Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Welk eten staat jou tegen vanwege een negatieve associatie?

Dit heet in de psychologie voedselaversie. Het ontstaat bijvoorbeeld door een nare gebeurtenis terwijl je dat ene gerecht at, of  doordat je na het eten ervan vreselijk misselijk bent geworden. En dan wil je dat liefst nooit meer hoeven te eten, vanwege die negatieve associatie.

Deel hier je verhaal 🤢

watertoren schreef op 24-10-2025 om 08:27:

[..]

Ik kreeg spruiten ook niet weg. Op een gegeven moment hoefde ik ze gelukkig niet meer te eten want ik zat te kokhalzen aan tafel.

Het grote voordeel van het huis uit gaan en op jezelf gaan wonen vond ik wel dat je niks meer hoefde te eten wat je niet lekker vind. Vanaf toen geen vis meer voor mij.

Op een gegeven moment kreeg ik door dat als ik mijn neus dichtkneep terwijl ik at, dat ik de spruiten dan wel kon opeten. Dat mocht niet van mijn ouders dus toen ademde ik niet meer door mijn neus terwijl ik at. Vond ik een goede oplossing.

Nog later ontdekte ik dat je als je er een laag mosterdsaus of kerriesaus overheen gooide, of er stamppot van maakte en er dan heel veel oosterse kruiden doorheen mengde, ze redelijk te eten werden. 

watertoren schreef op 24-10-2025 om 08:27:

[..]

Vanaf toen geen vis meer voor mij.

Ja dat eet ik ook niet omdat ik het niet lekker vind maar heb daar geen rare ervaring oid mee. Vind heel veel dingen gewoon niet lekker.

Vlees. Voelt toch als lijk eten. 

ik ben ooit midden in de nacht ziek geworden van sinas snippers met chocola
als ik aan die die laatste denk wordt ik niet goed🤢

orgeade (Surinaamse amandel stroop/limonade), mierzoet als ik de geur al ruik ga ik spontaan over me nek.

bara's, tijdens een festival had ik een paar gegeten en ben daarna 3 dagen doodziek geweest, het is inmiddels bijna 20 jaar gleden maar sindsdien eet ik ze niet meer. 

bonbons met zachte vulling vind ik ook niks, en iemand had het over mondgevoel  spekjes ? dat heb ik ook, de grootste reden waarom ik geen varken eet.

tellen cafe's/restaurants ook?
 ik ging ooit met een vriendin lunchen bij de corner backery, we hadden allebei precies het zelfde : pancakes. 
ik zat avonds op de bank en voelde me opeens niet goed worden, kreeg koude rillingen en kreeg aandrang dat ik naar wc moest.
nh ik zat op de wc en alles kwam eruit en toen voelde ik dat ik moet overgeven heb naar vriend gegild dat hij een emmer moest brengen en zat letterlijk kotsend op de wc. 
heeft een paar uur geduurd voor alles eruit was, het rare was dat mijn vriendin nergens last van had.
maar ik heb geen voet meer binnen gezet bij ze.

Ik eet geen groentesoep. Ik heb dat vroeger te vaak moeten eten terwijl ik het niet lustte. En elke feestdag, bij elke visite was het weer raak. Ik vind de geur al vreselijk. 
En ik vond vroeger sandwichspread lekker tot iemand het met kots vergeleek. 
En de smaak van houten bestek, ijsstokjes en roerstaafjes is echt vreselijk. Alles krijgt gelijk die nare houtsmaak. 

Als kind vreselijk gespuugd na Engelse drop, daarna nooit meer gegeten, de lucht alleen al... en recentelijk een maag vol notenmix uitgespuugd met een buikgriep. Die noten wil ik echt weer leren lekker vinden nu, want noten zijn wel heel gezond en goed voor vezel opname

Oh, en ik ga over mijn nek van water met chloorsmaak. Zelfs tanden poetsen gaat dan niet zonder misselijk te worden. 

Niet ikzelf maar mijn dochter is als kind bijna gestikt in een Rangetje (zuurtje). Ik eet nooit meer een zuurtje en haal ze ook niet in huis voor anderen.

Mijn moeder at nooit mokkataart. Maar mama, vind je mokka niet lekker? Jawel hoor. 
Toen ik 14 was vertelde ze eens waarom: ze had op haar veertiende met een vriendin een hele mokkataart bij Jamin gekocht en die samen opgegeten, daarna was ze zo misselijk dat ze het nooit weer hoefde. 

Gember. Dat zou helpen tegen zwangerschapsmisselijkheid. Nou, het hielp niks en sindsdien word ik al misselijk als ik gember ruik.

Nu bedenk ik me dat ik nooit marsepein eet omdat ik me als tiener door een " schoolvriendin" heb laten opjutten om bij de jamin iets te jatten en dat was een dik stuk marsepein ( wat ik toen ook niet eens heel lekker vond) en ik kon dat natuurlijk niet mee naar huis nemen dus in een keer opgegeten. Dus misselijk  en nooit meer gegeten.
Waarom ik het niet gewoon weg gooide??? 

Tequilla. Dat was het eerst wat ik ooit dronk toen ik voor het eerst alcohol aanraakte. Nooit meer. Ik heb na een shotje of zes mijn hele lijf leeggekotst en heb vier dagen een fikse kater gehad. Als ik het nu ruik word ik alweer misselijk. Wat is dat goor. 

Lexus schreef op 24-10-2025 om 09:09:

Vlees. Voelt toch als lijk eten.

Dat heb ik alleen als het te herleiden is (spareribs, kippenpoten, vis-met-kop-en-staart)

madee schreef op 23-10-2025 om 20:12:

[..]

Oooh ik kan me dit levendig voor de geest halen, heel begrijpelijk! Ik moest hierdoor denken aan een goedje dat ik moet nemen voor mijn 5-jaarlijkse darmonderzoek. Daar moet ik dan 2 liter van drinken om de boel leeg te maken. En dat ruikt op zich niet verkeerd, dan denk je eerst nog ‘hm, mango’ maar het is gruwelijk vies…

Kan je voorbereiding niet met picoprep? Dat zijn veel minder grote hoeveelheden. En dan maar je verder heldere dranken naar keuze. 

Daglichtlamp schreef op 24-10-2025 om 13:17:

[..]

Kan je voorbereiding niet met picoprep? Dat zijn veel minder grote hoeveelheden. En dan maar je verder heldere dranken naar keuze.

2 liter klinkt al als een variant waarbij je veel minder van het spul moet drinken. Ik moet altijd 6 liter laxeerspul drinken, en daarnaast heb je vanzelf behoefte aan nog veel meer vloeistoffen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.