Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2

Luttjetrut schreef op 05-09-2026 om 19:35:

[..]

In Duitsland zijn ze verplicht het in te nemen. Dus als de machine defect is, kan je ermee naar de kassa. Met die kennis hier ook wel eens geprobeerd. Als je een AH hebt met studenten personeel kijken ze je glazig aan, maar in mijn eigen AH werd ik vriendelijk naar de servicebalie gestuurd.

EDIT:

Ik heb het even opgezocht. Statiegeld Nederland schrijft dat supermarkten groter dan 200 m² vaste/verplichte innamepunten zijn.

Wat raar is met mijn ervaring, want de AH die het wél handmatig innam was vele male kleiner dan de AH die weigerde.

Vanaf 2028 zou je ookin kleinere winkels terecht moeten kunnen:

https://www.rd.nl/a/1161659-veel-meer-winkels-moeten-gebruikte-statiegeldflessen-aannemen

Er blijft trouwens behoorlijk wat geld liggen door niet-geind statiegeld.

https://zwerfinator.nl/index.php/2026/06/16/geef-het-niet-geinde-statiegeld-terug-aan-de-samenleving/

Ik flikker mn statiegeld gewoon naast het automaat dan. Hou maar, ik ga het niet weer mee terug nemen. 

Loulou39 schreef op 05-09-2026 om 18:50:

[..]

Ja, het is een huurwoning. Het is een grote makelaar, met ook koopwoningen. Het gaat om de WWFT, wet tegen witwassen ofzo (begrijp het niet helemaal).

Mijn buren hebben de verhuurder gebeld of dit wel klopt, omdat zij het ook verdacht vonden, maar het schijnt te kloppen 🤔. Maar ik blijf het heel vreemd vinden, ik woon hier ook al een paar jaar….

Dank voor alle informatie, heel fijn, ik heb de de app KopieID meteen gedownload en zal m’n BSN en foto van m’n ID weghalen.

De makelaar zou onderstaande informatie over de WWFT beter moeten lezen, hij moet een onderzoek doen bij huren hoger dan € 10.000,- per maand. Je moet wel een hele bijzondere woning huren LouLou 

De Rijksoverheid over de WWFT ;

Makelaars en bemiddelaars in onroerende zaken en huurovereenkomsten Cliëntenonderzoek

U moet cliëntenonderzoek doen bij de bemiddeling in onroerende zaken en huurovereenkomsten:

• bij iedere opdracht

Let op!

U moet niet alleen cliëntenonderzoek doen naar uw cliënt zelf, maar ook naar de wederpartij van uw cliënt. De wederpartij is de partij met wie uw cliënt daadwerkelijk een overeenkomst sluit die door uw bemiddeling tot stand is gekomen.

Transactie melden

U moet transacties melden bij de bemiddeling in onroerende zaken en huurovereenkomsten:

• als u denkt dat er sprake kan zijn van witwassen of terrorismefinanciering
  • als het gaat om een transactie van € 10.000 of meer in contanten, met cheques, een vooraf betaald betaalinstrument (prepaid card) of buitenlandse valuta
    Het maakt niet uit of dit bedrag aan u is betaald of door uw tussenkomst aan een derde.

Wanneer hoeft u niets te doen?

U hoeft niets te doen bij de bemiddeling in onroerende zaken en huurovereenkomsten:

• als de maandelijkse huur bij een huurovereenkomst minder dan € 10.000 is

Meer informatie over de relevante wetgeving vindt u in de leidraad voor makelaars in en taxateurs van onroerende zaken. U kunt op deze pagina ook een risicomatrix downloaden.

Voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft) | Belastingdienst

Yumi schreef op 05-09-2026 om 22:54:

[..]

De makelaar zou onderstaande informatie over de WWFT beter moeten lezen, hij moet een onderzoek doen bij huren hoger dan € 10.000,- per maand. Je moet wel een hele bijzondere woning huren LouLou

Voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft) | Belastingdienst

Nou ja!! Dus eigenlijk moet het niet eens!

