Huiskamer
lientje69
05-09-2026 om 12:27
Mezelf. Ik blijf me druk maken en piekeren over iets dat niet mijn verantwoordelijkheid is.
Loulou39
05-09-2026 om 13:07
Dat ik ineens kopie ID, bankpas etc moet aanleveren aan de verhuurder via link in mail. Iets met witwassen tegengaan.
Er worden zoveel gegevens gelekt tegenwoordig, vind dit echt niet fijn!
Hemke
05-09-2026 om 13:30
11 uur de afspraak, ik ben op tijd.
11.20 grvraagd, ben ik wel aangemeld, jahoor, u bent aangemeld.
110.45, heb mij zelf afgemeld, 3 kwartier uitloop is voor mij teveel.
Yumi
05-09-2026 om 13:34
Loulou39 schreef op 05-09-2026 om 13:07:
Dat ik ineens kopie ID, bankpas etc moet aanleveren aan de verhuurder via link in mail. Iets met witwassen tegengaan.
Bsn nummer sowieso aflakken, maar ga eerst even na of de verhuurder dit mag vragen. Kopie bankpas vind ik raar.
Gaat het om woningverhuur?
MiniJCW
05-09-2026 om 13:49
Ik moest wat flessen en blikjes inleveren bij de supermarkt. Dus ik doe alles in een boodschappentas met het idee dat ik die tas kon gebruiken voor de boodschappen. Is de machine stuk. Dus flessen en blikjes weer mee terug en maar een (plastic) tas gekocht voor de boodschappen.
Yumi
05-09-2026 om 13:50
Hemke schreef op 05-09-2026 om 13:30:
11 uur de afspraak, ik ben op tijd.
11.20 grvraagd, ben ik wel aangemeld, jahoor, u bent aangemeld.
110.45, heb mij zelf afgemeld, 3 kwartier uitloop is voor mij teveel.
Goed zo! Het wordt tijd dat er een omslag komt, en we geïnformeerd worden dat de afspraak uitloopt, hoe lang, en de vraag of het mogelijk is om nog even te wachten. Andersom wordt ook van mij verwacht dat ik op tijd kom, en kan het zelfs zijn dat ik niet meer wordt geholpen, mocht ik onverhoopt te laat zijn.
Ik heb een bloedhekel aan te laat komen, en ben eerder te vroeg.
Yumi
05-09-2026 om 13:55
MiniJCW schreef op 05-09-2026 om 13:49:
Ik moest wat flessen en blikjes inleveren bij de supermarkt. Dus ik doe alles in een boodschappentas met het idee dat ik die tas kon gebruiken voor de boodschappen. Is de machine stuk. Dus flessen en blikjes weer mee terug en maar een (plastic) tas gekocht voor de boodschappen.
Er blijft in NL jaarlijks 130 tot 140 miljoen, niet ingeleverd statiegeld liggen, die machine maken heeft geen prioriteit....
MiniJCW
05-09-2026 om 14:02
Je kan een app downloaden van de overheid (KopieID) waarmee je een foto maakt van je ID-bewijs en alles kan afplakken wat de verhuurder niet hoeft te weten.
Hier nog een linkje waarin staat wat ze mogen vragen: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/financien/inkomen-en-kredietwaardigheid/gegevens-over-uw-inkomen-opvragen
Schemerlampje
05-09-2026 om 14:16
Weet je zeker dat deze mail van de verhuurder komt?
Ai:
Ja, dit is zeer waarschijnlijk phishing of spam, en het risico op identiteitsfraude is extreem groot. [1, 2]Een e-mail waarin een verhuurder vraagt om een onbewerkte kopie van je ID-bewijs én je bankpas is een bekende methode van oplichters. Een legitieme verhuurder of makelaar heeft wettelijk gezien geen recht op een volledige kopie van je ID (inclusief BSN en pasfoto) tijdens de aanvraagfase, en al helemaal niet op een kopie van je fysieke bankpas. [1, 2, 3]Waarom dit alarmbellen moet doen afgaan:
- Geen wettelijke basis: Een verhuurder mag je identiteit controleren (fysiek inzien), maar mag volgens de Autoriteit Persoonsgegevens meestal geen kopie maken of bewaren. Je Burgerservicenummer (BSN) mag een verhuurder absoluut niet verwerken. [1, 2, 3]
- Bankpas: Er is geen enkele geldige reden waarom een verhuurder een foto of kopie van je bankpas nodig heeft. Je rekeningnummer (IBAN) doorgeven voor de huurbetaling is voldoende. [1, 2]
- Risico op identiteitsfraude: Met een onbewerkte foto van je ID en bankpas kunnen criminelen op jouw naam leningen afsluiten, telefoonabonnementen openen of bankrekeningen aanmaken voor criminele activiteiten. [1, 2]
Wat moet je nu doen?
