Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-05-2022 om 16:09

Wat vind jij leuk aan oud(er) worden/zijn , voordelen??


Lollypopje schreef op 07-05-2022 om 10:29:

[..]

Nog geen idee hoe ik 40 if 50 ga vinden, maar 30 vond ik wel een ding. Het klinkt zo "leven op orde en volwassen" en zo voelde ik me totaal niet. Nog steeds niet trouwens 😂 behalve dan dat werk, als ik mijn ziekzijn even negeer, eindelijk goed zit. Dus hopelijk komt dat volwassen appartement en die relatie ook wel.

Ik zag mensen om mij heen settlen. Singles die huizen konden kopen, maar doordat het lang duurde voordat ik een baan met toekomst had heb ik die boot gemist. Nu kan ik dat allemaal wat beter loslaten. Net als die relatie, heb gelukkig niet de druk van een kinderwens.

Maar ik wordt soms wel onzeker van dat ziek zijn. Ik weet dat ik nog alle tijd heb om weer midden in het leven te gaan staan,in plaats van dat het voorbij gaat terwijl ik er naar kijk, maar ik heb ook gezien dat het allemaal ook veel eerder voorbij kan zijn en dat maakt soms best onzeker. Maar die druk probeer ik te negeren, want ik word daar niet sneller beter van.

Hahaha,  ja dat 30 worden maakte mij "student af". Ik had toen al mijn eerste kind maar toch voelde het ineens zo volwassen. 

Jee, ik wist niet dat jij nog zo jong bent. Hopelijk knap je toch nog op van je long covid. Werk is op zich wel belangrijk maar ik heb gemerkt dat het feit dat ik niet echt carrière heb kunnen maken totaal niet iets is waar ik spijt van heb. Ik heb het goed en dat is goed genoeg.  

Een huis heb ik nooit kunnen kopen, en ook dat is iets waar ik geen spijt van heb. Sterker nog: het is zoveel makkelijker omdat ik, als ik ooit mijn baan kwijt zou raken, ik dit huis niet hoef te verlaten. Daarnaast ben ik niet verantwoordelijk voor het onderhoud, dus hoef me ook daar niet druk om te maken. 

Een relatie heb ik al 22 jaar niet meer, en ik mis het ook niet. Wellicht komt dat doordat ik al twee kinderen had op het moment dat ik alleen kwam te staan. 

och ik denk nu ieder jaar: oeps nu wordt het wel een oud getal. maar na 1 dag die leeftijd is het weer gewend

Poezie schreef op 07-05-2022 om 10:52:

[..]

Hahaha, ja dat 30 worden maakte mij "student af". Ik had toen al mijn eerste kind maar toch voelde het ineens zo volwassen.

Jee, ik wist niet dat jij nog zo jong bent. Hopelijk knap je toch nog op van je long covid. Werk is op zich wel belangrijk maar ik heb gemerkt dat het feit dat ik niet echt carrière heb kunnen maken totaal niet iets is waar ik spijt van heb. Ik heb het goed en dat is goed genoeg.

Een huis heb ik nooit kunnen kopen, en ook dat is iets waar ik geen spijt van heb. Sterker nog: het is zoveel makkelijker omdat ik, als ik ooit mijn baan kwijt zou raken, ik dit huis niet hoef te verlaten. Daarnaast ben ik niet verantwoordelijk voor het onderhoud, dus hoef me ook daar niet druk om te maken.

Een relatie heb ik al 22 jaar niet meer, en ik mis het ook niet. Wellicht komt dat doordat ik al twee kinderen had op het moment dat ik alleen kwam te staan.

Ja, midden 30. Qua uiterlijk wordt ik vaak jonger geschat, ondanks de rimpels, maar van binnen ben ik een oud wijf 😂

Ik hoef ook geen carriere, maar ben wel blij dat ik na jaren zoeken en werkloosheid een baan heb die heel goed bij mij past en waar ik me constant kan ontwikkelen.

qua huis hoef ik ook geen koophuis, maar ik zit nu al jaren vast op een etage die aan elkaar hangt van ducktape in een huis dat al jaren geen fatsoenlijk onderhoudt heeft gezien. Dus gewoon een leuk apartementje zou fijn zijn. Gewoon iets dat meer van mij voelt en met een cv

En een relatie mis ik wel, misschien omdat ik het nooit echt heb gehad, maar ik hang er ook niet alles aan op. Iemand moet echt leuk zijn, anders niet.

