Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-05-2022 om 16:09

Wat vind jij leuk aan oud(er) worden/zijn , voordelen??


Caramelzeezoutchocola schreef op 07-05-2022 om 17:09:

In m’n openingspost schrijf ik niet voor niks hoe ik dit kan leren accepteren, dat sommige dingen afgelopen zijn. En hoe ik daarmee kan omgaan.

Wat is dan in jouw ogen afgelopen nu? Ik heb het gevoel dat je op oudere leeftijd, op kinderen krijgen na, bijna alles wat je zou willen gewoon nog kan doen. Wellicht wordt je of voel je je beperkt door zaken die niet zozeer met leeftijd maar meer met iets anders te maken hebben en kan je kijken wat je daar aan kan doen? Met andere woorden, welke behoeftes heb je en hoe zou je die kunnen vervullen zonder te veel te denken in beperkingen maar juist te denken in mogelijkheden, ongeacht je leeftijd.

M.b.t het niet meer krijgen van kinderen. Zou je die behoefte om voor een kindje te zorgen op een andere manier kunnen vervullen? Ik heb een periode gehad dat ik heel graag nog een babytje wilde (maar eigenlijk niet meer van mezelf). Ik heb toen overwogen pleegouder te worden (heb het traject daarvoor doorlopen) en ben bij buren gaan oppassen op baby's om hen af en toe te ontlasten en heb toen ervaren hoe fijn het eigenlijk is dat mijn kinderen ouder en zelfstandiger zijn en het heeft me geholpen zeker te weten dat ik niet gelukkig meer zou worden van nog een kindje, weer 8 jaar op het schoolplein staan, weer 2 jaar in dat zwembad hangen, en een leven wat helemaal in beslag wordt genomen door een kindje. Dat kan voor jou helemaal anders zijn natuurlijk maar wellicht is het een idee.

Caramelzeezoutchocola schreef op 07-05-2022 om 16:54:

[..]

Dit is dus wat ik oa moeilijk vind; je voelt je fit, maar wat heeft dat voor “zin” als je er niet fit uitziet? Ik snap het nut er gewoon niet van. Of hoort dat ook bij acceptatie, dat als je ouder bent ( grijs, rimpels, slappe huid) het gewoon ook niet meer “ nodig is” om aantrekkelijk te zijn( biologisch gezien wbt voortplanting etc)? Oprechte vraag.

Tja ik zie er fit uit, maar ben het niet. Als ik mag kiezen, ruil ik het met liefde om. Okee  ik zou daar ook echt wel van balen en aan moeten wennen, maar fit zijn is zoveel waardevoller.

Caramelzeezoutchocola schreef op 07-05-2022 om 16:54:

[..]

Dit is dus wat ik oa moeilijk vind; je voelt je fit, maar wat heeft dat voor “zin” als je er niet fit uitziet? Ik snap het nut er gewoon niet van. Of hoort dat ook bij acceptatie, dat als je ouder bent ( grijs, rimpels, slappe huid) het gewoon ook niet meer “ nodig is” om aantrekkelijk te zijn( biologisch gezien wbt voortplanting etc)? Oprechte vraag.

Maar voor wie zou je er dan ‘fit’ uit moeten zien? Ik vind een van de voordelen van ouder worden, dat ik veel minder waarde hecht aan wat anderen vinden van mij en dus van m’n uiterlijk. Zolang m’n man blij is met mij en met mezelf, is het helemaal prima! 

Ik vind ouder worden tot nu toe geen probleem. Ik ben nooit super fit geweest dus 50+ past prima bij hoe ik me voel. 
Veel dingen geleerd en geheeld en mezelf ontmanteld/ontwikkeld. Steeds dichter bij de bron van liefde. 
Ik voel me nog steeds mooi en aantrekkelijk maar deze bevestiging heb ik niet meer van anderen nodig. 

Caramelzeezoutchocola schreef op 07-05-2022 om 16:54:

[..]

