Huiskamer
Kampeerder
25-12-2025 om 07:39
Ergens vannacht, of vanmorgen vroeg heeft een buurman een kerstkaart door de bus gedaan. Doet hij jaarlijks bij de hele straat. Hij heeft een kaart laten maken met een eigen foto. Beetje overdreven en dat dan veertig keer. Spreek die man nooit, vroeger zijn vrouw wel, vond en vind hem nogal zelf ingenomen.
Maar de ergernis is dus dat hij met de brievenbus aan het klepperen was terwijl wij dus sliepen. Ik werd er wakker van want slaap altijd vrij licht. Als ik niet wist dat hij dat elk jaar doet dan was ik harder geschrokken, maar toch. Doe dat gewoon overdag.
Bakblik
25-12-2025 om 08:07
BlairW schreef op 25-12-2025 om 07:34:
[..]
Dat ligt maar net aan het aantal hapjes natuurlijk. Wij doen heel vaak verschillende hapjes, toastjes met smeersels enz als avondeten op kerstavond. Maar ik heb dan echt meer dan genoeg in huis en er gaat echt niemand met honger weg
soort lopend buffet met de hele eettafel vol met van alles en nog wat en op de salontafel staat dan nog een borrelplank.
Ik erger me aan mezelf. Was om 5:15 wakker en dan kan ik ook niet meer in slaap komen 🙄 ben benieuwd hoe ik er vanavond bij zit bij het kerstdiner 🤣
Dat ligt inderdaad aan het aantal hapjes en hoeveel je van alles krijgt. Wij hebben dat ook weleens gedaan met de familie en dan was een groot pasteibakje met ragout 1 "hapje" dan waren er brunchbroodjes genoeg, zodat iedereen er 3 kon nemen met een bolletje ouderwetse huzarensalade. Dan was er een lekkere pureersoep waar je een kommetje van kon nemen en nog veel meer
Zoals de klaagster schreef kwam het ook wel karig op mij over. Mijn oom en tante hoeven ook niet te koken als ze bij mijn vader op verjaardag zijn geweest, dan hebben ze al zoveel gegeten zeggen ze dan. En dan denk ik: nou een puntje taart, 3 olijven, een puntje flamkuchen, een toastje brie en een toastje paté is voor mij geen maaltijd en als je 80 plus bent zou het dat ook niet moeten zijn.
Fijne dag vandaag. Ik was ook om 05.00 wakker en heb in slaap vallen om 7.30 opgegeven. Zit nu met mijn blik naar buiten thee te drinken en te kijken hoe het licht wordt.
Jujubee
25-12-2025 om 08:14
kerst schreef op 24-12-2025 om 14:00:
[..]
Dat is een van de redenen waarom ik de supermarkt zoveel mogelijk ontloopt deze week.Andere reden zijn die voortdurende kerstliedjes in de winkel.
Maar ik begrijp wel dat deze week voor meeste personeel de klant fijne dagen wensen er gewoon bijhoort.
Jep, ik heb het de hele dag gezegd tegen mijn klanten gisteren ( en afgelopen zaterdag ook al ), omdat dat verwacht word van me en omdat ik wel vrolijk ben en zin heb in kerst. Ik probeer gewoon wat gezelligheid te verspreiden. Als men daar geen zin in heeft of chagrijnig aan mijn kassa staat dan zeg ik gewoon fijne dag. Het is ook een beetje je mensen lezen voor je het zegt. Tegen moslims of de Hindoes in mijn winkel zeg ik het ook niet trouwens want die vieren het ( over het algemeen ) niet. Die krijgen gewoon een fijne dag. Al zeiden velen wel gewoon gezellig "Merry Christmas" tegen mij dus dan zeg ik het gewoon terug. Het was echt super gezellig bij ons gisteren. Wij in leuke kerstkleding, vrolijke klanten, lekker cadeaus inpakken de hele dag. Prima dagje.
Herfstappeltaart
25-12-2025 om 08:15
Bakblik schreef op 25-12-2025 om 08:07:
[..]
Dat ligt inderdaad aan het aantal hapjes en hoeveel je van alles krijgt. Wij hebben dat ook weleens gedaan met de familie en dan was een groot pasteibakje met ragout 1 "hapje" dan waren er brunchbroodjes genoeg, zodat iedereen er 3 kon nemen met een bolletje ouderwetse huzarensalade. Dan was er een lekkere pureersoep waar je een kommetje van kon nemen en nog veel meer
Zoals de klaagster schreef kwam het ook wel jarig op mij over. Mijn oom en tante hoeven ook niet te koken als ze bij mijn vader op verjaardag zijn geweest, dan hebben ze al zoveel gegeten zeggen ze dan. En dan denk ik: nou een puntje taart, 3 olijven, een puntje flamkuchen, een toastje brie en een toastje paté is voor mij geen maaltijd en als je 80 plus bent zou het dat ook niet moeten zijn.
Fijne dag vandaag. Ik was ook om 05.00 wakker en heb in slaap vallen om 7.30 opgegeven. Zit nu met mijn blik naar buiten thee te drinken en te kijken hoe het licht wordt.
