Over het forum Over het forum

Over het forum

Feedback op moderatie, vol. 2 (gesloten ivm vol. 3)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik krijg ook wel steeds meer de indruk dat er op eenheidsworst gemodereerd wordt. Meerdere mensen, waaronder ikzelf, zijn op andere fora zelden tot nooit (individueel) aangesproken, gewaarschuwd of geband en hier in de afgelopen weken ineens wel. Roept bij mij ook wel de vraag op wat nou de wens is met dit forum. Maar goed, dat heb ik al vaker gevraagd en ik krijg geen helder antwoord behalve dat er in een specifiek geval voor gekozen is in te grijpen en dat het prima is dat ik hier feedback geef. Het voelt voor mij alsof ik evengoed een dagboek kan beginnen. Als ik de enige was, oké, dan zal het misschien vooral aan mij liggen, maar dat is dus niet zo. Ik zou het dan ook waarderen als het gesprek algemener gevoerd kan worden. 

Zoals het modereren nu gaat, ben ik bang dat alle discussie wordt doodgeslagen en dan loopt het snel leeg hier.

DistinctMarten43

DistinctMarten43

31-07-2021 om 22:33

Eens met coolpack.

Sophia_!

Sophia_!

31-07-2021 om 22:36

ik dacht vanmiddag: hèhè, eindelijk een discussie waarin het ook eens botst en schuurt, niet alleen maar lief. En dat wordt dan meteen afgekapt en het topic  zelfs tijdelijk gesloten. Dat nodigt nou niet direct uit om nog eens aan een discussie mee te gaan doen, terwijl ook dat bij een forum hoort. Naast de gezellige kletstopics waar ik graag kom.  

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

31-07-2021 om 22:36

Doornroosje9 schreef op 31-07-2021 om 22:33:

Eens met coolpack.

Ik ook.

Ik maakte veel pagina's terug al de opmerking "ze houden hier niet van discussies". Toen viel daar meteen een mod over, maar er zat blijkbaar toch een kern van waarheid in.

Lizzyliz schreef op 31-07-2021 om 22:26:

Zoals het modereren nu gaat, ben ik bang dat alle discussie wordt doodgeslagen en dan loopt het snel leeg hier.

Lizzyliz schreef op 31-07-2021 om 22:26:

Zoals het modereren nu gaat, ben ik bang dat alle discussie wordt doodgeslagen en dan loopt het snel leeg hier.

Daar ben ik ook wel bang voor. Je moet een discussie door kunnen laten lopen ook al ben je het niet met elkaar eens. Ik denk dat forummers dat onderling zelf wel op kunnen lossen zonder onderbreking van een moderator. We zijn toch volwassen mensen hier en ik wil dan ook niet als een kind behandeld worden. In het topic van Willem vond ik ook dat er te snel ingegrepen werd. Mooi als je als moderator zelf ook mee doet aan een discussie maar een topic stil leggen omdat je het als moderator zijnde het er niet mee eens bent vind ik niet goed. 

AlexOudersnl

AlexOudersnl

31-07-2021 om 23:05 Topicstarter

👋 ik ben weer bijgelezen hoor! Dus ik reageer hier op de topic https://www.viafora.nl/forum/jouw-lijf/dikke-lippen-stom-gezicht/

Discussies zijn altijd welkom, daar doet een forum het namelijk goed op
Waar het - naar ons inzicht - in bovenstaande topic fout ging was het taalgebruik (+ provocerende uitspraken) en het aanvallen op de man/vrouw en erbij halen van man/vrouw/huidskleur.
Daardoor ging de discussie eigenlijk niet meer over het onderwerp, maar juist over o.a. het taalgebruik en hierdoor werd ingegrepen door een moderator.

De topic is toen tijdelijk op slot gegooid zodat de moderators het een en ander konden ondernemen & overleggen en is later weer open gegooid. Wij gooien niet zomaar een topic dicht zonder melding, mocht je een actieve maar gesloten topic tegen komen (zonder bericht van sluiting van ons) dan kan je aannemen dat wij bezig zijn in die topic.

@coolpack2, ik kan niet op jouw individuele geval ingaan, bedoel je hier je bericht van 25/26 juli? Ik dacht dat dat verder afgehandeld was maar stuur me gerust een PB als je wilt dat ik er naar kijk. Claimen dat wij modereren op eenheidsworst of discussies doodslaan vind ik wel een beetje zwak en makkelijk gezegd, discussies moedigen we aan (dat hoort bij een forum) maar die moeten wel normaal gevoerd kunnen worden.

