Huiskamer
Thora
09-01-2026 om 12:49
Moosey schreef op 09-01-2026 om 12:46:
[..]
Als zelfbenoemde taalnazi ben je wel geloofwaardiger als je je d’s en t’s uit elkaar weet te houden..
(Ja heel flauw, ik weet het. Maar deze taalnazi houdt zich over het algemeen keurig in, dus nu mocht ik voor een keertje van mezelf)
Ooooohhhhhh wat erg!!!!! Dat deze er nu net met dit stukje doorheen glipt
Moosey
09-01-2026 om 13:11
Zul je altijd zien (ik heb mijn stukje dan ook twee keer extra overgelezen voordat ik op bericht plaatsen drukte)
Gerelateerde ergernis: dat mijn telefoon heel graag woorden in tweeën wil delen met een spatie ertussen die toch echt als één woord geschreven horen te worden, en dat ik dan vervolgens de cursor niet aan het begin van het tweede woord geplaatst krijg om de spatie te deleten. Zó irritant! Kan ik alsnog het tweede woord wissen en aan het eerste vast typen (typen, niet swipen, want dan maakt ie er weer twee woorden van :6)
Ginevra
09-01-2026 om 13:28
Ik erger me aan mezelf dat ik de laatste weken nogal in de koopmodus sta. Ik ben helemaal niet zo vreselijk koperig maar ineens wil ik van alles hebben. Sommige dingen heb ik ook echt nodig, maar lang niet alles. En toch wil ik ineens nieuwe sokken, nieuwe nagellak, nieuw beddengoed......
kerst
09-01-2026 om 14:33
Blauwevis schreef op 09-01-2026 om 12:01:
Ik ben op zoek naar een nieuwe telefoon, maar met mijn budget kan ik alleen maar telefoons vinden die formaat tablet hebben, en dat wil ik juist niet. En de zoekfuncties zijn ruk, als ik denk dat ik er eentje zie voor een normale prijs dan blijkt het met abonnement te zijn of refurbished.
Als je niet perse het nieuwste model wilt; op Vinted of marktplaats kijken.
Mijn huidige telefoon komt ook van marktplaats. Zes tientjes. Daar kun je wel wat risico voor lopen. En het is een prima telefoon.
OT; ik erger me aan internet verbinding die er af en toe uitvliegt.
En dat ik zo weinig energie heb.
Tuinfluiter
09-01-2026 om 15:57
Thora schreef op 09-01-2026 om 12:21:
Van nature (ofzo) kan ik niet zo goed tegen cliché's. En al helemaal niet als dit steeds weer herhaald wordt. Het is al een hele tijd zo dat de nieuwsgeving elkaar napapegaait. Als je de radio aan hebt en in de avond de TV komt er nogal wat nieuws voorbij en mij, als taalnazi, valt dit dan op en het stoort mij. Ik weet het mijn probleem maar het gaat hier over ergernissen.
Sinds de toestand in Israël vindt men het nogal interessant om het steeds weer over de Gazanen te hebben in plaats van de bevolking in Gaza ofzo. Waar je ook hoort of leest Gazanen voor Gazanen na. Ook waar het helemaal niet relevant is.
En nu is dat weer met Venezuela waar de president is opgepakt door Trump. Het woord Venezolanen domineert de nieuwsberichten. Alsof de gemiddelde luisteraar niet snapt dat in een bericht over Venezuela het woord bevolking slaat op de bewoners van Venezuela en niet over over die in België, Argentinië of Zweden ofzo.
Tja ik ben geen taalpurist maar heb historische besef en vraag mij altijd af waarom mensen het woord taaln... gebruiken. Ooit in de jaren negentig verzonnen en heel veel mensen zijn dat nagaan papegaaien.
Eerlijk gezegd vind ik het gebruik van het woord taaln... erger dan een stijl of taalfout. Het zwakt het begrip nazi af.
Tuinfluiter
09-01-2026 om 15:59
Nu even mijn ergernis
Ik kreeg een koude douche toen ik naar de garage liep. De rillingen lopen langs mijn rug.
Koettie
09-01-2026 om 16:09
Vond het heel lang vooral raar zonder er last van te hebben maar tegenwoordig echt irritant dat vriend echt meerdere keren per week naar zn moeder gaat en daar eet. Zij is een beetje manipulatief, hij voelt zich te snel schuldig en verantwoordelijk.
