Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Naam van nieuwe leerweg vmbo (2024)

Goedenavond allen, 

Weet een van jullie misschien wat de naam is van de nieuwe leerweg van het vmbo (2024)? Ik ben erg nieuwsgierig.


--- schreef op 07-10-2021 om 23:09:

[..]

Je weet dat jongens die een sportschool willen beginnen ook dezelfde richting als jouw dochter moeten doen? 

Jongens zouden dat profiel/die school dan nooit gekozen hebben want ook nagels/haar/babyverzorgibg waren vakken.

Wat is er mis met gewoon 2 verplichte vakken(Engels en Nederlands) en dan zelf je vakken kiezen die precies bij jouw interesses en vervolgopleidingen passen? Zoals het vroeger was.

--- schreef op 07-10-2021 om 23:09:

[..]

Je 

Zou je mijn quote kunnen verwijderen.

---

---

08-10-2021 om 00:20

Granny71 schreef op 07-10-2021 om 23:21:

[..]

Jongens zouden dat profiel/die school dan nooit gekozen hebben want ook nagels/haar/babyverzorgibg waren vakken.

Wat is er mis met gewoon 2 verplichte vakken(Engels en Nederlands) en dan zelf je vakken kiezen die precies bij jouw interesses en vervolgopleidingen passen? Zoals het vroeger was.

En toch moeten die jongens dat. Er waren 3 profielen mogelijk voor jouw dochter. En wat jij wil kan op mavo, havo en vwo toch ook niet? Vroeger kon je een pretpakket kiezen zonder inhoud. Daar hoef ik niet naar terug. En wat is nu het probleem? Ze doet het toch prima? Kader was te paag voor haar. Ik denk dat daar het probleem zit. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

08-10-2021 om 08:38

De term vmbo tl bestaat al niet meer hier in de buurt. In de verre omtrek heet dat hier mavo. In mijn tijd had mavo juist een slechte bijklank. Dat was destijds toch ook juist de reden voor de naamsverandering naar vmbo-tl? Nu is het kennelijk weer een wenselijke aanduiding 

Lady-Voldemort schreef op 07-10-2021 om 20:59:

Op veel scholen heet ie al gewoon mavo

TL wordt nu op veel scholen "gewoon" mavo genoemd. Maar de nieuwe leerweg is er nog niet. Deze krijgt er een praktijkvak bij (ik weet niet of dat dan een extra vak wordt, of dat er een theorievak weggaat). 

Volgens mij verdwijnt de leerweg op het vmbo met alleen de theorievakken (dus de tl/mavo). En komt deze nieuwe leerweg er voor in de plaats.
Lijkt me trouwens knap lastig voor scholen die alleen tl/h/a aanbieden. Zij moeten dan maar weer een praktijkruimte (en docenten) zien te fabriceren.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

08-10-2021 om 09:29

Blauwelucht schreef op 08-10-2021 om 09:17:

Volgens mij verdwijnt de leerweg op het vmbo met alleen de theorievakken (dus de tl/mavo). En komt deze nieuwe leerweg er voor in de plaats.
Lijkt me trouwens knap lastig voor scholen die alleen tl/h/a aanbieden. Zij moeten dan maar weer een praktijkruimte (en docenten) zien te fabriceren.


Dat geldt hier voor alle scholengemeenschappen in de omgeving. Dat kan toch zomaar niet? Ik vind het zo vreemd hoe er in dit land met het onderwijs wordt omgegaan. Elke keer wordt gezegd: nee, geen grote stelselwijzigingen meer in het onderwijs, het onderwijs heeft genoeg op zijn bord. En elke keer toch weer dit soort plannen. 

Granny71 schreef op 07-10-2021 om 23:25:

[..]

Zou je mijn quote kunnen verwijderen.

Nogmaals dezelfde vraag. Zou je mijn bericht dat je gequote hebt kunnen verwijderen?

'HAVO: hoger algemeen voortgezet onderwijs. Hmmmm Waarom niet VHBO?
Helemaal eens. De vermelding dat het om 'algemeen vormend onderwijs' zou gaan, als onderscheidend van de andere vormen van onderwijs is vals. Natuurlijk wil iedereen 'hoger algemeen vormend onderwijs'. Als de term VHBO wordt ligt het in lijn met de andere onderwijsvormen en maakt het duidelijk dat het kind voorbereid wordt op hoger beroepsonderwijs. Dat is eerlijker.
Bovendien is het maar een kleine wijziging, alleen de naam verandert. Maar het trekt wel de verschillende richtingen gelijk.

Tsjor

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

08-10-2021 om 11:48

tsjor schreef op 08-10-2021 om 11:44:

'HAVO: hoger algemeen voortgezet onderwijs. Hmmmm Waarom niet VHBO?
Helemaal eens. De vermelding dat het om 'algemeen vormend onderwijs' zou gaan, als onderscheidend van de andere vormen van onderwijs is vals. Natuurlijk wil iedereen 'hoger algemeen vormend onderwijs'. Als de term VHBO wordt ligt het in lijn met de andere onderwijsvormen en maakt het duidelijk dat het kind voorbereid wordt op hoger beroepsonderwijs. Dat is eerlijker.
Bovendien is het maar een kleine wijziging, alleen de naam verandert. Maar het trekt wel de verschillende richtingen gelijk.

