Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

'van de weeromstuit'

Ik gebruikte deze opmerking vanmiddag tegen mijn zoon, die helemaal in een deuk lag. 'Van de wattes?' Dit kon toch nooit serieus Nederlands zijn vond hij. Tot hij het dus even Googelde.

In mijn werk gebruik ik ook gewoon dit soort uitdrukkingen, soms moet ik ze even uitleggen, soms gaat het geheel langs de kinderen heen. Ik houd van dit prachtige taalgebruik. Ben ik de enige? 
Wat zei jij onlangs waar de ander even een wenkbrauw bij optrok. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

16-05-2026 om 17:23 Topicstarter

'Als de wiedeweerga' was vorige week op school even een moment van onbegrip bij de groep-achters die probeerden hun pauze te verlengen door tergend langzaam naar binnen te lopen.

Ja ik moet mijn kinderen ook van alles uitleggen, vooral bepaalde woorden, maar ook uitdrukkingen. 
Onderdeurtje bijvoorbeeld kenden ze niet. 
Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken- dat zorgde voor een gierende lachbui, en de verklaring dat ik toch wel erg oud ben. 

Alle genoemde voorbeelden gebruik ik wel eens, maar ik kan niet verzinnen welke nog meer omdat ik ze zo ‘gebruikelijk’ vind. Waarschijnlijk ga ik er nog veel meer herkennen uit latere reacties

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

16-05-2026 om 17:35 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 16-05-2026 om 17:30:

Alle genoemde voorbeelden gebruik ik wel eens, maar ik kan niet verzinnen welke nog meer omdat ik ze zo ‘gebruikelijk’ vind. Waarschijnlijk ga ik er nog veel meer herkennen uit latere reacties

Oh ja, dat heb ik ook. Had er iets langer geleden ook twee op werk. Reactie van de kinderen; waarom ik zo ouderwets praat. Dat weet ik dus nog wel, maar niet meer wat ik zei. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

16-05-2026 om 17:36 Topicstarter

Brachiosaurus schreef op 16-05-2026 om 17:28:

Ja ik moet mijn kinderen ook van alles uitleggen, vooral bepaalde woorden, maar ook uitdrukkingen.
Onderdeurtje bijvoorbeeld kenden ze niet.
Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken- dat zorgde voor een gierende lachbui, en de verklaring dat ik toch wel erg oud ben.

Oh ja, ouderwets, alles uit de mond van een 40+er is ouderwets. 

Andersom heeft de jeugd van tegenwoordig weer diverse woorden die wij weer niet verstaan.

Ik gebruik alle voorbeelden regelmatig. Maar ik word niet door de jeugd, maar door mijn moeder fronzend aangekeken. Die vindt dat ik het doe om interessant te doen of om intellectueel over te komen. Ik doe het niet bewust. Anders zorgde ik wel dat ik het niet deed in haar bijzijn. Fijn om te weten dat binnenkort ook mijn dochters zo naar me gaan kijken 🙈

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

16-05-2026 om 17:53 Topicstarter

Beterlaat2021! schreef op 16-05-2026 om 17:37:

Andersom heeft de jeugd van tegenwoordig weer diverse woorden die wij weer niet verstaan.

Ligt aan je omgeving, ik zit vijf dagen per week middenin de jeugd dus ik hoor en ken veel. 

Paar jaar geleden bij een vriendin in t buitenland
Die had weer een vriendin met Nederlandse roots,(niet zelf geboren) die was trots dat ze nog een Nederlands woord kende " venster- that means Window"  zei ze.
Ik denk dat een gemiddelde Nederlandse jongeren niet weet wat venster betekend.
Kijk even door t venster wil je?

Qua uitdrukkingen en gezegdes gaat de jeugd hier best goed. De multiculturele basisschool had daar in de bovenbouw ieder jaar flink aandacht voor. 
De docent Nederlandsche taal en literatuur op het vwo was een welbespraakte vrouw die ook veel aandacht had voor het typische Nederlandse in de taal. 
Oudste studeert aan de uni met veel internationale studenten en leert nu ook wat uitdrukkingen uit het Engels. 
Ze is er erg in geïnteresseerd dat maakt het ook makkelijker om te onthouden. 

Gobelin. Mijn dochter had een tas gekocht van die stof en toen ik het benoemde ("Ow dat is een gobelin-stof") keek mijn schoonzoon me aan of ik het ter plekke verzon 🤣.
En ook van meer gebruikelijke uitdrukkingen merk ik dat ze het vaak niet kennen. Kan er ff niet opkomen nu. 

Ik hou ook heel erg van dit soort taalgebruik.

Ik weet er nog een: stante pede. (direct/onmiddellijk)

Ik vroeg onlangs aan mijn oudste (jongvolwassen) kleinkind of hij wat op zijn kerfstok had. Hij keek naar mij alsof ik aan alien was...

Mijn volwassen 23 jarige dochter liep te miepen en was volgens mij' spijkers op laag water aan het zoeken'. Ze keek me raar aan, maar was juist geinteresseerd. 

Haha ja ik heb mijn kinderen afgelopen week ook wat uitdrukkingen uitgelegd, maar ik weet helaas even niet meer welke. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.