-2021 om 15:38
bepaalde overtuigingen / idealen / standaarden hebben, betekent nog niet dat je ontkent dat het in praktijk ook anders kan gaan.
Dinah
11-08-2021 om 15:46
Poezie schreef op 11-08-2021 om 15:22:
[..]
Maar waar bouw je een relatie dan op, vertrouwen in elkaar hoort daar toch bij?
Voor mij is het niet zozeer met compleet wantrouwen rondlopen (want dan kun je inderdaad niks opbouwen samen, er moet vertrouwen zijn), maar wel accepteren dat niks in het leven vanzelfsprekend maakbaar is. Ook mijn partner niet.
Kersje
11-08-2021 om 15:49
Dinah schreef op 11-08-2021 om 15:46:
[..]
Voor mij is het niet zozeer met compleet wantrouwen rondlopen (want dan kun je inderdaad niks opbouwen samen, er moet vertrouwen zijn), maar wel accepteren dat niks in het leven vanzelfsprekend maakbaar is. Ook mijn partner niet.
Jij verwoordt het stukken beter 😉
Poezie
11-08-2021 om 15:57
Dinah schreef op 11-08-2021 om 15:46:
[..]
Klopt, maar je mag van een relatie wel verwachten dat er genoeg vertrouwen is dat je het een en ander kunt bespreken.
Hetzelfde geldt wat mij betreft voor vriendschappen.
HexOpBezemsteel
11-08-2021 om 16:09
Poezie schreef op 11-08-2021 om 15:22:
[..]
Maar waar bouw je een relatie dan op, vertrouwen in elkaar hoort daar toch bij?
Ik heb zeker vertrouwen in mijn lief. Ik ga er niet vanuit dat hij van alles voor mij verbergt. Ben daar ook niet bang voor, niet naar op zoek.
Ik kan ook heel goed leven met het idee dat je dat soort dingen nooit zeker weet. Je hebt de ander niet aan een touwtje.
En je weet nooit wat een ander voor je verbergt.
Het is voor mij in ieder geval geen aanleiding om dan te wantrouwen of te gaan zoeken. Het is wel een reden om te zorgen dat je altijd op eigen benen kan staan.
Dinah
11-08-2021 om 16:16
Poezie schreef op 11-08-2021 om 15:57:
[..]
Klopt, maar je mag van een relatie wel verwachten dat er genoeg vertrouwen is dat je het een en ander kunt bespreken.
Tot op zekere hoogte vind ik ja
Maar ik ga niet letterlijk mijn leven in handen van mijn vriend of vrienden leggen.
Wat Hex zegt: ik richt mijn leven wel zoveel mogelijk erop in dat ik altijd zo goed mogelijk voor mezelf kan blijven zorgen.
Julali
11-08-2021 om 16:17
Poezie schreef op 11-08-2021 om 15:57:
[..]
Precies. Ik heb vertrouwen in een paar mensen in mijn leven (niet veel) en tenzij het tegendeel blijkt, vertrouw ik hen.
Je mag dat naïef noemen, of het belachelijk maken, maar voor mij is vertrouwen in een relatie heel belangrijk (voor mij man gelukkig ook
en ja, dat weet ik zeker
Poezie
11-08-2021 om 16:48
Natuurlijk leg je je leven niet in de handen van je partner, en natuurlijk moet je voor jezelf kunnen zorgen ook binnen de relatie, maar dat staat toch helemaal los van elkaar kunnen vertrouwen?
Poezie
11-08-2021 om 16:50
Onder een relatie versta ik niet dat je een twee eenheid bent, maar twee individuen die elkaar gevonden hebben en het fijn hebben met elkaar.
Dinah
11-08-2021 om 17:01
Poezie schreef op 11-08-2021 om 16:48:
Natuurlijk leg je je leven niet in de handen van je partner, en natuurlijk moet je voor jezelf kunnen zorgen ook binnen de relatie, maar dat staat toch helemaal los van elkaar kunnen vertrouwen?
Er is vertrouwen en absoluut vertrouwen zoals Kersje aangeeft. Het eerste heb ik, absoluut
. Het tweede niet.
"Dit of dat zal mijn vriend noooooit doen," is niet iets wat je mij snel zal horen zeggen. Ik ga er natuurlijk ook niet vanuit dat hij het vuil van de wereld is, maar hij is een mens. Ik hou er rekening mee dat hij niet perfect is en ik sta ook open voor fouten en vergissingen van zijn kant. En ik hoop dat hij dat voor mij ook doet.
Poezie
11-08-2021 om 17:03
Dinah schreef op 11-08-2021 om 17:01:
[..]
Er is vertrouwen en absoluut vertrouwen zoals Kersje aangeeft. Het eerste heb ik, absoluut
. Het tweede niet.
"Dit of dat zal mijn vriend noooooit doen," is niet iets wat je mij snel zal horen zeggen. Ik ga er natuurlijk ook niet vanuit dat hij het vuil van de wereld is, maar hij is een mens. Ik hou er rekening mee dat hij niet perfect is en ik sta ook open voor fouten en vergissingen van zijn kant. En ik hoop dat hij dat voor mij ook doet.
Hier geef ik je gelijk in.
Blijft voor mij wel staan dat je er beide wel open over bent en het bespreekbaar maakt.
Dinah
11-08-2021 om 17:05
Poezie schreef op 11-08-2021 om 17:03:
[..]
Hier geef ik je gelijk in.
Blijft voor mij wel staan dat je er beide wel open over bent en het bespreekbaar maakt.
Dit ben ik helemaal met je eens. Is voor mij persoonlijk ook altijd het streven.
HexOpBezemsteel
11-08-2021 om 17:22
Julali schreef op 11-08-2021 om 16:17:
[..]
Precies. Ik heb vertrouwen in een paar mensen in mijn leven (niet veel) en tenzij het tegendeel blijkt, vertrouw ik hen.
Je mag dat naïef noemen, of het belachelijk maken, maar voor mij is vertrouwen in een relatie heel belangrijk (voor mij man gelukkig ook
en ja, dat weet ik zeker
![]()
Ik geloof niet dat ik jou belachelijk heb gemaakt. Beetje flauw om het zo af te doen.
Natuurlijk ga je er over het algemeen niet vanuit dat je partner tegen je liegt. Als je iemand er op voorhand van verdenkt dat hij of zij niet eerlijk is, moet je er misschien geen relatie mee beginnen.
Ik zeg ook nergens dat jouw man niet eerlijk is tegen jou. Dat weet ik niet, ik ken hem niet.
Tegelijk zeg ik ook niet dat hij wel eerlijk is tegen jou. En ja natuurlijk ga jij daarvan uit. Als je redenen had om daaraan te twijfelen had je wellicht de relatie al verbroken.
Ik ken zo nog wel wat mensen die hun hand in het vuur staken voor hun partner. Die geen enkele aanwijzing hadden dat hij of zij niet eerlijk was.
Dus heel leuk dat jij hier vertelt dat jullie het zo goed voor elkaar hebben omdat, etc etc etc. De werkelijkheid is, dat je dat nooit zeker weet.
Dan hoef je niet meteen te gaan twijfelen aan je partner, zo bedoel ik het niet. Je mag ook best vinden dat jij het beter voor elkaar hebt dan de rest van de wereld. Mijn punt is dat je dat niet weet en dat je het ook niet kan weten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.