Tsjor


Ik vind daar zeker wat in zitten. Maar ik ben bang dat dan je dan nog meer de hang naar het vwo krijgt. Ik heb in mijn eigen omgeving meegemaakt hoe verkrampt daar nu al mee wordt omgegaan. 

Als de term 'mavo' weer wordt ingevoerd (middelbaar algemeen vormend onderwijs), dan zouden de andere richtingen ook iets soortgelijks moeten krijgen (lager algemeen vormend onderwijs; superhoog algemeen vormend onderwijs (nu VWO). Een benaming richting de uitstroom lijk mij eenvoudiger.
Overigens is het verdwijnen van LTS, MTS en HTS waarschijnlijk een van de oorzaken van het grote tekort aan technici.

Tsjor

'Ik vind daar zeker wat in zitten. Maar ik ben bang dat dan je dan nog meer de hang naar het vwo krijgt. Ik heb in mijn eigen omgeving meegemaakt hoe verkrampt daar nu al mee wordt omgegaan.'
Dat is toch een kwestie van strenger zijn bij de selectie. Niet kijken en luisteren naar de ouders, maar uitsluitend naar het kind en naar de resultaten van het kind. Iemand het boek gelezen van Joyce Sylvester? 'Bent ú de burgemeester'? Met een citoscore van 86% kreeg zij het advies: lager huishoud- en nijverheidsonderwijs. De school keek teveel naar de ouders, die oorspronkelijk uit Suriname kwamen: dus zou VWO veel te zwaar zijn. Joyce kreeg de kans op een HAVO/VWO, haalde VWO, studeerde af in communicatie en politicologie, kwam in de tweede kamer en werd burgemeester, o.a. van Naarden.
Dus: kijk naar het kind, naar de prestaties van het kind en kijk niet naar de ouders.
Omgekeerd: als de cijfers er niet naar zijn, dan kan het niet. Ook al zijn de ouders nog zo progressief, wit, met een goede baan en zelf een goede opleiding.
Aanvullend kan de school wellicht een cursus voor ouders organiseren: omgaan met teleurstellingen: wat als uw kind uw hoge verwachtingen niet kan waarmaken.

Tsjor

De middelbare school waar mijn oudste op heeft gezeten werkt al jaren zoals de nieuwe leerweg, ze noemen het daar vmbo-g/t. Hij had dus 6 theoretische vakken en een praktijkvak. Er zijn hier in de regio meer scholen die dit al aanbieden. Mijn zoon zat op een horeca gerelateerde school, maar er zijn hier ook scholen in de richting groen en grafisch. Hij heeft dus niet alleen examen gedaan in vakken zoals Nederlands, Duits, wiskunde en biologie, maar ook in koken en serveren. Er is hier zelfs een school (Yuverta) die het Groene lyceum aanbied. Dat is vmbo-t en mbo in 6 jaar voor leerlingen met een havo advies die toch praktisch ingesteld zijn. Ik persoonlijk zie hier wel een meerwaarde in, veel leerlingen vinden het fijn om naast de theorievakken ook af en toe praktisch bezig te zijn. Oudste zoon is inmiddels van deze school al en heeft een totaal andere richting gekozen voor zijn mbo opleiding, maar hij heeft er wel mooi leren koken 😊.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

08-10-2021 om 12:17

tsjor schreef op 08-10-2021 om 12:01:

'Iemand het boek gelezen van Joyce Sylvester? 'Bent ú de burgemeester'? Met een citoscore van 86% kreeg zij het advies: lager huishoud- en nijverheidsonderwijs. De school keek teveel naar de ouders, die oorspronkelijk uit Suriname kwamen: dus zou VWO veel te zwaar zijn. Joyce kreeg de kans op een HAVO/VWO, haalde VWO, studeerde af in communicatie en politicologie, kwam in de tweede kamer en werd burgemeester, o.a. van Naarden.
Dus: kijk naar het kind, naar de prestaties van het kind en kijk niet naar de ouders.
Omgekeerd: als de cijfers er niet naar zijn, dan kan het niet. Ook al zijn de ouders nog zo progressief, wit, met een goede baan en zelf een goede opleiding.
Aanvullend kan de school wellicht een cursus voor ouders organiseren: omgaan met teleurstellingen: wat als uw kind uw hoge verwachtingen niet kan waarmaken.


Ik heb het boek niet gelezen, maar wel een interview in volgens mij de Volkskrant met haar over dit onderwerp. 

Zelf zit ik in een omgeving waar juist wordt overgeadviseerd, inderdaad precies wat jij hier beschrijft. Ik heb mij daar heel erg over verbaasd. Ik vind het ook onwenselijk omdat het het vwo devalueert. Ik heb kinderen op twee verschillende middelbare scholen en op beide scholen wordt er al in de brugklas geselecteerd tussen vwo en “vwo-plus”. Waarmee ik bedoel dat de “veelbelovendste” vwo-leerlingen bij elkaar in een brugklas worden geplaatst. 

---

---

08-10-2021 om 12:27

Granny71 schreef op 08-10-2021 om 10:31:

[..]

Nogmaals dezelfde vraag. Zou je mijn bericht dat je gequote hebt kunnen verwijderen?

Dat kan ik helemaal niet een half uur nadat ik heb gepost an het was netter geweest als je er ook bij had gezet waarom. Net of ik iets fout heb gedaan. Ik zag dat de Moderator het heeft aangepast. Ik vind dat 'nogmaals' niet netjes. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.