Huiskamer
Frisdrank1972
20-09-2026 om 19:43
Grindelwald schreef op 20-09-2026 om 19:41:
[..]
Maar jij als ouder kan daar wel goed over nadenken. En het tegen je kind zeggen. En dat begrijpt een 5 jarige heus wel.
Dat is dan toch gebeurt. Ik vond het zelf altijd hypocriet dat men wel vlees en vis eet, maar ook een dierenvriend probeerde te zijn. Alsof bepaalde dieren meer rechten hebben dan andere dieren.
Loulou39
20-09-2026 om 19:44
Frisdrank1972 schreef op 20-09-2026 om 19:41:
[..]
Net als welk dier je mag eten en welk dier niet. Varkens en kippen worden aan de lopende band geslacht, maar een hond of een kat mag je dan geen pijn doen. Dat is toch dan raar dat er verschil is.
Jawel, je kunt je kinderen leren dat ze geen enkel dier pijn mogen doen!
Er worden inderdaad dieren geslacht voor de vleesindustrie (gelukkig eten steeds minder mensen vlees), maar dat betekent nog steeds niet dat je een dier pijn mag doen.
Yumi
20-09-2026 om 19:45
Frisdrank1972 schreef op 20-09-2026 om 19:28:
[..]
Ik leg zelf ook zout op slakken en toen wij op het werk muizen hadden lieten wij ze ook verdelgen. Dus als dat wel mag is het voor kinderen erg moeilijk te begrijpen welke dieren je wel en niet pijn mag doen. Deed mij denken aan een moeder op het schoolplein die zei dat ze dierentuinen zielig vond terwijl ze een broodje ham at.
Dat jullie op het werk muizen verdelgen bespreek je toch niet met je 5 jarige kinderen?
Frisdrank1972
20-09-2026 om 19:46
Yumi schreef op 20-09-2026 om 19:45:
[..]
Dat jullie op het werk muizen verdelgen bespreek je toch niet met je kinderen?
Jawel. Dat is toch geen taboe. Als ze vroegen hoe het op mijn werk was vertelde ik dat gewoon. Vonden ze erg interessant om te horen.
Auwereel
20-09-2026 om 19:47
Loulou39 schreef op 20-09-2026 om 19:44:
[..]
Er worden inderdaad dieren geslacht voor de vleesindustrie (gelukkig eten steeds minder mensen vlees), maar dat betekent nog steeds niet dat je een dier pijn mag doen.
Helaas wordt er nog veel pijn geleden door dieren in de vleesindustrie, daar gaat het niet zachtzinnig aan toe. En degenen die daar toezicht op houden, worden bedreigd als ze (bijvoorbeeld) een filmpje maken van een kreupele koe. Bron: Trouw, afgelopen zaterdag.
Frisdrank1972
20-09-2026 om 19:48
[..]
Die logica snap ik dan weer niet en dan snap ik juist dat kinderen in de war raken. Wij doden dieren om te eten, maar je mag ze geen pijn doen, maar wel weer doden voor voedsel.
Loulou39
20-09-2026 om 19:52
Auwereel schreef op 20-09-2026 om 19:47:
[..]
Helaas wordt er nog veel pijn geleden door dieren in de vleesindustrie, daar gaat het niet zachtzinnig aan toe. En degenen die daar toezicht op houden, worden bedreigd als ze (bijvoorbeeld) een filmpje maken van een kreupele koe. Bron: Trouw, afgelopen zaterdag.
Dat weet ik (helaas), denk ook aan de stallen waar dieren opgepropt leven, plofkippen, enz. enz.
Maar waar ik op aan ga, is dat er wordt gezegd hoe je kinderen moet leren welke dieren je wel of niet pijn mag doen.
Dieren doden om te eten vind ik iets anders (ben ik ook niet voor, maar dat is een hele andere discussie 😅), dan leren welke dieren je pijn mag doen en welke niet.
Maar goed, ik merk dat dit me raakt dus ik trek me even terug 😇.
Frisdrank1972
20-09-2026 om 20:09
Ik zeg ook niet dat het goed is dat die die kippen schopt. Natuurlijk niet. Maar ik merk wel dat de mensen die zeggen dat je dieren nooit pijn mag doen, naar mijn mening erg hypocriet zijn. Als je vlees eet doe je dieren pijn, maar omdat je het niet persoonlijk doet is het acceptabel. Dat lijkt mij voor een kind nog een erg moeilijk concept. Zeker als het om dieren gaat die je in theorie meerdere malen per week op je bord krijgt zoals kippen. Dus deze kip mag je niet schoppen, maar die andere kip mag wel geslacht worden en opgegeten worden. Dat is toch best verwarrend.
