Over het forum Over het forum

Over het forum

Feedback op moderatie, vol. 3

Een forum als deze wordt beheerd en in goede banen geleidt door moderators.

Zij zorgen ervoor dat discussies beschaafd blijven en houden spammers en trollen buiten de deur.

Maar ook zij kunnen wel eens een foutje maken, het kan zomaar gebeuren. Maar het kan ook zijn dat je het simpelweg niet eens bent met een beslissing.

Die dingen mogen hier gemeld worden (en niet in de topic waar een moderator heeft ingegrepen).

Houd het hier beschaafd, wij snappen dat emoties soms hoog kunnen oplopen maar bedenk je dat moderators (en wij het beheer) ook maar mensen zijn, wij zullen beledigingen, dreigende taal en onbeleefdheid hier niet tolereren (op het hele forum niet, maar in deze topic zullen wij strenger optreden).

Daarnaast willen we ook graag vermelden dat moderatie foutjes / feedback slechts eenmalig gemeld hoeft te worden, ook om het overzicht voor ons te behouden. Als tientallen mensen hetzelfde komen melden dan draagt dat niet bij aan een gezonde discussie dus controleer, voordat je iets plaatst, of het niet al recent door iemand anders gemeld / aangekaart is.

Lees ook de waarschuwing vlak boven het reactie formulier, het niet opvolgen hiervan kan je een officiële waarschuwing voor ontvangen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

13-09-2021 om 20:41

Mag ik een vraag stellen over iets uit het vorige topic?

U2 zette een quote neer in antwoord op een vraag van iemand:

AlexOudersnl schreef op 31-07-2021 om 23:55:



En ja, het is wat ons betreft wel wenselijk dat moderators én inhoudelijk deelnemen én modereren onder dezelfde naam, juist vanwege transparantie. Bij ons kan je het dus melden als je een 'belangenverstrengeling' vermoedt, als de moderators anoniem zouden modereren dan heb je daar geen idee van.

Is het een idee dat moderators een alias met dezelfde naam hebben? Als ze als mod reageren is de tekst dan dikgedrukt en met hun naam met de toevoeging moderator. En als ze in prive reageren kan dat met de alias die dezelfde naam is, maar niet dikgedrukt en zonder de titel.

Dan houden ze 1 (dezelfde) naam maar is het duidelijk in welke functie ze reageren.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

13-09-2021 om 20:58

@Alex. Heb je net pb gestuurd. En heel toevallig plaatstte tegelijkertijd Shaun hierboven hetgeen ik probeerde uit te leggen en waar ik naar verwijs.  

Edit: want mods gebruiken toch al vette tekst als ze als mod reageren? Kan die uitleg daarover nu alleen niet terugvinden. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

13-09-2021 om 21:23

Ik kom even terug op mijn vraag en opmerkingen uit het vorige topic, zodat het niet vergeten wordt.

Moderators mogen meeschrijven in topics, als je oplet zie je dan ook dat het moderators zijn. Mogen moderators ook onder een alias (of met een ander, niet mod-account) meeschrijven in topics? Zodat er niet te zien is dat ze óók moderators zijn?
Antwoord: dat mag inderdaad.


Dat bijt elkaar dus, aan de ene kant herkenbaar moeten zijn als mod (logisch) maar je kunt en mag wel onder een andere naam forummen? Dat kan toch nooit de bedoeling zijn? Ik vind het best onbegrijpelijk dat hier dus geen regels over zijn. Misschien omdat er tot nu toe nog niet over nagedacht is maar een transparant werkend forum zou hier m.i. intern iets voor geregeld moeten hebben.
Antwoord: vraag wordt doorgespeeld naar Alex en Yolanda.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

14-09-2021 om 11:40

Hen74 schreef op 13-09-2021 om 20:58:

@Alex. Heb je net pb gestuurd. En heel toevallig plaatstte tegelijkertijd Shaun hierboven hetgeen ik probeerde uit te leggen en waar ik naar verwijs.

Edit: want mods gebruiken toch al vette tekst als ze als mod reageren? Kan die uitleg daarover nu alleen niet terugvinden.

- knip -

Modingreep: dit doen we hier niet

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

15-09-2021 om 11:08

Nog een vraagje, beetje in aanvulling op boven:

Ik had begrepen dat berichten die een beheerder in de hoedanigheid van moderator plaatst altijd dikgedrukt in blauw worden geplaatst en waarschuwingen rood.

Klopt dit?

AlexOudersnl

AlexOudersnl

15-09-2021 om 12:13 Topicstarter

ShaunTheSheep schreef op 13-09-2021 om 20:41:

Is het een idee dat moderators een alias met dezelfde naam hebben? Als ze als mod reageren is de tekst dan dikgedrukt en met hun naam met de toevoeging moderator. En als ze in prive reageren kan dat met de alias die dezelfde naam is, maar niet dikgedrukt en zonder de titel.

Dan houden ze 1 (dezelfde) naam maar is het duidelijk in welke functie ze reageren.