Ik betaal zeker geen €10.000 per maand 😁.

Weigeren is geen optie, ze stellen het verplicht. En je kunt geen kopieID uploaden: je moet je ID via de link die ze hebben gestuurd scannen. Waardeloos dit!

Loulou39 schreef op 06-09-2026 om 12:20:

[..]

Nou ja!! Dus eigenlijk moet het niet eens!

Ik betaal zeker geen €10.000 per maand 😁.

Weigeren is geen optie, ze stellen het verplicht. En je kunt geen kopieID uploaden: je moet je ID via de link die ze hebben gestuurd scannen. Waardeloos dit!

En wat als je het niet doet? Aangezien het geen wettelijke plicht is, kunnen ze je weinig maken denk ik.

Hebben de buren gebeld met een nummer wat in de mail staat of hebben ze zelf het nummer van de verhuurder opgezocht?

Het klinkt voor mij toch allemaal wat dubieus.

Koettie schreef op 05-09-2026 om 21:05:

Ik flikker mn statiegeld gewoon naast het automaat dan. Hou maar, ik ga het niet weer mee terug nemen.

Dat doe ik dan ook inderdaad.

Schemerlampje schreef op 06-09-2026 om 13:17:

[..]

En wat als je het niet doet? Aangezien het geen wettelijke plicht is, kunnen ze je weinig maken denk ik.

Hebben de buren gebeld met een nummer wat in de mail staat of hebben ze zelf het nummer van de verhuurder opgezocht?

Het klinkt voor mij toch allemaal wat dubieus.

De buren hebben gebeld met het nummer van de verhuurder.

Er stond in de mail dat als je het niet aanlevert dat dat consequenties heeft.

Loulou39 schreef op 06-09-2026 om 13:58:

[..]

Wat voor consequenties? Ze kunnen je echt niet zomaar uit je huis zetten. Is het een woningbouwvereniging of een particuliere verhuurder?

Frisdrank1972 schreef op 05-09-2026 om 07:24:

[..]

Als ze het zelf kan doen en het is blijkbaar niet goed genoeg zou ik het ook niet voor haar doen.

Ik denk eerder dat ze een soort schoonmaak-dwang heeft maar dat ik dat nooit eerder heb kunnen plaatsen. 

Moeder doet ondanks haar leeftijd alles nog zelf in huis. Alleen zilver poetsen vergeet ze of komt ze niet aan toe. Dat viel mij nu op dus ik heb het even gedaan. 

Maar ik weet nog van vroeger dat ik er heel onzeker van werd. Woonde ik nog thuis, vroeg ze me de ramen te lappen en dan was ik helemaal klaar en ging zij het nog een keer doen. 

Anyway: Twee dagen geholpen bij mijn beste vriendin in haar nieuwe huis. Alles schilderen, in de basis alles wit. Nu kom ik in mijn eigen huis en moet echt wennen, wat een toverbal. Het is wel mooi hoor, maar na dat wit wit wit is het even schakelen. Daar erger ik mij aan. 

Loulou39 schreef op 06-09-2026 om 13:58:

[..]

Oh haha, consequenties voor wie? Dit lijkt me nu echt een gevalletje juridisch loket.

Geërgerd is een groot woord want hé, be my guest en als je moet dan moet je,  maar er hebben de hele dag mensen aangebeld of ze hier naar de wc mochten.  Er is hier een groot evenement in het dorp waar mensen uit het hele land naartoe komen en wij wonen in het buitengebied waar boeren weilanden opengesteld hebben waar tegen betaling geparkeerd kan worden.  En onderweg daarnaartoe was de nood blijkbaar hoog.  Ik vind het niet erg,  maar wel een beetje raar.  We hebben een wc op stal zodat mensen ons huis niet in hoeven,  maar dat weten zij niet.  Voordat ik toch bij een random huis ging aanbellen... mensen die hier in de omgeving aan het fietsen zijn doen het ook weleens en het mag ook gewoon,  maar nu leek ik wel een openbaar toilet, ze stonden op een gegeven moment in een rijtje 😄. En iedereen vond het maar normaal,  sommigen liepen gewoon langs me heen weg zonder gedag te zeggen.  Bijzonder wel,  hoop dat ze vanavond niet bedenken dat het wel kan, want na 22 uur doe ik echt niet meer open. 

nou dat vind ik wel heel netjes van je wieder
Misschien denken de mensen dat ze er een soort van recht op hebben omdat ze voor t parkeren betaald hebben?

