Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Naam van nieuwe leerweg vmbo (2024)

Goedenavond allen, 

Weet een van jullie misschien wat de naam is van de nieuwe leerweg van het vmbo (2024)? Ik ben erg nieuwsgierig.


Thy

Thy

09-10-2021 om 00:34

Ik zou het interessant vinden als vakken op verschillende niveaus gevolgd zouden kunnen worden. Nu is het zo dat als je een VMBO kaderleerling bent, je alle vakken op dit niveau volgt, terwijl je bijvoorbeeld engels of geschiedenis op HAVO niveau zou kunnen volgen omdat je daar goed in bent. Ik vind dat we leerlingen teveel binnen bepaalde bestaande kaders plaatsen en te weinig gebruik maken van kansen en talenten.

Thy

Thy

09-10-2021 om 00:48

Praktijk op VWO niveau? Ik denk nu juist dat daar een kans ligt. Als ik kijk naar het aanbod in het VMBO/MBO

  • Economie en ondernemen;
  • Horeca, bakkerij en recreatie;
  • Zorg en welzijn;
  • Groen;
  • Bouwen, wonen en interieur;
  • Produceren, installeren en energie;
  • Mobiliteit en transport;
  • Media, vormgeving en ICT;
  • Maritiem en techniek;
  • Dienstverlening en producten

dan zijn HAVO/VWO leerlingen theoretisch wellicht beter onderlegd, maar valt er praktisch gezien nog een hoop winst ( en plezier! ) te behalen.
Ik denk juist dat we af moeten van de scheiding tussen praktijkgerichte opleidingen en theoretisch gerichte opleidingen. Het één sluit het ander niet uit. Het vraagt alleen een ander blik en vooral een ander waardering.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

09-10-2021 om 08:48

Maar in ieder geval vwo-leerlingen zijn theoretisch ingesteld. Het is voorbereidend wetenschappelijk onderwijs dat opleidt voor de universiteiten. Wat jij noemt bereidt voor op het mbo en mogelijk hbo. 

Wednesday schreef op 09-10-2021 om 08:48:

Maar in ieder geval vwo-leerlingen zijn theoretisch ingesteld. Het is voorbereidend wetenschappelijk onderwijs dat opleidt voor de universiteiten. Wat jij noemt bereidt voor op het mbo en mogelijk hbo.

Nou nee, lang niet alle vwo-ers zijn theoretisch ingesteld, daar dwingt ons huidige onderwijs systeem ze toe. Op de universiteit zijn de practica altijd erg gewild. Dan zie je ze met plezier aan de slag gaan. 

Mijn ervaring: ik ben begonnen op lhno/LTS met een 540 cito en HB maar mijn leukste tijd was op LTS want bouwen, sleutelen etc ik ben niet voor niets scheikunde gaan studeren zodat ik ook kon bouwen, sleutelen en proberen. Ik heb uiteindelijk examen havo gedaan na 2,5 jaar LTS, 4 maanden mavo en de rest op havo. In havo 4 mocht ik bij handvaardigheid niet eens de wel aanwezige puntlasmachine gebruiken, die ik al sinds de eerste zelfstandig gebruikte, want de docente vond het maar een eng ding. Ik ga toch niet solderen als het sneller en steviger aan elkaar gezet kan worden!  Kon ik me gaan melden bij de rector, want ineens wilde iedereen dat doen want dat deden ze thuis ook bij het sleutelen aan hun brommers.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

09-10-2021 om 09:20

Ysenda schreef op 09-10-2021 om 08:59:

[..]

Nou nee, lang niet alle vwo-ers zijn theoretisch ingesteld, daar dwingt ons huidige onderwijs systeem ze toe. Op de universiteit zijn de practica altijd erg gewild. Dan zie je ze met plezier aan de slag gaan.

Mijn ervaring: ik ben begonnen op lhno/LTS met een 540 cito en HB maar mijn leukste tijd was op LTS want bouwen, sleutelen etc ik ben niet voor niets scheikunde gaan studeren zodat ik ook kon bouwen, sleutelen en proberen. Ik heb uiteindelijk examen havo gedaan na 2,5 jaar LTS, 4 maanden mavo en de rest op havo. In havo 4 mocht ik bij handvaardigheid niet eens de wel aanwezige puntlasmachine gebruiken, die ik al sinds de eerste zelfstandig gebruikte, want de docente vond het maar een eng ding. Ik ga toch niet solderen als het sneller en steviger aan elkaar gezet kan worden! Kon ik me gaan melden bij de rector, want ineens wilde iedereen dat doen want dat deden ze thuis ook bij het sleutelen aan hun brommers.



Haha, geweldig verhaal Nu is er het technasium. Daar heb ik zelf een kind op zitten. Daar was jij misschien ook heel gelukkig geworden!

