Psyche en mentaal
vrouw92
21-07-2025 om 21:38
Zomervakantie
Voor degene die mij al wat langer volgen weten dat dit een terugkerend probleem is. De zomervakantie als autist/adhd'er en iemand die veel eenzaamheid ervaart.
Het lege gat is inmiddels weer begonnen en ik heb moeite om de dagen door te komen. Na hele drukke werkweken, een Kennedymars (uitgelopen) en de Nijmeegse Vierdaagse, waar ik dit jaar helaas ben uitgevallen door een blessure is het nu tijd voor 4 weken vakantie.
Daarvan ga ik 1 week naar Oostenrijk op solo-vakantie. Het is waarschijnlijk geen plek waar ik mensen ga ontmoeten en dat is opzich prima, ik kan me daar goed vermaken.
Ik zie meer op tegen de drie weken die ik thuis moet doorbrengen en waarin er eigenlijk niets gepland staat. In elk geval niets sociaals. Dan word ik weer even met de neus op de feiten gedrukt wat betreft mijn sociale leven. Ik moet het die weken echt zelf gaan doen. Ik wil niet, zoals eerdere jaren continue in de slachtofferrol zitten. Dat heb ik ook nog niet gedaan, maar ik merk wel dat ik het moeilijk vind en me erg alleen voel. Wat ik nu al doe:
- Geen wekker zetten, dat is het fijnste moment van de vakantie en daar laad ik echt van op.
- Morgen ga ik een lijst maken met alle huishoudelijke dingen die ik graag wil oppakken. Elke dag wil ik daarvan 1 doen.
- Ik wil veel gaan lezen deze vakantie
- Ook wil ik weer gezond gaan leven. Helaas ben ik weer in oude patronen gevallen en door het uitvallen tijdens de 4daagse enorm gemotiveerd. Meer energie zorgt voor minder eenzaamheid.
- Aan 1 vriendin en 2 andere bekenden die ik vertrouw heb ik gevraagd of ze eens in de paar dagen bij me willen inchecken. Ik weet dat dit helpt, anders neemt er namelijk niemand contact met me op en ga ik in de negatieve spiraal zitten. Gelukkig vinden ze dat geen enkel probleem.
- Elke dag naar buiten. Grote stukken wandelen zit er even niet in door de blessure, maar ik wil wel de 10.000 stappen halen, weer gaan sporten.
De dagen doorkomen zal dus denk ik wel meevallen dit jaar. Ook moet ik echt tot rust gaan komen en daar hoort verveling ook bij. Ik zie meer op tegen dat echte eenzame gevoel: Iedereen bezig zien met elkaar, nergens voor uitgenodigd worden, er nergens bij horen, geen vriendengroep hebben. Dat vind ik erg confronterend deze periode. Als jullie tips hebben hoe ik hiermee om kan gaan hoor ik dat graag! Het is ook iets wat bij mij hoort, maar ik wil echt voorkomen dat ik in een zomerdepressie raak, zoals andere jaren. Mijn budget is overigens heel beperkt op de dagen dat ik thuis ben.
RavIvaR
21-07-2025 om 21:43
Wat goed dat je dit doorziet en hier al actief een aantal acties bij bedacht hebt én wat hulp gevraagd hebt!
Als ik zolang alleen thuis zou zijn zonder al teveel plannen zou het me ook moeite kosten.
Ik kies daarom voor 2 vakanties van 2 weken i.p.v. 1 lange vakantie.
Is dat misschien volgend jaar voor jou ook een optie?
vrouw92
21-07-2025 om 21:46
RavIvaR schreef op 21-07-2025 om 21:43:
Wat goed dat je dit doorziet en hier al actief een aantal acties bij bedacht hebt én wat hulp gevraagd hebt!
Als ik zolang alleen thuis zou zijn zonder al teveel plannen zou het me ook moeite kosten.
Ik kies daarom voor 2 vakanties van 2 weken i.p.v. 1 lange vakantie.
Is dat misschien volgend jaar voor jou ook een optie?