Wat een oppervlakkige reactie. Kun je misschien reageren op de argumenten die hier zijn aangevoerd? Bijvoorbeeld tegen het verbod om het over een stoornis of psychische afwijking  te hebben. Blijft dat verbod desondanks overeind? 
Daarbij kwam het verbod om het mooi of juist niet mooi te noemen. Vind je dat ook niet veel te ver gaan? 

Hoe zie jij discussies voor je als allerlei volgens mij hele normale meningen taboe worden verklaard? 


Ik ben vooral benieuwd naar je toelichting op het meeforummen en ingrijpen van moderators in een topic (soms gelijktijdig), waarover ook wat opmerkingen zijn gemaakt / vragen zijn gesteld. Is dat de bedoeling en is dat wenselijk? (Ik begrijp uit eerdere reacties van OO’ers dat dat daar niet gebruikelijk was). 

Ik begrijp overigens ook dat je een leven hebt en niet stante pede kunt reageren, maar ik ben het wél met Impala eens dat ik het fijn zou vinden om nog wat meer inhoudelijke terugkoppeling te krijgen op hetgeen hierboven allemaal gepost is n.a.v. het beruchte topic. 

AlexOudersnl schreef op 31-07-2021 om 23:05:

👋 ik ben weer bijgelezen hoor! Dus ik reageer hier op de topic https://www.viafora.nl/forum/jouw-lijf/dikke-lippen-stom-gezicht/

Discussies zijn altijd welkom, daar doet een forum het namelijk goed op
Waar het - naar ons inzicht - in bovenstaande topic fout ging was het taalgebruik (+ provocerende uitspraken) en het aanvallen op de man/vrouw en erbij halen van man vrouw huidskleur
Daardoor ging de discussie eigenlijk niet meer over het onderwerp, maar juist over o.a. het taalgebruik en hierdoor werd ingegrepen door een moderator.

De topic is toen tijdelijk op slot gegooid zodat de moderators het een en ander konden ondernemen & overleggen en is later weer open gegooid. Wij gooien niet zomaar een topic dicht zonder melding, mocht je een actieve maar gesloten topic tegen komen (zonder bericht van sluiting van ons) dan kan je aannemen dat wij bezig zijn in die topic.

@coolpack2, ik kan niet op jouw individuele geval ingaan, bedoel je hier je bericht van 25/26 juli? Ik dacht dat dat verder afgehandeld was maar stuur me gerust een PB als je wilt dat ik er naar kijk. Claimen dat wij modereren op eenheidsworst of discussies doodslaan vind ik wel een beetje zwak en makkelijk gezegd, discussies moedigen we aan (dat hoort bij een forum) maar die moeten wel normaal gevoerd kunnen worden.

Dus een man mag wel herhaaldelijk vrouwen met bepaalde uiterlijke kenmerken wegzetten als een stel psychiatrische exemplaren met opgespoten lippen waardoor ze op karpers lijken, maar zodra diezelfde man door een vrouw wordt ‘uitgemaakt’ voor normatieve witte man met een mening die riekt naar seksisme, en die man zich bovendien expliciet blank noemt ipv wit, gaat het te ver? 

AcidicShark11

AcidicShark11

31-07-2021 om 23:54

coolpack2 schreef op 31-07-2021 om 22:13:

Ik krijg ook wel steeds meer de indruk dat er op eenheidsworst gemodereerd wordt. Meerdere mensen, waaronder ikzelf, zijn op andere fora zelden tot nooit (individueel) aangesproken, gewaarschuwd of geband en hier in de afgelopen weken ineens wel. Roept bij mij ook wel de vraag op wat nou de wens is met dit forum. Maar goed, dat heb ik al vaker gevraagd en ik krijg geen helder antwoord behalve dat er in een specifiek geval voor gekozen is in te grijpen en dat het prima is dat ik hier feedback geef. Het voelt voor mij alsof ik evengoed een dagboek kan beginnen. Als ik de enige was, oké, dan zal het misschien vooral aan mij liggen, maar dat is dus niet zo. Ik zou het dan ook waarderen als het gesprek algemener gevoerd kan worden.

Klinkt bekend zeg. Had ineens 48 uur aan mijn broek (eerste keer in ruim 18 jaar forummen, voelde me haast vereerd.) Geprobeerd om te communiceren met de mods om opheldering te krijgen, maar die hadden het erg druk de afgelopen dagen denk ik want niemand was thuis. 
Niet bepaald fraai, maar ach.

AlexOudersnl

AlexOudersnl

31-07-2021 om 23:55 Topicstarter

impala schreef op 31-07-2021 om 23:17:

Wat een oppervlakkige reactie. Kun je misschien reageren op de argumenten die hier zijn aangevoerd? Bijvoorbeeld tegen het verbod om het over een stoornis of psychische afwijking te hebben. Blijft dat verbod desondanks overeind?

