Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Naam van nieuwe leerweg vmbo (2024)

Goedenavond allen, 

Weet een van jullie misschien wat de naam is van de nieuwe leerweg van het vmbo (2024)? Ik ben erg nieuwsgierig.


--- schreef op 08-10-2021 om 12:27:

[..]

Dat kan ik helemaal niet een half uur nadat ik heb gepost an het was netter geweest als je er ook bij had gezet waarom. Net of ik iets fout heb gedaan. Ik zag dat de Moderator het heeft aangepast. Ik vind dat 'nogmaals' niet netjes.

Heb het gisteren ook al gevraagd dus het was wat netter als je het gelijk gisteren al gedaan had. Of nog netter was het geweest als je helemaal niets gequote had of hooguit een paar woorden.

Lizzyliz schreef op 07-10-2021 om 22:28:

In mijn hoofd vergelijk ik het ook nog steeds met vroeger:
praktijkonderwijs = ito
bbl = lts/huishoudschool
kbl = mavo-c
tgl = mavo-d

lts/huishoudschool zou al zijn LTS/LHNO/LEAO/LAS 

en die boden dan ook nog C niveau aan en sommigen ook het D niveau.

Vandaar dat alles bij elkaar is gegooid als VMBO want overzichtelijk was het toen ook al niet en je moest nog eerder kiezen.

tsjor schreef op 08-10-2021 om 12:01:

'Ik vind daar zeker wat in zitten. Maar ik ben bang dat dan je dan nog meer de hang naar het vwo krijgt. Ik heb in mijn eigen omgeving meegemaakt hoe verkrampt daar nu al mee wordt omgegaan.'
Dat is toch een kwestie van strenger zijn bij de selectie. Niet kijken en luisteren naar de ouders, maar uitsluitend naar het kind en naar de resultaten van het kind. Iemand het boek gelezen van Joyce Sylvester? 'Bent ú de burgemeester'? Met een citoscore van 86% kreeg zij het advies: lager huishoud- en nijverheidsonderwijs. De school keek teveel naar de ouders, die oorspronkelijk uit Suriname kwamen: dus zou VWO veel te zwaar zijn. Joyce kreeg de kans op een HAVO/VWO, haalde VWO, studeerde af in communicatie en politicologie, kwam in de tweede kamer en werd burgemeester, o.a. van Naarden.
Dus: kijk naar het kind, naar de prestaties van het kind en kijk niet naar de ouders.
Omgekeerd: als de cijfers er niet naar zijn, dan kan het niet. Ook al zijn de ouders nog zo progressief, wit, met een goede baan en zelf een goede opleiding.
Aanvullend kan de school wellicht een cursus voor ouders organiseren: omgaan met teleurstellingen: wat als uw kind uw hoge verwachtingen niet kan waarmaken.

Tsjor

Hoe scherper het onderscheid hoe meer ouders hun kinderen op het vwo willen hebben. Natuurlijk gaat dat op prestatie maar ouders zullen meer bijlessen, toets trainingen en dergelijke inkopen naar mate het vwo aantrekkelijker wordt. 

Ik zie veel meer in het onderscheid juist minder scherp maken, meer scholen met gemengde brugklassen (voor 2 of 3 jaar), makkelijker opstromen/doorstromen, schooltypes beter stroomlijnen waardoor ook tussendoor opstromen mogelijk is... hoe meer je alles van de cito af laat hangen hoe harder ouders zullen proberen het kind op de hoogste onderwijsvorm te krijgen. 

Ysenda schreef op 08-10-2021 om 12:32:

[..]

lts/huishoudschool zou al zijn LTS/LHNO/LEAO/LAS

en die boden dan ook nog C niveau aan en sommigen ook het D niveau.

Vandaar dat alles bij elkaar is gegooid als VMBO want overzichtelijk was het toen ook al niet en je moest nog eerder kiezen.

Ja, klopt. Zo was het inderdaad. Maar in mijn hoofd hou ik het graag iets eenvoudiger 😁

---

---

08-10-2021 om 15:29

Granny71 schreef op 08-10-2021 om 12:29:

[..]

Heb het gisteren ook al gevraagd dus het was wat netter als je het gelijk gisteren al gedaan had. Of nog netter was het geweest als je helemaal niets gequote had of hooguit een paar woorden.

ik heb je vraag gezien ruim een half uur erna dus kon er al niks meer aan doen en begreep ook niet waarom je dat vroeg en jij bepaalt niet wat ik quote. Ik heb dus helemaal niets aangepast, daarvoor was het al te laat. Ik lees dat de mod het nu heeft gedaan. 

---

---

08-10-2021 om 15:35

Wednesday schreef op 08-10-2021 om 08:38:

De term vmbo tl bestaat al niet meer hier in de buurt. In de verre omtrek heet dat hier mavo. In mijn tijd had mavo juist een slechte bijklank. Dat was destijds toch ook juist de reden voor de naamsverandering naar vmbo-tl? Nu is het kennelijk weer een wenselijke aanduiding

Nee het deel wat lager was dan mavo stond slecht bekend en wilden ze samenvoegen tot het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo). Niks mis mee in mijn ogen. 

Ik zie nog steeds geen link over waar het hier over gaat. Kan iemand die hier neer zetten? Willen ze werkelijk naar 5 theorievakken en 1 praktijkvak? Dan maak je de overstap naar havo toch onmogelijk? 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

08-10-2021 om 15:43

https://www.sterkberoepsonderwijs.nl/nieuwe-leerweg

Hier gaat dat over. Het komt op mij raar over, maar goed, ik heb er geen verstand van. 

