Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

17-07-2021 om 11:29

Wat te doen aan 'kumbaya'?

De laatste dagen lees ik veel forummers schrijven dat ze het hier op Viafora nogal 'kumbaya' vinden. Als vroeger lid van het andere forum weet ik nog wat de term betekende. En ik begrijp ook wat er in die context over dit forum mee bedoeld wordt. 

Maar wat zou je daar dan aan kunnen veranderen, indien wenselijk uiteraard, vroeg ik me af? Hoe kun je er als forummer aan bijdragen dat je minder een kumbaya-gevoel hebt? Zónder expres te gaan rellen uiteraard.

Kortom, welke topics zouden dan fijn zijn of wat mis je dan precies? Ik kan er zelf ook de vinger niet opleggen. Wat ik wel weet is dat ik het hier prettig forummen vind en enthousiast ben. En hoop dat het als een trein gaat lopen! Dus vandaar mijn behoefte om te onderzoeken waar het 'm (het kumbaya-gevoel) nu in zit en wat ik eraan zou kunnen doen.



Zijn er slechts twee smaken?
1. Kumbaya en dan ook inhoudelijk niks negatiefs kunnen zeggen. Dat zou dan de manier op Viafora zijn.
2. Met de botte bijl een stevige discussie ingaan, waarbij iemand als persoon afgefakkeld wordt i.p.v. diens mening te bediscussiëren. Dit zou dan de manier op Viva zijn. Of is een derde smaak beter passend bij Viafora?
3. Lekkere stevige discussies, waarbij op de inhoud ingegaan wordt. En waarbij het affakkelen van iemand als persoon gewoon achterwege gelaten wordt. Maar dat laatste vergt discipline van de forummers en een goede moderatie. Samengevat: Hard op de feiten, zacht op de relatie. *met dank aan Sassenach en Mija* 




Niks. Prima zo. Er volgen vanzelf topics over racisme, politiek, geloof of whatever waarbij het er minder kumbaya aan toe zal gaan. En mensen die graag lief doen en over verjaardagen praten gun ik ook hun fijne gevoel. Voor ieder wat wils.

Ik vind kumbaya wel iets positief kneuterigs hebben. Dus ik zou het omdraaien en er een kracht van maken, ipv er iets aan te willen doen om het minder te maken. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-07-2021 om 11:40

Komt vanzelf wel. We zitten hier net een paar dagen.

Ik vind kumbaya wel leuk, niks aan doen. 

Het lijkt mij sterk dat iedereen hier dezelfde mening heeft. Er zullen vast discussies volgen en misschien niet met dezelfde toon als soms op Viva, maar dat vind ik persoonlijk minder erg. 

Na alle ellende van de laatste tijd ben ik juist wel toe aan een beetje kumbaya merk ik

Via is prima zo

BrightEchidna89

BrightEchidna89

17-07-2021 om 11:59

Net de reacties gelezen op het feedback-topic van twee dagen geleden, geef mij dan maar kumbaya ipv dat gezever. 

Valt wel mee met kumbaya, een scherpe discussie is hier ook gewoon mogelijk.
En als je dat weer even zat bent, ga je weer fijn belletjes blazen in de huiskamer ofzo, prima balans. 

Al die dingen komen vanzelf, en zeker ook als het forum meer groeit. 

Ik had werkelijk nog nooit van het woord kumbaya gehoord. Ik vind de sfeer goed hier.

watertoren schreef op 17-07-2021 om 12:04:

Ik had werkelijk nog nooit van het woord kumbaya gehoord. Ik vind de sfeer goed hier.

Nooit van het lied gehoord? Ik herinner me nog dat we het zongen in groep 5/6

Mmupperr schreef op 17-07-2021 om 12:05:

[..]

Nooit van het lied gehoord? Ik herinner me nog dat we het zongen in groep 5/6

Nee, ook niet.

Goed topic Hen! Ik las dit ook én dat mensen wel van een stevige discussie houden. 
Ik was daarom bezig met een discussie-initiatief toen mijn telefoon ging en ik kennelijk met mijn oor die pagina heb gesloten (er zitten dus ook nadelen aan mobiel forummen 🙈). Maar ik pols graag eens in dit topic of er animo voor is, voor ik te ver voor de troepen uit marcheer. Mijn idee was om vergelijkbaar aan Het Lagerhuis een serie topics te starten met stellingen waar mensen op kunnen reageren en met een herkenbare topic titel. 

 Dus bijv. 
(Topic titel) "Lagerhuis stelling: Er moet een kerncentrale gebouwd worden"
(Bericht) Toelichting: De Europese Commissie heeft haar Green Deal gepresenteerd en we hebben groene energie nodig. Is kernenergie daar een oplossing voor? De stelling: Er moet een kerncentrale gebouwd worden. 

Ik ben benieuwd wat de rest denkt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.