Dit is dus wat ik oa moeilijk vind; je voelt je fit, maar wat heeft dat voor “zin” als je er niet fit uitziet? Ik snap het nut er gewoon niet van. Of hoort dat ook bij acceptatie, dat als je ouder bent ( grijs, rimpels, slappe huid) het gewoon ook niet meer “ nodig is” om aantrekkelijk te zijn( biologisch gezien wbt voortplanting etc)? Oprechte vraag.

Ik koppel fit zijn niet aan mijn oudere uiterlijk. Uiterlijk is ook niet geheel gekoppeld aan aantrekkelijk.  Als ik sommige jonge meiden zie die al botox gebruiken, opgespoten lippen en grote borsten dan oogt dat misschien jong maar aantrekkelijk...nee. 

Juist ouder worden, leven en lichamelijke veranderingen horen er bij. En natuurlijk kijk ik niet uit naar afhankelijkheid van anderen.

Caramelzeezoutchocola schreef op 07-05-2022 om 17:07:

[..]

Eh, het was gewoon een vraag. Kan toch dat ik dat gewoon niet weet ?

Ik geef antwoord op je vraag, althans, dat dacht ik. Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet wat je denkt te verliezen als je ouder wordt. Waar ben je bang voor? Of gaat het toch over die kinderwens, dus iets dat je al daadwerkelijk ‘verloren’ hebt nu je ouder wordt?

Ik ben 64, heb een paar gezondheidsklappen gehad de afgelopen jaren, maar leef nog. Ik geniet enorm van mijn leven. Van de kleinkinderen (oppassen), van de vrije tijd (want man en ik allebei met vervroegd pensioen), van sporten met een vriendin elke week, van bankhangen, van wandelen, plannen maken voor de vakantie, mijn tuin.
Ik kan geen echte nadelen van het ouder worden opnoemen behalve de lichamelijke ongemakken die ik op kleine schaal heb. Wat artrose in de vingers, darmen die soms vervelend doen, krakende gewrichten, dat werk.
Maar ik doe veel om fit te blijven en hoop gezond te blijven. En honderd te worden.

Echte voordelen vind ik: niet meer hoeven werken voor de kost, niet meer het gevoel hebben mezelf waar te moeten maken, het niet meer belangrijk vinden dat iedereen me aardig vindt. Ik weet wie ik ben en vind het prima zo.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-05-2022 om 20:58

Biscuitje schreef op 07-05-2022 om 17:20:

[..]

Fit zijn, jezelf fit voelen heeft volgens mij niet met uiterlijk te maken maar met energiek zijn. Als je fit bent heb je de energie om (meer) dingen te ondernemen. En daarmee wordt je leven (als het goed is) leuker.

M.b.t. je uiterlijk kan je er volgens mij ook als je ouder bent mooi/aantrekkelijk uit zien. Je moet er alleen iets meer moeite voor doen, iets meer geld aan besteden en accepteren dat je er niet meer uit ziet als toen je 20 was.

Bedankt voor je uitleg, fijn om het van de andere kant te proberen te zien. 
Bedoel je daarmee dan ook dat leeftijd niet zo heel veel “zegt “ over hoe fit iemand zich voelt? Kunnen kinderen zich bv dan ook niet fit/energiek voelen/ ogen terwijl je dit wel bij hun leeftijd zou verwachten ( kinderen zonder onderliggend lijden bedoel ik uiteraard)?

Caramelzeezoutchocola schreef op 07-05-2022 om 20:58:

[..]

Bedankt voor je uitleg, fijn om het van de andere kant te proberen te zien.
Bedoel je daarmee dan ook dat leeftijd niet zo heel veel “zegt “ over hoe fit iemand zich voelt? Kunnen kinderen zich bv dan ook niet fit/energiek voelen/ ogen terwijl je dit wel bij hun leeftijd zou verwachten ( kinderen zonder onderliggend lijden bedoel ik uiteraard)?

Vanwaar deze vraag? Maak jij je zorgen om je eigen kind?

Caramelzeezoutchocola schreef op 07-05-2022 om 20:58:

[..]

