Relaties
Miranda37
16-02-2026 om 16:34
Vriend 39 woont nog thuis
Hoi allemaal,
Ik heb sinds 8 maanden een vriend. Hij is erg lief voor me en we hebben het leuk samen maar ik loop wel tegen iets aan. Hij woont nog thuis, bij zijn moeder. Zijn vader is al vanaf hij klein was niet meer in beeld. Ik ben een keer of zes bij hem thuis geweest en zijn moeder was toen erg aardig. Wel had ik wat opmerkingen door als dat ze zei van dat de hond mijn vriend mist omdat hij minder thuis is en als die hond dan bij mij ging staan en ging janken dan zei ze zo van ja hij heeft het in de gaten hoor.
In de loop van de relatie gingen mij dingen opvallen. Vriend had van begin af aan wel gezegd dat zijn moeder moest wennen want hij heeft nooit eerder een relatie gehad. Snap ik allemaal. Ik heb van begin af aan gezegd dat ik heel goed en lief wil zijn voor zijn moeder en ook leuke dingen enzo met haar wil doen. Ik hou veel van oudere mensen en mijn vorige schoonmoeder was dol op me dus wat mij betreft komt dat goed.
Maar ze zegt dus dingen achter mijn rug om over mij. Vriend zegt dat ze dat doet uit bezorgdheid. Maar steeds van die dingetjes als dat mijn vriend op zichzelf moet letten, dat hij er moe uitziet, dat hij moet opletten of hij het allemaal nog wel aankan. Dat gaat altijd over mij. Oppassen dat hij zichzelf niet voorbij loopt. Vriend en ik kunnen eigenlijk maar maximaal 2 keer per week samen eten want anders heeft hij spanning thuis want zijn moeder rekent op hem.
Ik heb zelf een chronische darmziekte en ben regelmatig moe maar ik functioneer gewoon goed en regel mijn eigen zaakjes en ik vraag vriend nergens om, om iets voor me te doen ofzo dat doe ik niet. Maar nu had zijn moeder vorige week uit bezorgdheid over hem gezegd tegen hem dat ze bang is dat mijn gezondheid achteruit gaat en hij straks in zn eentje voor mij en zn moeder en hun (grote) huis en tuin moet zorgen. Ze maakt zich zorgen over zijn toekomst. En dat doet me pijn. Ik ben super lief voor mijn vriend en heb alles voor hem over. Stel ik me aan als dit pijn doet? Hij zegt dat het gewoon bezorgdheid is. Maar ik heb al meer aan moeten horen dat zn moeder veel aan haar hoofd heeft en overal alleen voor staat en ze is bang dat hij thuis minder dingen kan doen door mij. Hij heeft ook een keer gezegd dat we moeten oppassen dat ze geen aversie tegen me krijgt.
Vorige week was ik behoorlijk ziek, ik hield niks meer binnen en viel ook flauw. We wonen een kwartier autorijden bij elkaar vandaan. Hij kwam toen wel in de avonden een paar uurtjes langs maar één keer toen ik er wat over bleef doorvragen of het teveel was om een extra avond te komen(zo leek het) toen zei hij van ja het is wel een beetje veel om "weer daar tot tien uur te zitten". Met daar bedoeld hij mij. Hij is ontzettend goed en lief voor me en hij heeft alles voor me over maar dit doet pijn. Soms denk ik dat hij er hetzelfde over denkt als zn moeder. Ik voel me een last. Stel ik me aan?
We zijn allebei 39 en ik woon gewoon op mezelf. In het weekend zijn we twee nachten samen alleen op zondag eet hij het liefste thuis. Als hij vrijdag thuis eet dan eten we zondag wel samen maar wil hij het liefst om zeven uur weer naar huis toe.
