Relaties
Schippertje1968
14-06-2026 om 10:38
Zoon verbied contact met kleindochters
Ik lees al een tijdje mee en heb een account aangemaakt met de hoop op dat iemand mij advies kan geven.
Mijn zoon en zijn ex hebben 2 dochters en na hun scheiding heb ik altijd contact gehouden met zijn ex zodat ik onderdeel kon zijn van het leven van mijn kleindochters. Dat wist zoon ook en dat vond hij ook goed. Maar toen kreeg mijn zoon een nieuwe vriendin en alles veranderde opeens. Ze gingen al snel samenwonen en waar eerst de meiden om de week kwamen, veranderde dat naar om het weekend. Zij kon namelijk de drukte niet aan en mijn zoon ging daarin mee om de lieve vrede te bewaren. Ik heb al tegen zoon gezegd dat ik dit een erg slecht idee vond, maar hij kapte mij af en zei dat ik mij er niet mee moest bemoeien.
Nu heeft hij met zijn vriendin een baby en de meiden komen nu niet meer bij mijn zoon omdat zij 3 kinderen te veel vindt. In plaats van een weekend bij papa is het veranderd naar een middagje naar de dierentuin. En zelfs dat slaat zoon soms over omdat zijn vriendin hulp nodig heeft met de baby. Om mijn kleinkinderen toch nog regelmatig te kunnen zien heb ik dus veel contact met zijn ex.
Gisteren heeft mijn zoon mij opgebeld omdat blijkbaar zijn vriendin erachter kwam. Mijn zoon heeft gezegd dat ik dat niet meer mocht doen omdat zijn ex zijn huidige vriendin zwart probeert te maken. Wat niet het geval is zijn ex heeft het nooit over haar. Het liefst wil ik contact houden met de ex om de band met mijn kleindochters te behouden. Maar ik ben bang dat dan de band met mijn zoon nog slechter wordt.
Ik wil zijn vriendin niet de schuld geven want mijn zoon is de eindverantwoordelijke, maar toch voelt het alsof zij de band tussen mijn zoon en zijn dochters probeert te verbreken. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Moxxie
14-06-2026 om 19:24
Schippertje1968 schreef op 14-06-2026 om 18:25:
[..]
Ik denk inderdaad dat je zoiets niet geheim kunt houden. Dat zou ik ook niet willen, want dan gaat het van kwaad tot erger. En dan voed ik het idee alleen maar dat ik met de ex in een complot zit om zijn vriendin te ondermijnen.
Ik zou het duidelijk houden. Waar het om gaat is dat je je kleindochters regelmatig wilt blijven zien - het contact met de ex is daarbij nodig en voor jou en haar geen probleem. Als het voor hem wel een probleem is moet hij zorgen voor een acceptabel alternatief.
Geef aan dat je van hem houdt, maar dat je net zoveel van zijn dochters houdt en dat het frustreren van dat contact vér over jouw grenzen gaat.
Dat vindt hij vast geen leuke boodschap, maar echt waar, iemand moet voor deze meisjes opkomen. Je zoon moet wakker geschud worden.
felija
14-06-2026 om 19:59
Zilver_gray schreef op 14-06-2026 om 15:46:
[..]
Ik vind het echt enorm sneu voor die meiden. Ook heb ik het met jou te doen TO, de teleurstelling in je zoon is zo duidelijk tussen de regels door te lezen; pijnlijk hoor.
Dit, wat ontzettend triest, to! Je klinkt als een hele lieve oma, ik gun die meiden iemand als jij bij wie ze wel op één staan.
Courage
14-06-2026 om 20:25
Schippertje1968 schreef op 14-06-2026 om 16:57:
[..]
Ik denk ook dat mijn zoon nu te bang is. Als hij zijn vriendin nu in het harnas jaagt dan is hij misschien haar en zijn zoontje ook kwijt. Waarschijnlijk ben ik te empathisch naar mijn zoon toe. Ik probeer echt zijn keuzes te begrijpen. Maar als ik het allemaal op een rijtje zet, ben ik wel diep teleurgesteld in hem en de persoon die hij is. Ik vraag mij ook af wat er fout is gegaan dat hij zo geworden is.
Probeer uit het oordeel weg te blijven, hoe lastig dat ook is.
Het doet je pijn, de situatie geeft je verdriet en dat is helemaal terecht. Maar probeer niet in te vullen wat zijn beweegredenen zijn, waarom hij zo doet. Misschien kom je er over een paar jaar achter dat hij een vlaag van verstandsverbijstering had. Misschien heeft hij over een paar jaar (ook) spijt. Waarschijnlijk wordt hij nu gedreven door angst, angst om zijn nieuwe liefde kwijt te raken, angst om zijn nieuwe kind kwijt te raken. Hij is in zichzelf niet veranderd, zijn gedrag wél.
Probeer wat dat betreft neutraal te blijven.
Ik sluit me verder ook aan bij het advies om je kleindochters vooral te blijven zien. Misschien het beste om hier zelf niet al teveel met hem over te praten, in het kader van 'neutraliteit'. En verwijt hem ook niet dat hij zijn dochters zo weinig ziet. Hij weet dat zelf ook wel. Vermoedelijk probeert hij te laveren tussen zijn vriendin en zijn 2 dochters. En voelt hij zich ook wel rot hierover. Anders had hij het contact al helemaal met hen verbroken.
