Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Zou jij een asielzoeker in huis nemen als je er plaats voor had met een vergoeding van 150 euro per maand ?

Ik zou dat zelf nooit doen, ik heb er zat plaats voor maar je weet niet wat je in huis haalt en ik zou mijn privacy kwijt zijn.

Zilver_gray schreef op 12-04-2026 om 10:44:

[..]

Ik hoop dat dit niet weer zo’n “asielzoekers bash topic” wordt [Quote aangepast] Fleurette ?

Zou jammer zijn.

Nare manier van wegzetten….en dan doel ik toch echt op jouw nickhinten.

Bakblik schreef op 12-04-2026 om 11:27:

[..]

Niet alle Syrische mannen zijn hetzelfde he!

Hier in de gemeente woont een vrij grote groep Syrische christenen. Ze spreken Arabisch en hebben min of meer dezelfde normen en waarden als wij.

Ook de moslims uit Syrië doen hun best goed in het Nederlandse systeem te passen. De burgemeester die op werkbezoek komt vraagt of hij de dames handen mag geven en dat mag gewoon en ook de mannen van de die vrouwen geven de begeleiders en hand. Onder de uitroep: We wonen nu in Nederland en weer moeten meedoen in DEZE maatschappij!

Dat weet ik. Er komen ook christenen uit Syrië. Ik zei ook niet dat ze allemaal hetzelfde zijn. Ik had het over Syrische moslims. Waarvan een grote groep standaard steden onveilig maakt. Die hoef ik dus niet in mijn huis. Maar goed, het moslimgeloof en ik gaan gewoon niet zo goed samen. Het staat me in bijna alles tegen. Maar dat geldt voor alle geloven die vrouwen als minderwaardig zien. Ook voor streng christelijke stromingen trouwens.

Euphoria schreef op 12-04-2026 om 11:32:

[..]

Nare manier van wegzetten….en dan doel ik toch echt op jouw nickhinten.

Kan zijn. Ik vind het moeder/ kind in auto wonen verhaal icm die nick nogal typerend zeg maar.

Zilver_gray schreef op 12-04-2026 om 11:39:

[..]

Kan zijn. Ik vind het moeder/ kind in auto wonen verhaal icm die nick nogal typerend zeg maar.

Inderdaad en zolang rechtse partijen tegen amendementen stemmen die ingediend zijn om daklozen te helpen, blijft die vrouw met haar kind in een caravan wonen. 

felija schreef op 12-04-2026 om 12:16:

[..]

Inderdaad en zolang rechtse partijen tegen amendementen stemmen die ingediend zijn om daklozen te helpen, blijft die vrouw met haar kind in een caravan wonen.

Dat ook ja.

En om even een misverstand uit de weg te nemen: nee statushouders krijgen de inrichting van hun woning niet gratis. Wel hebben gemeenten vaak een regeling dat hiervoor geld geleend kan worden. 

Daglichtlamp schreef op 12-04-2026 om 13:56:

En om even een misverstand uit de weg te nemen: nee statushouders krijgen de inrichting van hun woning niet gratis. Wel hebben gemeenten vaak een regeling dat hiervoor geld geleend kan worden.

Net als voor andere mensen met een laag inkomen overigens

De regels voor het krijgen van een inrichtingsbudget is afhankelijk van de Gemeente.
Soms is het een lening en moet het (deels) worden terugbetaald, dan wordt er een bepaald bedrag ingehouden op de uitkering, maar het kan ook een schenking zijn. Ook de hoogte is afhankelijk van waar ze terecht komen.

Overigens krijgt de Gemeente per statushouder die ze in een onzelfstandige woning huisvesten € 30.000,-. (was te snel met typen waardoor on ontbrak, maar gelukkig is er altijd iemand aanwezig die het kan corrigeren kan) Deze regeling geldt tot juli 2026.

Een kaal huis inrichten van top tot teen: dit bedrag krijgen statushouders - Omroep Brabant: het laatste nieuws uit Brabant, sport en informatie uit jouw regio.