- Stuur niets op: Verbreek het contact via de mail als je de verhuurder nog nooit in het echt hebt ontmoet of de woning niet fysiek hebt bezichtigd. [1]
- Moet je toch documenten aanleveren? Doe dit nooit onbewerkt. Gebruik de officiële en gratis KopieID-app van de Rijksoverheid. Hiermee streep je automatisch je BSN en pasfoto door en zet je een watermerk over de foto met de datum en het specifieke doel (bijv. "Alleen voor controle woning X"), zodat de kopie onbruikbaar is voor fraudeurs. [1, 2]
- Meld het: Vermoed je oplichting (bijvoorbeeld een nepwoning)? Meld dit direct bij de Fraudehelpdesk. [1]
Heb je de documenten al opgestuurd, of twijfel je of de verhuurder/makelaar wel echt bestaat? Laat het me weten, dan kan ik je vertellen welke stappen je nu direct moet nemen om jezelf te beschermen.
kerst
05-09-2026 om 15:13
Erg asociale wielrenners. Kunnen ze er niet direct langs in de stad, dan krijg je fuck you naar je toegeschreeuwd.
Broodjebrie
05-09-2026 om 15:15
kerst schreef op 05-09-2026 om 15:13:
Erg asociale wielrenners. Kunnen ze er niet direct langs in de stad, dan krijg je fuck you naar je toegeschreeuwd.
Ik verzet geen stap voor ze.
Auwereel
05-09-2026 om 17:00
Ik heb me geërgerd aan automobilisten die vinden dat fietsers geen voorrang hebben als ze van rechts komen, of zich niets aantrekken van de haaientanden. Vooral als ze dat selectief doen. Ik fietste achter mijn man aan, man krijgt voorrang, ik moest flink in de remmen. Bij de haaientanden kregen tegemoetkomende fietsers wel voorrang, maar toen wij de weg opreden, trok de auto opeens op.
En dat dus op een ritje van 20 minuten...
En dan beweren (op LinkedIn kwam ik dat tegen vandeweek) dat als fietsers een ongeluk krijgen, dat dat altijd aan de fietsers ligt en dat automobilisten daarvoor moeten opdraaien, zo zielig voor de automobilist! En dat fietsers hun plaats moeten weten, want de weg is ontworpen voor auto's.
Ja, de snelweg is ontworpen voor auto's, maar in de stad mogen fietsers ook op de weg rijden als er geen fietspad is, en gelden de voorrangsregels ook wat fietsers betreft!
Loulou39
05-09-2026 om 18:50
Yumi schreef op 05-09-2026 om 13:34:
[..]
Bsn nummer sowieso aflakken, maar ga eerst even na of de verhuurder dit mag vragen. Kopie bankpas vind ik raar.
Gaat het om woningverhuur?
Ja, het is een huurwoning. Het is een grote makelaar, met ook koopwoningen. Het gaat om de WWFT, wet tegen witwassen ofzo (begrijp het niet helemaal).
Mijn buren hebben de verhuurder gebeld of dit wel klopt, omdat zij het ook verdacht vonden, maar het schijnt te kloppen 🤔. Maar ik blijf het heel vreemd vinden, ik woon hier ook al een paar jaar….
Dank voor alle informatie, heel fijn, ik heb de de app KopieID meteen gedownload en zal m’n BSN en foto van m’n ID weghalen.
Luttjetrut
05-09-2026 om 19:35
MiniJCW schreef op 05-09-2026 om 13:49:
In Duitsland zijn ze verplicht het in te nemen. Dus als de machine defect is, kan je ermee naar de kassa. Met die kennis hier ook wel eens geprobeerd. Als je een AH hebt met studenten personeel kijken ze je glazig aan, maar in mijn eigen AH werd ik vriendelijk naar de servicebalie gestuurd.
EDIT:
Ik heb het even opgezocht. Statiegeld Nederland schrijft dat supermarkten groter dan 200 m² vaste/verplichte innamepunten zijn.
Wat raar is met mijn ervaring, want de AH die het wél handmatig innam was vele male kleiner dan de AH die weigerde.