Relaties Relaties

Relaties

Hoeveel vriendschappen heb je?

In aansluiting op een ander topic wat hier loopt vroeg ik me af hoeveel vriendschappen jullie hebben? Met vrouwen, mannen of beide.

Mijn ervaring is helaas dat naarmate je ouder wordt er steeds meer vrienden wegvallen. Gelukkig heb ik nog wel een aantal vriendinnen over maar ik zou eigenlijk best een wat bruisender sociaal leven willen hebben. Tegelijkertijd heb ik daar ook niet echt tijd voor met werk, sport en een gezinsleven.

Wat zijn jullie ervaringen met het verloop van vriendschappen door de jaren heen? Heb je behoefte aan een grote vriendengroep, of juist liever een aantal losse vrienden? Ben benieuwd hoe jullie hier in staan!

Peiling

Mijn vriendschappen bestaan uit
132 stemmen
17%
12%
11%
10%
25%
25%

Hier wel vrienden, maar niet echt een beste vriend(in) voor mijn gevoel. Genoeg contacten op werk en hobby's. Ook mensen om me heen om wat mee te ondernemen en ook wel wat betere vrienden, maat echt beste vriend(in) dus niet. Ook weinig tijd en energie om zulke vriendschappen te onderhouden. Werk, gezin etc 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

22-08-2021 om 20:31

Nou ik heb 3 echte vriendinnen die ik al jaren heb. Verder ken ik heel veel mensen maar noem ze geen vrienden. Ik kan ook erg op mezelf zijn. 

Ik heb twee hele goede vriendinnen, waarvan een echt net een zus is. Die app ik dagelijks van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. 
Verder een stuk of 8 vrienden/vriendinnen waar ik bijv spelletjes mee doe, of naar concerten ga, of een keer in de zoveel tijd bijkletsen bij iemand thuis. Maar die zie en spreek ik heel veel minder. 

Aardbei_86 schreef op 22-08-2021 om 20:31:

Hier wel vrienden, maar niet echt een beste vriend(in) voor mijn gevoel. Genoeg contacten op werk en hobby's. Ook mensen om me heen om wat mee te ondernemen en ook wel wat betere vrienden, maat echt beste vriend(in) dus niet. Ook weinig tijd en energie om zulke vriendschappen te onderhouden. Werk, gezin etc

Dit heb ik ook. 

Heb 2 groepjes en met een paar meiden spreek ik wel iets vaker af, en dan met 2 of 3 personen. 

Alleen verjaardagen die echt gevierd worden, of bij een weekendje weg zijn we met een grotere club.

Ik heb gestemd op geen vrienden. Ik ben wel heel close met een aantal collega's en we spreken ook regelmatig buiten werk af maar dat vind ik toch niet hetzelfde. Ik merk ook dat zijzelf wel vrienden hebben buiten werk en ik niet dus ik sta niet 'op 1' bij hen. Is okay. 

Ik heb er wel een aantal die ik als goede vrienden zou bestempelen, daarna wat meer oppervlakkig. Die zou ik dan eerder kennissen noemen. Hoef me iig niet te vervelen en een paar staan altijd voor je klaar

ik heb 4 goede vriendinnen, die hebben verder niks met elkaar, losse vriendinnen dus.
En met elk weer op een andere manier raakvlakken. En frequentie van contact wisselt dus ook per persoon. 

1 ken ik al bijna 15 jaar, (1e bijbaan)dat contact is sinds ik kinderen heb en zij verder weg is gaan wonen wel minder, maar eens in de zoveel tijd een wandel afspraak en dan is het weer als vanouds. 

Andere vriendin ken ik nu al zo'n 12 jaar(ook van diezelfde bijbaan) dat contact gaat op en af. Dat is met tijden heel intens, met elke week lange telefoongesprekken en afspreken en dan weer een periode minder. Gewoon omdat dat zo is, vanwege onze verschillende invulling van dagelijks leven.We weten dat in nood we allebei meteen in de auto zouden springen om te helpen. 

Vriendin die ik nu 7 jaar ken heb ik leren kennen op de opleiding, bij elkaar in de klas, we hadden dezelfde leerplek en super goede klik. Elkaar niet meer uit het oog verloren. Leeftijdsverschil is groter, zo ook verschil qua leven (zij al pubers ik nog in de kleine kindjes) 
Maar met deze vriendin app ik zo goed als dagelijks, zij is altijd het eerst op de hoogte van mijn wel en wee en snapt mij ook het beste.

