Huiskamer
Lollypopje
26-07-2021 om 18:25
Waar werd je vandaag blij van? (Gesloten)
Omdat het goed is ook aandacht te besteden aan positieve dingen, de vraag;
Waar werd jij vandaag blij van?
Mama-Inge
26-02-2022 om 13:05
Van het zonnetje
Heerlijk weer om buiten te zijn
En net de eerste reeën gezien in het veld
Zusterclivia
26-02-2022 om 14:02
Ik heb vogelvoer in de tuin hangen en het viel mij op dat het, helaas, ratten aantrok. Ze kunnen niet bij de voersilo, maar wel bij de vetbolhouder. Een tijdje geleden iets bedacht om de ratten bij de vetbollen weg te houden. Vandaag zat ik in de huiskamer en zag dat een rat bij de vetbollen probeerde te komen, maar dat mijn systeem gewoon werkte!! Ben dus super trots op mijzelf.
ToetieToover
26-02-2022 om 14:05
Zusterclivia schreef op 26-02-2022 om 14:02:
Ik heb vogelvoer in de tuin hangen en het viel mij op dat het, helaas, ratten aantrok. Ze kunnen niet bij de voersilo, maar wel bij de vetbolhouder. Een tijdje geleden iets bedacht om de ratten bij de vetbollen weg te houden. Vandaag zat ik in de huiskamer en zag dat een rat bij de vetbollen probeerde te komen, maar dat mijn systeem gewoon werkte!! Ben dus super trots op mijzelf.
Hoe doe jij dat? Ik heb nu geen vetbollen meer om precies die reden: de ratten eten dan mee.
Oja on topic: als mij dat ook lukt, ben ik ook blij
ToetieToover
26-02-2022 om 14:09
Mama-Inge schreef op 26-02-2022 om 13:05:
Van het zonnetje
Heerlijk weer om buiten te zijn
En net de eerste reeën gezien in het veld
Vanmorgen heb ik ook reeën gezien, heel dichtbij! Ik stoppen en kijken... ze keken op en gingen daarna weer verder grazen. Ze haalden nog net hun schouders niet op, ik kreeg zo’n relaxte blik terug. Ik denk dan altijd dat het komt doordat ik op een paard zit. En toen kwam er een fietser aan, die stopte en kreeg dezelfde glazige blik van ze
.
Auwereel
26-02-2022 om 15:38
Ik heb vanmorgen de eerste eendenkuikens gespot! Ze piepten keihard, ik dacht eerst, dat klinkt als eendenkuikens, maar dat kan nog niet, in februari. Maar het kan wel, na zo'n zachte winter, bleek al snel.
Zusterclivia
26-02-2022 om 15:56
ToetieToover schreef op 26-02-2022 om 14:05:
[..]
Hoe doe jij dat? Ik heb nu geen vetbollen meer om precies die reden: de ratten eten dan mee.
Oja on topic: als mij dat ook lukt, ben ik ook blij
![]()
Effe bedenken of ik het goed kan uitleggen.
Ik heb zo'n hoge yoghurtbeker (roeryoghurt) er tussen gezet. Mijn vetbollen hangen in zo'n houdertje en dat hangt aan een metalen haak. Nu heb ik een stuk touw vastgemaakt aan het beugeltje waarmee ik dat houdertje op hang. Vrij kort daarboven een knoop gelegd in het touw. In de yoghurtbeker heb ik een gaatje gemaakt en daar het touw doorgehaald en het geheel met een lus weer opgehangen. De beker zit rechtop op die knoop.
De beker is glad en redelijk hoog, waardoor het voor de rat lastig is om grip te hebben en er langs te klimmen. De beker zit verder los, dus als er iets in klimt draait/kiept hij opzij, waardoor hij te onstabiel is om er langs te klimmen.
Ik wil nog even kijken of het ook werkt als ik bijvoorbeeld 2 bodems van kwartbekers boven elkaar knoop. Sommige vogels vinden deze constructie namelijk wat eng.
Als je een touw hebt gespannen tussen twee punten, dan kun je de bekers ook aan het uiteinde doen, want doordat ze draaien en glad zijn, kunnen ze er moeilijk overheen.
