Psyche en mentaal
vrouw92
21-07-2025 om 21:38
Zomervakantie
Voor degene die mij al wat langer volgen weten dat dit een terugkerend probleem is. De zomervakantie als autist/adhd'er en iemand die veel eenzaamheid ervaart.
Het lege gat is inmiddels weer begonnen en ik heb moeite om de dagen door te komen. Na hele drukke werkweken, een Kennedymars (uitgelopen) en de Nijmeegse Vierdaagse, waar ik dit jaar helaas ben uitgevallen door een blessure is het nu tijd voor 4 weken vakantie.
Daarvan ga ik 1 week naar Oostenrijk op solo-vakantie. Het is waarschijnlijk geen plek waar ik mensen ga ontmoeten en dat is opzich prima, ik kan me daar goed vermaken.
Ik zie meer op tegen de drie weken die ik thuis moet doorbrengen en waarin er eigenlijk niets gepland staat. In elk geval niets sociaals. Dan word ik weer even met de neus op de feiten gedrukt wat betreft mijn sociale leven. Ik moet het die weken echt zelf gaan doen. Ik wil niet, zoals eerdere jaren continue in de slachtofferrol zitten. Dat heb ik ook nog niet gedaan, maar ik merk wel dat ik het moeilijk vind en me erg alleen voel. Wat ik nu al doe:
- Geen wekker zetten, dat is het fijnste moment van de vakantie en daar laad ik echt van op.
- Morgen ga ik een lijst maken met alle huishoudelijke dingen die ik graag wil oppakken. Elke dag wil ik daarvan 1 doen.
- Ik wil veel gaan lezen deze vakantie
- Ook wil ik weer gezond gaan leven. Helaas ben ik weer in oude patronen gevallen en door het uitvallen tijdens de 4daagse enorm gemotiveerd. Meer energie zorgt voor minder eenzaamheid.
- Aan 1 vriendin en 2 andere bekenden die ik vertrouw heb ik gevraagd of ze eens in de paar dagen bij me willen inchecken. Ik weet dat dit helpt, anders neemt er namelijk niemand contact met me op en ga ik in de negatieve spiraal zitten. Gelukkig vinden ze dat geen enkel probleem.
- Elke dag naar buiten. Grote stukken wandelen zit er even niet in door de blessure, maar ik wil wel de 10.000 stappen halen, weer gaan sporten.
De dagen doorkomen zal dus denk ik wel meevallen dit jaar. Ook moet ik echt tot rust gaan komen en daar hoort verveling ook bij. Ik zie meer op tegen dat echte eenzame gevoel: Iedereen bezig zien met elkaar, nergens voor uitgenodigd worden, er nergens bij horen, geen vriendengroep hebben. Dat vind ik erg confronterend deze periode. Als jullie tips hebben hoe ik hiermee om kan gaan hoor ik dat graag! Het is ook iets wat bij mij hoort, maar ik wil echt voorkomen dat ik in een zomerdepressie raak, zoals andere jaren. Mijn budget is overigens heel beperkt op de dagen dat ik thuis ben.
rionyriony
22-07-2025 om 08:24
Misschien een invalbaan doen voor de drie weken. Als iedereen op vakantie is zijn er vermoedelijk enorme tekorten van personeel in supermarkten, waardoor de rekken niet meer goed worden bijgevuld.
Door dus te gaan werken als invalkracht kom je onder de mensen, je doet eens een keer iets héél anders, het is eigen keus dus je bent gemotiveerd, je helpt iedereen, vooral de klanten, enorm. Terwijl je daar best veel geld voor kan vragen want: schaarste. Win-win!
Het probleem is, vermoedelijk, dat er in je achterhoofd zit om vooral gelukkig te moeten zijn nu je drie weken vrij hebt, op de manier waarop je dat voor je ziet. En dat heb je gewoon niet in de hand.
Als je bang bent voor de toekomst ben je sowieso ongelukkig, dus bingo, die zekerheid heb je binnen. Aan je behoefte aan zekerheid wordt dus voldaan.
Nu je die zekerheid hebt kan je hem ook af en toe loslaten en het toeval binnenlaten, dat lijkt me best een goed begin.
