Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

'van de weeromstuit'

wild-flower schreef op 17-05-2026 om 13:15:

[..]

Haha wat leuk, mijn vader zei ook zoiets, hij zei:
Je ogen zijn groter dan je maag en pas op, of ik ga je neus tussen je twee oren zetten

Haha, hoofd of neus. 

Mijn kinderen vroegen laatst bij een oudere dame water, zij merkte toen op: water is voor de vissen
Ze hebben het er nog over 😅

Meesje schreef op 17-05-2026 om 07:49:

[..]

Is dat een Nederlandse uitdrukking? Ik ken hem niet. Wat betekent het?

Het is latijn voorzover mij bekend. Massa beweeg. Daarmee bedoelde mijn moeder "schiet op"

Loulou39 schreef op 17-05-2026 om 10:06:

Mijn moeder zei vroeger wel “ben je helemaal belatafeld?”

Masse Porte ken ik ook niet, ik heb gegoogled maar daar word ik niet wijzer van.

Ik ken wel besodemalaitafeld

Bij een stilte, de dominee gaat voorbij. Dit was omdat als er iemand op zee was omgekomen, de dominee dat aan het gezin kwam vertellen. Dus als je de dominee zag aankomen was je stil van schrik, liep hij voorbij, dus niet naar jouw huis, kon je weer verder kletsen. 
Ik zeg bij teveel boodschappen wel eens: mijn oog was groter dan mijn fietstas!

Vroeger zaten huisvrouwen altijd een handwerkje oid te doen, ook als ze op visite waren. Een uitdrukking van toen: een vrouwenhand en een paardentand mogen nooit stilstaan. 

Een zondagssteek houdt geen week..
En vanavond na het eten liet zoon een dikke boer. Zeg ik: ”schobbejak”. Zegt hij(als grapje: “wat is dat? Een jak die schobt? Overigens begreep hij de strekking wel van het woord. 😁

Evaluna schreef op 17-05-2026 om 14:05:

Mijn kinderen vroegen laatst bij een oudere dame water, zij merkte toen op: water is voor de vissen
Ze hebben het er nog over 😅

Wij gebruiken een minder kinder-geschikte als iemand een glas water vraagt: daar neuken vissen in. Maar die valt niet onder ouderwetse uitdrukkingen denk ik

Moosey schreef op 17-05-2026 om 23:31:

[..]

Wij gebruiken een minder kinder-geschikte als iemand een glas water vraagt: daar neuken vissen in. Maar die valt niet onder ouderwetse uitdrukkingen denk ik

Ik vraag vaak water als ik op huisbezoek ben voor het werk. Een dame zei ooit, water is voor de planten.. nog een variant dus. Ik had wel vreemd opgekeken als ik jouw variant voorbij zou horen komen. 

hier noemen we water ook wel: gemeentepils

melk is goed voor elk, behalve voor Jan want die piest ervan. 

Zeespiegel schreef op 17-05-2026 om 18:27:

[..]

Het is latijn voorzover mij bekend. Massa beweeg. Daarmee bedoelde mijn moeder "schiet op"

Aha dit was de enige die ik niet kende en kon het ook niet vinden met Google 

Zoon dronk achter elkaar een pak melk leeg, dus ik noemde hem Joris Driepinter.....hij begreep het niet (natuurlijk) 

Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
Deze snappen heel veel mensen niet.Het betekent zoveel als dat je je al druk maakt over een gebeurtenis die nog moet gaan komen.

Petje Pitamientje (van de reclame voor pindakaas)

Kanariewijn (water)

kattenvrouwtje schreef op 18-05-2026 om 10:05:

Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
Deze snappen heel veel mensen niet.Het betekent zoveel als dat je je al druk maakt over een gebeurtenis die nog moet gaan komen.

Een mens lijd nog het meest, door t lijden dat hij vreest..maar dat nooit op komt dagen , zo heeft hij meer te dragen, dan God te dragen geeft.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.