Bedankt voor je uitleg, fijn om het van de andere kant te proberen te zien.
Bedoel je daarmee dan ook dat leeftijd niet zo heel veel “zegt “ over hoe fit iemand zich voelt? Kunnen kinderen zich bv dan ook niet fit/energiek voelen/ ogen terwijl je dit wel bij hun leeftijd zou verwachten ( kinderen zonder onderliggend lijden bedoel ik uiteraard)?

Je vraagt het niet aan mij, maar ik kan de vraag wel beantwoorden. Door mijn prikkelgevoeligheid (fysiek mankeer ik niks) heb ik altijd iets van 80% energie gehad als ik dat vergelijk met gemiddeld. Daarmee had ik minder energie dan een goede vriend van me die 60 is. 

Als ik hoor van mensen die op mijn leeftijd nachten doorhaalden, dan snap ik niet hoe ze dat deden. Mensen die op 4 uur slaap zich fit kunnen voelen, dat staat heel ver van mij af. Ik ben dan echt uitgeput.  Meerdere avonden in de week iets ondernemen, daar had ik echt de energie niet voor. Doordeweeks hooguit één avond en dan nog voelde ik dat de volgende dag.

Dus ja dat kan

BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-05-2022 om 21:13

Biscuitje schreef op 07-05-2022 om 17:38:

[..]

Wat is dan in jouw ogen afgelopen nu? Ik heb het gevoel dat je op oudere leeftijd, op kinderen krijgen na, bijna alles wat je zou willen gewoon nog kan doen. Wellicht wordt je of voel je je beperkt door zaken die niet zozeer met leeftijd maar meer met iets anders te maken hebben en kan je kijken wat je daar aan kan doen? Met andere woorden, welke behoeftes heb je en hoe zou je die kunnen vervullen zonder te veel te denken in beperkingen maar juist te denken in mogelijkheden, ongeacht je leeftijd.

M.b.t het niet meer krijgen van kinderen. Zou je die behoefte om voor een kindje te zorgen op een andere manier kunnen vervullen? Ik heb een periode gehad dat ik heel graag nog een babytje wilde (maar eigenlijk niet meer van mezelf). Ik heb toen overwogen pleegouder te worden (heb het traject daarvoor doorlopen) en ben bij buren gaan oppassen op baby's om hen af en toe te ontlasten en heb toen ervaren hoe fijn het eigenlijk is dat mijn kinderen ouder en zelfstandiger zijn en het heeft me geholpen zeker te weten dat ik niet gelukkig meer zou worden van nog een kindje, weer 8 jaar op het schoolplein staan, weer 2 jaar in dat zwembad hangen, en een leven wat helemaal in beslag wordt genomen door een kindje. Dat kan voor jou helemaal anders zijn natuurlijk maar wellicht is het een idee.

Wat voor mij afgelopen is , maar waar ik zelf nog geen 100% vrede mee heb ( man wil niet, ik eigenlijk wel), is het krijgen van nog een kind. Mijn jongste wordt in nov 4 en ik vind het gewoon zo moeilijk te verkroppen dat ik binnen afzienbare tijd geen hele kleine kinderen meer heb. Dan heb ik spijt dat ik op m’n 25-ste niet koos voor alleenstaand moederschap, omdat ik toen nog geen partner had, want dan had ik nu misschien wel meer kinderen gehad. Maar destijds heb ik die keus niet gemaakt en als ik het wel had gedaan zou ik misschien alsnog niet later nog kinderen hebben gekregen. Niemand weet hoe het leven loopt.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-05-2022 om 21:22

-Nienke- schreef op 07-05-2022 om 18:09:

[..]

Maar voor wie zou je er dan ‘fit’ uit moeten zien? Ik vind een van de voordelen van ouder worden, dat ik veel minder waarde hecht aan wat anderen vinden van mij en dus van m’n uiterlijk. Zolang m’n man blij is met mij en met mezelf, is het helemaal prima!