--- schreef op 08-10-2021 om 15:35:

[..]

Nee het deel wat lager was dan mavo stond slecht bekend en wilden ze samenvoegen tot het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo). Niks mis mee in mijn ogen.

Ik zie nog steeds geen link over waar het hier over gaat. Kan iemand die hier neer zetten? Willen ze werkelijk naar 5 theorievakken en 1 praktijkvak? Dan maak je de overstap naar havo toch onmogelijk?

Volgens mij moet die knoop nog doorgehakt worden. https://www.vo-raad.nl/nieuws/stand-van-zaken-ontwikkeling-nieuwe-leerweg-vmbo


Ik zou best nog een stap verder willen gaan. Maak een praktijkvak ook verplicht voor havo en vwo. Voor havo is er in Rotterdam een mooi voorbeeld, de havo voor food en events. https://www.vo-raad.nl/nieuws/stand-van-zaken-ontwikkeling-nieuwe-leerweg-vmbo

Harmoniseer dan ook nog de duur van alle opleidingen, zodat de theoretische mogelijkheid die er op dit moment is om een vak op een hoger niveau te doen ook daadwerkelijk mogelijk wordt. (mijn voorstel is vijf jaar, en dat dat dan ook voor alle richtingen telt als startkwalificatie). Voor de overstap naar de universiteit komt er dan een kopjaar na het VWO gericht op die overstap. Dat scheelt VWO'ers die uiteindelijk kiezen voor het HBO ook nog een jaar.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

08-10-2021 om 16:23

Maar waarom zou je een vwo-kind op die manier benaderen? Er zijn al o.a. technasia en kunstprofielscholen waar je als havo’er of vwo’er ook praktisch bezig kunt zijn. 

Wednesday schreef op 08-10-2021 om 16:23:

Maar waarom zou je een vwo-kind op die manier benaderen? Er zijn al o.a. technasia en kunstprofielscholen waar je als havo’er of vwo’er ook praktisch bezig kunt zijn.

Je kunt een VWO kind natuurlijk die praktijk op VWO niveau geven.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

08-10-2021 om 16:41

Daglichtlamp schreef op 08-10-2021 om 16:29:

[..]

Je kunt een VWO kind natuurlijk die praktijk op VWO niveau geven. 


Aan wat voor praktijkvakken denk je dan? Op zich vind ik het idee wel interessant, ik heb twee kinderen in de onderbouw, een ervan op een technasium. Maar dat is wel echt een eigen keuze, mijn andere kind zou daar gillend wegrennen. Zou je zoiets dan willen voor alle havisten en vwo’ers?

Blauwelucht schreef op 08-10-2021 om 09:17:

Volgens mij verdwijnt de leerweg op het vmbo met alleen de theorievakken (dus de tl/mavo). En komt deze nieuwe leerweg er voor in de plaats.
Lijkt me trouwens knap lastig voor scholen die alleen tl/h/a aanbieden. Zij moeten dan maar weer een praktijkruimte (en docenten) zien te fabriceren.

Wat je hier ziet is dat scholen vmbo aanbieden en op een andere locatie havo/vwo.

Vind dat zelf lastig want dat ontmoedigt wel het opstromen van vmbo naar havo als er toch meer in zit

Wednesday schreef op 08-10-2021 om 16:41:

[..]


Aan wat voor praktijkvakken denk je dan? Op zich vind ik het idee wel interessant, ik heb twee kinderen in de onderbouw, een ervan op een technasium. Maar dat is wel echt een eigen keuze, mijn andere kind zou daar gillend wegrennen. Zou je zoiets dan willen voor alle havisten en vwo’ers?

Ik dacht dat in Oostenrijk alle kinderen ook een soort praktische opleiding krijgen. Vind dat op zich wel.een goed concept. 

---

---

08-10-2021 om 23:44

Daglichtlamp schreef op 08-10-2021 om 16:18:

[..]

Volgens mij moet die knoop nog doorgehakt worden. https://www.vo-raad.nl/nieuws/stand-van-zaken-ontwikkeling-nieuwe-leerweg-vmbo


Ik zou best nog een stap verder willen gaan. Maak een praktijkvak ook verplicht voor havo en vwo. Voor havo is er in Rotterdam een mooi voorbeeld, de havo voor food en events. https://www.vo-raad.nl/nieuws/stand-van-zaken-ontwikkeling-nieuwe-leerweg-vmbo

Harmoniseer dan ook nog de duur van alle opleidingen, zodat de theoretische mogelijkheid die er op dit moment is om een vak op een hoger niveau te doen ook daadwerkelijk mogelijk wordt. (mijn voorstel is vijf jaar, en dat dat dan ook voor alle richtingen telt als startkwalificatie). 

Met vijf jaar vmbo heb je niks dus zeker geen startkwalificatie. Zoek eens op wat dat betekent. Ik vind overigens havo en vwo ook geen sk waard maar vijf jaar vmbo zeker niet. Eerst een beroepsopleiding aub.

---

---

08-10-2021 om 23:45

Daglichtlamp schreef op 08-10-2021 om 16:29:

[..]

Je kunt een VWO kind natuurlijk die praktijk op VWO niveau geven.

Praktijk op VWOniveau? Geef eens een voorbeeld? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.