Laatste lieve meid leren kennen  op zwangerschapcursus, onze zoontjes zijn een dag na elkaar geboren, hebben ook een super klik, dus dit is vooral een goede vriendin omdat we juist in dezelfde levensfase zitten, maar ook omdat we beide klaarstaan in moeilijke tijden, ondanks dat dit contact niet heel frequent is, noemen we elkaar ondertussen wel vriendin.

Ik heb nooit in een vriendengroep gehoord, daar nooit behoefte aan gehad.
Heb vriendinnen gehad waarvan ik dacht die zijn voor het leven die ik niet meer zie. Deze 4 die ik hierboven beschrijf, denk dat dat blijvend is en dat is fijn en prima zoals het is 

Met collega's ook goede klik maar dat zie ik dan echt als een goede fijne collega, niet als vrienden.

Ik vind het met 4 vriendinnen meer dan prima hoe m'n sociale leven is (ooit met partner erbij afspreken) want daarnaast slokt werk, gezin en familie ook veel tijd op.

Geen echte vrienden meer, mijn vriend was altijd mijn beste vriend. Ik heb wel heel veel contacten maar echte vrienden zijn er niet meer. Ik werd ziek en eigenlijk niemand meer gezien. Ook mijn ex hield veel vriendschappen van mij af, hielp ook niet echt mee. 

1 vriendin die ik al ken van toen we 3 waren. We schelen exact 1 week in leeftijd.

We zijn intussen 34 jaar later en ze is onder andere getuige geweest op mijn huwelijk.
Voor haar dochter ben ik een soort tante.
Voor haar ouders was ik vroeger tijdens vakanties - toen we elkaars deur plat liepen - een soort 2de dochter.

We zien elkaar niet heel veel - werk, kind, afstand, ... - maar als we elkaar zien klikt het geweldig.

Daarnaast heb ik vooral een boel vage kennissen en collega's. Daar wil ik best een avondje mee terrashangen als ze mij uitnodigen, maar daar stopt de band wel zo'n beetje.
Ik kom trouwens best wel opdraven als ze mij uitnodigen, maar zelf organiseer ik zo'n dingen niet.

2 Echte vrienden en veel lieve familie en kennissen, de kennissen zijn meestal van mij en man samen. Vrienden maar ook kennissen zijn belangrijk voor me, het is een onuitputtelijke bron van extras waar ik veel plezier en nuttigheid uithaal. 

te weinig helaas,ik ben de enige in de oude vriendenkring met een dreumes. De rest is bewust kinderloos. Helaas heeft corona er ook een rol in gespeeld waardoor ik niet veel anderen moeders ontmoet via het consultatiebureau of mama café.

SuzyQFive schreef op 22-08-2021 om 21:27:

Geen echte vrienden meer, mijn vriend was altijd mijn beste vriend. Ik heb wel heel veel contacten maar echte vrienden zijn er niet meer. Ik werd ziek en eigenlijk niemand meer gezien. Ook mijn ex hield veel vriendschappen van mij af, hielp ook niet echt mee.

Kunnen de contacten die je nu hebt niet uitgroeien tot vriendschappen?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

22-08-2021 om 22:21

Geen vrienden, ook geen behoefte aan, slorpt te veel tijd op. Wel een boel kennissen. 

Ik vind dat zo bijzonder he. Vriendschappen waarvan je denkt dat het voor het leven is, en dat je die mensen jaren later dus niet meer ziet of spreekt.

Ik heb geen grote vriendengroep, en als ik dan zie of hoor dat  bijvoorbeeld een aantal gezinnen samen op vakantie gaat dan denk ik leeeeeuk! Om even later te bedenken dat ik daar helemaal niet geschikt voor ben. De hele tijd zoveel mensen om je heen. 

Echte vrienden heb ik niet meer in mijn leven, en dat vind ik ook niet erg. Buiten mijn werk om ben ik heel erg op mezelf. Ik ben ook geen goede vriendin uiteindelijk want ik laat het vaak afweten door geen tijd of geen energie. En dat laatste begrijpen de meeste mensen niet zo heb ik gemerkt dus dat ik geen vrienden heb is echt een bewuste keuze want uiteindelijk wil ik niemand kwetsen omdat ik 't dan weer eens laat afweten op het moment dat iemand mij nodig heeft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.