Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wennen aan een koeler huis, kan jij dat?

Zusterclivia schreef op 27-09-2022 om 11:07:

[..]

Hoezo?

Nou ja, buiten is het vuil en door de schoenen in de hal uit te trekken houden we dat netjes buiten. Is in de meeste landen de norm hoor. In veel van die landen ook misschien wel meer nodig. Maar dat terzijde.

DS1971 schreef op 27-09-2022 om 14:18:

[..]

Nou ja, buiten is het vuil en door de schoenen in de hal uit te trekken houden we dat netjes buiten. Is in de meeste landen de norm hoor. In veel van die landen ook misschien wel meer nodig. Maar dat terzijde.

Ah zo. Ik begreep niet waar jij nu op doelde, want volgens zei ik niets over schoenen binnen dragen. Dus dacht dat je misschien verwees naar het dragen van teenslippers en dat dit niet hygiënisch is of zo.

DS1971 schreef op 27-09-2022 om 14:16:

[..]

Het is een bekend feit dat het niet goed is om in een slaapzak met kleren aan te slapen. Dat heb ik niet verzonnen.

Ik sta op de skipiste met een elektrisch verwarmd vest onder mijn ski-jack, dus mijn interne kachel is bepaald niet topklasse. Maar dat betekent dus ook dat ik in mijn appartement gewoon in t shirt rondloop, omdat dit echt helpt.

Mij ontgaat de logica.

Ik lees eerder: "Als ik ergens geen last van heb, dan jij ook niet."

Ik. Heb. Het. Wel. Koud.

Geen CV aan, dat dan weer niet.

Is het zo moeilijk te begrijpen dat lichamen / situaties / momenten nou eenmaal verschillen?

(Denk aan ziekte, hormonen, vermoeidheid, klimaat in huis (vochtige of droge lucht), etcetera). 

Duufje schreef op 27-09-2022 om 10:52:

De lange hete douches (vond ik zoooo fijn om een dag mee af te sluiten) en zo nu en dan een heerlijk lang warm bad mis ik wil heel erg overigens. De douches wen ik wel aan, maar dat bad ga ik mezelf denk ik zo heel af en toe maar wel weer toestaan.

Heel af en toe badderen voelt als nog meer luxe. Extra ontspanning. 

Ik heb zelf een heel klein zitbadje, zo'n plastic kuip. Gaat veel minder water in en ik gebruik het alleen als ik het echt koud heb, zo'n 10x per jaar. 

Misschien dat ik daar nu nog iets minder inga, maar ben (tot nu toe) niet van plan het helemaal niet meer te gebruiken. Ook omdat mijn zenuwaandoening het heerlijk vind erin te hangen

Ik denk dat je jezelf binnenshuis beter warm kan houden door je daar op te kleden. En buiten ook!
Ik vergeet nooit meer de verbazing van mijn Finse vriend, dat de mensen hier in de kou fietsen en wandelen zonder zich daar passend op te kleden. Nog geen sokken aan, die enkels moeten modieus (?) bloot en ook een regenjas ontbreekt meestal. Ook verbaast hij zich over de slecht geïsoleerde huizen. Daar is driedubbel glas met een voorzetraam vrij normaal. En daar ben je trouwens ook aansprakelijk als een ijspegel van jouw huis afvalt enzo, maar goed, voordat het zo ijskoud is, komen de mutsen en wanten al tevoorschijn. Cultuurverschil!

Drakenvlieg schreef op 27-09-2022 om 15:11:

[..]

Heel af en toe badderen voelt als nog meer luxe. Extra ontspanning.

Ik heb zelf een heel klein zitbadje, zo'n plastic kuip. Gaat veel minder water in en ik gebruik het alleen als ik het echt koud heb, zo'n 10x per jaar.

Misschien dat ik daar nu nog iets minder inga, maar ben (tot nu toe) niet van plan het helemaal niet meer te gebruiken. Ook omdat mijn zenuwaandoening het heerlijk vind erin te hangen

Ik mag van mezelf 1x per maand in een warm bad deze winter, omdat ik dan wegens horrormonen niet warm te krijgen ben. Ik kijk er nu al naar uit. 5x 2 minuten douchen moet ongeveer hetzelfde zijn als 1x in bad.

ToetieToover schreef op 27-09-2022 om 15:35:

Ik denk dat je jezelf binnenshuis beter warm kan houden door je daar op te kleden. En buiten ook!
Ik vergeet nooit meer de verbazing van mijn Finse vriend, dat de mensen hier in de kou fietsen en wandelen zonder zich daar passend op te kleden. Nog geen sokken aan, die enkels moeten modieus (?) bloot en ook een regenjas ontbreekt meestal. Ook verbaast hij zich over de slecht geïsoleerde huizen. Daar is driedubbel glas met een voorzetraam vrij normaal. En daar ben je trouwens ook aansprakelijk als een ijspegel van jouw huis afvalt enzo, maar goed, voordat het zo ijskoud is, komen de mutsen en wanten al tevoorschijn. Cultuurverschil!