Ik zie geen verbod om het over een stoornis of psychische afwijking te hebben, ik zie wel dat de topicstarter gevraagd is dit niet meer ter sprake te brengen. Je kan prima een stoornis of psychische afwijking meenemen in de discussie, maar als dit een beetje het enige is wat iemand te melden heeft dan is dat geen discussie maar gaat het meer richting een monoloog die de rest van de discussie (die andere wel proberen te voeren) stoort.

impala schreef op 31-07-2021 om 23:17:

Daarbij kwam het verbod om het mooi of juist niet mooi te noemen. Vind je dat ook niet veel te ver gaan?

Hoe zie jij discussies voor je als allerlei volgens mij hele normale meningen taboe worden verklaard?

Hoe ik het interpreteer - maar kan dit wel navragen als je dat wilt - is dat oppervlakkige berichten niet gewenst zijn maar dat ze het liefst wel wat toegevoegde waarde hebben voor de discussie. De achterliggende mening is (voor ons) niet relevant, het gaat erom hoe die gebracht wordt.

-Nienke- schreef op 31-07-2021 om 23:32:

Ik ben vooral benieuwd naar je toelichting op het meeforummen en ingrijpen van moderators in een topic (soms gelijktijdig), waarover ook wat opmerkingen zijn gemaakt / vragen zijn gesteld. Is dat de bedoeling en is dat wenselijk? (Ik begrijp uit eerdere reacties van OO’ers dat dat daar niet gebruikelijk was).

Voor zover ik weet werd er in dit geval niet inhoudelijk deelgenomen door een moderator? Ik las wel je bericht dat je vond dat iets een persoonlijke mening was: ik snap dat je dat zo kon opvatten, maar ik hoop dat de uitleg van U2fan voldoende was.

En ja, het is wat ons betreft wel wenselijk dat moderators én inhoudelijk deelnemen én modereren onder dezelfde naam, juist vanwege transparantie. Bij ons kan je het dus melden als je een 'belangenverstrengeling' vermoedt, als de moderators anoniem zouden modereren dan heb je daar geen idee van.

Sleaford schreef op 31-07-2021 om 23:39:

[..]

Dus een man mag wel herhaaldelijk vrouwen met bepaalde uiterlijke kenmerken wegzetten als een stel psychiatrische exemplaren met opgespoten lippen waardoor ze op een karper lijkt, maar zodra diezelfde man door een vrouw wordt uitgemaakt voor normatieve witte man met een mening die riekt naar seksisme, en bovendien zichzelf expliciet blank noemt ipv wit, gaat het te ver?

Volgens mij zijn er (algemene) waarschuwingen geplaatst voor meerdere betrokken partijen, niet alleen voor gender en huiskleur.

AcidicShark11

AcidicShark11

31-07-2021 om 23:59

Ook geinig: Als je op Via een 'foei' doet mag je blijkbaar per direct ook niet op OO meer, zelfs al heb je daar nog nooit gereageerd. Bugje?

AlexOudersnl

AlexOudersnl

01-08-2021 om 00:00 Topicstarter

AeonofWinter schreef op 31-07-2021 om 23:54:

[..]

Klinkt bekend zeg. Had ineens 48 uur aan mijn broek (eerste keer in ruim 18 jaar forummen, voelde me haast vereerd.) Geprobeerd om te communiceren met de mods om opheldering te krijgen, maar die hadden het erg druk de afgelopen dagen denk ik want niemand was thuis.
Niet bepaald fraai, maar ach.

Heb je ons een e-mail gestuurd? Heb niks langs zien komen namelijk.

Als je een ban hebt ontvangen dan stond er als het goed is ook in de melding dat je met ons (beheer) contact moest opnemen als je het er niet mee eens was.

Sleaford schreef op 31-07-2021 om 23:39:

[..]

Dus een man mag wel herhaaldelijk vrouwen met bepaalde uiterlijke kenmerken wegzetten als een stel psychiatrische exemplaren met opgespoten lippen waardoor ze op een karper lijkt, maar zodra diezelfde man door een vrouw wordt uitgemaakt voor normatieve witte man met een mening die riekt naar seksisme, en bovendien zichzelf expliciet blank noemt ipv wit, gaat het te ver?

Bij jou krijg ik het gevoel dat je reactie uit lokt die helemaal niks met het topic te maken hebben. Jij bent degene die begonnen is over de "witte man" en seksisme. Daar heeft Willem het helemaal niet over gehad. Daar gaat dat topic ook niet over. Ik vind het zelf juist een goed topic om over te praten. En nogmaals wat blank betreft , ik wens ook niet wit genoemd te worden. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.