Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Ik kan alleen nog maar realistisch fantaseren


Bij mij werkt het nog steeds als een trein, net als bij Zusterclivia. Ik schrijf dan ook veel (en soms inderdaad ook fanfiction). 

Ik moet wel zeggen dat ik zelden dagdroom met mezelf in de hoofdrol, maar dat deed ik als kind ook al niet. Ik bedenk liever andere personages. Mezelf ken ik al te goed, en ik heb weinig illusies over hoe lang ik zou overleven na de zombie apocalypse. 

Nu moet ik wel zeggen, die andere personages zijn over het algemeen geen mensen die ik ken.

Schrijf je fanfictie in een bepaald genre?

Toevallig zat ik hier laatst ook over na de te denken. Tot aan een jaar of 25 kon ik heel gemakkelijk wegdromen en had ik er geen problemen mee om mijzelf een compleet andere rol te geven. Of dat nu een echt bestaand figuur was of een fantasiefiguur or dier of wat dan ook. Sterker nog, als ik dat niet deed kwam ik ook niet in slaap. Maar tegenwoordig lukt mij dat niet meer. Heel vreemd want ik ben nog net zo dromerig als voorheen en mijn gedachten dwalen vaak af naar andere situaties, maar echt een andere rol aannemen in gedachte nee dat lukt niet meer helaas.

Soepkip schreef op 10-08-2021 om 14:47:

ik las laatst een artikel dat bijna alle volwassenen dagdromen hebben die neerkomen op dat ze of een held of een martelaar zijn (en dat mensen dan na iemands dood ineens ontdekken hoe geweldig iemand was). Daar heb ik geen last van, maar het verlies van magisch denken is wel naar, inderdaad.
Fantasie heb ik nog steeds wel, maar ik heb het vaak te druk met onzinnige en zinnige dingen om te dagdromen. Jammer.

Weet je nog waar je dat hebt gelezen? In mijn jeugd had ik inderdaad ook van dat soort dagdromen. Dat ik samen met Jack Bauwer de wereld aan het redden was en dat soort dingen. Maar tegenwoordig heb ik dat soort dagdromen niet meer. Ik herken inderdaad ook dat ik te druk ben met zinnige en onzinnige dingen, ik dagdroom nu vaak over situaties die realistischer zijn.

Ik denk dat dit komt doordat we ons continu bezighouden met telefoon, series, internet, sociaal media, forum etc 
Ons brein heeft de kans niet meer om te fantaseren. Je moet eerst de tijd nemen om te vervelen voor je in stadium van dagdromen en fantaseren komt. 

Lollypopje

Lollypopje

10-08-2021 om 16:08 Topicstarter

Brabeau schreef op 10-08-2021 om 15:09:

Voor mij persoonlijk staat dit gewoon synoniem voor volwassen worden? Tenminste, ik dacht dat dit bij iedereen automatisch verdween, maar blijkbaar niet dus?😯

Maar volwassen worden is zo saai

Meesje schreef op 10-08-2021 om 15:10:

Ik herken dit wel. Maar ik weet niet of ik het verloren ben mezelf in een magische situatie te plaatsen of dat ik heb geleerd dat die magische situatie niet bestaat. Ergens denk ik dat ik als kind nog wel geloofde dat ik bijvoorbeeld zou kunnen leren vliegen, of een onontdekt zangtalent was of met dieren zou kunnen praten ed. Inmiddels wéét ik dat dat niet kan en kan ik er ook niet meer over fantaseren. Ook worden de opties kleiner als je ouder wordt. Mijn fantasie moet ergens wel echt kunnen, zelfs als het heel onwaarschijnlijk is.

Dat laatste heb ik dus ook en vind ik eigenlijk best wel jammer

Zusterclivia schreef op 10-08-2021 om 15:55:

Nu moet ik wel zeggen, die andere personages zijn over het algemeen geen mensen die ik ken.

Schrijf je fanfictie in een bepaald genre?

Ik schrijf al 20 jaar fic, dus er is best wel wat voorbij gekomen. Vroeger zat ik vooral in Harry Potter & Tolkien fandom, en schreef ik voornamelijk romances, of verhalen vanuit het perspectief van minor characters (of allebei). Af en toe een 18+ (PWP). 