Herfstappeltaart
16-02-2026 om 18:25
Ik zou zeggen tegen vriend: "Knip doorrrrrrr die navelstreng!" . En zo niet, dan is de relatie over.
madee
16-02-2026 om 18:28
Hij is dus nooit ‘jong en vrij’ geweest en kent alleen de wereld van zijn moeder. Dan heeft hij waarschijnlijk ook de gewoonten en ideeën van een oude vrouw en heeft hij geen idee wie hij zelf is en wat hij zelf wilt.
Het is maar waar je zin in hebt. Ofwel je hebt veel werk om hem los te weken van mams, en dat zal je door haar niet in dank worden afgenomen want hij fungeert als vervangende partner voor haar (gezelschap, klusje, verzorging) ofwel je blijft altijd op een ondergeschikte plek staan totdat mams overlijdt. Of je moet zin hebben in een relatie met hun tweeën.
Roos57
16-02-2026 om 18:32
Miranda37 schreef op 16-02-2026 om 17:27:
Hij heeft nooit een relatie gehad en hij is het huis nooit uitgeweest. Maar denken jullie dat ze echt bezorgd om hem is? Voor mij voelt het als stoken wat ze doet.
Je hebt het drukker met zijn moeder dan met hem !
Een man van 39 die nog nooit een relatie heeft gehad . Nog bij mama thuis woont . En zo met de zaken omgaat is wel woest aantrekkelijk???????
Wat maakt dat jij dit leuk vind ? Een beetje volwassen vrouw knapt hier giga op af vind ik
Herfstappeltaart
16-02-2026 om 19:29
Poezenmeisje schreef op 16-02-2026 om 19:27:
Misschien mogen jullie van zijn moeder wel in het grote jongensbed in het tuinhuis, op voorwaarde dat je elke middag thee komt drinken.
https://youtu.be/rgh2TZZbTD8?si=ddiLwCeesavZzHp4
letterkoekje
16-02-2026 om 19:35
Onderschat de impact niet van een vrouw (moeder) die door haar man wordt verlaten en die haar zoon als plaatsvervangend exemplaar ziet. Het is hem waarschijnlijk met de paplepel ingegeven dat hij voor haar moet zorgen, heeft dat jaren gedaan, durfde niet het nest uitvliegen en zal onder de vleugels (lees: juk) van zijn moeder zitten tot ze dood is. Erg voor hem, maar het is zijn keuze. Erg voor jou, maar jij hebt wel de keuze.
Als je bij deze man blijft, ga je je dat erg beklagen. Vooral over een aantal jaren.
Wilgenkatje-
16-02-2026 om 19:52
Miranda37 schreef op 16-02-2026 om 17:27:
Hij heeft nooit een relatie gehad en hij is het huis nooit uitgeweest. Maar denken jullie dat ze echt bezorgd om hem is? Voor mij voelt het als stoken wat ze doet.
Moeder is te lang met haar zoon samen inmiddels. Hij is de man in haar leven. Ongezonde situatie. Ze zal niet bewust stoken (stoken is gemeen, dat weet elk mens), maar ze zit zo vast aan haar zoon dat er niets tussen mag komen.
Als zijn moeder niet snel tot het inzicht komt dat haar zoon een eigen leven zonder haar in haar directe nabijheid moet gaan opbouwen, dan wordt dit niks, hoe lief jullie elkaar ook vinden. Heeft moeder zussen, broers, vriendinnen die haar kunnen helpen tot een toekomstbestendig inzicht te komen? Dat zou kunnen helpen.
Maar zo niet... afscheid nemen. Hoe treurig dat ook voelt.
Marty1984
16-02-2026 om 20:18
Wilgenkatje- schreef op 16-02-2026 om 19:52:
[..]
Moeder is te lang met haar zoon samen inmiddels. Hij is de man in haar leven. Ongezonde situatie. Ze zal niet bewust stoken (stoken is gemeen, dat weet elk mens), maar ze zit zo vast aan haar zoon dat er niets tussen mag komen.