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

09-10-2021 om 09:33

Wednesday schreef op 09-10-2021 om 08:48:

Maar in ieder geval vwo-leerlingen zijn theoretisch ingesteld. Het is voorbereidend wetenschappelijk onderwijs dat opleidt voor de universiteiten. Wat jij noemt bereidt voor op het mbo en mogelijk hbo.

Nee hoor, lang niet alle vwo-leerlingen zijn theoretisch ingesteld, maar ze hebben op dat niveau simpelweg geen andere keus dan theoretisch bezig te zijn.

Mijn echtgenoot had prima vwo kunnen doen, maar wilde naar de lts. Hij had helemaal niks met theorie, tenzij dat direct toepasbaar was op de praktijk. Met veel gezeik is hij uiteindelijk van 4 havo, want dat moest hij minimaal doen van zijn ouders, naar de mts gegaan.

Onze oudste is begonnen op het gymnasium, maar is een hbo-opleiding gaan doen omdat hij praktischer bezig wilde zijn. Zijn broer heeft ook gymnasium gedaan en heeft heel bewust voor een universitaire studie gekozen waar relatief veel praktijklessen zijn. Jongste zoon is net zijn vader. Torenhoog iq maar geen enkele belangstelling voor theorie. Hij heeft uiteindelijk vmbo gedaan, maar heeft in die jaren niks hoeven doen op theoretisch gebied. Hij heeft zijn boeken voor het examen niet eens open gehad. Hij doet nu een mbo-4 opleiding autotechniek.

Uiteraard vind ik mijn kinderen de meest bijzondere mensen ter wereld, maar ik heb niet de illusie dat ze zó bijzonder zijn dat ze een zeldzaamheid zijn.

Overigens zaten jongste zoon en zit dochter op een groene school, en daar hebben ze verplicht groene praktijkvakken naast de andere praktijkvakken en moeten ze daar ook examen in doen, op alle niveaus.

---

---

09-10-2021 om 17:10

Thy schreef op 09-10-2021 om 00:48:

Praktijk op VWO niveau? Ik denk nu juist dat daar een kans ligt. Als ik kijk naar het aanbod in het VMBO/MBO

  • Economie en ondernemen;
  • Horeca, bakkerij en recreatie;
  • Zorg en welzijn;
  • Groen;
  • Bouwen, wonen en interieur;
  • Produceren, installeren en energie;
  • Mobiliteit en transport;
  • Media, vormgeving en ICT;
  • Maritiem en techniek;
  • Dienstverlening en producten

dan zijn HAVO/VWO leerlingen theoretisch wellicht beter onderlegd, maar valt er praktisch gezien nog een hoop winst ( en plezier! ) te behalen.
Ik denk juist dat we af moeten van de scheiding tussen praktijkgerichte opleidingen en theoretisch gerichte opleidingen. Het één sluit het ander niet uit. Het vraagt alleen een ander blik en vooral een ander waardering.

De vraag was hoe je het voor je ziet om te bakken op VWOniveau. Ik heb niks tegen bakken op het VWO, maar dat zijn wel twee hele verschillende dingen. Ik heb veel liever praktische zaken als zagen, behangen, verven, elektra, bakken, koken etc op Havo/VWO dan tekenen, muziek en handvaardigheid. 

---

---

09-10-2021 om 17:12

Wednesday schreef op 09-10-2021 om 09:20:

[..]



Haha, geweldig verhaal Nu is er het technasium. Daar heb ik zelf een kind op zitten. Daar was jij misschien ook heel gelukkig geworden!

Technasium is vooral leren samenwerken, delegeren en presenteren. Ik ben niet zo wild van het technasium als aanprijzing voor leerlingen die graag praktijkvakken willen doen. 

---

---

09-10-2021 om 17:20

LaFleurNoire schreef op 09-10-2021 om 09:33:

[..]

Nee hoor, lang niet alle vwo-leerlingen zijn theoretisch ingesteld, maar ze hebben op dat niveau simpelweg geen andere keus dan theoretisch bezig te zijn.

Mijn echtgenoot had prima vwo kunnen doen, maar wilde naar de lts. Hij had helemaal niks met theorie, tenzij dat direct toepasbaar was op de praktijk. Met veel gezeik is hij uiteindelijk van 4 havo, want dat moest hij minimaal doen van zijn ouders, naar de mts gegaan.

Onze oudste is begonnen op het gymnasium, maar is een hbo-opleiding gaan doen omdat hij praktischer bezig wilde zijn. Zijn broer heeft ook gymnasium gedaan en heeft heel bewust voor een universitaire studie gekozen waar relatief veel praktijklessen zijn. Jongste zoon is net zijn vader. Torenhoog iq maar geen enkele belangstelling voor theorie. Hij heeft uiteindelijk vmbo gedaan, maar heeft in die jaren niks hoeven doen op theoretisch gebied. Hij heeft zijn boeken voor het examen niet eens open gehad. Hij doet nu een mbo-4 opleiding autotechniek.