Ik heb dit jaar maar 1 weekje vakantie, volgend jaar valt de Vierdaagse midden in mijn vakantie en heb ik daarna ook nog maar 1 weekje. Dan is het wat beter verdeeld. Met steeds een weekje thuis, een week op pad. Vorig jaar 3 weken op vakantie geweest, maar dat was voor mijn autisme veel te veel.
RavIvaR
21-07-2025 om 21:51
Dingen die je misschien nog kunt toevoegen:
-Banen zwemmen
-Foto's uitzoeken, bewerken en fotoboek maken
-Een online cursus volgen (Waar liggen je interesses?)
-Je oriënteren op een fysieke cursus of vereniging voor een leuke sport, hobby, schilder of kookcursus gedurende het jaar waarbij je ook mensen ontmoet.
-De wandelkalender checken en wat kortere georganiseerde tochten inplannen.
-Op het vierdaadgseforum, Facebook wandelgroep of hier informeren om iemand eens met je mee wil lopen.
vrouw92
21-07-2025 om 21:53
RavIvaR schreef op 21-07-2025 om 21:51:
Dingen die je misschien nog kunt toevoegen:
-Banen zwemmen
-Foto's uitzoeken, bewerken en fotoboek maken
-Een online cursus volgen (Waar liggen je interesses?)
-Je oriënteren op een fysieke cursus of vereniging voor een leuke sport, hobby, schilder of kookcursus gedurende het jaar waarbij je ook mensen ontmoet.
-De wandelkalender checken en wat kortere georganiseerde tochten inplannen.
-Op het vierdaadgseforum, Facebook wandelgroep of hier informeren om iemand eens met je mee wil lopen.
Ik zit de rest van het jaar bij een heel erg leuk koor! Daar komen genoeg leuke dingen voor aan, maar tijdens de zomervakantie ligt het natuurlijk stil. Dank voor je toevoegingen. Het gaat mij vooral om het gevoel van die eenzaamheid en het missen van verbinding.
FaithfulDuck87
21-07-2025 om 21:59
ik heb nu ook 3 weken vakantie, en meestal kom ik die wel goed door, maar als het weer wat minder is, dan baal ik en zit ik idd meer thuis. Vriendinnen hebben hun eigen plannen met andere vrienden, of zijn (nog) aan het werk.
Ik heb ook een lijstje gemaakt met dingen die ik 'moet' doen thuis en ik probeer anderen ook uit te nodigen om langs te komen, of bv te gaan lunchen oid. Er komen ook nog wel activiteiten langs, waar ik heen (kan) ga. Maar ik wil ook niet altijd afhankelijk zijn van anderen, ik moet me ook alleen kunnen vermaken, anders zit ik altijd met hetzelfde.
FaithfulDuck87
21-07-2025 om 21:59
En ik vind het knap, dat je alleen op vakantie gaat, dat 'durf' ik niet. Lijkt me helemaal vreselijk om ergens in den vreemde dan ook nog alleen te zitten
Auwereel
21-07-2025 om 22:06
De bibliotheek in mijn woonplaats heeft een zomerleesclub. Is sowieso een leesclub niet wat, misschien online?
RavIvaR
21-07-2025 om 22:35
Wat leuk dat je bij een koor zit!
Dat gevoel kunnen we natuurlijk niet wegnemen maar misschien is er bij dat koor ook wel iemand die zin heeft eens af te spreken buiten het koor om.
Of heeft een van de kennissen die je noemt en je vertrouwd ook wel zin om eens af te spreken.
Maar ik snap het wel. Het is vanaf een bepaalde leeftijd ook lastiger om nieuwe vriendschappen te sluiten. Al heb ik wel leuke mensen gevonden via internet en bordspellenavonden.
RavIvaR
21-07-2025 om 22:39
Zelf ben ik de laatste weken weer wat aan het ruimen in huis. Steeds een klein beetje waardoor het overzichtelijk blijft.
Een activiteit die ik goed alleen kan doen op het moment dat het mij goed uitkomt en steeds als er iets de deur uit gaat geeft dat me weer voldoening én een meer opgeruimd huis.