Yumi schreef op 12-04-2026 om 17:46:

Overigens krijgt de Gemeente per statushouder die ze in een zelfstandige woning huisvesten € 30.000,-

Nee, gemeenten krijgen juist die €30.000,- voor statushouders die ze in onzelfstandige huisvesting huisvesten. (dus juist niet voor statushouders die een zelfstandige woning krijgen). Overigens ook beperkt tot maximaal 1500 plekken.

https://www.coa.nl/nl/regeling-stimuleren-uitstroom-vergunninghouders-uit-de-asielopvang-har

In de regeling mogen gemeenten, naast locaties voor tijdelijk onderdak, ook gebruikmaken van onzelfstandige huisvesting in de bestaande woningvoorraad, met als doel dat de betreffende woning wordt gedeeld door verschillende statushouders. De HAR was beperkt tot locaties zonder permanente woonbestemming.

Daglichtlamp schreef op 12-04-2026 om 17:56:

[..]

Nee, gemeenten krijgen juist die €30.000,- voor statushouders die ze in onzelfstandige huisvesting huisvesten. (dus juist niet voor statushouders die een zelfstandige woning krijgen). Overigens ook beperkt tot maximaal 1500 plekken.

https://www.coa.nl/nl/regeling-stimuleren-uitstroom-vergunninghouders-uit-de-asielopvang-har

In de regeling mogen gemeenten, naast locaties voor tijdelijk onderdak, ook gebruikmaken van onzelfstandige huisvesting in de bestaande woningvoorraad, met als doel dat de betreffende woning wordt gedeeld door verschillende statushouders. De HAR was beperkt tot locaties zonder permanente woonbestemming.

Onzelfstandig zijn ze dan ook wanneer iemand ze in huis neemt. Tijdelijk, voor 150 euro per maand. En de gemeente ontvangt dan dus 30.000 euro begrijp ik? Mooi verdienmodel zo. Een plusje achter de naam van de gemeente en een leuk extraatje. En wij maar roepen dat we het niet willen.

Je hebt helemaal gelijk dat het buiten proportie is. Toch kun je die twee regelingen niet vergelijken. Een voorwaarde voor die 30.000 euro is wel dat de statushouders niet meer terug opgevangen wordt in een AZC. Dus als de gemeente die 30.000 euro krijgt voor een tijdelijke plek, is ze zelf verantwoordelijk voor de vervolgplek. Als de3 maanden logeren om zijn, gaat de statushouder terug naar het COA (of eerder als het niet bevalt). 

Onderstaand artikel één op één overgenomen met de regelingen volgens het NOS Ook daar staat zelfstandig of gedeeld bij de 30.000,- regeling, maar ik weet dat het onzelfstandig hoort te zijn. Daarnaast de bedragen voor tijdelijke opvang in hotels en doorstroomlocaties.

Gemeente krijgt 30.000 euro voor huisvesting statushouder
Woonruimte of hotel

Als een gemeente een statushouder opneemt in een 'normale' woonruimte, zelfstandig of gedeeld, dan geeft het Rijk eenmalig 30.000 euro. Het COA is dan niet meer verantwoordelijk. De gemeente moet financiële ondersteuning geven, zoals bijstand, begeleiding naar werk, onderwijs en inburgering en een vergoeding voor de woonruimte.

Als een gemeente tijdelijk onderdak biedt aan een statushouder, zoals bijvoorbeeld een hotel, dan geeft het Rijk eenmalig 38.000 euro voor een jaar verblijf. Het COA blijft dan verantwoordelijk voor de financiële ondersteuning van een statushouder tot die wel naar een 'normale' woonruimte kan.

60 euro per dag 

Gemeenten worden ook aangespoord 'doorstroomlocaties' in te richten waar statushouders kunnen wachten op een van de twee andere opties. Gemeenten krijgen daar 60 euro per dag per persoon voor.

Gemeente krijgt 30.000 euro voor huisvesting statushouder

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.