Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Autisme

Toen bij mij een paar jaar geleden (op mijn 48e) een diagnose autisme/asperger werd vastgesteld, vielen er voor mij heel veel puzzelstukjes op z'n plaats. Op viva ben ik toen mee gaan schrijven in het autismetopic. Hopelijk kunnen we er hier weer een mooi topic van maken. 


Wat mij betreft eerst die term Asperger eruit. Zo blij dat we daar vanaf zijn. 

Yup. Weg met dat asperger. Niet meer van deze tijd.

redbulletje

redbulletje

09-07-2021 om 11:51 Topicstarter

Ik herken mezelf juist het meest in de omschrijving die bij asperger hoort (de psych zei ook dat ik daar onder val voor ze het op één hoop hadden gegooid met ASS), vandaar dat ik het in de titel heb gezet. 

redbulletje schreef op 09-07-2021 om 11:51:

Ik herken mezelf juist het meest in de omschrijving die bij asperger hoort (de psych zei ook dat ik daar onder val voor ze het op één hoop hadden gegooid met ASS), vandaar dat ik het in de titel heb gezet.

Dat is gewoon wishful thinking, want die zogenaamde verschillende vormen waren helemaal niet zo verschillend. 

In het eerste boek dat ik ooit over autisme las stond dat Asperger gebruikt werd door ouders die er nog niet aan wilden dat hun kind autisme had. 

Later is me opgevallen dat dat ook geldt voor de autisten zelf: sommigen willen vooral Asperger noemen, om aan te geven dat ze heus wel slim zijn. 

Die term wordt niet meer gebruikt, dus weg ermee. 

redbulletje

redbulletje

09-07-2021 om 11:57 Topicstarter

Ben ik niet met je eens, dus let's agree to disagree. 

Bij het woord autisme dacht ik vroeger aan Rainman, of andere karikaturale personages in tv-series. Nooit gedacht dat er een heel scala aan verschillen konden bestaan binnen de ASS. 

Niks let's agree to disagree: juist door te doen alsof die verschillen te categoriseren zijn maak je weer nieuwe hokjes. 

Waarom denk je dat dat onderscheid is afgeschaft? Omdat het helemaal niet bestaat. 

redbulletje

redbulletje

09-07-2021 om 12:02 Topicstarter

Daar is mijn psych het in elk geval niet mee eens, hij vindt het een achteruitgang die DSM-V

redbulletje

redbulletje

09-07-2021 om 12:03 Topicstarter

Maar voor het hier ontaard in oeverloze wellus-nietus, zal ik de mod wel vragen om de titel om te dopen naar alleen autisme. 

redbulletje schreef op 09-07-2021 om 12:02:

Daar is mijn psych het in elk geval niet mee eens, hij vindt het een achteruitgang die DSM-V

Mijn oudste is nog gediagnosticeerd volgens de DSM-IV en was volgens de psych een 'typische Asperger', alleen omdat er één minuscuul afwijkinkje zat in zijn taalontwikkeling mocht hij niet de diagnose Asperger krijgen.

Dat minuscule afwijkinkje was alleen zichtbaar voor mensen die hem echt goed kenden, maar doordat hij dus niet de diagnose Asperger kreeg werd er op school bijvoorbeeld heel anders met hem omgegaan dan met zijn vriend, die zo ongeveer zijn kloon was, maar net wel de diagnose Asperger had. 

Maar goed, als jij een topic met die term wilt, prima, tis jouw topic. Alleen ga ik er niet meeschrijven, alleen al vanwege dus weer zo'n bak vooroordelen die daar gelijk mee gapaard gaan.
 

redbulletje schreef op 09-07-2021 om 12:03:

Maar voor het hier ontaard in oeverloze wellus-nietus, zal ik de mod wel vragen om de titel om te dopen naar alleen autisme.

Nee, laat het vooral staan, want het maakt gelijk duidelijk hoe jij ernaar kijkt. 

redbulletje

redbulletje

09-07-2021 om 12:06 Topicstarter

Ik heb al een titelaanpassing aangevraag, dus je wordt op je wenken bediend Solo 

Mijn bonuszoon van 12 heeft autisme. En ik ben blij dat het autisme heet omdat het mensen dwingt om hem te leren kennen om te ervaren waarin hij afwijkt van de norm. In plaats van dat dat wordt ingevuld door wat men denkt te weten van Asperger bijvoorbeeld.

Als het goed is (modereren is nog een beetje nieuw) is de titel nu aangepast. 

redbulletje

redbulletje

09-07-2021 om 12:43 Topicstarter

Dankjewel! 

redbulletje schreef op 09-07-2021 om 11:57:

Ben ik niet met je eens, dus let's agree to disagree.

Bij het woord autisme dacht ik vroeger aan Rainman, of andere karikaturale personages in tv-series. Nooit gedacht dat er een heel scala aan verschillen konden bestaan binnen de ASS.

ik werk met mensen met autisme. En er zijn zoveel verschillen. Zelf vind ik die autisten in films en series altijd heel stereotyp en karikaturaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.