Rainbow91
21-07-2025 om 22:43
In veel regio's is wel een bordspellenvereniging inmiddels. Deze gaan in de zomervakantie ook gewoon door. ik ben ook wel eens een hostel tegengekomen die dit organiseert.
Misschien is er een leuke voorstelling in een openluchttheater.
Bibliotheken organizeren ook vanalles in de zomervakantie.
Er zijn ook organisaties die uitjes organiseren nmlk bijvoorbeeld, daar heb je geen vriendenploeg voor nodig
Poezenmeisje
21-07-2025 om 22:43
Friezinnetje schreef op 21-07-2025 om 21:59:
En ik vind het knap, dat je alleen op vakantie gaat, dat 'durf' ik niet. Lijkt me helemaal vreselijk om ergens in den vreemde dan ook nog alleen te zitten
Ik geniet juist van mijn solo vakanties naar de zon.
Alleen naar een restaurant vind ik geen probleem en ik ben geen kroegganger.
Sowieso ga ik al dertig jaar alleen naar restaurants omdat het niet uit kan om eerst drie kwartier naar huis te fietsen en daarna weer terug naar de stad te gaan voor een cursus.
Ik ga uit eten wanneer en waar ik wil, dolfijnentrips doen, markten bezoeken, speuren naar kringloopwinkels. Geen rekening houden met anderen, niet op elkaar hoeven wachten.
Man en ik zijn dit jaar al twee keer twee weekjes én nog een weekend wezen kramperen met het tentje op relatief goedkope verenigingterreinen. We doen dus ook wel dingen samen.
Poezenmeisje
21-07-2025 om 22:46
Sinds een paar maanden eet ik ook regelmatig met een vriendin. Vervolgens gaat zij naar haar cursus en ik naar de mijne.
Joszy
22-07-2025 om 06:22
Poezenmeisje schreef op 21-07-2025 om 22:43:
[..]
Ik geniet juist van mijn solo vakanties naar de zon.
Alleen naar een restaurant vind ik geen probleem en ik ben geen kroegganger.
Sowieso ga ik al dertig jaar alleen naar restaurants omdat het niet uit kan om eerst drie kwartier naar huis te fietsen en daarna weer terug naar de stad te gaan voor een cursus.
Ik ga uit eten wanneer en waar ik wil, dolfijnentrips doen, markten bezoeken, speuren naar kringloopwinkels. Geen rekening houden met anderen, niet op elkaar hoeven wachten.
Man en ik zijn dit jaar al twee keer twee weekjes én nog een weekend wezen kramperen met het tentje op relatief goedkope verenigingterreinen. We doen dus ook wel dingen samen.
Heb je ook tips voor TO of wil je vooral even laten zien hoe goed jij het voor elkaar hebt?
TO misschien kun je ergens helpen als vrijwilliger? Ik denk dat op veel plekken de vaste vrijwilligers ook op vakantie zijn dus misschien zijn ze wel dolblij met iemand die een paar keer komt helpen
Poezenmeisje
22-07-2025 om 06:26
Mijn reactie was meer op Friezinnetje. 😊
Tips voor TO.
Pak de trein of auto en ga lekker naar kringlopen, marktjes en tuinen.
Ik kan echt genieten van de ruimte en rust in de Hortus botanicus van Haren.
Mama-Inge
22-07-2025 om 07:43
Friezinnetje schreef op 21-07-2025 om 21:59:
Dat valt best mee, vooral als je voor een vakantie kiest met een activiteit of cursus. Ik ben verschillende keren naar een camping in Frankrijk geweest waar van alles te doen was, paardrijden, fietsen, maar ook schilderen, fotografie en muziek (musical) waarbij aan het eind van de week een optreden was. Dan heb je een vaste groep waarmee je die activiteit of cursus doet en daarnaast kun je lekker je eigen gang gaan net als thuis en mijn ervaring is dat je op zo'n camping dan toch wel snel her en der een praatje maakt omdat je diezelfde mensen van jouw activiteit dan tegenkomt
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.