FaithfulDuck87
22-07-2025 om 08:39
Mama-Inge schreef op 22-07-2025 om 07:43:
[..]
Dat valt best mee, vooral als je voor een vakantie kiest met een activiteit of cursus. Ik ben verschillende keren naar een camping in Frankrijk geweest waar van alles te doen was, paardrijden, fietsen, maar ook schilderen, fotografie en muziek (musical) waarbij aan het eind van de week een optreden was. Dan heb je een vaste groep waarmee je die activiteit of cursus doet en daarnaast kun je lekker je eigen gang gaan net als thuis en mijn ervaring is dat je op zo'n camping dan toch wel snel her en der een praatje maakt omdat je diezelfde mensen van jouw activiteit dan tegenkomt
JIJ vindt dat best meevallen, mijn gevoel is totaal anders. Dat mag hoop ik?
Dorestad
22-07-2025 om 08:55
Friezinnetje schreef op 22-07-2025 om 08:39:
[..]
Friezinnetje, 2 jaar geleden ben ik 4 dagen naar Sellingen en omgeving gegaan. Uurtje rijden. Vorig jaar een week naar Zuid Limburg. Ik vond het vreselijk spannend. Maar mijn ervaring, ik loop veel, is dat ik heel veel aanspraak had. En toch is de drempel om het dit jaar weer te doen vreselijk hoog voor mij. Terwijl ik normaal gesproken makkelijk overal op afstap.
Bailey26
22-07-2025 om 09:07
Is het helpend als je bijvoorbeeld aan je vriendin of kennissen vraagt of ze iets met je willen plannen ipv alleen maar inchecken? Bijvoorbeeld op maandag thee drinken met vriendin en op donderdag uiteten met kennis.
Vind je honden leuk? Misschien benoemen in je netwerk/oproepje ergens doen dat je aankomende weken af en toe beschikbaar bent om met een hond te gaan wandelen. Hier in de omgeving komen er altijd groepjes mensen/honden samen. De honden kunnen hun energie kwijt en de mensen kletsen ondertussen. En als daar je behoefte ligt, kan jij je netwerk uitbreiden.
Zit het echt eenzame gevoel voor jou in dat je aankomende periode weinig/geen sociale afspraken hebt staan? Of zit het meer ergens anders in omdat je ook schrijft dat je het gevoel hebt nergens bij te horen?
Durf je zelf een eerste stap te zetten? Dus bijvoorbeeld iemand uit het koor benaderen en voorstellen om iets samen te gaan doen?
Helpt het om hier af en toe een topic te openen of prive met iemand te kletsen?
MRI
22-07-2025 om 11:34
Hi, ik denk dat je supergoed bezig bent, maar kan me voorstellen dat je opziet tegen de lege weken. Het allerbeste wat ik je kan aanraden is: koop het boek The Artist Way van Julia Cameron. (is ook in het Nederlands). Het is meer een doeboek en spreekt je innerlijke kunstenaar aan. Als je reactie is 'maar ik ben niet creatief': voor die mensen is het juist, om te gaan ontdekken dat je wel allerlei leuke mooie dingen kan vormen. En gaat niet om het eindresultaat, het gaat om de flow waarin je komt. Je leven wordt een avontuur, ook en juist als je alleen bent. Je wordt er heel vrolijk van. Probeer het, het is maar twee tientjes maar het kan je leven zoveel inhoud geven. Succes!
Mama-Inge
22-07-2025 om 11:46
Friezinnetje schreef op 22-07-2025 om 08:39:
[..]
Natuurlijk
vrouw92
22-07-2025 om 12:43
Bailey26 schreef op 22-07-2025 om 09:07:
Is het helpend als je bijvoorbeeld aan je vriendin of kennissen vraagt of ze iets met je willen plannen ipv alleen maar inchecken? Bijvoorbeeld op maandag thee drinken met vriendin en op donderdag uiteten met kennis.
Vind je honden leuk? Misschien benoemen in je netwerk/oproepje ergens doen dat je aankomende weken af en toe beschikbaar bent om met een hond te gaan wandelen. Hier in de omgeving komen er altijd groepjes mensen/honden samen. De honden kunnen hun energie kwijt en de mensen kletsen ondertussen. En als daar je behoefte ligt, kan jij je netwerk uitbreiden.