Als zijn moeder niet snel tot het inzicht komt dat haar zoon een eigen leven zonder haar in haar directe nabijheid moet gaan opbouwen, dan wordt dit niks, hoe lief jullie elkaar ook vinden. Heeft moeder zussen, broers, vriendinnen die haar kunnen helpen tot een toekomstbestendig inzicht te komen? Dat zou kunnen helpen.
Maar zo niet... afscheid nemen. Hoe treurig dat ook voelt.
Het lijkt mij niet alleen aan moeder te zijn.
Dat je op je 39ste nog bij je ouders woont à la ... Maar dat je je als 39-jarige zo verbonden voelt met je moeder en zo continu springt en luistert ligt toch echt niet alleen aan moeder.
Dan heb je zelf toch ook een paar afslagen richting volwassenheid en een eigen leven opbouwen - desnoods dus samen onder één dak met je ouders - gemist.
Je bent er toch echt zelf bij bijvoorbeeld dat je persé 5 dagen per week met moeder wil samen eten. En maar 2 dagen met je partner. En dat je dus ook maximaal een avond of 2 samen wil doorbrengen met je partner die wél eigen huisvesting heeft. En het dan nog zeer regelmatig over je moeder hebt.
Jullie zijn net 8 maanden samen en beiden ruim volwassen. Hij zou dolverliefd moeten zijn en elke nacht in je bed moeten willen liggen
. Wat zijn moeder daar ook maar van denkt of zegt.
(En ja, in jouw bed, want daar hebben jullie tenminste privacy. Bij zijn moeder hoort zij alles
.)
nlies
16-02-2026 om 20:32
Marty1984 schreef op 16-02-2026 om 20:18:
[..]
(En ja, in jouw bed, want daar hebben jullie tenminste privacy. Bij zijn moeder hoort zij alles
.)
Of ze heeft t logeerbed voor je gedekt
Poezenmeisje
16-02-2026 om 20:48
nlies schreef op 16-02-2026 om 20:32:
[..]
Of ze heeft t logeerbed voor je gedekt
In de aparte slaapkamer.
ToetieToover
16-02-2026 om 21:51
“….hij straks in zn eentje voor mij en zn moeder en hun (grote) huis en tuin moet zorgen. Ze maakt zich zorgen over zijn toekomst.”
Eh nee, moeders maakt zich zorgen over haar eigen toekomst. Die ziet zoon als degene die voor haar, haar huis en haar tuin moet zorgen. En voor jou zorgen kan daar niet meer bij! Die arme jongen raakt nog overbelast van alles!! Ja, duh, van moeders. En jij gaat je nog verdedigen ook, dat je best voor jezelf kunt zorgen enzo. Ik zou hier geen toekomst in zien. Als de seks nog leuk is, kan hij daarvoor nog af en toe langskomen, maar meer zou ik er niet van verwachten hoor. Afgeschreven.
Auditor
16-02-2026 om 22:09
Dit lijkt me niet veel toekomst hebben. Vooral het feit dat hij en zijn moeder zo aan elkaar hangen is benauwend en ik krijg er inderdaad Frank van Putten-vibes van (Jaaa Moeder….)
Verder zijn er best meningen over vrijgezelle mannen. Vooral nog thuiswonenden. Ik ken andere voorbeelden.
Niet alle mannen zijn reddeloos verloren zonder vrouw. Ik red me al 55 jaar prima zonder en ik ken meerdere mannen van ongeveer mijn leeftijd waar dat ook prima mee gaat.
Maar nog thuiswonen kan wel een dingetje zijn, zeker in dit geval.
Ik zou er denk ik wel klaar mee zijn. Maar dat zou ik ook zijn als het een vrouw was geweest die nog met haar moeder woonde op die leeftijd.
Mischa83
16-02-2026 om 23:24
Poezenmeisje schreef op 16-02-2026 om 19:27:
Misschien mogen jullie van zijn moeder wel in het grote jongensbed in het tuinhuis, op voorwaarde dat je elke middag thee komt drinken.
https://youtu.be/rgh2TZZbTD8?si=ddiLwCeesavZzHp4
🤣🤣