Wij doen een kerstborrel morgen, ook met hapjes. We beginnen met koffie met allerlei lekkers (verschillende soorten petit-fourtjes , bonbons, slagroomsoesjes, meringue-kransen), daarna fris of bier/wijn met bruschetta met verschillend beleg (brie met cranberrycompote, tomatensalsa, kruidenboter met ham), daarna allerlei borrelhapjes zoals wraphapjes met vulling van carpaccio, kruidenkaas met zalm, walnotentapenade met stukjes walnoot en cranberry), prikkers met meloen en ham/kaas met augurk of tomaatjes met mozzarella. Ik heb nog geroosterde tomatensoep met crème fraîche en croutons voorbereid en toe ijs met stoofperen en geroosterde amandelsnippers.
Hoop dat ze niet met honger naar huis gaan.
Kampeerder
25-12-2025 om 08:19
Netherfield schreef op 24-12-2025 om 23:14:
[..]
Ze zijn 15 en 17. Wel dol op frikandellen, dus wel punten voor originaliteit. Ofzo.
Ik verdenk zwager en schoonzus er ook altijd van dat ze als we weg zijn, nog van alles gaan eten. Maar goed, dat slaat natuurlijk nergens op. Een diner bij ons (kerst of gewoon dat mensen komen eten) is eigenlijk altijd dat we er bijna nog een dag van kunnen eten. Ach ja. Sommige mensen zal ik wel nooit begrijpen.
Of ze hebben werkelijk genoeg dan. Bij mijn zwager en schoonzus is ook altijd te weinig. Zij hebben wel altijd heel beleefde gasten. Als je ziet wat er is dan schep je zoveel op dat anderen ook ongeveer zoiets kunnen nemen, dus hebben zij nooit te kort. Maar iedereen gaat met honger naar huis, dat wel.
Herfstappeltaart
25-12-2025 om 08:28
O en tussen het serveren van de hapjes door zet ik nog snackgroente en toastjes/stokjes op tafel met twee dipsausjes en tomatentapenade. Voor de kinderen chippies.
BlairW
25-12-2025 om 08:28
Bakblik schreef op 25-12-2025 om 08:07:
[..]
Zoals de klaagster schreef kwam het ook wel jarig op mij over. Mijn oom en tante hoeven ook niet te koken als ze bij mijn vader op verjaardag zijn geweest, dan hebben ze al zoveel gegeten zeggen ze dan. En dan denk ik: nou een puntje taart, 3 olijven, een puntje flamkuchen, een toastje brie en een toastje paté is voor mij geen maaltijd en als je 80 plus bent zou het dat ook niet moeten zijn.
Ik zou inderdaad ook nog honger hebben na het “diner” waar je op reageerde hoor 😁 maar het kan gelukkig ook anders met hapjes! Ooit eens een verjaardag gehad waarbij ook was aangegeven dat het inclusief eten was. Na de verjaardag ging het feest met de gasten verder bij de dichtstbijzijnde Mac 🙈 dat was ook geen succes qua eten dus.
Ik heb mijn thee inmiddels ook op 😁 wel altijd lekker om zo in de stilte op de bank te zitten vind ik. Ga zo maar een kerstfilm opzetten! Alleen jammer dat mijn favo kerstfilm niet op de streamingdiensten staat die ik heb. Geen zin om de dvd-speler weer aan te slingeren 🙈
Bakblik
25-12-2025 om 08:36
Kampeerder schreef op 25-12-2025 om 08:19:
[..]
Of ze hebben werkelijk genoeg dan. Bij mijn zwager en schoonzus is ook altijd te weinig. Zij hebben wel altijd heel beleefde gasten. Als je ziet wat er is dan schep je zoveel op dat anderen ook ongeveer zoiets kunnen nemen, dus hebben zij nooit te kort. Maar iedereen gaat met honger naar huis, dat wel.
Ik heb weleens feestjes gehad bij mensen die (nog) geen kinderen hadden. Daar was dan altijd allerlei grote mensen eten maar niks speciaal voor de kinderen. Mijn peuter en kleuter aten in die tijd nog geen meloen met rauwe ham, geen olijven met blauwe kaas enzovoort.
De tweede keer een alle keren daarna had ik dan een zak krentenbollen in de auto voor de terugweg van anderhalf uur. Soms nam ik eet zelf ook een, omdat het ook niet echt genoeg was allemaal.
Jujubee
25-12-2025 om 08:43
Oh ja, ik erger me aan mezelf. Mijn collega's hebben me allemaal een klein kerstcadeau gegeven en ik ( en een andere collega ) hebben niets terug gegeven.
Dat hoeft ook niet, want het is niet verplicht. Maar het voelt dan toch ongemakkelijk of zo. Mijn ene collega zou dit jaar niets doen dacht ik, maar gisteren stond er toch wat in mijn kluisje. Gewoon kleine dingetjes en ik deel door het jaar heen ook altijd wel spullen uit aan mijn collega's maar toch. Het voelt dan toch ongemakkelijk als je zelf niets geeft. Vorig jaar had ik chocolaatjes voor iedereen neergezet. Dit jaar ben ik dat dus vergeten. Wat denken jullie? Toch nog wat chocolaatjes halen en neerzetten? Of een paar decemberkalenders halen?