Zusterclivia
26-02-2022 om 15:57
Auwereel schreef op 26-02-2022 om 15:38:
Ik heb vanmorgen de eerste eendenkuikens gespot! Ze piepten keihard, ik dacht eerst, dat klinkt als eendenkuikens, maar dat kan nog niet, in februari. Maar het kan wel, na zo'n zachte winter, bleek al snel.
FaithfulDuck87
26-02-2022 om 16:51
heerlijk rondje gefietst met 2 vriendinnen, tussendoor in het zonnetje op het terras gezeten, toen ik thuiskwam, kwam buuf net aan met een kadootje nog voor mijn verjaardag. Met haar ook nog lekker in het zonnetje gezeten en nu languit op de bank. Oh ja, bed nog opgemaakt, dus lekker fris bed vanavond.
ToetieToover
26-02-2022 om 17:01
Zusterclivia schreef op 26-02-2022 om 15:56:
[..]
Effe bedenken of ik het goed kan uitleggen.
Ik heb zo'n hoge yoghurtbeker (roeryoghurt) er tussen gezet. Mijn vetbollen hangen in zo'n houdertje en dat hangt aan een metalen haak. Nu heb ik een stuk touw vastgemaakt aan het beugeltje waarmee ik dat houdertje op hang. Vrij kort daarboven een knoop gelegd in het touw. In de yoghurtbeker heb ik een gaatje gemaakt en daar het touw doorgehaald en het geheel met een lus weer opgehangen. De beker zit rechtop op die knoop.
De beker is glad en redelijk hoog, waardoor het voor de rat lastig is om grip te hebben en er langs te klimmen. De beker zit verder los, dus als er iets in klimt draait/kiept hij opzij, waardoor hij te onstabiel is om er langs te klimmen.
Ik wil nog even kijken of het ook werkt als ik bijvoorbeeld 2 bodems van kwartbekers boven elkaar knoop. Sommige vogels vinden deze constructie namelijk wat eng.
Als je een touw hebt gespannen tussen twee punten, dan kun je de bekers ook aan het uiteinde doen, want doordat ze draaien en glad zijn, kunnen ze er moeilijk overheen.
Aha bedankt voor deze uitleg. Ik denk dat ik het snap. Tot nu toe had ik een grote, vrij slappe, plastic deksel aan het touw boven de vetbolhouder en daar konden ze niet omheen klimmen en toen begonnen ze met springen. Een meter ver lukt ze prima, vanaf de stam van mijn boom tot aan de vetbolhouder. Breder is mijn boom niet.
Ik ga even denken of ik iets kan met een horizontaal touw met aan beide toegangskanten een blokkade. Daar had ik nog niet aan gedacht. Even testen hoe ver ze kunnen springen
.
Oja vergeet ik nog: ze hebben ook een keer het touw doorgeknaagd en toen heb ik het met een staaldraad gedaan, ook doorgeknaagd en daarna een metalen ketting tot aan de ‘deksel’.
afrodite05
26-02-2022 om 17:18
ToetieToover schreef op 26-02-2022 om 17:01:
[..]
(Rattenverhaal)
Jeetje, wat een heftige, agressieve beesten... Hopelijk lukt je oplossing!
Ik ben blij dat ik ondanks vermoeidheid met man een kort stukje heb kunnen lopen, nog in de zon ook en dat we daarna samen een bakje kibbeling hebben gedeeld. Haha, romantisch zoals in het begin van onze relatie
ToetieToover
26-02-2022 om 17:45
afrodite05 schreef op 26-02-2022 om 17:18:
[..]
Jeetje, wat een heftige, agressieve beesten... Hopelijk lukt je oplossing!
Ik ben blij dat ik ondanks vermoeidheid met man een kort stukje heb kunnen lopen, nog in de zon ook en dat we daarna samen een bakje kibbeling hebben gedeeld. Haha, romantisch zoals in het begin van onze relatie
![]()
Ik denk aan jullie Afrodite, en ik hoop je hier met nog veel meer blij nieuws te zien!
Lollypopje
26-02-2022 om 18:14
Het Indiaas-Nepalese restaurant had weer momo 😍 net lekker gegeten en morgen heb ik nog wat 😄