Huiskamer
Herfstappeltaart
29-01-2023 om 06:50
Muurbloem1985 schreef op 28-01-2023 om 22:56:
[..]
Blokkeren is blokkeren voor mij is er geen verschil, en alsof er niet genoeg geïnvesteerd wordt in milieu, dit is gewoon zeuren om het zeuren wat deze mensen doen, het is nooit goed voor deze mensen, de boeren hadden naar mijn mening veel meer reden om te protesteren.
Meen je dit nu serieus? Ik kan het haast niet geloven...
Herfstappeltaart
29-01-2023 om 06:52
Friezinnetje schreef op 28-01-2023 om 23:42:
kan de discussie over protesteren ergens anders gevoerd worden? Daar is dit topic nl niet voor
Ach, een ergernis over een maatschappelijk thema kan wel eens tot een discussie leiden. Is toch niet zo erg? Als het maar geen dagen duurt.
Bakblik
29-01-2023 om 08:32
Cookielover schreef op 28-01-2023 om 23:19:
[..]
Dus jij geeft geen moer om wat er na jou met de aarde gebeurt, andere mensen wel en dan zijn zij aan het zeuren?
Luchtvaartmaatschappijen, olieraffinaderijen en grootverbruikers van gas en elektriciteit profiteren dag in dag uit van fossiele subsidies, terwijl je met 17,5 miljard (!!!) mensen in de zorg en het onderwijs een beter salaris kunt geven, het OV goedkoop of gratis zou kunnen maken, kansenongelijkheid kan bestrijden, enzovoort.
Zover zijn we gelukkig nog niet. De wereldbevolking bestaat uit ongeveer 8 miljard mensen en in Nederland wonen ruim 17.5 miljoen mensen.
Effe 3 nullen te veel maakt dat je de Nederlandse bevolking wel heel hoog inschat. Ergerlijk dit en dát is dan weer ontopic.
Tuinfluiter
29-01-2023 om 08:42
Bakblik schreef op 29-01-2023 om 08:32:
[..]
Zover zijn we gelukkig nog niet. De wereldbevolking bestaat uit ongeveer 8 miljard mensen en in Nederland wonen ruim 17.5 miljoen mensen.
Effe 3 nullen te veel maakt dat je de Nederlandse bevolking wel heel hoog inschat. Ergerlijk dit en dát is dan weer ontopic.
17,5 miljard is het bedrag wat aan fossiele subsidies wordt betaald volgens extinction rebellion. Zij vinden dat dat bedrag beter aan de zorg besteed kan worden.
FaithfulDuck87
29-01-2023 om 08:47
dat ik gisteren een appje kreeg van een collega, of ik aankomende woe en do ook de groep kan overnemen van een collega die ziek is. Doe dat gewoon niet, maandag kan je dat prima vragen, is vroeg genoeg. En aangezien ze al begint met: hoop niet dat je het erg vindt dat ik je app in het weekend. Dan weet je dat het niet juist is.
Maandag maar even aan haar melden
Cookielover
29-01-2023 om 08:57
Bakblik schreef op 29-01-2023 om 08:32:
[..]
Pardon?! Lees die post nog eens.
Dolfje
29-01-2023 om 09:03
Friezinnetje schreef op 29-01-2023 om 08:47:
dat ik gisteren een appje kreeg van een collega, of ik aankomende woe en do ook de groep kan overnemen van een collega die ziek is. Doe dat gewoon niet, maandag kan je dat prima vragen, is vroeg genoeg. En aangezien ze al begint met: hoop niet dat je het erg vindt dat ik je app in het weekend. Dan weet je dat het niet juist is.
Maandag maar even aan haar melden
Eens. Ik heb ook een collega die dat doet. Ok op zondag als het voor maandag is maar anders moet je tot maandag wachten vind ik.
Bakblik
29-01-2023 om 09:09
Cookielover schreef op 29-01-2023 om 08:57:
[..]
Pardon?! Lees die post nog eens.
Sorry, inderdaad niet goed gelezen. Was nog niet echt wakker geloof ik.
Wasgij
29-01-2023 om 09:17
Ik erger me eraan dat mensen wordt voorgehouden dat windmolens, zonnepanelen en electrische auto's zoveel beter zijn voor milieu en klimaat. Dat is niet zo. Zonnepanelen en electrische auto's bevatten zwaar vervuilende metalen wat een enorm probleem gaat geven tegen de tijd dat ze vervangen moeten worden. En windmolens doden veel vogels en brengen nauwelijks meer op dan wat z ze kosten. De fabrikanten van nu verdienen er goud geld aan. En over een decennium of 2 zitten we met het volgende probleem als alles gerecliceerd moet worden.
Ik wil daarmee overigens niet zeggen dat fossiele stoffen beter zijn, het is allemaal niet goed.
FaithfulDuck87
29-01-2023 om 09:36
Dolfje schreef op 29-01-2023 om 09:03:
[..]
