Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Zou jij een asielzoeker in huis nemen als je er plaats voor had met een vergoeding van 150 euro per maand ?

Ik zou dat zelf nooit doen, ik heb er zat plaats voor maar je weet niet wat je in huis haalt en ik zou mijn privacy kwijt zijn.

SuzyQFive schreef op 10-04-2026 om 22:39:

Ik heb een tijdje een gezin in huis gehad in de weken dat mijn kinderen bij hun vader waren. Dan was ik zelf bij mijn vriend. Ze moesten met twee gezinnen in een minikamer wonen op het AZC, geen doen. Dus dan waren ze week daar en dan vijf dagen in mijn huis. Hoewel ze rustig van de verschillende slaapkamers gebruik mochten maken kozen ze ervoor om met zn allen in een slaapkamer te slapen. En mijn huis was altijd picobello in orde.
Waren ontzettend lieve mensen.

Ik vraag me af waarom dit bericht zoveel duimpjes/ hartjes krijgt. Doen dat de mensen die dit heel lief van je vinden en zelf niet doen of doen dat de mensen die het net zoals jij zouden doen echter hier niet meeschrijven?

mij valt op dat er hier mensen reageren die pro opvang zijn echter zelf niet meedoen aan die opvang. Behoorlijk hypocriet.

Mijn antwoord: al zouden ze mijn huis afbetalen…..dan nog zou ik het NIET willen!

Nederland is gewoon ontzettend overbevolkt.
Laat de regering eerst de veilige landers er definitief uit zetten.
En de grenzen sluiten voor meer arbeidsmigranten. E voorn alle buitenlandse studente ( behalve medische sector), ook uit de EU.

Maar sowieso niet bij mij in huis .

Euphoria schreef op 11-04-2026 om 10:20:

[..]

Ik vraag me af waarom dit bericht zoveel duimpjes/ hartjes krijgt. Doen dat de mensen die dit heel lief van je vinden en zelf niet doen of doen dat de mensen die het net zoals jij zouden doen echter hier niet meeschrijven?

mij valt op dat er hier mensen reageren die pro opvang zijn echter zelf niet meedoen aan die opvang. Behoorlijk hypocriet.

Mijn antwoord: al zouden ze mijn huis afbetalen…..dan nog zou ik het NIET willen!

Ik denk vooral omdat ze het knap vinden dat iemand daar toe bereid is. Ik denk namelijk (ook gezien de reacties) dat maar heel weinig mensen dat zijn. Persoonlijk ben ik daar ook absoluut niet toe bereid. Maar kan er dan wel respect voor hebben dat iemand anders dat wel kan. Juist omdat het in mijn ogen echt een enorme opoffering is.

RaSa schreef op 11-04-2026 om 10:30:

[..]

Ik denk vooral omdat ze het knap vinden dat iemand daar toe bereid is. Ik denk namelijk (ook gezien de reacties) dat maar heel weinig mensen dat zijn. Persoonlijk ben ik daar ook absoluut niet toe bereid. Maar kan er dan wel respect voor hebben dat iemand anders dat wel kan. Juist omdat het in mijn ogen echt een enorme opoffering is.

Dat zou kunnen.

eerlijk is eerlijk…ik zou ook not amused zijn wanneer mijn buren het een zalig plan zouden vinden om een of meerdere asielzoekers op te vangen.

Dus nee…ik vind het niet knap.

Nee. Niet voor 150 euro maar ook niet voor 500. Gewoon niet. Het heeft lang geduurd voor de jongste het huis uit was. Randstad en woningnood enzo.
Schat van een kind hoor maar ik woon sinds 2 jaar weer alleen en ik vind dat zo zalig. 
Mocht een van mijn kinderen onderdak nodig hebben, echtscheiding of andere narigheid, dan zou ik die echt niet de deur wijzen maar verder wil ik geen andere mensen in mijn huis. 

Euphoria schreef op 11-04-2026 om 10:35:

[..

eerlijk is eerlijk…ik zou ook not amused zijn wanneer mijn buren het een zalig plan zouden vinden om een of meerdere asielzoekers op te vangen.

Nou, precies dit.

150 euro per maand is natuurlijk een achterlijk laag bedrag.
Maar zou ik iemand in huis nemen als ik de ruimte had en het geld nodig had? Misschien.
Ligt er ook een beetje aan wie je dan over de vloer krijgt, natuurlijk.

[..]

Waarom is dat hypocriet? 

[..]

Dat zou kunnen.

Daar zou ik dus totaal geen moeite mee hebben.

Als ik wat ruimer zou wonen en iemand echt privacy kon geven dan zou ik het zeker overwegen. Nu barsten we met de 2 jongvolwassen kinderen al bijna uit ons huis dus ik heb echt geen plek. Ik vind namelijk dat een kamer delen met mijn eigen kind geen goede opvang is. Zo iemand moet wel een eigen plekje hebben. Met de huidige woningnood denk ik de kinderen nog wel een jaar of 4 thuis te hebben. 
Jaarrond werk ik met vluchtelingen/asielzoekers en vind dat echt een verrijking van mijn/ons leven. 

[..]

Dat zou kunnen.

Dat zou ik dan weer helemaal prima vinden. Mijn buren hebben een jongvolwassen dochter die zoete inval houdt als haar ouders op vakantie zijn. Erger dan dat kan het niet zijn.

[..]

Ik vind het nogal een verschil tussen pleiten voor goede opvang in de stad of buurt waar je woont of (vreemde wat dat zijn ze natuurlijk) mensen in je privé (= thuis) toe te laten.

Ik heb niets tegen het eerste, ben ik juist voor! In mijn huis is een ander verhaal; Ik voel me al ongemakkelijk als ik familie op visite heb.

Erg flauw om dit anderen in de schoenen te schuiven.

[..]

Dat zou kunnen.

Hoezo niet? Je hoeft er helemaal geen last van te hebben natuurlijk. Asielzoekers zijn voor het grootste gedeelte mensen zoals jij en ik, en hebben echt geen behoefte aan rotzooi trappen oid.

Voor een vooraf afgesproken periode zou dat best kunnen. We wonen hier samen. Onze zolder kan ik vrij maken. Wel iemand met wie goed te communiceren valt. En met contacten met anderen in onze woonplaats, anders is zo iemand nog stik alleen.

We zijn als samenleving helemaal ontwend geraakt anderen over de vloer te hebben. Vroeger was het heel gewoon dat er familieleden of vrienden kwamen logeren in vakanties, nu vinden de meesten dat veel te veel gedoe en inleveren van privacy. 

In ons vorige dorp was er een jumelage met een dorp in een buurland. In de jaren 70/90 vond iedereen het prima als die mensen bij een uitwisseling kwamen logeren. Maar na 2000 wilden ze liever dat gasten in een hotel werden ondergebracht. En vice versa. Prima, maar de contacten worden minder persoonlijk.

In de tweede wereldoorlog kwamen mensen na oorlogshandelingen in het gebied van Rhenen (?) met de boot over de Lek naar het Westen. Van de ene op de andere dag werden ze ondergebracht bij dorpelingen; er was nog geen sporthal of andere grootschalige voorziening en woningen waren klein. Er zijn langdurige vriendschappen uit voortgekomen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.