Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

'van de weeromstuit'

boem is ho. Ho als in: stop, of gestopt.

Je auto tegen een muurtje? 
Je hoort bóem! 
En ja, dan stop je dus.

Bóem! = hó!

Betekenis: je hoort het (dus) vanzelf wel als je te ver gaat/ging.

Mijn moeder zei vroeger wel “ben je helemaal belatafeld?”

Masse Porte ken ik ook niet, ik heb gegoogled maar daar word ik niet wijzer van.

Moeten is dwang en huilen is kindergezang.
Er zijn meerdere wegen naar Rome.

Ben je in de kerk geboren? Ook zo'n uitdrukking.  Als je de deur niet achter je sluit.
Of: de dominee kwam voorbij. Als er een plotselinge stilte valt in het gezelschap. Vroeger moest je dan uit eerbied zwijgen en je hoed afnemen.

Wil niet ligt op het kerkhof en kan niet ligt ernaast. ( als je geen zin had om iets te doen)  Zei mijn vader altijd als we weer moesten helpen op het bedrijf en we zeidfn dat we geen zin hadden. Zonder zin kan het ook is ook zo'n uitdrukking die ik nog steeds gebruik.

En uitdrukkingen van oude reclames gebruiken wij ook vaak.
En dan is er koffie ( Douwe Egberts )
Anders verkopen we toch gewoon de boot ( van een verzekeraar ) Dat doet hij anders nóóit ( over een hond die bijt, ook van een verzekeraar)
Bij : dat heeft toch geen zin : de stoep warm houden , dát heeft zin! ( van het arbeidsbureau )
Dan kijken de kinderen ons ook heel raar aan.

Ik zei een hele tijd geleden tegen een leerling die pindakaas op zijn brood had:  “ ach, wie is er niet groot mee geworden”. Hij snapte er helemaal niks van.

Ik hoorde juist een poos geleden een aangepaste uitdrukking, waarvan ik nou niet echt vind dat dit gecorrigeerd moet worden. Hij zegt precies hetzelfde:
Je moet roeren met de lepels die je hebt. 

wild-flower schreef op 17-05-2026 om 10:11:

Moeten is dwang en huilen is kindergezang.
Er zijn meerdere wegen naar Rome.

Oh, dat zeiden mijn ouders vroeger ook tegen mij!

Mijn opa zei vroeger tegen mij toen ik me verheugde op een lekker dessert/ taart: "Je ogen zijn weer groter dan je buik". 

Diezelfde opa zei toen ik iets verkeerd gedaan had: "Wanneer je dat nog één keer doet ga ik je hoofd tussen je twee oren zetten". Ik was echt nog heel klein toen en pas toen ik 8-9 j was besefte ik dat mijn hoofd sowieso tussen mijn 2 oren stond haha!

zwaankip schreef op 17-05-2026 om 12:51:

Mijn opa zei vroeger tegen mij toen ik me verheugde op een lekker dessert/ taart: "Je ogen zijn weer groter dan je buik".

Diezelfde opa zei toen ik iets verkeerd gedaan had: "Wanneer je dat nog één keer doet ga ik je hoofd tussen je twee oren zetten". Ik was echt nog heel klein toen en pas toen ik 8-9 j was besefte ik dat mijn hoofd sowieso tussen mijn 2 oren stond haha!

Deze gebruik ook. Maar niet voor je ergens op verheugen. Maar voor als de kinderen iets willen en het dan niet op krijgen. Ik wil 2 bolletjes ijs, echt waar! En dan halverwege het niet op kunnen, ijs smeltend over de handen. De ogen waren groter dan de buik. Heb ik zelf ook nog wel eens last van

Even een disclaimer, want ik ben er in de loop der jaren achter gekomen dat heel veel van de woorden en uitdrukkingen die mijn moeder gebruikte door haar zijn verzonnen. En die zitten vast her en der nog in mijn vocabulaire.

Veel van de bovengenoemde uitspraken gebruik ik ook.
Als iets me te lang duurt zeg ik iets als; schiet nou eens op anders duurt het weer 3 korten en 3 langen.
Keken ze hier allemaal thuis raar van op.

Leuk topic. 

Ik ga eens extra vaak spreekwoorden en gezegdes gebruiken om ze nieuw leven in te blazen.

zwaankip schreef op 17-05-2026 om 12:51:

Haha wat leuk, mijn vader zei ook zoiets, hij zei:
Je ogen zijn groter dan je maag en pas op, of ik ga je neus tussen je twee oren zetten

Moeten doe je op de wc. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.