Huiskamer
Mick87
23-04-2026 om 21:48
0lijfje schreef op 23-04-2026 om 21:19:
[..]
Nou he. Ik was sommige planten in mijn tuin ook al water aan het geven, omdat ze slap gingen hangen. Dat is normaal gesproken helemaal niet nodig zo vroeg in het jaar. Ik maak me er ook wat zorgen om.
Ik denk dat we voor grote uitdagingen staan. Ik heb zelf jarenlang in tuinderij sector gewerkt als bijbaan. Ik denk dat sommige gewassen geen toekomst meer hebben in ons land. En daarnaast ook vaker extreme regenbuien of extreem natte perioden. Als dat komt na lange droogte kan de bodem het water niet goed opnemen. Dan blijft het staan en krijg je overstromingen. Merk dat ik me zeer veel zorgen maak. Ook in het bos waar ik wekelijks wandel is goed te zien dat bomen het moeilijk hebben. Ik vrees en weet vrij zeker dat een heel deel van onze bossen dit niet gaat overleven binnen enkele decennia. Bizar.
en dan erger ik me ook aan de bagatalliserende uitspraken. Of mensen die er niet in geloven en het maar bangmakerij vinden.
Tuinfluiter
23-04-2026 om 22:32
Mick87 schreef op 23-04-2026 om 21:14:
ik erger me dat het steeds vaker zo droog is. We stevenen wederom af op extreme droogte. Ik zie het ook alweer om me heen. Sloten die leeg staan, watertjes in het bos die echt heel troosteloos eruit zien met eenden op nog maar een klein stuk. Maak me enorme zorgen hierom. Zoveel droge jaren in de afgelopen 10 jaar. Droogte die normaal eens per 30 jaar voorkomt nu ineens jaar na jaar. Hoe gaat onze natuur dit volhouden ?
Ik was vanmiddag met mijn man aan het wandelen in het bos en het viel ons ook al op dat het zo droog was. Wij maken ons hier ook zorgen om en hopen op flinke regen.
Yumi
23-04-2026 om 23:11
Nieuwe nachtkastjes besteld, krijg 2 enorme dozen van 25kg. Was er nog niet aan toegekomen om ze uit te pakken, zit goed verpakt bovenop een gebruiksaanwijzing... en ben er meteen klaar mee. Moet ik het deels zelf in elkaar zetten, zelfs de gaten zijn niet voorgeboord. Als ik planken en schroeven wil kopen, dan ga ik wel naar de Gamma
Vind ze eigenlijk al flink aan de prijs, en massief hout is gewoon duur maar dit is te gek, voor een paar planken en schroeven? Die gaan retour.
Yumi
23-04-2026 om 23:43
Tuinfluiter schreef op 23-04-2026 om 22:32:
[..]
Ik was vanmiddag met mijn man aan het wandelen in het bos en het viel ons ook al op dat het zo droog was. Wij maken ons hier ook zorgen om en hopen op flinke regen.
Vandaag ook in het nieuws een waarschuwing voor een tekort aan drinkwater, als er geen nieuwe bronnen en infrastructuur bijkomt, volgens waterbedrijf Vitens. Door groei van bedrijven en bevolking, kan een uitbreiding of aansluiting van nieuwbouw vertraging oplopen.
JtM
24-04-2026 om 08:54
Mijn hooikoorts lijkt dit jaar weer een stukje toegenomen te zijn. Mijn oogleden zijn super geirriteerd en rood en enigszins schilferig. Ziet er niet uit. Echt top dit.
SuzyQFive
24-04-2026 om 09:31
We krijgen door de klimaatveranderingen juist last van droogte. Doordat het warmer wordt verdampt er veel meer water, de aanvoer vanuit de Rijn en de Maas wordt ook minder. Tegelijkertijd worden de buien intenser (maar de bodem kan die hoeveelheid niet aan, dus het verdwijnt grotendeels direct weer, daarom zijn meer bomen en planten in woongebieden zo belangrijk: zorgt voor een langzame afvoer van water dus meer water bruikbaar), is ons drinkwater veel meer vervuild en dus deels ondrinkbaar geworden. Hoewel de industrie wel in verhouding minder water is gaan gebruiken en betere installaties heeft zijn er ook meer waterverslindende industrieën bijgekomen (zoals datacentra en energiecentrales).
In tegenstelling van wat veel mensen denken verbruikt de landbouw maar 1% van al dat water.
Onze derde klas was naar Italië vorige week, daar hebben ze het in Venetië over de klimaatveranderingen gehad, ze hebben daar meer overstromingen. Ik deed het thuisblijfprogramma en wij hebben het juist over de droogte gehad. Ook wie voorrang krijgen bij waterschaarste bijvoorbeeld.