Zit het echt eenzame gevoel voor jou in dat je aankomende periode weinig/geen sociale afspraken hebt staan? Of zit het meer ergens anders in omdat je ook schrijft dat je het gevoel hebt nergens bij te horen?
Durf je zelf een eerste stap te zetten? Dus bijvoorbeeld iemand uit het koor benaderen en voorstellen om iets samen te gaan doen?
Helpt het om hier af en toe een topic te openen of prive met iemand te kletsen?
Eigenlijk altijd als ik iemand vraag om iets te gaan doen is het antwoord nee. Er is maar 1 iemand waarbij ik dat inmiddels wel durf, maar zij is op vakantie. Die nee hoeft niet te betekenen dat ze niet willen, maar na zo vaak een nee te hebben gehoord geloof ik daar inmiddels wel in. Dat ik niet leuk genoeg ben om tijd mee door te brengen, anders zouden ze mij wel mee vragen. Daar ben ik al hard mee aan de slag, maar is in deze weken altijd wat heftiger aanwezig.
vrouw92
22-07-2025 om 12:45
Ik heb trouwens genoeg dingen op mijn lijstje om te doen of om te ondernemen in mijn eentje en ik weet ook de wegen die ik kan bewandelen om wel in contact te komen. Dat is echter niet precies mijn vraag. Ik zoek vooral manier om om te gaan met de gedachten die horen bij het alleen zijn, met de leegte die ik voel.
RavIvaR
22-07-2025 om 14:05
Misschien helpt het om je gedachten op te schrijven.
Aangevuld met dagelijks minimaal 1 ding opschrijven wat goed ging of waar je blij van werd.
vrouw92
22-07-2025 om 16:14
RavIvaR schreef op 22-07-2025 om 14:05:
Misschien helpt het om je gedachten op te schrijven.
Aangevuld met dagelijks minimaal 1 ding opschrijven wat goed ging of waar je blij van werd.
Dat doe ik al..
Bailey26
22-07-2025 om 16:15
vrouw92 schreef op 22-07-2025 om 12:43:
[..]
Eigenlijk altijd als ik iemand vraag om iets te gaan doen is het antwoord nee. Er is maar 1 iemand waarbij ik dat inmiddels wel durf, maar zij is op vakantie. Die nee hoeft niet te betekenen dat ze niet willen, maar na zo vaak een nee te hebben gehoord geloof ik daar inmiddels wel in. Dat ik niet leuk genoeg ben om tijd mee door te brengen, anders zouden ze mij wel mee vragen. Daar ben ik al hard mee aan de slag, maar is in deze weken altijd wat heftiger aanwezig.
vrouw92 schreef op 22-07-2025 om 12:45:
Ik heb trouwens genoeg dingen op mijn lijstje om te doen of om te ondernemen in mijn eentje en ik weet ook de wegen die ik kan bewandelen om wel in contact te komen. Dat is echter niet precies mijn vraag. Ik zoek vooral manier om om te gaan met de gedachten die horen bij het alleen zijn, met de leegte die ik voel.
Kan mij voorstellen dat het drempel verhogend werkt als je steeds nee te horen krijgt. Dat is ook gewoon niet leuk. Kan mij goed voorstellen dat het je gevoel van eenzaamheid extra triggert.
Heb je in het verleden hier ook therapie voor gehad? Sta je er anders voor open om dit te gaan volgen? Heb je natuurlijk nu met deze vakantie niet zo heel veel aan.
Vind het verder wel lastig om gericht advies te geven. Lukt het bijvoorbeeld om je negatieve gedachten om te buigen? Of als je merkt dat de gevoelens van eenzaamheid toenemen tegen jezelf zeggen dat het tijdelijk is en je na de vakantie weer start met je activiteiten?
vrouw92
22-07-2025 om 16:19
Bailey26 schreef op 22-07-2025 om 16:15:
[..]
[..]
Kan mij voorstellen dat het drempel verhogend werkt als je steeds nee te horen krijgt. Dat is ook gewoon niet leuk. Kan mij goed voorstellen dat het je gevoel van eenzaamheid extra triggert.
