Huiskamer
lientje69
08-11-2025 om 12:38
Herfstappeltaart schreef op 08-11-2025 om 12:07:
[..]
Dit Lientje. Jouw perfectionisme gaat ten koste van je gezondheid. Probeer 'go with the flow' eens een beetje meer. . Van een boodschap die een paar dagen korter houdbaar is ga je niet dood.
Bij vlees vind ik dat geen probleem. Vries dat dan in. Maar bij vleeswaren of toetjes kort op de datum raak ik aan het weggooien. Dat vind ik zonde. Ben vroeger erg arm geweest en dat zuinig doen ben ik nooit meer kwijtgeraakt.
Bakblik
08-11-2025 om 12:40
lientje69 schreef op 08-11-2025 om 12:30:
[..]
Tsja.. Als ik man laat gaan dan mis ik de helft, of heb t verkeerde. Moet ik lijstje maken op volgorde van paden anders vindt hij het niet en het juiste merk. Dat kost me veel meer energie dan zelf even meegaan. Want omdat ik dingen mis of het verkeerde heb, moet ik dan later alsnog terug. Nu ben ik samen binnen drie kwartier thuis en hoef ik de rest van de week niet meer.
![]()
Niet jij! Hij is degene die later terug moet om het in orde te krijgen.
Dan pas gaat hij leren dat hij beter moet lezen/luisteren als hij deze taak moet doen
Koettie
08-11-2025 om 12:43
[..]
Tsja.. Als ik man laat gaan dan mis ik de helft, of heb t verkeerde. Moet ik lijstje maken op volgorde van paden anders vindt hij het niet en het juiste merk. Dat kost me veel meer energie dan zelf even meegaan. Want omdat ik dingen mis of het verkeerde heb, moet ik dan later alsnog terug. Nu ben ik samen binnen drie kwartier thuis en hoef ik de rest van de week niet meer.
![]()
Of hij zoekt het gewoon even uit?? Het is een volwassen man, als hij iets vergeet gaat hij toch lekker zelf even terug? Ik snap dat jij jaren alles gedaan hebt maar hij heeft toch geen verstandelijke beperking?
Bailey26
08-11-2025 om 13:42
[..]
![]()
Nee hoor. Jij moet helemaal geen lijstje maken. Dan vindt hij maar niet het juiste merk. Tenzij er iemand dood aangaat om een keer crackers van merk b te eten ipv a is het alleen een probleem in je hoofd. Dat moeten leg jij jezelf hier op. Dat mag je loslaten.
En als je verkeerde dingen hebt dan wordt het een keer aardappels, boontjes en slavink ipv rundervink. En als je iets mist dan kan man terug. Of jij op een later moment als je je weer wat beter voelt. Maak man deze week verantwoordelijk voor de boodschappen. Als er iets niet goed is mag hij het oplossen want de verantwoordelijkheid ligt bij hem. Man heeft aangegeven dat je meer om hulp moet vragen. Deze situatie biedt een mooie oefening.
Broodjebrie
08-11-2025 om 13:46
Bakblik schreef op 08-11-2025 om 12:40:
[..]
Niet jij! Hij is degene die later terug moet om het in orde te krijgen.
Dan pas gaat hij leren dat hij beter moet lezen/luisteren als hij deze taak moet doen
En het zal de komende tijd nog wel vaker voorkomen dat je man iets van je overneemt.
Als jij ooit eerder wegvalt dan je man, moet hij het ook zelf uitzoeken.
lientje69
08-11-2025 om 14:26
Broodjebrie schreef op 08-11-2025 om 13:46:
[..]
En het zal de komende tijd nog wel vaker voorkomen dat je man iets van je overneemt.
Als jij ooit eerder wegvalt dan je man, moet hij het ook zelf uitzoeken.
Het laatste begin ik ook bang voor te worden. Ik dacht altijd dat hij met zijn ongeneeslijke longziekte wel eerder zou gaan dan ik. Maar nu denk ik, het zou nog zomaar andersom kunnen worden
Herfstappeltaart
08-11-2025 om 14:46
lientje69 schreef op 08-11-2025 om 14:26:
[..]
Het laatste begin ik ook bang voor te worden. Ik dacht altijd dat hij met zijn ongeneeslijke longziekte wel eerder zou gaan dan ik. Maar nu denk ik, het zou nog zomaar andersom kunnen worden
Ik hoop dat je nog lang en gelukkig leeft, maar dan is het nu toch hoog tijd om je man wat meer zelfstandigheid bij te brengen.
Koettie
08-11-2025 om 14:51
Herfstappeltaart schreef op 08-11-2025 om 14:46:
[..]
Ik hoop dat je nog lang en gelukkig leeft, maar dan is het nu toch hoog tijd om je man wat meer zelfstandigheid bij te brengen.