Toch snap ik het niet zo. Mijn kind op vmbo-basis had de eerste twee jaar net zoveel theorieuren als mijn kind op de havo. Pas in de derde werd het meer. Autotechniek kan ook op HBO niveau. 

Thy schreef op 09-10-2021 om 00:34:

Ik zou het interessant vinden als vakken op verschillende niveaus gevolgd zouden kunnen worden. Nu is het zo dat als je een VMBO kaderleerling bent, je alle vakken op dit niveau volgt, terwijl je bijvoorbeeld engels of geschiedenis op HAVO niveau zou kunnen volgen omdat je daar goed in bent. Ik vind dat we leerlingen teveel binnen bepaalde bestaande kaders plaatsen en te weinig gebruik maken van kansen en talenten.

Als kaderleerling kan je ook vakken op tl-niveau volgen. Op mijn school genoeg kaderleerlingen die voor bijvoorbeeld Engels of wiskunde examen doen op tl-niveau. Of basisleerlingen die een vak op kaderniveau volgen. 

--- schreef op 08-10-2021 om 23:45:

[..]

Praktijk op VWOniveau? Geef eens een voorbeeld?

Vanuit biologie/scheikunde: praktijkvak gericht op het opdoen van laboratoriumervaring…

Media en vormgeving/grafisch design…

Vanuit de economische/bedrijfskunde hoek: een praktijkvak gericht op start-ups


Ik denk dat er best wel wat te bedenken is. 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

09-10-2021 om 17:45

--- schreef op 09-10-2021 om 17:20:

[..]

Toch snap ik het niet zo. Mijn kind op vmbo-basis had de eerste twee jaar net zoveel theorieuren als mijn kind op de havo. Pas in de derde werd het meer. Autotechniek kan ook op HBO niveau.

Theorieuren of praktijkuren?
Natuurlijk kan autotechniek ook op hbo niveau. En wie weet gaat hij dat na het mbo ook nog wel doen. Of hij gaat aan het werk, dat is aan hem. Bovendien kom je in een andere tak van sport terecht met een hbo automotive opleiding en dat moet je maar net willen. Mijn kind was doodongelukkig op de havo dus die havo afmaken en naar het hbo was nicht im frage.

Er is een enorm tekort aan automonteurs, mbo niveau dus. Waarom is het dan blijkbaar beter om hbo te gaan doen als je belangstelling daar niet per se ligt?

dan

dan

09-10-2021 om 17:57

--- schreef op 09-10-2021 om 17:20:

[..]

Toch snap ik het niet zo. Mijn kind op vmbo-basis had de eerste twee jaar net zoveel theorieuren als mijn kind op de havo. Pas in de derde werd het meer. Autotechniek kan ook op HBO niveau.

Dat klopt, onze zoon is destijds naar een open dag geweest en had zeker interesse in die richting. Omdat hij toch liever nog niet op kamers wilde, heeft hij alsnog voor een andere hbo opleiding in de buurt gekozen maar wel met veel praktijk.

---

---

09-10-2021 om 18:36

LaFleurNoire schreef op 09-10-2021 om 17:45:

[..]

Theorieuren of praktijkuren?
Natuurlijk kan autotechniek ook op hbo niveau. En wie weet gaat hij dat na het mbo ook nog wel doen. Of hij gaat aan het werk, dat is aan hem. Bovendien kom je in een andere tak van sport terecht met een hbo automotive opleiding en dat moet je maar net willen. Mijn kind was doodongelukkig op de havo dus die havo afmaken en naar het hbo was nicht im frage.

Er is een enorm tekort aan automonteurs, mbo niveau dus. Waarom is het dan blijkbaar beter om hbo te gaan doen als je belangstelling daar niet per se ligt?

Net zoveel theorielessen/uren als op de havo ja in de eerste twee jaar.

Ik had niet begrepen dat jouw kind op havo was begonnen, sorry. Als mijn kind met een duidelijk havo/vwo niveau liever naar het vmbo wil ómdat het dan praktisch bezig is dan zou ik dat uit het hoofd praten. De eerste twee jaar zijn dat stomvervelend saai en theoretisch. Als het kind niet gelukkig is op de havo is dat anders maar ik neem aan dat hij geen vmbo basis of kader is gaan doen? Op de mavo krijg je nog steeds heel veel theorie. 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

09-10-2021 om 18:58

Nee, hij heeft gl/tl gedaan. Daarnaast twee uur per week extra sportklas(keuzevak) en de verplichte groene praktijkvakken naast de reguliere praktijkvakken.
Hij had voor zijn examen ook verplicht een groen praktijkvak.
Hij is niet expliciet voor de praktijkvakken over gestapt, al waren dat er uiteraard wel meer dan gym en ckv op de havo. Hij is ondanks zijn havo/vwo-advies geen kind wat zich thuis voelt op dat niveau. Op het vmbo had hij het onmiddellijk naar zijn zin.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.