Ik verbaas me daar ook over. Ik zie met dit weer serieus nog sommige scholieren zonder fatsoenlijke jas naar school fietsen. En inderdaad vaak geen sokken. Met kleding kan je het ook als het buiten goed vriest nog lekker warm houden. 

ToetieToover schreef op 27-09-2022 om 15:35:

Wel grappig om te lezen, omdat ik elders reacties lees in de zin van: "Als je het nu al koud hebt, wat moet je in de winter dan wel niet?" ( dan heb ik het dus ook koud, niet nog kouder, nee, óók koud). En "mijn zoon fietst altijd in korte broek en heeft het nooit koud." Nou. Da's mooi. 

Ik kleed me er wel op. 

ToetieToover schreef op 27-09-2022 om 15:38:

[..]

Ik mag van mezelf 1x per maand in een warm bad deze winter, omdat ik dan wegens horrormonen niet warm te krijgen ben. Ik kijk er nu al naar uit. 5x 2 minuten douchen moet ongeveer hetzelfde zijn als 1x in bad.

Eerlijk gezegd vind ik dit intens triest klinken

Bakblik

Bakblik

27-09-2022 om 16:01 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 27-09-2022 om 15:44:

[..]

Ik verbaas me daar ook over. Ik zie met dit weer serieus nog sommige scholieren zonder fatsoenlijke jas naar school fietsen. En inderdaad vaak geen sokken. Met kleding kan je het ook als het buiten goed vriest nog lekker warm houden.

Kijkend naar mijn kinderen (puber en student) en terugdenkend aan mijn eigen jeugd denk ik toch dat pubers,  misschien wel door de gierende hormonen het minder snel koud hebben dan wij. Die van mij moest vandaag vertrekken in de regen dus een jas aan en dicht, vanmiddag kwam hij thuis met die jas aan maar los.  Ja was op school nog te naast om in de tas te doen en was in die 6 km fietsen in 15 minuten helemaal droog gewapperd.

Shropshire schreef op 27-09-2022 om 15:59:

[..]

Eerlijk gezegd vind ik dit intens triest klinken

Tja, ik probeer onder de 1200 kuub gas te blijven met vier mensen in één huis. Dan ga ik niet meer wekelijks in bad. Maar triest is dat niet, vergeleken met de rest van de wereldbevolking. Het wordt wél triest als de energiecrisis binnen één land heel verschillend wordt beleefd: als de één heel veel moet inleveren en de ander maar raakt stookt. Dat vind ik wel triest, als we de lasten niet (eerlijk) verdelen.

FallAgain schreef op 27-09-2022 om 15:57:

[..]

Wel grappig om te lezen, omdat ik elders reacties lees in de zin van: "Als je het nu al koud hebt, wat moet je in de winter dan wel niet?" ( dan heb ik het dus ook koud, niet nog kouder, nee, óók koud). En "mijn zoon fietst altijd in korte broek en heeft het nooit koud." Nou. Da's mooi.

Ik kleed me er wel op.

Komt nog bij dat in Finse huizen de binnentemperatuur enorm hoog is. En wat te denken van de sauna’s? Dat is daar allemaal al heel lang zo. Dat zouden ze vast niet doen als ze het dan buiten extra koud zouden hebben door zichzelf in huis lekker warm te houden. Beetje Spartaanse opvatting, jezelf afharden ofzo? Doen ze in Finland niet aan, dus.  

Als het binnen goed warm is kan ik een koudere buitentemperatuur beter handelen dan wanneer ik binnen al zat te vernikkelen. 

ToetieToover schreef op 27-09-2022 om 16:06:

[..]

Tja, ik probeer onder de 1200 kuub gas te blijven met vier mensen in één huis. Dan ga ik niet meer wekelijks in bad. Maar triest is dat niet, vergeleken met de rest van de wereldbevolking. Het wordt wél triest als de energiecrisis binnen één land heel verschillend wordt beleefd: als de één heel veel moet inleveren en de ander maar raakt stookt. Dat vind ik wel triest, als we de lasten niet (eerlijk) verdelen.

ToetieToover schreef op 27-09-2022 om 16:06:

[..]

Als ik het nodig zou hebben, zoals jij beschrijft, zou ik het gewoon doen hoor, vaker een bad.

Overigens heb ik een bad, maar zit er amper in, ik hou dan weer niet van badderen.

Maar gewoon warm douchen en comfortabel in huis is het hier wel gelukkig. Lijk me niks, zitten vernikkelen op de bank

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.