Eens. Ik heb ook een collega die dat doet. Ok op zondag als het voor maandag is maar anders moet je tot maandag wachten vind ik.
pcies, dan vind ik het niet erg, maar dit is gewoon niet nodig.
Bakblik
29-01-2023 om 09:49
Wasgij schreef op 29-01-2023 om 09:17:
Ik erger me eraan dat mensen wordt voorgehouden dat windmolens, zonnepanelen en electrische auto's zoveel beter zijn voor milieu en klimaat. Dat is niet zo. Zonnepanelen en electrische auto's bevatten zwaar vervuilende metalen wat een enorm probleem gaat geven tegen de tijd dat ze vervangen moeten worden. En windmolens doden veel vogels en brengen nauwelijks meer op dan wat z ze kosten. De fabrikanten van nu verdienen er goud geld aan. En over een decennium of 2 zitten we met het volgende probleem als alles gerecliceerd moet worden.
Ik wil daarmee overigens niet zeggen dat fossiele stoffen beter zijn, het is allemaal niet goed.
Dit dus.
De winning van die metalen voor al die panelen en accu's is ook niet geheel schoon. Het gebeurt ergens ver weg waar wij het niet zien dus wij hebben er geen last van maar mensen daar wel.
Hier is de milieuwinst groter als wij electrisch gaan rijden naar op het grote geheel maakt het weinig uit.
SuzyQFive
29-01-2023 om 09:52
Dolfje schreef op 28-01-2023 om 11:01:
Dat mijn nieuwe Kobo Nia voor de tweede keer in een maand tijd is vastgelopen. Heb hem nu aan de stroom gehangen om te kijken of hij het gaat doen. Zat verdorie te lezen en wilde een blz omslaan en dat deed hij dus ineens niet meer.
Waarschijnlijk is de batterij nog niet goed gekalibreerd, dan zie je niet dat ie eigenlijk leeg is. Gebeurt met telefoons en tablets ook wel eens. Bekend probleem bij de Nia.
Dolfje
29-01-2023 om 09:59
SuzyQFive schreef op 29-01-2023 om 09:52:
[..]
Waarschijnlijk is de batterij nog niet goed gekalibreerd, dan zie je niet dat ie eigenlijk leeg is. Gebeurt met telefoons en tablets ook wel eens. Bekend probleem bij de Nia.
Hm dat zou wel kunnen dan maar ik blijf het wel irritant vinden. Met mijn vorige Kobo ‘s heb ik nooit problemen gehad van vastlopen.
SuzyQFive
29-01-2023 om 10:21
Bakblik schreef op 29-01-2023 om 09:49:
[..]
Dit dus.
De winning van die metalen voor al die panelen en accu's is ook niet geheel schoon. Het gebeurt ergens ver weg waar wij het niet zien dus wij hebben er geen last van maar mensen daar wel.
Hier is de milieuwinst groter als wij electrisch gaan rijden naar op het grote geheel maakt het weinig uit.
De milieuwinst is zeker anders. Maar joh: duurzame energie is een verdienmodel. Er zijn een heleboel vormen voor het opwekken van energie die echt veel duurzamer zijn maar economisch voegt dat niets toe.
Waterstof bijvoorbeeld. Veel andere vormen kunnen we hier helaas niet goed toepassen, maar mondiaal wel. Noorwegen maakt voor 99% van zijn energie gebruik van waterkrachtcentrales. Hier kan dat bijna niet. We missen hoogte, en door het continentaal plat is het verschil in eb en vloed veel te klein. Slechts 1% van de opgewekte energie in Nederland is door waterkracht.
Zonneschoorstenen zijn relatief duurzaam te produceren. Maar daar heb je niets aan in Nederland. Ooit is berekend dat wanneer je 10% van de Sahara vol zou zetten met zonneschoorstenen je de hele wereld kan voorzien van stroom. De vraag is alleen: verander je dan niet ter plekke het microklimaat? (Overigens niet te verwarren met de zonneschoorstenen die ze sinds een aantal jaren in huizen bouwen)

De voet bestaat uit glas dat 1,5m boven de grond zweeft. Door de zon wordt het onder het glas warm. Warme lucht wil opstijgen, daar is die schoorsteen voor. In de schoorsteen zitten kleine schoepen die gaan draaien door de stijgende lucht. Voordeel is dat je onder het glas ook gelijk glastuinbouw kan toepassen. Idee is trouwens al meer dan 100 jaar oud maar is lang niet toegepast omdat we het gemak van fossiele brandstoffen hadden.
SuzyQFive
29-01-2023 om 10:22
Dolfje schreef op 29-01-2023 om 09:59:
[..]
Hm dat zou wel kunnen dan maar ik blijf het wel irritant vinden. Met mijn vorige Kobo ‘s heb ik nooit problemen gehad van vastlopen.
Ja, zeker irritant! Ik heb net de Clara 2E besteld. Heb nu de gewone Clara. Die gaat dan naar mijn dochter.