Ze is ziek dus hij moet voorlopig even de boodschappen doen. En alles daaromheen, dus ook de planning. Als hij wil bestellen, verkeerde merken haalt whatever ook prima. Het is niet haar taak om hem zelfstandig te maken maar dat is hopelijk wel het gevolg.
Herfstappeltaart
08-11-2025 om 15:00
Koettie schreef op 08-11-2025 om 14:51:
[..]
Ze is ziek dus hij moet voorlopig even de boodschappen doen. En alles daaromheen, dus ook de planning. Als hij wil bestellen, verkeerde merken haalt whatever ook prima. Het is niet haar taak om hem zelfstandig te maken maar dat is hopelijk wel het gevolg.
Nee dat bedoel ik ook niet hoor, dat het haar taak is. Hoewel....meer loslaten is wel haar 'taak' in dit verband. Anders leert hij het nooit.
Koettie
08-11-2025 om 15:04
Herfstappeltaart schreef op 08-11-2025 om 15:00:
[..]
Nee dat bedoel ik ook niet hoor, dat het haar taak is. Hoewel....meer loslaten is wel haar 'taak' in dit verband. Anders leert hij het nooit.
Meer loslaten is nodig omdat ze het niet aankan. Niet meer en niet minder. Ben hier beetje fel over maar dat hele 'hij kan het niet zelf' is zo giftig. Had dit met mn ex en toen ik het doorhad was het zo'n mind fuck want vind/vond mezelf een zelfstandige vrouw en absoluut geen tradwife, sta voor gelijkheid en al die dingen. En toch deed ik precies wat Lientje ook deed, alles oplossen onder het mom van 'anders gaat het fout'. Dus ook alles was mijn verantwoordelijkheid en dat sloeg natuurlijk helemaal nergens op. 'alles' zijn sowieso banale dingen als het huishouden, niemand gaat dood en volwassen mensen zijn heel goed in staat om de wasmachine aan te zetten of boodschappen te doen en anders leren ze het maar en eet je een week pizza. Heb je tenminste even rust.
Herfstappeltaart
08-11-2025 om 15:06
Koettie schreef op 08-11-2025 om 15:04:
[..]
Meer loslaten is nodig omdat ze het niet aankan. Niet meer en niet minder. Ben hier beetje fel over maar dat hele 'hij kan het niet zelf' is zo giftig. Had dit met mn ex en toen ik het doorhad was het zo'n mind fuck want vind/vond mezelf een zelfstandige vrouw en absoluut geen tradwife, sta voor gelijkheid en al die dingen. En toch deed ik precies wat Lientje ook deed, alles oplossen onder het mom van 'anders gaat het fout'. Dus ook alles was mijn verantwoordelijkheid en dat sloeg natuurlijk helemaal nergens op. 'alles' zijn sowieso banale dingen als het huishouden, niemand gaat dood en volwassen mensen zijn heel goed in staat om de wasmachine aan te zetten of boodschappen te doen en anders leren ze het maar en eet je een week pizza. Heb je tenminste even rust.
Euh ja, maar ik zeg toch niks geks dan? Of begrijp ik je niet goed?
Herfstappeltaart
08-11-2025 om 15:22
Koettie schreef op 08-11-2025 om 15:12:
Dat er nog steeds een taak bij haar ligt zodat hij wat leert.
Ja ik begrijp je al. Nou laat ik het dan anders formuleren: de taak die bij haar ligt is die van het loslaten in haar eigen belang, haar gezondheid. Dat man dan zelfstandiger wordt is bijvangst.
Herfstappeltaart
08-11-2025 om 15:38
Aan mezelf, dat ik niet goed heb opgelet bij het boodschappen doen. Witlof meegegrist uit de winkel en nu ik het sta schoon te maken zie ik pas dat het oud is. Veel bruine plekken en bruine uiteinden. Bah. Ik wilde het rauw eten straks maar er blijft niet veel van over.
Ies
08-11-2025 om 15:42
Herfstappeltaart schreef op 08-11-2025 om 15:22:
[..]
Ja ik begrijp je al. Nou laat ik het dan anders formuleren: de taak die bij haar ligt is die van het loslaten in haar eigen belang, haar gezondheid. Dat man dan zelfstandiger wordt is bijvangst.
Dan ga je er wel ook vanuit dat man hierin wat te leren heeft, dat is maar de vraag. Ik denk dat ook graag over manlief hier maar als ik echt kritisch kijk dan doet hij de dingen vooral anders dan ik en niet zozeer minder goed ofzo. Ik heb ook wel graag dat zaken op mijn manier gaan (want uiteraard veel beter) en man respecteert dat vaak wel en soms duid ik dat ook wel als weinig actief.