Huiskamer
lientje69
23-12-2025 om 09:11
Happyapple schreef op 23-12-2025 om 09:08:
Ik las dus topper ipv trooper, haha
Een trooper is iets met reclame en een trouper een doorzetter/vechter.
Geen idee of er dus topper of trouper bedoeld werd.
Ja ik kwam er dus met Google ook niet helemaal uit. Dacht : wat ben ik nu?
amarna
23-12-2025 om 09:16
Marin125 schreef op 23-12-2025 om 03:25:
[..]
Je moet niet vergelijken. Je bent inmiddels ouder. Infarcten zitten niet op dezelfde plaats --> geeft ander verschijnselen. Persoonlijk denk ik dat jij eerlijker en vooral liever naar jezelf moet worden. Voor dit gebeuren was je altijd al moe. Ging je continu over je grenzen heen. En dat blijf je doen. Jouw leven, jouw feestje, maar straks zit je kwijlend in een rolstoel blij te zijn dat je nog leeft. Met eerlijkheid naar jezelf en (op de termijn) acceptatie kom je verder. Straf jezelf niet langer en begin met goed voor jezelf te zorgen en feiten onder ogen te zien. Werken is wel je laatste zorg.
Goed gezegd!
Ik voeg daar nog iets aan toe, met alle respect. Probeer je controledrang los te laten. Volgens mij wil je graag dat je huisgenoten alles op jouw manier en op het door jou gewenste tijdstip doen. Wie zegt dat dat de enige juiste manier is? Laat hen eens voor jou en het huishouden zorgen op hun manier.
(herkenbaar, want ik ben ook zo, maar dat perfectionisme zit me vaak in de weg...)
Kampeerder
23-12-2025 om 09:17
lientje69 schreef op 23-12-2025 om 08:54:
[..]
Hij heeft ook een baan he. Ik deed de boodschappen altijd op vrijdag én zaterdag. Vaak om half 8 / 8 uur. Ik snap best dat hij dat te vroeg vind. Meeste mensen verklaren me voor gek. Maar voor mij werkt het heel goed. Dan had ik wellicht zelfs al eerder alleen gekund. Nu wordt het vanaf volgende week omdat man en dochter het geen fijn idee vonden. Ik ben een vroegspook, zij zijn dat niet.
![]()
Verder is het juist heel goed dat ik winkels opzoek en ook ( dan wel heel laagdrempelig met 1 uurtje per keer en uiteraard boventallig ) mijn werk weer ga oppakken. Ik ben snel overprikkeld , het filter in mijn hoofd heeft een klap gehad. Dat wordt alleen beter door het weer langzaamaan aan prikkels bloot te stellen en te laten wennen. Ontlopen maakt dat het steeds slechter gaat en uiteindelijk helemaal niets meer kan hebben. Ik merk dat nu ook echt. De eerste weken kon ik niets hebben, nu wordt het langzaamaan steeds meer. Ik blijf mezelf aan prikkels blootstellen. Wel kortdurend steeds zodat ik niet te ver over mijn grenzen ga en gelijk een dag eruit lig. Maar het werkt wel. Ik ben dit proces al erder doorgegaan. Zonder hulp. Dus ik weet echt wat wel en niet werkt bij mij. Dit keer heb ik gelukkig wel hulp van ergo , fysio en binnenkort hopelijk ook een psycholoog.
Dat hij een baan heeft snap ik. En dan nog vind ik dat hij op zaterdag zich dan even op jouw kan richten. Jij wil liever vroeg, met reden, dus dan staat hij een keer vroeger op om zijn vrouw te faciliteren. Kom op, man, het duurt niet eeuwig misschien, maar nu is dit even wat moet.
kerst
23-12-2025 om 09:54
Mijn matras.
Net nieuw bed met matras en topper.
Ging maandenlang goed.
Nu opeens weer lichte kuilvorming.
Misschien door koudere slaapkamer?
Nehalennia
23-12-2025 om 09:55
lientje69 schreef op 23-12-2025 om 08:55:
[..]
Zie mijn uitleg
![]()
En ik weet even niet wat een trooper is?
Haha sorry, ik werk teveel met Amerikanen , ik bedoelde zoiets als: je werkt superhard!
lientje69
23-12-2025 om 09:59
amarna schreef op 23-12-2025 om 09:16:
[..]
Goed gezegd!
Ik voeg daar nog iets aan toe, met alle respect. Probeer je controledrang los te laten. Volgens mij wil je graag dat je huisgenoten alles op jouw manier en op het door jou gewenste tijdstip doen. Wie zegt dat dat de enige juiste manier is? Laat hen eens voor jou en het huishouden zorgen op hun manier.
(herkenbaar, want ik ben ook zo, maar dat perfectionisme zit me vaak in de weg...)
Kampeerder schreef op 23-12-2025 om 09:17:
[..]
Dat hij een baan heeft snap ik. En dan nog vind ik dat hij op zaterdag zich dan even op jouw kan richten. Jij wil liever vroeg, met reden, dus dan staat hij een keer vroeger op om zijn vrouw te faciliteren. Kom op, man, het duurt niet eeuwig misschien, maar nu is dit even wat moet.