Rogue
14-06-2026 om 20:36
Schippertje1968 schreef op 14-06-2026 om 16:47:
[..]
Zoon wordt ook erg gelimiteerd in zijn contact met hen. Ze mogen haast niet meer bij hem over de vloer komen want dat vindt de vriendin te druk en het is ''slecht'' voor de baby en ik weet zeker dat er een derde wereldoorlog uitbreekt als hij naar zijn ex gaat om zijn dochters te zien. Dan blijft mijn huis als eigen neutrale zone over. De meisjes zijn wel erg jong en ik zou wel contact moeten hebben met zijn ex als het gaat om halen en brengen en dat wil mijn zoon juist niet. Hij wil niet meer dat ik contact met haar heb.
my god today, als dit mijn kind was kon hij de boom in...
je bent verdorie een volwassen vent en je laat je zo onder de duim houden door je nieuwe vriendin.. heeft ze een gouden poes ofzo?
normaal houd ik me verre van dit, maar ik breek toch even in gezien ik het van een dichtbij/afstand heb meegemaakt. houd het bewust vaag
kennis was een jaar of 6 toen haar ouders uit elkaar gingen en vervolgens verbrak de halve familie van vaderskant verbrak het contact, waaronder haar eigen oma die vierkant achter haar zoon stond (waarom geen idee)
alleen 2 tantes en een overgrootoma hielden contact daar was ze altijd welkom en kwam ze veel over de vloer.
helaas is de band met haar oma van vaderskant nooit meer goed gekomen en ze heeft er heel veel moeite en verdriet van gehad.
TO laat je zoon de pestpleuris krijgen, de band tussen oma's en kleinkinderen kan heel veel troost bieden wanneer de ouder het laat af weten.
zal nooit begrijpen waarom je ''nieuwe liefde'' verkiest boven je kinderen.
mijn beste herinneringen heb ik aan mijn oma, ze is inmiddels al heel lang overleden maar ik mis haar nog elke dag.
''Schippertje1968 schreef op 14-06-2026 om 17:42:
[..]
Dat weet ik ook. Maar het is ook een beetje krom dat ik op dit moment beter met zijn ex-vrouw kan omgaan dan met zoon zelf.
joh mijn tante en oom waren al tig jaar gescheiden maar hij kwam nog steeds vaak bij mijn oma over de vloer was zelfs op haar begrafenis.
en eerlijk hij heeft het er zelf naar gemaakt maar dat is mijn mening, laat je kinderen niet te dupe worden van jouw achterlijke gedrag.
want ook al komt hij weer bij zijn zinnen, je hebt kans dat dochters het hem niet gaan vergeven of niet makkelijk.
lientje69
14-06-2026 om 21:57
Schippertje1968 schreef op 14-06-2026 om 16:54:
[..]
Het punt is dat ze nog te jong zijn om zelf naar mij toe te komen. Dan moet ik dingen afspreken met zijn ex en dat wil zoon juist niet. Daarnaast probeer ik het allemaal zo makkelijk mogelijk te maken voor zijn ex. Ik wil haar niet met zoiets belasten.
Nou jammer dan voor zoon. Als hij ruzie met je zus maakt, mag je dan je zus ook niet meer zien of spreken? Waar bemoeit hij zich mee zeg. Ik zou idd gewoon je kleinkinderen blijven zien met zo veel contact met ex als nodig is daarvoor. Gekkigheid zeg!
Zeespiegel
14-06-2026 om 22:12
wat naar voor je kleindochters dat hun vader ze links laat liggen. Gelukkig hebben ze jouw nog ❤️
Happyapple
14-06-2026 om 22:52
Wat triest voor je kleindochters zeg. Ik zou gewoon blijven gaan als je ex schoondochter dat wel gewoon faciliteert.
kerstbeer
14-06-2026 om 23:32
Ik zal maar niet zeggen wat ik van jou zoon vind, maar positief is het niet.
Ik zou je kleindochters vooraan zetten, vooral omdat ze zo in de steek zijn gelaten. Dan maar geen contact met die "leuke" zoon van jou.
Oops. Nu heb ik het toch laten blijken. Walgelijk hoe hij zijn kinderen zo in de steek laat enkel omdat er een ander grietje voorbij kwam.
Groentetuin
14-06-2026 om 23:40
kerstbeer schreef op 14-06-2026 om 23:32:
Ik zal maar niet zeggen wat ik van jou zoon vind, maar positief is het niet.
Ik zou je kleindochters vooraan zetten, vooral omdat ze zo in de steek zijn gelaten. Dan maar geen contact met die schoft van een zoon van jou.
Oops. Nu heb ik het toch laten blijken. Walgelijk hoe hij zijn kinderen zo in de steek laat enkel omdat er een ander grietje voorbij kwam.
Moet dat?schippertje weet zelf ook wel dat zoon niet netjes handelt, maar t is wel haar zoon he.
Schelden zal haar gevoel niet beter maken .
kerstbeer
14-06-2026 om 23:44
Groentetuin schreef op 14-06-2026 om 23:40:
[..]
Moet dat?schippertje weet zelf ook wel dat zoon niet netjes handelt, maar t is wel haar zoon he.
Schelden zal haar gevoel niet beter maken .
Zo beter? Wilde het al veranderen, maar jij had het al gequote.