Relaties Relaties

Relaties

JtM

JtM

05-01-2026 om 16:11

Het moeilijkste gesprek uit mijn leven…

Yumi schreef op 10-01-2026 om 13:02:

[..]

Dit

Als kind voel je echt wel aan dat ouders ongelukkig zijn.

Daarnaast mag je hopen dat de ouders zich kunnen beheersen en geen ruzie maken waar de kinderen bij zijn. Waarbij geschreeuw onnodig is, een ondertoon vangen ze ook wel op....

Nee hoor. Je voelt als kind echt niet altijd aan dat ouders ongelukkig zij . Mijn ouders hadden nooit ruzie. De scheiding kwam voor mijn broers en mij als een donderslag bij heldere hemel.

Due-scimmie schreef op 10-01-2026 om 13:09:

[..]

Nee hoor. Je voelt als kind echt niet altijd aan dat ouders ongelukkig zij . Mijn ouders hadden nooit ruzie. De scheiding kwam voor mijn broers en mij als een donderslag bij heldere hemel.

Jij en je ouders zijn de norm voor heel Nederland? 

Of denk je dat het mogelijk is dat de onderlinge irritaties zo hoog op kunnen lopen, dat je als kind zijnde er angstig van kunt worden? Ik was blij dat ze uit elkaar gingen, maar het heeft me nog wel de nodige therapie gekost. Ondanks de therapie ben ik gevoelig gebleven voor stemmingen en hoor ik al snel dat iemand niet lekker in zijn vel zit, zelfs bij een kort telefoontje pik ik dat op.

Er is geen standaard voor ouders in scheiding iedereen gaat er anders mee om, ook kinderen.

Due-scimmie schreef op 10-01-2026 om 13:08:

[..]

Uhm ja. Als kind vraag je er niet om. Als ouder heb je een bepaalde verantwoordelijk voor de kinderen die je krijgt zo simpel is dat. Als kind hoef je hierin niet de wens van je ouders voorop te stellen in mijn ogen, dat klopt niet met de natuurlijke rangorde.

Mijn ouders zijn bij elkaar gebleven voor mij. Zodra ik de kans kreeg ben ik uit huis gegaan, toen ik verkering kreeg vroegen ze waarom we altijd bij de ouders van mijn vriend waren en nooit bij hun.

Heel simpel omdat de sfeer koud,  steenkoud was. Ze hadden nooit ruzie, dat klopt,  maar gezelligheid was er ook niet.

Ze hadden echt veel eerder uit elkaar moeten gaan.

Alice12 schreef op 07-01-2026 om 12:52:

[..]

Maar hoe kunnen mannen zulke kinderen zijn? Is dat omdat hun vrouw alles wel regelt? Of opvoeding? In beiden gevallen zullen vrouwen aan de bak moeten.

Hun bewuste en soms onbewuste overtuiging dat het de taak van hun vrouw is om het huis schoon te houden.
De oorzaak hiervan kan de opvoeding zijn maar omdat het een maatschappelijke overtuiging is, kan hij het ook in zijn volwassen leven ergens hebben opgepikt.

Due-scimmie schreef op 10-01-2026 om 13:09:

[..]

Ik denk dat kinderen het misschien merken als de ouders vroeger wel vrolijk/vriendelijk/gezellig waren.

Als de sfeer al slecht is vanaf de babytijd, of heel langzaam verandert, hebben kinderen het misschien niet door.

Denk ik.

Yumi schreef op 10-01-2026 om 13:20:

[..]

Jij en je ouders zijn de norm voor heel Nederland?

Dat zeg ik niet. Ik reageer op het feit dat er geschreven wordt dat je als kind wel voelt dat je ouders ongelukkig zijn, dat is dus niet altijd zo.

En dat ligt ook aan hoe oud de kinderen zijn denk ik of ze daar überhaupt mee bezig zijn. Ik was daar als 10 jarige niet mee bezig.

In mijn omgeving toch wel scheidingen meegemaakt die heel gelukkig leken, niet alleen voor de buitenwereld, en dat 1 van de partners (vaak een man) ineens scheiding aanvroeg omdat het huwelijk niet goed meer voelde en dan ineens heel snel een nieuwe partner hadden. Dus het is niet altijd zo dat de ouders ongelukkig waren alleen eentje stiekem wel

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.