Ik heb altijd wel een energie beperking gehad (80% van een grmiddeld persoon), maar had best een ondernemend leven en dat mis ik wel. Maargoed als ik het mag halen, kan dat op mijn 60e nog steeds natuurlijk

Ik ben in mijn schoonfamilie ronduit de jongste. Ik zag mensen die 15-20 jaar ouder waren altijd veel leuke dingen doen en ben daardoor ook nooit bang geweest dat het leven na je veertigste niet meer leuk zou zijn.
Als je door je fysieke conditie bepaalde dingen niet meer kan moet je gewoon kijken wat wel mogelijk is en soms gaat er dan zelfs weer een nieuwe wereld voor je open.

Tuinfluiter schreef op 07-05-2022 om 12:13:

Ik ben in mijn schoonfamilie ronduit de jongste. Ik zag mensen die 15-20 jaar ouder waren altijd veel leuke dingen doen en ben daardoor ook nooit bang geweest dat het leven na je veertigste niet meer leuk zou zijn.
Als je door je fysieke conditie bepaalde dingen niet meer kan moet je gewoon kijken wat wel mogelijk is en soms gaat er dan zelfs weer een nieuwe wereld voor je open.

Ik droom dat ik dan, als ik écht oud en fysiek versleten ben, in virtual reality kan gaan leven. Ik zie mezelf al zitten in mijn comfortabele stoel met de nieuwste gaming accessoires en VR bril of wat er tegen die tijd dan ook beschikbaar is. Lijkt me leuk!

nlies schreef op 07-05-2022 om 10:59:

och ik denk nu ieder jaar: oeps nu wordt het wel een oud getal. maar na 1 dag die leeftijd is het weer gewend

Mooi Nlies - en inspirerend ook wel jouw posts.

Ik ben ergens begin vijftig en vond het bij mijn laatste verjaardag pas voor het eerst vervelend om weer een jaar ouder te zijn. 40 was prima, 50 ook. Maar ik zit nu in een fase waarin ik een hele hoop shit uit het verleden aan het verwerken ben en daarom ben ik nu even kwetsbaar op dat thema. Maar ik verwacht dat dat over niet al te lange tijd weer okay is. Ik koester ook het feit dat ik er mag zijn en dat ik dit 'jaartal' heb mogen bereiken. Is niet iedereen gegeven...

Ik ben 58. De rimpels,  grijze haren en verslappende huid en spieren vind ik verre van leuk. En het vooruitzicht dat dat alleen maar minder wordt  ook niet. Maar wbt fitheid e.d.voel ik echt geen enkel verschil met toen ik 30 ofzo was. Echt niks geen verschil. 

ToetieToover schreef op 07-05-2022 om 12:16:

[..]

Ik droom dat ik dan, als ik écht oud en fysiek versleten ben, in virtual reality kan gaan leven. Ik zie mezelf al zitten in mijn comfortabele stoel met de nieuwste gaming accessoires en VR bril of wat er tegen die tijd dan ook beschikbaar is. Lijkt me leuk!

Lollig idee mijn man zal dit ook geweldig vinden ik zie ons hopelijk samen al zitten. Maar het uitzicht op een mooie tuin met vogeltjes zal ik dan ook van genieten.

bieb1963 schreef op 07-05-2022 om 12:40:

Ik ben 58. De rimpels, grijze haren en verslappende huid en spieren vind ik verre van leuk. En het vooruitzicht dat dat alleen maar minder wordt ook niet. Maar wbt fitheid e.d.voel ik echt geen enkel verschil met toen ik 30 ofzo was. Echt niks geen verschil.

Hier precies zo. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-05-2022 om 16:54

bieb1963 schreef op 07-05-2022 om 12:40:

Ik ben 58. De rimpels, grijze haren en verslappende huid en spieren vind ik verre van leuk. En het vooruitzicht dat dat alleen maar minder wordt ook niet. Maar wbt fitheid e.d.voel ik echt geen enkel verschil met toen ik 30 ofzo was. Echt niks geen verschil.

