Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2

Friezinnetje schreef op 12-01-2023 om 22:09:

Aan alle paniek vandaag ivm het weer. Code geel, en het advies is om thuis te blijven als je niet beslist naar je werk moet. Live-verslag van RTL bij de snelweg.
Mehn, we worden een mietjes-maatschappij zeg.
En iig hier in het noorden de halve dag droog weer gehad, het waait wat en dat is het dan wel.

Hier smerig weer, maar ook niet extreem.

Maar het was code geel en dat betekent alleen maar: "wees alert" en absoluut niet "blijf thuis als je niet beslist de deur uit hoeft", ik weet niet van wie dat advies kwam, maar dat is wel overdreven dan inderdaad.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

12-01-2023 om 22:32

Rondstruiner schreef op 12-01-2023 om 22:22:

[..]

Hier smerig weer, maar ook niet extreem.

Maar het was code geel en dat betekent alleen maar: "wees alert" en absoluut niet "blijf thuis als je niet beslist de deur uit hoeft", ik weet niet van wie dat advies kwam, maar dat is wel overdreven dan inderdaad.

vandaag verschillende keren gehoord op de radio. 

Friezinnetje schreef op 12-01-2023 om 22:09:

Aan alle paniek vandaag ivm het weer. Code geel, en het advies is om thuis te blijven als je niet beslist naar je werk moet. Live-verslag van RTL bij de snelweg.
Mehn, we worden een mietjes-maatschappij zeg.
En iig hier in het noorden de halve dag droog weer gehad, het waait wat en dat is het dan wel.

Dus omdat het bij jullie een normaal was is dat overal zo?
Ik snap dat geklaag nooit zo, wees blij dat ze waarschuwen!

In het Oosten is er een hele grote boom omgewaaid door de wind..

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

13-01-2023 om 08:41

noas_1993 schreef op 13-01-2023 om 07:43:

[..]

Dus omdat het bij jullie een normaal was is dat overal zo?
Ik snap dat geklaag nooit zo, wees blij dat ze waarschuwen!

In het Oosten is er een hele grote boom omgewaaid door de wind..

maar omdat er in het Oosten een boom omwaait geld er een waarschuwing voor het hele land om binnen te blijven? 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

13-01-2023 om 09:30

Friezinnetje schreef op 13-01-2023 om 08:41:

[..]

maar omdat er in het Oosten een boom omwaait geld er een waarschuwing voor het hele land om binnen te blijven?

er was geen waarschuwing om binnen te blijven. Als je dat op de radio hebt gehoord, hebben ze je verkeerd voorgelicht. KNMI legt de codes uit op de website:

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/knmi-waarschuwingen.

Het was dus raadzaam om op te letten, dat is iets heel anders dan een waarschuwing om binnen te blijven. Wel hoorde ik ook het advies om waar mogelijk thuis te werken. 

Ik vind het hier best heftig hoor met de wind en regen. Nu woon ik sinds kort in een open gebied waar weinig bebouwing is, dus dat maakt het er ook niet beter op maar toch!

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

13-01-2023 om 09:48

Wandelvrouwtje schreef op 13-01-2023 om 09:30:

[..]

er was geen waarschuwing om binnen te blijven. Als je dat op de radio hebt gehoord, hebben ze je verkeerd voorgelicht. KNMI legt de codes uit op de website:

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/knmi-waarschuwingen.

Het was dus raadzaam om op te letten, dat is iets heel anders dan een waarschuwing om binnen te blijven. Wel hoorde ik ook het advies om waar mogelijk thuis te werken.

nou vreemd dan, want heb het meerdere keren gehoord en idd waar mogelijk om thuis te werken. Maar waarom thuis werken, het is code geel.  

En verder was het mijn ergernis, dus hoeft voor een ander niet zo te zijn. Discussie hoeft daar ook niet over

Mijn ergernis aan die codes is dat ze ze landelijk gooien terwijl dat niet voor het hele land geldt. In Noord-Holland windkracht 7, dan is het prima dat er een code geel is. In Groningen was er regen en windkracht 4, dan hoeft er echt geen code geel. Wat je dan als effect krijgt is dat mensen zich niks aantrekken van die codes, want ze kloppen niet voor mijn regio. 

Netherfield schreef op 13-01-2023 om 09:53:

Mijn ergernis aan die codes is dat ze ze landelijk gooien terwijl dat niet voor het hele land geldt. In Noord-Holland windkracht 7, dan is het prima dat er een code geel is. In Groningen was er regen en windkracht 4, dan hoeft er echt geen code geel. Wat je dan als effect krijgt is dat mensen zich niks aantrekken van die codes, want ze kloppen niet voor mijn regio.

De codes zijn dan ook niet landelijk, maar per provincie. 

"Om gericht te kunnen waarschuwen, geeft het KNMI weerwaarschuwingen per provincie, voor het IJsselmeergebied, de Waddenzee en de Waddeneilanden uit. In veel gevallen zijn gevaarlijke weersituaties lokaal, zoals extreme neerslag, onweersbuien of gladheid. Elke provincie wordt afzonderlijk bekeken. Het kan dus zijn dat voor de ene provincie code oranje geldt terwijl in een andere provincie niets aan de hand is."

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/knmi-waarschuwingen

Op de homepage van de knmi zie je een hele balk als er ergens in het land code geel is.  Klik je op die gele balk dan zie je voor welke provincies de code geldt. Even verder kijken dan de eerste pagina! 

Ik word echt heel chagrijnig van dit weer.. Voor mijn gevoel regent het al wekenlang en ik heb al veel te lang geen zon gezien 😕 
Januari (en febr) duurt altijd heel lang zo, vind ik 😬

LostJellyfish83

LostJellyfish83

13-01-2023 om 16:31

HAHA!wait..what schreef op 13-01-2023 om 15:44:

Ik word echt heel chagrijnig van dit weer.. Voor mijn gevoel regent het al wekenlang en ik heb al veel te lang geen zon gezien 😕

Ik hou wel van de winter normaal gesproken,  maar hier vind ik ook niks aan 

Ik heb er geen problemen mee.

Ik vind december daarentegen altijd zo lang duren!!!

En min 8 vond ik ook teveel van het goede.

OT: ik erger mij dat ik zon 2 uur geslapen heb vanmiddag, en dat het komende nacht dus plafondsdienst wordt 😭

Een week geleden was het hier, noorden, een paar dagen zonnig. We hadden nog vakantie en hebben elke dag een paar uur gewandeld in de zon. Met prachtige zonsondergangen....

Ik erger mij aan mijn man. Hij werkt thuis en zou om 17.00 stoppen.
Hij is nog steeds bezig, en het eten is verpieterd.  Volgende keer mag hij koken!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.