Groentetuin
20-09-2026 om 20:16
Frisdrank1972 schreef op 20-09-2026 om 19:46:
[..]
Jawel. Dat is toch geen taboe. Als ze vroegen hoe het op mijn werk was vertelde ik dat gewoon. Vonden ze erg interessant om te horen.
Nou dat vertelde ik mijn kinderen niet toen ze 5 jaar waren, er zijn wel leukere dingen te vertellen.
En mijn vijfjarige wist wel dat een gehaktbal of een speklapjes vlees was maar echt niet van welk dier
En op een slak zout gooien vind ik ook wreed
Ik hoop dat de dieren die ik eet humaan geslacht worden, al weet ik dat dat helaas vaak niet zo is
Bewust dieren pijn doen...liever niet...behalve muggen🦟🦟🦟🦟
Tuinfluiter
20-09-2026 om 20:29
Durf het bijna niet te vertellen. Mijn broer woont aan het water. Op een verjaardag stond mijn toen vierjarige dochter met enkele andere kinderen voor het raam naar buiten te kijken. Zei mijn dochter ha lekker eendjes, de blik van de andere kinderen.....Mijn dochter was echt lief tegen dieren maar had bij eenden wel de associatie met een lekker gerecht.
Damoontje
20-09-2026 om 20:29
Ik heb vorige week op een touwtjes-achtige toestand in een advertentie geklikt omdat ik echt niet zag hoe het zat en hoe een mens dat kon dragen.
Nu de hele tijd van die SM-pakjes in beeld als ik zit te forummen. Ik heb daar helemaal geen zin in.
Alias1
20-09-2026 om 20:37
Frisdrank1972 schreef op 20-09-2026 om 19:48:
[..]
Die logica snap ik dan weer niet en dan snap ik juist dat kinderen in de war raken. Wij doden dieren om te eten, maar je mag ze geen pijn doen, maar wel weer doden voor voedsel.
en als je zou zeggen: gewone mensen mogen dieren geen pijn doen. Sommige mensen hebben als werk om dieren te slachten, die weten hoe je dat het beste kunt doen, die mogen dat wel doen.
En dan heb je inderdaad nog de categorie 'ongedierte' dus de beesten waar je last van hebt en/of waar je ziek van kunt worden - die mag je wel doden of wegslaan. Maar ook dan geldt dat je een beest niet mag gaan treiteren/martelen/pesten.
Volgens mij is dat niet zo moeilijk uit te leggen, toch?
Dus dan sla ik muggen dood, laat ik een wespennest dat voor mijn raam hangt verdelgen, schop ik een hond van me af omdat ie mij bijt etc... maar je gaat niet zomaar een kip schoppen.
Rogue
20-09-2026 om 20:44
Tuinfluiter schreef op 20-09-2026 om 20:29:
Durf het bijna niet te vertellen. Mijn broer woont aan het water. Op een verjaardag stond mijn toen vierjarige dochter met enkele andere kinderen voor het raam naar buiten te kijken. Zei mijn dochter ha lekker eendjes, de blik van de andere kinderen.....Mijn dochter was echt lief tegen dieren maar had bij eenden wel de associatie met een lekker gerecht.
als ik op de snelweg rij en ik zie koeien roep ik ook altijd: gehakt,biefstuk, hamburgers
bij schapen: shoarma
muggen mogen van mij wel verdwijnen hebben totaal geen functie
BlairW
20-09-2026 om 21:00
[..]
Maar sla je dan ook nooit een mug of vlieg dood? Mieren die in je keuken rond lopen zet je allemaal 1 voor 1 buiten? Ik heb hier regelmatig spinnen in huis die in de stofzuiger verdwijnen en de zilvervisjes die ik tegen kom duw ik ook plat. Want die zijn te snel om te vangen en ik wil ze niet in huis. En heb al 2 keer een hoornaar binnen gehad die ik toch ook echt heb neer gemept, want mijn “en nu ga je naar buiten!” werkte niet echt.
lientje69
20-09-2026 om 21:01
Frisdrank1972 schreef op 20-09-2026 om 19:21:
[..]
Kinderen zijn heel impulsief en het is soms ook lastig welke dieren je mag schoppen en welke niet. Mijn kinderen gingen altijd achter duiven en meeuwen aanrennen niemand die er iets van zei. Wees blij dat die moeder er gelijk wat van zei.
Welke dieren je mag schoppen???? Wat dacht je van geen enkele??? Man...ik weet weer niet wat ik lees