Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wennen aan een koeler huis, kan jij dat?

Shropshire schreef op 27-09-2022 om 15:59:

[..]

Eerlijk gezegd vind ik dit intens triest klinken

1x per maand in bad ipv wekelijks "intens triest"?

First world problems 

Madamecannibale schreef op 27-09-2022 om 15:44:

[..]

Ik verbaas me daar ook over. Ik zie met dit weer serieus nog sommige scholieren zonder fatsoenlijke jas naar school fietsen. En inderdaad vaak geen sokken. Met kleding kan je het ook als het buiten goed vriest nog lekker warm houden.

Nu heb je het op de fiets vaak wel warmer. Ik had vroeger nauwelijks mijn winterjas aan, want die was veel te heet, wel een dunne winddichte jas.

Daarnaast is comfort op die leeftijd vaak ook wel ondergeschikt aan modieus, of het nu algemeen modieus is of wat normaal is in de groep. Vergelijkbaar met; in mijn klas/fietsgroep was het heel normaal om een regenpak aan te trekken als het regende. Bij een vriendin van mij liet iedereen zich liever natregenen dan dat ze zichzelf voor gek zetten met een regenpak.

FallAgain schreef op 27-09-2022 om 15:04:

[..]

Mij ontgaat de logica.

Ik lees eerder: "Als ik ergens geen last van heb, dan jij ook niet."

Ik. Heb. Het. Wel. Koud.

Geen CV aan, dat dan weer niet.

Is het zo moeilijk te begrijpen dat lichamen / situaties / momenten nou eenmaal verschillen?

(Denk aan ziekte, hormonen, vermoeidheid, klimaat in huis (vochtige of droge lucht), etcetera).

Ik begrijp wel dat de warmtebeleving bij iedereen anders is. Wat ik zeg is dat als je je lichaam geen kans geeft om de interne kachel op te stoken, dat je het dan nog kouder gaat hebben. 

Dat verzin ik verder niet.

ToetieToover schreef op 27-09-2022 om 16:10:

[..]

Komt nog bij dat in Finse huizen de binnentemperatuur enorm hoog is. En wat te denken van de sauna’s? Dat is daar allemaal al heel lang zo. Dat zouden ze vast niet doen als ze het dan buiten extra koud zouden hebben door zichzelf in huis lekker warm te houden. Beetje Spartaanse opvatting, jezelf afharden ofzo? Doen ze in Finland niet aan, dus.

Je weet dat bij dat ritueel ook koelen hoort. Waardoor je je interne kachel juist extra stimuleert?

Madamecannibale schreef op 27-09-2022 om 15:44:

[..]

Ik verbaas me daar ook over. Ik zie met dit weer serieus nog sommige scholieren zonder fatsoenlijke jas naar school fietsen. En inderdaad vaak geen sokken. Met kleding kan je het ook als het buiten goed vriest nog lekker warm houden.

Maar het is nu toch niet koud?

DS1971 schreef op 27-09-2022 om 17:24:

[..]

Je weet dat bij dat ritueel ook koelen hoort. Waardoor je je interne kachel juist extra stimuleert?

Precies het punt toch: jij beweert dat je jezelf niet traint tegen kou als je eerst in de warmte gaat zitten.

ToetieToover schreef op 27-09-2022 om 15:35:

Ik denk dat je jezelf binnenshuis beter warm kan houden door je daar op te kleden. En buiten ook!
Ik vergeet nooit meer de verbazing van mijn Finse vriend, dat de mensen hier in de kou fietsen en wandelen zonder zich daar passend op te kleden. Nog geen sokken aan, die enkels moeten modieus (?) bloot en ook een regenjas ontbreekt meestal. Ook verbaast hij zich over de slecht geïsoleerde huizen. Daar is driedubbel glas met een voorzetraam vrij normaal. En daar ben je trouwens ook aansprakelijk als een ijspegel van jouw huis afvalt enzo, maar goed, voordat het zo ijskoud is, komen de mutsen en wanten al tevoorschijn. Cultuurverschil!

Ja, mutsen zijn hier hartstikke uit. 
men ik verbaasde me er juist over dat ze daar in spaghettihemdjes rondliepen met de kachel op stikbenauwd. 

[..]

Komt nog bij dat in Finse huizen de binnentemperatuur enorm hoog is. En wat te denken van de sauna’s? Dat is daar allemaal al heel lang zo. Dat zouden ze vast niet doen als ze het dan buiten extra koud zouden hebben door zichzelf in huis lekker warm te houden. Beetje Spartaanse opvatting, jezelf afharden ofzo? Doen ze in Finland niet aan, dus.

Ik kon de kou juist extra goed aan als ik in de sauna was geweest. 

DS1971 schreef op 27-09-2022 om 17:22:

[..]

Ik begrijp wel dat de warmtebeleving bij iedereen anders is. Wat ik zeg is dat als je je lichaam geen kans geeft om de interne kachel op te stoken, dat je het dan nog kouder gaat hebben.

En om even terug te komen op het nu al kleden in september: ik trek het weer nu beter met een lange extra laag én in de winter ook. 

DS1971 schreef op 27-09-2022 om 17:24:

[..]

Dat koelen was niet verplicht ofzo. Je kon zo vanuit de sauna een beetje lauwe douche nemen en je kleding aan doen. Geen probleem allemaal. 

[..]

Ik krijg de neiging om te verhuizen. 🙃

DS1971 schreef op 27-09-2022 om 17:22:

[..]

En hoe lang moet je jezelf laten klapperen, dan? 

Miepjecody schreef op 27-09-2022 om 17:29:

[..]

Maar het is nu toch niet koud?

Nou, vorige week was het 4 graden toen ik naar mijn werk fietste, vond ik best koud.

ToetieToover schreef op 27-09-2022 om 17:34:

[..]

Precies het punt toch: jij beweert dat je jezelf niet traint tegen kou als je eerst in de warmte gaat zitten.

Nogmaals: zij gaan niet alleen in de warmte zitten, maar ook in de kou. Appels-peren.

Mevrouw75 schreef op 27-09-2022 om 17:49:

[..]

Dat koelen was niet verplicht ofzo. Je kon zo vanuit de sauna een beetje lauwe douche nemen en je kleding aan doen. Geen probleem allemaal.

Natuurlijk is het niet verplicht. Maar het hoort wel bij de sauna.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.