Dit is dus wat ik oa moeilijk vind; je voelt je fit, maar wat heeft dat voor “zin” als je er niet fit uitziet? Ik snap het nut er gewoon niet van. Of hoort dat ook bij acceptatie, dat als je ouder bent ( grijs, rimpels, slappe huid) het gewoon ook niet meer “ nodig is” om aantrekkelijk te zijn( biologisch gezien wbt voortplanting etc)? Oprechte vraag.

Caramelzeezoutchocola schreef op 07-05-2022 om 16:54:

[..]

Dit is dus wat ik oa moeilijk vind; je voelt je fit, maar wat heeft dat voor “zin” als je er niet fit uitziet? Ik snap het nut er gewoon niet van. Of hoort dat ook bij acceptatie, dat als je ouder bent ( grijs, rimpels, slappe huid) het gewoon ook niet meer “ nodig is” om aantrekkelijk te zijn( biologisch gezien wbt voortplanting etc)? Oprechte vraag.

Eh... ik ben fit voor mezelf, niet om een ander aan te trekken. Als ze aangetrokken zijn, prima, maar daar leef ik niet voor hoor. Als de seks eraf is, is mijn vriend nog steeds leuk als maatje. Al zou ik dan ook wel met een andere -even geschikte- medebewoner in 1 huis kunnen wonen. Of alleen. Maar wel fit graag, binnen de mogelijkheden die ik op dat moment heb. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-05-2022 om 17:07

ToetieToover schreef op 07-05-2022 om 17:00:

[..]

Eh... ik ben fit voor mezelf, niet om een ander aan te trekken. Als ze aangetrokken zijn, prima, maar daar leef ik niet voor hoor. Als de seks eraf is, is mijn vriend nog steeds leuk als maatje. Al zou ik dan ook wel met een andere -even geschikte- medebewoner in 1 huis kunnen wonen. Of alleen. Maar wel fit graag, binnen de mogelijkheden die ik op dat moment heb.

Eh, het was gewoon een vraag. Kan toch dat ik dat gewoon niet weet ?

BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-05-2022 om 17:09

In m’n openingspost schrijf ik niet voor niks hoe ik dit kan leren accepteren, dat sommige dingen afgelopen zijn. En hoe ik daarmee kan omgaan.

Caramelzeezoutchocola schreef op 07-05-2022 om 16:54:

[..]

Dit is dus wat ik oa moeilijk vind; je voelt je fit, maar wat heeft dat voor “zin” als je er niet fit uitziet? Ik snap het nut er gewoon niet van. Of hoort dat ook bij acceptatie, dat als je ouder bent ( grijs, rimpels, slappe huid) het gewoon ook niet meer “ nodig is” om aantrekkelijk te zijn( biologisch gezien wbt voortplanting etc)? Oprechte vraag.

Nou ik zou het graag met omdraaien. Ik ben niet lelijk en denk dat mensen me eerder jonger dan ouder schatten. Maar zou 100 keer liever gewoon kunnen lopen, kunnen fietsen enz. Zolang je fit bent, is dat zo'n beetje het mooiste wat je kunt hebben in het leven

Caramelzeezoutchocola schreef op 07-05-2022 om 16:54:

[..]

Dit is dus wat ik oa moeilijk vind; je voelt je fit, maar wat heeft dat voor “zin” als je er niet fit uitziet? Ik snap het nut er gewoon niet van. Of hoort dat ook bij acceptatie, dat als je ouder bent ( grijs, rimpels, slappe huid) het gewoon ook niet meer “ nodig is” om aantrekkelijk te zijn( biologisch gezien wbt voortplanting etc)? Oprechte vraag.

Fit zijn, jezelf fit voelen heeft volgens mij niet met uiterlijk te maken maar met energiek zijn. Als je fit bent heb je de energie om (meer) dingen te ondernemen. En daarmee wordt je leven (als het goed is) leuker. 

M.b.t. je uiterlijk kan je er volgens mij ook als je ouder bent mooi/aantrekkelijk uit zien. Je moet er alleen iets meer moeite voor doen, iets meer geld aan besteden en accepteren dat je er niet meer uit ziet als toen je 20 was. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.