Erger me aan mijn gepieker. Maak me erg zorgen over de toekomst. Arbo wil vervroegde WIA aanvraag doen. En ik wéét dat ik vrijwel zeker nooit meer zal kunnen werken. Maar je ziet niets aan me. Dus ben gewoon erg bang dat ik goedgekeurd ga worden tzt. En dan? Want werken lukt me echt niet. Mijn eigen huishouden  heb ik nog niet  eens op orde.😪. En over sociale  dingen zal ik het maar helemaal  niet hebben.  Soms probeer ik wel iets maar daar moet ik dan minimaal een dag van bijkomen.  Het geeft me erg veel stress. En  heeft het zin? Nee . UWV zal zich van mijn stress niks aantrekken verwacht  ik. En hersenletsel is zoiets ongrijpbaars.. 
Dus erger ik me aan mezelf . Want het is zinloos.  En toch maak ik me druk en lig dagelijks te piekeren. 

Groentetuin schreef op 06-09-2026 om 20:41:

nou dat vind ik wel heel netjes van je wieder
Misschien denken de mensen dat ze er een soort van recht op hebben omdat ze voor t parkeren betaald hebben?

Niet aan mij 😅. Ze betalen de boer een paar honderd meter verderop, en kaartjes voor het evenement in het dorp,  maar ons huis staat gewoon op hun weg tussen het dorp en de parkeerplaats. Ze betalen ons niks, en ik moet pionnen op het erf zetten anders staan er zo 20 auto's op ons erf 😉. En mensen mogen hier altijd maar de wc, als het mooi weer en je bent lekker aan het fietsen is het fijn als je ergens kan als je nodig moet. Maar even dank je zeggen kost ook niks zou je zeggen. 

lientje69 schreef op 06-09-2026 om 21:17:

Erger me aan mijn gepieker. Maak me erg zorgen over de toekomst. Arbo wil vervroegde WIA aanvraag doen. En ik wéét dat ik vrijwel zeker nooit meer zal kunnen werken. Maar je ziet niets aan me. Dus ben gewoon erg bang dat ik goedgekeurd ga worden tzt. En dan? Want werken lukt me echt niet. Mijn eigen huishouden heb ik nog niet eens op orde.😪. En over sociale dingen zal ik het maar helemaal niet hebben. Soms probeer ik wel iets maar daar moet ik dan minimaal een dag van bijkomen. Het geeft me erg veel stress. En heeft het zin? Nee . UWV zal zich van mijn stress niks aantrekken verwacht ik. En hersenletsel is zoiets ongrijpbaars..
Dus erger ik me aan mezelf . Want het is zinloos. En toch maak ik me druk en lig dagelijks te piekeren.

Lientje, vervroegde Wia wordt aangevraagd voor iemand die helemaal niet meer kan werken, zodat je geen 2 jaar hoeft te wachten. De bedrijfsarts moet onderbouwen dat je niet meer kunt werken dmv medische rapporten, dat doet hij alleen als het zinvol is. Je komt daarna in de IVA en hebt geen re-integratieplicht. 

Nu kan ik wel zeggen dat je niet hoeft te piekeren, maar ik weet dat dit niet zo werkt Maar ik hoop je toch een beetje te kunnen gerust te stellen, die vervroegde wia aanvraag doen ze alleen als het duidelijk is dat je nu en in de toekomst niet (meer) kunt werken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.