Tegenwoordig schrijf ik nog maar weinig: vooral one-shots en niet echt in één bepaald fandom. Mijn laatste schrijfsel was een korte Frozen fic over Anna en Kristoff als koning en koningin van Arendelle (invloed van mijn peuter, vrees ik).  

Ruines helpen mij te fantaseren maar die heb je in Nederland vrijwel niet meer. Als ik in Amerika rij en dan zo'n verlaten spookdorpje zie of zo'n vervallen schuur met een verroeste auto er naast, dat werkt stimulerend. 

Lollypopje

Lollypopje

10-08-2021 om 16:09 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 10-08-2021 om 15:58:

Toevallig zat ik hier laatst ook over na de te denken. Tot aan een jaar of 25 kon ik heel gemakkelijk wegdromen en had ik er geen problemen mee om mijzelf een compleet andere rol te geven. Of dat nu een echt bestaand figuur was of een fantasiefiguur or dier of wat dan ook. Sterker nog, als ik dat niet deed kwam ik ook niet in slaap. Maar tegenwoordig lukt mij dat niet meer. Heel vreemd want ik ben nog net zo dromerig als voorheen en mijn gedachten dwalen vaak af naar andere situaties, maar echt een andere rol aannemen in gedachte nee dat lukt niet meer helaas.

Dagdromen vind ik ook nog steeds heerlijk. En 's avonds in bed is het echt mijn hulpmiddel voor het slapengaan en een stuk leuker dan schaapjes tellen

Lollypopje

Lollypopje

10-08-2021 om 16:11 Topicstarter

Ik vraag me af of ik het zou kunnen trainen om weer terug te krijgen. Misschien eens proberen.

Ik heb tegenwoordig minder tijd om te dagdromen, maar ik kan het nog wel. Meestal zet ik het dagdromen vast aan als ik in bed ga liggen en val dan vanzelf in slaap. Ik had jaren terug nog wel langlopende verhalen. Dat kon dan jaren duren en verschillende verhalen door elkaar heen. Nu houd ik het wat korter. 

Als kind speelde ik dan weer niet met poppetjes en hele verhalen, maar ik ging wel verkleed als een indiaantje de natuur in en dan was ik dat. 

Ik haal inspiratie uit series, films, dromen. Gisteravond was ik weer de Witcher en een andere avond een vampier of bovennatuurlijk wezen, maar ik ben nooit mezelf. Hele werelden en verschillende personages die ik dan kan uitwerken. Erg leuk, maar je moet er de tijd en energie voor hebben. Net als Lollypopje heb ik wel vaak 'last' van rated R fantasieën en dan kom ik niet in slaap. 

Ik heb dit als ik romantisch/seksueel wil fantaseren. Het jammere  is dat dat niet meer lukt omdat het alleen leuk is als het een realistisch scenario is, en in welk realistisch scenario wil [man van mijn dromen] iets met mij?

Lollypopje schreef op 10-08-2021 om 16:11:

Ik vraag me af of ik het zou kunnen trainen om weer terug te krijgen. Misschien eens proberen.

Vooral veel laten inspireren denk ik. Nieuwe ideeën en beelden.

En misschien er ook tijd voor hebben? Ik kan mij voorstellen als je een druk leven hebt, je op de achtergrond altijd met randzaken bezig bent en er minder tijd voor hebt?

Writing prompts kunnen nog wel eens helpen.

Renmuis, leuk om te lezen. Mijn verhalen zijn nooit gestructureerd genoeg om op te kunnen schrijven.

Abigail schreef op 10-08-2021 om 16:19:

Ik heb dit als ik romantisch/seksueel wil fantaseren. Het jammere is dat dat niet meer lukt omdat het alleen leuk is als het een realistisch scenario is, en in welk realistisch scenario wil [man van mijn dromen] iets met mij?

Op seksueel vlak lukt het mij trouwens wel bedenk ik ineens. Geen probleem om mij dan als iemand anders voor te stellen.

Normaal tot 9de kun je uberhaupt fantasie en werkelijkheid moeilijk scheiden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.