Grindelwald
09-01-2026 om 16:15
Tuinfluiter schreef op 09-01-2026 om 15:57:
[..]
Tja ik ben geen taalpurist maar heb historische besef en vraag mij altijd af waarom mensen het woord taaln... gebruiken. Ooit in de jaren negentig verzonnen en heel veel mensen zijn dat nagaan papegaaien.
Eerlijk gezegd vind ik het gebruik van het woord taaln... erger dan een stijl of taalfout. Het zwakt het begrip nazi af.
Mee eens.
Blauwevis
09-01-2026 om 17:16
kerst schreef op 09-01-2026 om 14:33:
[..]
Als je niet perse het nieuwste model wilt; op Vinted of marktplaats kijken.
Mijn huidige telefoon komt ook van marktplaats. Zes tientjes. Daar kun je wel wat risico voor lopen. En het is een prima telefoon.
OT; ik erger me aan internet verbinding die er af en toe uitvliegt.
En dat ik zo weinig energie heb.
Ik hoef niet perse het nieuwste model of allerlei toestanden maar wil wel graag een nieuwe met garantie. Mijn huidige lijkt op het eerste gezicht ook een prima telefoon, totdat je 'm een paar dagen gebruikt, touch screen reageert vaak niet en een normaal woord typen zonder spelfouten typen lukt vaak niet, net alsof ik te dikke vingers heb.
kerst
09-01-2026 om 17:34
Blauwevis schreef op 09-01-2026 om 17:16:
[..]
Ik hoef niet perse het nieuwste model of allerlei toestanden maar wil wel graag een nieuwe met garantie. Mijn huidige lijkt op het eerste gezicht ook een prima telefoon, totdat je 'm een paar dagen gebruikt, touch screen reageert vaak niet en een normaal woord typen zonder spelfouten typen lukt vaak niet, net alsof ik te dikke vingers heb.
Het blijft natuurlijk een risico, maar mijn tweedehands telefoon heb ik al 3 maanden in gebruik en nul problemen.
Waarschijnlijk zijn er ook wel winkels waar je tweedehands telefoon met garantie kan kopen.
Thora
09-01-2026 om 17:42
[..]
Het begrip nazi is in de loop der jaren al heel erg afgezwakt. Maar ik begrijp dat je het een naar woord vindt. Ik zal het daarom wijzigen in taalnerd. Dat getikt hebbende blijkt dat ik mijn bericht niet meer kan wijzigen. Waarom weet ik niet. Beetje raar dit.
Rogue
09-01-2026 om 18:14
Jujubee schreef op 09-01-2026 om 09:13:
[..]
Ja ik weet dat dat kan maar ik ben daar niet zo goed/assertief in. Het is namelijk niet slecht gezet, de highlights, ik vind ze alleen niet mooi staan. De rest van mijn omgeving kijkt me aan van, wat zeur je nou het staat prachtig. Die lok heeft ze wel verpest, daar kan ik over klagen. Voor de shampoo had ik al gebeld, dat mijn haar er vet van werd en kreeg toen tips mee over hoe ik het beter kan gebruiken maar het word nog steeds vet.
Maar je hebt wel gelijk hoor, misschien kunnen ze me een gratis kleurbeurt aanbieden of zo. Ik moet daar ook veel brutaler in zijn maar ik vind dat zo lastig. En ik baal zo dat mijn vaste kapster er niet meer is. Die was echt goed en bij deze vrouw wil ik dus niet nog eens gaan.
ik zou idd ook zsm terug gaan, meestal heb je een week ''garantie'' in mijn oude salon werd er altijd gekeken en indien nodig gecorriceerd.
als je gewoon netjes en beleefd blijft moet het goed komen😉,
mijn ergernis, ik zou vandaag twee pakketen krijgen, had me wel er op ingesteld dat het misschien niet zou komen, maar baal wel een beetje.. en ik moet mijn haar wassen maar heb geen zin😭
Herfstappeltaart
09-01-2026 om 18:27
[..]
Eens.
Mick87
09-01-2026 om 21:08
ik ben zo klaar met dat irritante kut vuurwerk. Het is weer een avondje droog en morgen hoeft de tokkie jeugd niet naar school. Dus hoppakee lekker weer knallen midden in een woonwijk. Ben zo klaar met die asociale kutkinderen. Vinger er af of zo hopelijk. Klote jong.