Heb je in het verleden hier ook therapie voor gehad? Sta je er anders voor open om dit te gaan volgen? Heb je natuurlijk nu met deze vakantie niet zo heel veel aan.
Vind het verder wel lastig om gericht advies te geven. Lukt het bijvoorbeeld om je negatieve gedachten om te buigen? Of als je merkt dat de gevoelens van eenzaamheid toenemen tegen jezelf zeggen dat het tijdelijk is en je na de vakantie weer start met je activiteiten?
Dank als eerst! Ik heb niet zoveel zin om mijn hele verhaal hier weer online te delen. Dat heb ik al vaak genoeg gedaan. Ja, ik heb therapie gevolgd en nee, dat heeft niet geholpen. Ik moet dealen met mijn autisme en in de vakanties waarin structuur wegvalt wordt dit allemaal extra getriggerd. Ik ga in september met iets nieuws rondom persoonlijke ontwikkeling volgen waarin ik hopelijk meer de regie over deze gedachten krijg. Geloof me als ik zeg dat ik alle therapeuten en alternatieve werkwijzen al heb gehad. Contact maken, onderhouden is voor mij 100x ingewikkelder dan voor anderen.
Het ombuigen lukt zeker, ik sta er ook al heel anders in dan een aantal jaar geleden. Maar feit blijft wel dat ik alles, maar dan ook alles alleen doe. En dat is soms heel erg verdrietig.
Auran
22-07-2025 om 18:14
vrouw92 schreef op 22-07-2025 om 12:45:
Van wat je schrijft denk ik dat je al veel goed en slim doet om hiermee om te gaan. Van wat er overblijft: het accepteren? Accepteren dat je je zo voelt en dat de zomervakantie voor jou gewoon een lastige periode is. Dat je beter gaat op de structuur van je werk en dat dat voor jou het prettige in je leven is. Waar anderen zomervakantie zien als de positieve tegenhanger van werk, is dat voor jou andersom. Dat is dan maar zo. Voor iemand anders is dat misschien de periode van de feestdagen of juist januari, voor jou de zomervakantie. Speelt het idee nog mee dat anderen juist zo naar de zomervakantie toeleven en ervan genieten, waardoor er druk ontstaat voor jou om dat ook te doen? Als dat zo is, zou je daar nog wel mee aan de slag kunnen.
Mama-Inge
22-07-2025 om 18:52
Ik denk dat het voor jou altijd lastig zal blijven
Heb je wel eens geprobeerd om toch enige mate van structuur in je dagen te houden in de vakantie?
Hier een puber met autisme en we proberen in ieder geval de eet en drink momenten altijd op dezelfde tijd te houden
En ook opstaan en bedtijd is ongeveer gelijk met schooldagen, maar ook dat ritueel van ontbijten, wassen, tanden poetsen en omkleden
Ik merk wel dat hij tussendoor onrustiger is omdat hij niet altijd weet wat hij moet doen met zijn vrije tijd en sturen hem daar wel eens in door hem wat opties te geven met wat hij in die tijd kan doen
Ene dag gaat beter dan de andere
vrouw92
22-07-2025 om 19:10
Mama-Inge schreef op 22-07-2025 om 18:52:
Ik denk dat het voor jou altijd lastig zal blijven
Heb je wel eens geprobeerd om toch enige mate van structuur in je dagen te houden in de vakantie?
Hier een puber met autisme en we proberen in ieder geval de eet en drink momenten altijd op dezelfde tijd te houden
En ook opstaan en bedtijd is ongeveer gelijk met schooldagen, maar ook dat ritueel van ontbijten, wassen, tanden poetsen en omkleden
Ik merk wel dat hij tussendoor onrustiger is omdat hij niet altijd weet wat hij moet doen met zijn vrije tijd en sturen hem daar wel eens in door hem wat opties te geven met wat hij in die tijd kan doen
Ene dag gaat beter dan de andere
Ja, dat helpt zeker! Ik merk dat ik weer energie haal uit het proberen om mijn gezonde routines op te pakken. Sporten, goed eten, goed slapen. Daar tussen blijft ook ruimte om te kunnen ontspannen en niets te moeten. Ene dag gaat het inderdaad beter dan de andere.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.