Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verkeersveilige schoolomgeving

TineWinkel schreef op 07-05-2026 om 16:48:

[..]

Naar de middelbare school gebracht worden door je ouders?! Op de middelbare school wil je toch helemaal niet meer met je ouders gezien worden? Of hadden alleen mijn kinderen dat?

Hoe oud ben jij/hoe oud zijn je kinderen?

Volgens mij is dat wel veranderd de laatste jaren. Mijn kinderen heb ik een paar keer moeten brengen (wegens geblesseerde ledematen en een waardeloze busverbinding maar) die wilden dan 3 straten voor school uitstappen, dan gingen ze de rest op krukken verder.

Nu is er helemaal geen "schaamte" meer. Gebracht worden is zelfs een soort van stoer. Jij bent die stoere knul die zijn moeder zo gek gekregen heeft om hem te brengen.

Iedere maandag en woensdag fiets ik langs de middelbare hier in het dorp, de parkeerplaats staat vol met ouders die hun kinderen komen brengen en zeker als het een beetje regent staan er nog meer ouders.

Hier verderop in de wijk is een grote basisschool en ik denk dat het gros met de auto gebracht wordt. De wegen van en naar de school zijn een grote file waar niet doorheen te komen is. Als ik de deur uit moet wacht ik bewust tot na 9.00 en 15.00, zodat die ouders met kinderen weer verdwenen zijn uit de buurt. 
Waardeloos gedoe, kom gewoon lopend of op de fiets naar school. 

TineWinkel schreef op 07-05-2026 om 16:48:

[..]

Naar de middelbare school gebracht worden door je ouders?! Op de middelbare school wil je toch helemaal niet meer met je ouders gezien worden? Of hadden alleen mijn kinderen dat?

Meer dan tien jaar geleden moest ik een geblesseerd kind naar de middelbare brengen. Waar ik had gedacht dat hooguit een handjevol (ook geblesseerde) kinderen gebracht zou worden kwam ik terecht in een file van meer dan dertig auto's. Green idee hoeveel autos er nog kwamen of al weg waren. Ik was verbijsterd. 

0lijfje schreef op 07-05-2026 om 17:45:

Hier verderop in de wijk is een grote basisschool en ik denk dat het gros met de auto gebracht wordt. De wegen van en naar de school zijn een grote file waar niet doorheen te komen is. Als ik de deur uit moet wacht ik bewust tot na 9.00 en 15.00, zodat die ouders met kinderen weer verdwenen zijn uit de buurt.
Waardeloos gedoe, kom gewoon lopend of op de fiets naar school.

Tja, ik snap het wel. Ik heb de luxe om op de fiets naar het werk te gaan of thuis te werken en aardig flexibele uren. Maar wij hebben ook beiden werk/daginvulling dus moeten daarna ook weer door. Eerst een kind op de fiets wegbrengen om daarna thuis de auto weer te gaan halen is ook niet voor iedereen gemakkelijk. Dus dan is het vaak afzetten en hup door naar het werk.

Yvaine schreef op 07-05-2026 om 18:52:

[..]

Tja, ik snap het wel. Ik heb de luxe om op de fiets naar het werk te gaan of thuis te werken en aardig flexibele uren. Maar wij hebben ook beiden werk/daginvulling dus moeten daarna ook weer door. Eerst een kind op de fiets wegbrengen om daarna thuis de auto weer te gaan halen is ook niet voor iedereen gemakkelijk. Dus dan is het vaak afzetten en hup door naar het werk.

Dat snap ik. Maar op een gegeven moment kan je kind ook zelf naar school. Toen wij dochter nog brachten, was het toch lopend, ook als voorleven en het stellen van een normaal.

Er zijn in groep 7/8 ook kinderen die gebracht worden 'omdat ouders toch langsrijden', zeker met regen.

De meeste ouders werken niet allebei 5 dagen buitenshuis. Dus op vrije dagen en thuiswerkdagen kun je dan al lopend of op de fiets gaan.

Mijn man werkt op een middelbare school en daar worden de laatste 10 jaar steeds meer kinderen gebracht met de auto, zeker als het regent. Ook veel elektrische fietsen en fatbikes, ook van kinderen die dichtbij wonen. Vroeger was brengen niet cool, dat deed je alleen bij een gebroken been of zo. 

Hier in de straat een meisje dat heel vaak gebracht wordt. Sowieso op dagen dat haar moeder vrij is of thuis werkt en daarbuiten ook nog geregeld als het regent, ook bij drie druppels of als het wat bewolkt is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.