Bailey26
25-12-2025 om 08:55
Jujubee schreef op 25-12-2025 om 08:43:
Oh ja, ik erger me aan mezelf. Mijn collega's hebben me allemaal een klein kerstcadeau gegeven en ik ( en een andere collega ) hebben niets terug gegeven.
Dat hoeft ook niet, want het is niet verplicht. Maar het voelt dan toch ongemakkelijk of zo. Mijn ene collega zou dit jaar niets doen dacht ik, maar gisteren stond er toch wat in mijn kluisje. Gewoon kleine dingetjes en ik deel door het jaar heen ook altijd wel spullen uit aan mijn collega's maar toch. Het voelt dan toch ongemakkelijk als je zelf niets geeft. Vorig jaar had ik chocolaatjes voor iedereen neergezet. Dit jaar ben ik dat dus vergeten. Wat denken jullie? Toch nog wat chocolaatjes halen en neerzetten? Of een paar decemberkalenders halen?
Nee zou ik niet doen. Je zegt dat meerdere collega's wat hebben gegeven. En dat je door het jaar heen ook wel eens je collega's trakteert op iets. Denk dat iedereen dan wel even genoeg heeft. Als je je vervelend blijft voelen kan je misschien in januari een fruitschaal vullen en die op het werk zetten (als je ergens werkt waar dat niet door de werkgever wordt gedaan). Dat wordt bij ons na de snaai maand altijd wel gewaardeerd.
Jujubee
25-12-2025 om 08:59
Bailey26 schreef op 25-12-2025 om 08:55:
[..]
Nee zou ik niet doen. Je zegt dat meerdere collega's wat hebben gegeven. En dat je door het jaar heen ook wel eens je collega's trakteert op iets. Denk dat iedereen dan wel even genoeg heeft. Als je je vervelend blijft voelen kan je misschien in januari een fruitschaal vullen en die op het werk zetten (als je ergens werkt waar dat niet door de werkgever wordt gedaan). Dat wordt bij ons na de snaai maand altijd wel gewaardeerd.
We zijn hier maar met zijn vijven, dus klein team. En met kerst gesloten, dus tegen de tijd dat we er weer zijn is het ook wat awkward om dan nog wat te geven inderdaad. Ik laat het maar zo denk ik. Een collega mag toch geen chocola eten en mijn andere viert sowieso geen kerst en daar wil ik eigenlijk sowieso ook geen geld aan uitgeven. Ik geef haar wel eens spullen door het jaar heen. Ik ben best wel gul van mezelf maar ik had even niet gerekend op die kleine cadeaus van mijn andere collega. We gaan werk op uitje volgende maand. Zal dan trakteren op een rondje drankjes of zo.
Herfstappeltaart
25-12-2025 om 09:05
Bakblik schreef op 25-12-2025 om 08:36:
[..]
Ik heb weleens feestjes gehad bij mensen die (nog) geen kinderen hadden. Daar was dan altijd allerlei grote mensen eten maar niks speciaal voor de kinderen. Mijn peuter en kleuter aten in die tijd nog geen meloen met rauwe ham, geen olijven met blauwe kaas enzovoort.
De tweede keer een alle keren daarna had ik dan een zak krentenbollen in de auto voor de terugweg van anderhalf uur. Soms nam ik eet zelf ook een, omdat het ook niet echt genoeg was allemaal.
Onze kleintjes zijn gek op augurken
. Ik steek sterretjes uit een dikke plak kaas en dan een prikker erin met augurk, een mozzarellabolletje en een tomaatje. Dat gaat er denk ik wel in.
Voor de afdeling zoet steek ik sterren en koekmannetjes uit een paar pannenkoeken, een dennenboompje uit een plak cake en slagroomsoesjes gaan er denk ik ook wel in. Ook een spiesje met marshmellows en aardbeien lusten ze wel.
Tuinfluiter
25-12-2025 om 09:23
Yumi schreef op 24-12-2025 om 23:03:
Na alle kerstergernissen die sommige hier hebben, gooi ik er even een nieuwe in.... wat te denken van Pasen?
Bij Wibra liggen de schappen al vol met Paasartikelen![]()
Het is kerst, maar bij Wibra liggen de schappen al vol met paasartikelen
Ik gaf mijn kinderen toen ze klein waren weleens kerstknutselmaterialen met Sinterklaas. Als je het echt niet meer weet kun je nu paasversiering onder de kerstboom geven.
Dolfje
25-12-2025 om 09:48
Wakker geworden met wat koppijn en een beetje schrale keel. En dat op deze vrije dagen.
Bakblik
25-12-2025 om 09:51
Dolfje schreef op 25-12-2025 om 09:48:
Wakker geworden met wat koppijn en een beetje schrale keel. En dat op deze vrije dagen.
Ik ga nog goed maar de jongvolwassen kinderen hier hebben allebei keelpijn en snot in de neus.
soort lopend buffet met de hele eettafel vol met van alles en nog wat en op de salontafel staat dan nog een borrelplank.