Dat is niet iets wat nu op ons todo lijstje staat, mogelijk dat we er in de toekomst eens over nadenken.

Hetvrijewoord schreef op 13-09-2021 om 21:23:

Dat bijt elkaar dus, aan de ene kant herkenbaar moeten zijn als mod (logisch) maar je kunt en mag wel onder een andere naam forummen? Dat kan toch nooit de bedoeling zijn? Ik vind het best onbegrijpelijk dat hier dus geen regels over zijn. Misschien omdat er tot nu toe nog niet over nagedacht is maar een transparant werkend forum zou hier m.i. intern iets voor geregeld moeten hebben.

Iedereen, ook niet-mods, mag meerdere accounts aanmaken alleen mogen ze niet inhoudelijk deelnemen in dezelfde discussie, dat is zogenaamd 'dubbelnicken'.

Ook mods hebben recht op hun privacy en als zij ervoor kiezen een andere naam te gebruiken in bepaalde discussies (vanwege bijv. gevoeligheid onderwerp, te persoonlijk, etc) dan mag dat. En daardoor kan het ook zomaar gebeuren dat als een moderator óok moet ingrijpen in een discussie dat een moderator dus met 2 namen berichten plaatst, maar deze zullen niet allebei inhoudelijk zijn dus valt niet onder dubbelnicken.

Mocht er twijfel van belangenverstrengeling zijn dan kan een mod ook intern een andere mod vragen mee te kijken.

Sowieso zijn de huisregels natuurlijk ook van toepassing op berichten die moderators plaatsen, onder eigen naam of niet, dus in dat opzicht is het niet eens heel relevant onder welke naam een bericht geplaatst is. Dubbelnicken is met name als 2 of 3 gebruikers met elkaar in discussie gaan (of juist elkaar 'steunen') en achter de schermen zien we dat het gewoon dezelfde persoon is...

ShaunTheSheep schreef op 15-09-2021 om 11:08:

Ik had begrepen dat berichten die een beheerder in de hoedanigheid van moderator plaatst altijd dikgedrukt in blauw worden geplaatst en waarschuwingen rood.

Klopt dit?

Nee, dat klopt niet. Moderators mogen ook in 'normale' tekst sturend zijn / berichten als moderator plaatsen. De blauw dikgedrukte tekst is er om wat meer op te vallen (als bijv. eerdere pogingen om een gesprek te sturen niet lukten) en de rode waarschuwing geeft over het algemeen aan dat dat de 'grens' is en dat er daarna officiële waarschuwingen uitgedeeld kunnen worden.

Maar, dit kan ook wisselend toegepast worden, soms kan het eerste bericht al dikgedrukt in blauw geplaatst worden. Kern van de boodschap is het bericht van de moderator, niet de kleur/stijl, en moet daar ook los van eigenlijk direct opgevolgd worden (en dus niet 'wachten' tot er een blauwe of rode waarschuwing komt).

ShaunTheSheep schreef op 13-09-2021 om 20:41:


Is het een idee dat moderators een alias met dezelfde naam hebben? Als ze als mod reageren is de tekst dan dikgedrukt en met hun naam met de toevoeging moderator. En als ze in prive reageren kan dat met de alias die dezelfde naam is, maar niet dikgedrukt en zonder de titel.

Dan houden ze 1 (dezelfde) naam maar is het duidelijk in welke functie ze reageren.

- knip -

Modingreep: het is niet de bedoeling om op elkaar te reageren, alleen direct op berichten van moderators reageren. Zie ook het gele vlak boven het reactie tekstveld.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

15-09-2021 om 14:32

AlexOudersnl schreef op 15-09-2021 om 12:13:

[..]

Dat is niet iets wat nu op ons todo lijstje staat, mogelijk dat we er in de toekomst eens over nadenken.

[..]

Iedereen, ook niet-mods, mag meerdere accounts aanmaken alleen mogen ze niet inhoudelijk deelnemen in dezelfde discussie, dat is zogenaamd 'dubbelnicken'.

Ook mods hebben recht op hun privacy en als zij ervoor kiezen een andere naam te gebruiken in bepaalde discussies (vanwege bijv. gevoeligheid onderwerp, te persoonlijk, etc) dan mag dat. En daardoor kan het ook zomaar gebeuren dat als een moderator óok moet ingrijpen in een discussie dat een moderator dus met 2 namen berichten plaatst, maar deze zullen niet allebei inhoudelijk zijn dus valt niet onder dubbelnicken.

Mocht er twijfel van belangenverstrengeling zijn dan kan een mod ook intern een andere mod vragen mee te kijken.

Sowieso zijn de huisregels natuurlijk ook van toepassing op berichten die moderators plaatsen, onder eigen naam of niet, dus in dat opzicht is het niet eens heel relevant onder welke naam een bericht geplaatst is. Dubbelnicken is met name als 2 of 3 gebruikers met elkaar in discussie gaan (of juist elkaar 'steunen') en achter de schermen zien we dat het gewoon dezelfde persoon is...