Ik heb ze ook laten uitrekenen hoeveel water ze zelf verbruiken, per dag en per jaar. Daar schrokken ze wel van 😬. Het gemiddelde verbruik ligt op 118L per persoon per dag in Nederland. Sommige konden het totale jaarlijkse verbruik in NL niet eens uitspreken 🫣.
Daarna heb ik waterwolven met ze gespeeld. Dat is een variant op het spel Weerwolven. Waarbij ze water eerlijk moeten verdelen.
Thora
24-04-2026 om 11:15
Een mannelijke collega gebruikt het hete water in de keuken maar laat daarna niet even een koude straal lopen zodat de volgende gebruiker geen hete plens op de handen krijgt.
Die man heeft jonge kinderen!! Ik begrijp dat niet en het ergert mij. Misschien omdat dit kleine gebaar bij mijn opvoeding hoorde. Net als dat je naar het toilet wil voor een grote boodschap even aan je huisgenoten/visite vragen of er nog iemand moet plassen. Zodat diegene dan niet (soms een kwartier) moet wachten en vervolgens in de stank zit.
Broodjebrie
24-04-2026 om 14:10
JtM schreef op 24-04-2026 om 08:54:
Mijn hooikoorts lijkt dit jaar weer een stukje toegenomen te zijn. Mijn oogleden zijn super geirriteerd en rood en enigszins schilferig. Ziet er niet uit. Echt top dit.
Ja, bij mij is het ook weer erger dit jaar.
Broodjebrie
24-04-2026 om 15:37
werkgever heeft voor de 100e keer een nieuw systeem en we zouden met dezelfde gegevens kunnen inloggen maar ik krijg steeds een foutmelding. Wat een gezeik weer. Het is dat ik het nodig heb om verlof aan te kunnen vragen, anders had ik het gelaten voor die paar maanden dat ik er nog werk 
Dolfje
24-04-2026 om 16:29
Broodjebrie schreef op 24-04-2026 om 14:10:
[..]
Ja, bij mij is het ook weer erger dit jaar.
Bij mij ook. Voor het eerst sinds jaren. Vorige week helemaal opgezette ogen.
Broodjebrie
24-04-2026 om 17:42
Dolfje schreef op 24-04-2026 om 16:29:
[..]
Bij mij ook. Voor het eerst sinds jaren. Vorige week helemaal opgezette ogen.
Hopeloos he? Lijkt wel of iedereen hooikoorts heeft, je hoort er veel mensen over.
Grindelwald
24-04-2026 om 17:56
Mick87 schreef op 23-04-2026 om 21:48:
[..]
Ik denk dat we voor grote uitdagingen staan. Ik heb zelf jarenlang in tuinderij sector gewerkt als bijbaan. Ik denk dat sommige gewassen geen toekomst meer hebben in ons land. En daarnaast ook vaker extreme regenbuien of extreem natte perioden. Als dat komt na lange droogte kan de bodem het water niet goed opnemen. Dan blijft het staan en krijg je overstromingen. Merk dat ik me zeer veel zorgen maak. Ook in het bos waar ik wekelijks wandel is goed te zien dat bomen het moeilijk hebben. Ik vrees en weet vrij zeker dat een heel deel van onze bossen dit niet gaat overleven binnen enkele decennia. Bizar.
en dan erger ik me ook aan de bagatalliserende uitspraken. Of mensen die er niet in geloven en het maar bangmakerij vinden.
Als de zon maar schijnt. En het liefst 25 graden.
Zo denken heel veel mensen helaas. Ik verlang inmiddels wel naar een regenachtige dag.
Kampeerder
24-04-2026 om 18:10
Grindelwald schreef op 24-04-2026 om 17:56:
[..]
Als de zon maar schijnt. En het liefst 25 graden.
Zo denken heel veel mensen helaas. Ik verlang inmiddels wel naar een regenachtige dag.
Als ik bij mijn woonplaats kijk naar 14 dagen vooruit dan valt er pas 5 mei wat regen. En nog niet eens echt veel, want het grootste gedeelte van de dag wordt het ook nog zonnig.
Heb vandaag wat in de tuin gewerkt en de aarde is gortdroog. In de borders zeker 20 cm droog.....
Yumi
24-04-2026 om 19:23
Was gisteren jarig, en kreeg meerdere mailtjes van winkels met felicitaties en kortingscode. Van rituals een mail met de tekst, een leuke verrassing voor u, een cadeaupakket, of ik mijn gegevens wil aanvullen en een bijdrage voor € 2,35 wil overmaken. Het zag er goed uit maar het kon niet kloppen. Zo'n groot pakket voor dat bedrag en daarnaast mijn adres staat in mijn account. Contact gehad met rituals die hebben vorige week (ook) problemen gehad, maar de klanten waar het om ging waren geïnformeerd.(ik niet) Mail doorsturen lukt niet, werd door hun systeem gezien als spam.....
Ga mijn geboortedatum niet meer geven, geen zin in dit gedoe.