Goeie vraag voor wie ik er dan fit uit zou moeten zien. Voor mezelf eigenlijk. Ik ben ook tevreden met hoe ik er uitzie en zie niet op tegen grijs worden( dat lijkt me juist wel leuk). Maar het lijkt overal (tv bijv) altijd maar te gaan over jong zijn, dat dat “het leukst/ fijnst/ best is. In m’n hoofd voel en ben ik gewoon 18 en dan denk ik waar is de tijd gebleven. Ik vind ook nog gewoon veel dingen leuk als toen ik die leeftijd had ( pretparken, Walibi) en dan denk ik, dat past toch niet als je 40 bent🤣. Ik ben zo blij als een kind als ik in de achtbaan zit.

Caramelzeezoutchocola schreef op 07-05-2022 om 21:22:

[..]

Goeie vraag voor wie ik er dan fit uit zou moeten zien. Voor mezelf eigenlijk. Ik ben ook tevreden met hoe ik er uitzie en zie niet op tegen grijs worden( dat lijkt me juist wel leuk). Maar het lijkt overal (tv bijv) altijd maar te gaan over jong zijn, dat dat “het leukst/ fijnst/ best is. In m’n hoofd voel en ben ik gewoon 18 en dan denk ik waar is de tijd gebleven. Ik vind ook nog gewoon veel dingen leuk als toen ik die leeftijd had ( pretparken, Walibi) en dan denk ik, dat past toch niet als je 40 bent🤣. Ik ben zo blij als een kind als ik in de achtbaan zit.

En waarom past dat niet?

Ik ken zestigers die een nacht staan te dansen op Armin. Die verre avontuurlijke reizen maken. Die net zo fanatiek gamen als achttienjarigen. En die ook gerust un die achtbaan gaan.

Er staat geen leeftijd op die dingen tot wanneer je die mag doen. Behalve Lego dan, dat mag maar tot je 99e


Caramelzeezoutchocola schreef op 07-05-2022 om 20:58:

[..]

Bedankt voor je uitleg, fijn om het van de andere kant te proberen te zien.
Bedoel je daarmee dan ook dat leeftijd niet zo heel veel “zegt “ over hoe fit iemand zich voelt? Kunnen kinderen zich bv dan ook niet fit/energiek voelen/ ogen terwijl je dit wel bij hun leeftijd zou verwachten ( kinderen zonder onderliggend lijden bedoel ik uiteraard)?

Ik denk inderdaad dat leeftijd niet zo veel zegt over hoe fit/energiek je je voelt.

Caramelzeezoutchocola schreef op 07-05-2022 om 21:22:

[..]

Goeie vraag voor wie ik er dan fit uit zou moeten zien. Voor mezelf eigenlijk. Ik ben ook tevreden met hoe ik er uitzie en zie niet op tegen grijs worden( dat lijkt me juist wel leuk). Maar het lijkt overal (tv bijv) altijd maar te gaan over jong zijn, dat dat “het leukst/ fijnst/ best is. In m’n hoofd voel en ben ik gewoon 18 en dan denk ik waar is de tijd gebleven. Ik vind ook nog gewoon veel dingen leuk als toen ik die leeftijd had ( pretparken, Walibi) en dan denk ik, dat past toch niet als je 40 bent🤣. Ik ben zo blij als een kind als ik in de achtbaan zit.

Herkenbaar hoor, dat je leuke dingen wilt doen waarvan je denkt dat het past bij jonge mensen. Ik had een fase dat ik me, vooral ook door de drukte van een jong gezin, beperkt voelde in wat ik deed en kon doen.  Ik raakte in een sleur, mijn leven was saai en stond enkel in het teken van de kinderen en van werken. Toen de kinderen wat ouder waren en ik weer de tijd en ruimte voelde om meer te ondernemen ben ik een periode helemaal los gegaan 😂 Ik ging allerlei dingen doen die ik ook deed toen ik jong was. Uitgaan, met vriendinnen wijn drinken in de stad, naar festivals,  naar de bioscoop, leuke activiteiten, kortom vanalles. Achteraf gezien had ik daar meer tijd voor moeten maken. Maar los daarvan heb ik dus ervaren dat leeftijd helemaal niks zegt over wel of niet dergelijke activiteiten kunnen doen. Inmiddels ben ik weer iets minder 'losgeslagen' maar ondanks mijn leeftijd doe ik dus leuke dingen genoeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.