[..]

Nee, dat klopt niet. Moderators mogen ook in 'normale' tekst sturend zijn / berichten als moderator plaatsen. De blauw dikgedrukte tekst is er om wat meer op te vallen (als bijv. eerdere pogingen om een gesprek te sturen niet lukten) en de rode waarschuwing geeft over het algemeen aan dat dat de 'grens' is en dat er daarna officiële waarschuwingen uitgedeeld kunnen worden.

Maar, dit kan ook wisselend toegepast worden, soms kan het eerste bericht al dikgedrukt in blauw geplaatst worden. Kern van de boodschap is het bericht van de moderator, niet de kleur/stijl, en moet daar ook los van eigenlijk direct opgevolgd worden (en dus niet 'wachten' tot er een blauwe of rode waarschuwing komt).

Dat word wel erg lastig. Stel dat je het met een mod (die dan privé reageert) niet eens bent of je zegt iets wat niet mag (of net op randje) dan is het wel een raar beeld als diezelfde mod dan weer als moderator reageert. Ik denk dat in topics van 3 laatste letters enz of humor topics het niet snel spaak loopt maar op de topics met emoties of zwaardere onderwerpen waar stevig gediscussieerd word een grotere kans ligt. Het zijn jullie regels en ik begrijp ze hoor alleen kan me voorstellen dat het ook fout kan lopen door deze constructie of dat er onduidelijkheid komt. 

AlexOudersnl

AlexOudersnl

15-09-2021 om 14:39 Topicstarter

Nose schreef op 15-09-2021 om 14:32:

[..]

Dat word wel erg lastig. Stel dat je het met een mod (die dan privé reageert) niet eens bent of je zegt iets wat niet mag (of net op randje) dan is het wel een raar beeld als diezelfde mod dan weer als moderator reageert. Ik denk dat in topics van 3 laatste letters enz of humor topics het niet snel spaak loopt maar op de topics met emoties of zwaardere onderwerpen waar stevig gediscussieerd word een grotere kans ligt. Het zijn jullie regels en ik begrijp ze hoor alleen kan me voorstellen dat het ook fout kan lopen door deze constructie of dat er onduidelijkheid komt.

De tijd zal het leren, als het een moeilijker onderwerp is - of vanwege andere redenen - dan kan een moderator altijd vragen een 'collega' mee te kijken of in te grijpen. En verder kan je altijd (door jou vermoedde) misstanden hier melden (of via PB / email).

ok, kennelijk mag je hier wel wat vragen: waarom mag je wel tegen iemand zeggen om naar de huisarts te gaan om een pijnlijke voet te laten onderzoeken na een val, omdat het mogelijk een breuk of kneuzing is?
En waarom mag je niet in een zeer langlopend topic adviseren om een psychiatrisch onderzoek te laten doen, omdat je veel herkenning ziet in cluster b problematiek? Is imo van dezelfde strekking. Temeer ik niet de enige ben, maar 1 van velen die ontzettende grote gelijkenis ziet.

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

15-09-2021 om 23:28

Diyer schreef op 15-09-2021 om 23:14:

ok, kennelijk mag je hier wel wat vragen: waarom mag je wel tegen iemand zeggen om naar de huisarts te gaan om een pijnlijke voet te laten onderzoeken na een val, omdat het mogelijk een breuk of kneuzing is?
En waarom mag je niet in een zeer langlopend topic adviseren om een psychiatrisch onderzoek te laten doen, omdat je veel herkenning ziet in cluster b problematiek? Is imo van dezelfde strekking. Temeer ik niet de enige ben, maar 1 van velen die ontzettende grote gelijkenis ziet.

Iemand adviseren zich te laten onderzoeken is niet verboden. Strooien met termen als narcisme, door meerdere personen zelfs, vinden wij wel zeer ongepast!

U2fan schreef op 15-09-2021 om 23:28:

[..]

Iemand adviseren zich te laten onderzoeken is niet verboden. Strooien met termen als narcisme, door meerdere personen zelfs, vinden wij wel zeer ongepast!

Opvallend toch dat het voor meerdere mensen zo afwijkend gedrag is. Je kunt nl. ook ziektesymptomen hebben op het geestelijke vlak. Door dit niet te mogen benoemen, draag je imo bij aan de taboesfeer die hangt rondom het psychische.

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

16-09-2021 om 07:53

Willen jullie mijn account anonimiseren en verwijderen?
Bij voorbaat dank!

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

16-09-2021 om 09:31

AlexOudersnl schreef op 15-09-2021 om 12:13:

Moderators mogen ook in 'normale' tekst sturend zijn / berichten als moderator plaatsen.

Grootste deel van de post is helder, dus weggeknipt.

Maar aanvullende vraag op dit deel: hoe weet je dan of een mod in prive mee kletst of als mod reageert? De scheidslijn kan daarin heel dun en onopmerkbaar zijn zoals je je ongetwijfeld kunt voorstellen. Zeker "in the heat of the moment" in een drukke conversatie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.