Dit zijn 2 tegenstrijdige adviezen. Ik volg hierin dus amarna . En pas ik mij even aan. Van dat perfectionisme klopt inderdaad . Dat moet ik los ( gaan ) laten. Ook daarin hoop ik dat de psycholoog mij kan helpen.
Ik snap uit de reacties dat mijn gedrag voor jullie een ergernis is?
Misschien moet ik mijn ergernissen maar gewoon even voor mezelf houden.
kerst
23-12-2025 om 10:04
lientje69 schreef op 23-12-2025 om 09:59:
[..]
[..]
![]()
Van mij hoeft dat niet hoor. Gooi het er lekker op het forum uit zou ik zeggen 🙂
lientje69
23-12-2025 om 10:13
Nehalennia schreef op 23-12-2025 om 09:55:
[..]
Haha sorry, ik werk teveel met Amerikanen , ik bedoelde zoiets als: je werkt superhard!
Ah dank je voor het lieve compliment!
lientje69
23-12-2025 om 10:15
kerst schreef op 23-12-2025 om 09:54:
Mijn matras.
Ging maandenlang goed.
Ik heb tegenwoordig een extra dekentje in bed. In het begin heb ik het koud , later te warm en dan gooi ik het eraf. Dat van dat matras snap ik. Ik ben ook nog steeds op zoek naar een fijn matras en modder wat aan met toppers enz. Vind het lastig , matrassen zijn nu ook weer niet zo goedkoop dat je steeds een andere koopt.
Nikki1973
23-12-2025 om 10:50
kerst schreef op 23-12-2025 om 09:54:
Mijn matras.
Ging maandenlang goed.
Wij kregen als tip bij onze nieuwe matrassen bij Swiss sense, om regelmatig de topper( dat dunne matrasje bovenop de boxsprings) te draaien. Misschien heb jij die ook en zou je kunnen proberen ?
Herfstappeltaart
23-12-2025 om 11:17
[..]
[..]
Dit zijn 2 tegenstrijdige adviezen. Ik volg hierin dus amarna . En pas ik mij even aan. Van dat perfectionisme klopt inderdaad . Dat moet ik los ( gaan ) laten. Ook daarin hoop ik dat de psycholoog mij kan helpen.
![]()
Nee joh, je kan toch juist lekker afreageren hier!
Marin125
23-12-2025 om 11:17
lientje69 schreef op 23-12-2025 om 08:25:
[..]
Deze bloedingen zitten op exact dezelfde plaats. Of eigenlijk net ernaast . In de aders die het na mijn infarct over hebben genomen. Dus dezelfde klachten. Exact dezelfde zelfs. Alleen mijn spraak is ietsje beter dan toen. Verder heb je gelijk wat betreft grenzen en lief zijn voor mezelf. Ik sta op de wachtlijst voor een psycholoog.
Top. Echt, ik heb getwijfeld of ik het zou schrijven maar ik denk het al zo lang. Je lijkt me een heel lief mens en collega en alleen al door je te lezen gun ik je de hele wereld.
Je kunt alleen goed voor een ander zorgen als je goed voor jezelf zorgt. Te beginnen met jezelf op 1 te zetten. Je zorgt voor/ontziet je zieke man maar dat moet je ook met/voor jezelf doen. Een psycholoog kan je daarbij helpen maar het "werken aan jezelf" is aan jou. Dat gaat heel zwaar worden maar dat levert uiteindelijk veel op.
En echt, zet werken uit je hoofd. Pas als fluitend de dag door komt en dan nog wat energie over hebt kun je daar eens aan gaan denken.
Je bent niet goed op weg als je weer gaat werken, je bent goed op weg als je inziet wat je (on)mogelijkheden zijn en daar naar handelt.
lientje69
23-12-2025 om 11:28
Ben het deels met je eens Marin. Maar door proberen te werken krijg ik a) positieve energie waardoor ik me geestelijk beter ga voel
b) train ik mijn spieren en uithoudingsvermogen en c) train ik mijn ( snel overprikkelde ) zenuwcentrum. Dus ik denk dat dat me echt goed gaat doen. Uiteraard met eerst een uurtje en kijken hoe het gaat. Gaat het niet dan houdt het gewoon op inderdaad. Ik krijg hier begeleiding van de ergotherapeut bij dus ook die gaat me terug fluiten als zij merkt dat het te gek wordt. Maar ook ik luister ondertussen al een stuk beter naar mijn lichaam hoor. Samen met alle begeleiding kom ik er wel. Al kost het dan weer meer tijd dan ik in eerste instantie dacht.
Dees!
23-12-2025 om 13:36
[..]
[..]
![]()
Dit is helemaal niet tegenstrijdig. Dat kan prima naast elkaar bestaan.
Aan de ene kant meer loslaten en andere kant voor de dingen die je echt belangrijk vindt: meer op je strepen gaan staan.
Ik denk zelfs dat er een kans in zit dat als je meer op je strepen zou gaan staan, je ook meer kunt gaan loslaten.
Rogue
23-12-2025 om 14:40
ik ben eindelijk klaar met alle kerstboodschappen... ga voorlopig echt nergens meer alles en iedereen irriteert me 
en de koelkast zit propvol