Psyche en mentaal
vrouw92
21-07-2025 om 21:38
Zomervakantie
Voor degene die mij al wat langer volgen weten dat dit een terugkerend probleem is. De zomervakantie als autist/adhd'er en iemand die veel eenzaamheid ervaart.
Het lege gat is inmiddels weer begonnen en ik heb moeite om de dagen door te komen. Na hele drukke werkweken, een Kennedymars (uitgelopen) en de Nijmeegse Vierdaagse, waar ik dit jaar helaas ben uitgevallen door een blessure is het nu tijd voor 4 weken vakantie.
Daarvan ga ik 1 week naar Oostenrijk op solo-vakantie. Het is waarschijnlijk geen plek waar ik mensen ga ontmoeten en dat is opzich prima, ik kan me daar goed vermaken.
Ik zie meer op tegen de drie weken die ik thuis moet doorbrengen en waarin er eigenlijk niets gepland staat. In elk geval niets sociaals. Dan word ik weer even met de neus op de feiten gedrukt wat betreft mijn sociale leven. Ik moet het die weken echt zelf gaan doen. Ik wil niet, zoals eerdere jaren continue in de slachtofferrol zitten. Dat heb ik ook nog niet gedaan, maar ik merk wel dat ik het moeilijk vind en me erg alleen voel. Wat ik nu al doe:
- Geen wekker zetten, dat is het fijnste moment van de vakantie en daar laad ik echt van op.
- Morgen ga ik een lijst maken met alle huishoudelijke dingen die ik graag wil oppakken. Elke dag wil ik daarvan 1 doen.
- Ik wil veel gaan lezen deze vakantie
- Ook wil ik weer gezond gaan leven. Helaas ben ik weer in oude patronen gevallen en door het uitvallen tijdens de 4daagse enorm gemotiveerd. Meer energie zorgt voor minder eenzaamheid.
- Aan 1 vriendin en 2 andere bekenden die ik vertrouw heb ik gevraagd of ze eens in de paar dagen bij me willen inchecken. Ik weet dat dit helpt, anders neemt er namelijk niemand contact met me op en ga ik in de negatieve spiraal zitten. Gelukkig vinden ze dat geen enkel probleem.
- Elke dag naar buiten. Grote stukken wandelen zit er even niet in door de blessure, maar ik wil wel de 10.000 stappen halen, weer gaan sporten.
De dagen doorkomen zal dus denk ik wel meevallen dit jaar. Ook moet ik echt tot rust gaan komen en daar hoort verveling ook bij. Ik zie meer op tegen dat echte eenzame gevoel: Iedereen bezig zien met elkaar, nergens voor uitgenodigd worden, er nergens bij horen, geen vriendengroep hebben. Dat vind ik erg confronterend deze periode. Als jullie tips hebben hoe ik hiermee om kan gaan hoor ik dat graag! Het is ook iets wat bij mij hoort, maar ik wil echt voorkomen dat ik in een zomerdepressie raak, zoals andere jaren. Mijn budget is overigens heel beperkt op de dagen dat ik thuis ben.
Evaluna
23-07-2025 om 18:55
Aan de ene kant denk ik dat het uitzitten is. Accepteren dat de zomervakantie niet zo jouw ding is. Je weet vanalles om te doen, je hebt je voor bereid en een vakantie geboekt.
Heb je een hulpverlener? Misschien dat je daar nog een afspraak mee kan maken?
Als je bang bent om de structuur kwijt te raken, ik plande afspraken altijd op tijd in als ik alleen was als stok achter de deur om uit bed te komen.
Verder dacht ik nog aan vrijwilligerswerk, is er een vakantieweek / hutten bouw dorp voor kinderen in het dorp/ buurthuis? Kan je daar mee meehelpen? Als het te druk voor je is, is er vast ook hulp nodig in de voorbereiding of in de catering ofzo.
De scouting werkt ook met vrijwilligers, hun gaan altijd de eerste week van de vakantie op kamp.
Heb je weleens aan dierenoppas gedacht? Iedere dag bij mensen de poes/konijn/ kippen voeren. In de buurt, maar er zijn ook sites waarbij je in huis gaat bij die mensen.
Er zijn ook altijd hondenbaasjes op zoek naar oppas, maar dat moet je maar net aanspreken, een hond in huis.
Mlah!
25-07-2025 om 11:11
vrouw92 schreef op 22-07-2025 om 16:19:
[..]
Dank als eerst! Ik heb niet zoveel zin om mijn hele verhaal hier weer online te delen. Dat heb ik al vaak genoeg gedaan. Ja, ik heb therapie gevolgd en nee, dat heeft niet geholpen. Ik moet dealen met mijn autisme en in de vakanties waarin structuur wegvalt wordt dit allemaal extra getriggerd. Ik ga in september met iets nieuws rondom persoonlijke ontwikkeling volgen waarin ik hopelijk meer de regie over deze gedachten krijg. Geloof me als ik zeg dat ik alle therapeuten en alternatieve werkwijzen al heb gehad. Contact maken, onderhouden is voor mij 100x ingewikkelder dan voor anderen.
Het ombuigen lukt zeker, ik sta er ook al heel anders in dan een aantal jaar geleden. Maar feit blijft wel dat ik alles, maar dan ook alles alleen doe. En dat is soms heel erg verdrietig.
Ik lees je verhalen inderdaad al langer en daar zie ik een enorme groei in je ontwikkeling in. Daar mag je echt heel trots op zijn.
De zomervakantie is ook gewoon erg lang. Als introvert met een kleine sociale kring herken ik je gevoel wel.
vrouw92
25-07-2025 om 19:46
Mlah! schreef op 25-07-2025 om 11:11:
[..]
Ik lees je verhalen inderdaad al langer en daar zie ik een enorme groei in je ontwikkeling in. Daar mag je echt heel trots op zijn.
De zomervakantie is ook gewoon erg lang. Als introvert met een kleine sociale kring herken ik je gevoel wel.
Wat lief, dat vind ik zelf ook! Hoewel het in zo'n zomervakantie niet altijd zo voelt. Vroeger viel ik heel erg terug in slechte gewoontes. Nu gaat dat heel erg goed en haal ik daar juist mijn energie uit. Daarnaast lukt het me ook steeds beter om te genieten van het niets moeten. Alleen dat zou ik graag samen met iemand doen.. Deze week gelukkig elke dag wel een praatje gemaakt met iemand/sociaal geweest.
vrouw92
05-08-2025 om 18:48
Auran schreef op 31-07-2025 om 13:29:
Hoe gaat het nu? Komt je vakantie naar Oostenrijk er bijna aan?
Ik ben inmiddels terug van mijn vakantie. Heerlijk gehad, maar ook lastig. Alles voelt dubbel in deze weken. Ik vermaak me steeds beter, maar het gevoel van alleen zijn blijft knagen. Lief dat je het vraagt!
vrouw92
11-08-2025 om 17:24
vrouw92 schreef op 05-08-2025 om 18:48:
[..]
Ik ben inmiddels terug van mijn vakantie. Heerlijk gehad, maar ook lastig. Alles voelt dubbel in deze weken. Ik vermaak me steeds beter, maar het gevoel van alleen zijn blijft knagen. Lief dat je het vraagt!
Update: Het gaat eigenlijk heel erg goed en ik ben best trots op mezelf. Ik heb een fijn ritme waar ik blij van word. Mij echt verveeld heb ik nog niet en er staan toch wat sociale afspraken op de agenda en ook een aantal over een tijdje. Erg fijn
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.