Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Thuis-taal

Ik denk dat iedereen wel van die woorden/uitdrukkingen heeft die alleen door het gezin gebruikt/begrepen worden. Bijvoorbeeld ontstaan toen de peuter net ging praten en dingen nog verkeerd uitsprak.
Noem hier je leuke thuis-taal woorden en uitdrukkingen en vergeet er niet bij te vertellen wat ze betekenen.


Bakblik

Bakblik

31-08-2021 om 11:50 Topicstarter

TO trapt af:

Op vakantie worden er bij ons altijd snijleidingen aan de tent gezet. Dat zijn de scheerlijnen. Ooit bedacht door mijn jongste toen 3 jaar oud. Ik was gevallen over een scheerlijn in het donker en had er een retourtje ziekenhuis op zitten toen hij wakker werd. Papa vertelde hem dat mama was gevallen over een scheerlijn. Toen zoon het verhaal had gehoord en probeerde na te vertellen werd scheerlijn steeds snijleiding.

Eigenlijk zijn die struikeldraden ook snijleidingen natuurlijk. Als je erover valt heb je altijd van die rare geschaafde sneeën in je benen.

AcidicShark11

AcidicShark11

31-08-2021 om 11:55

Wij hebben hier 2 soorten 'zappers' en ook een 'wapper'. Een deksel (voor een pan) is hier een dop, snurken is snarken, als je lekker hebt geslapen sliep je als een blopje en zo is er nog veel meer.

Heb wel eens van vrienden gehoord dat man en ik soms echt niet te volgen zijn en een eigen woordenboek moeten gaan maken.

Geen kinderen hier trouwens.

JtM

JtM

31-08-2021 om 11:56

Wij gingen laatst zwemmen en zoon vroeg of er ook een plonsplank was  toen hij de (duikplank) plonsplak niet zag in het zwembad heeft het het nog in deze bewoordingen aan de badmevrouw gevraagd die houden we er dus in thuis.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

31-08-2021 om 11:57

Ik moet geen zucht....lees slagroom🤭

Bakblik

Bakblik

31-08-2021 om 11:59 Topicstarter

AeonofWinter schreef op 31-08-2021 om 11:55:

Wij hebben hier 2 soorten 'zappers' en ook een 'wapper'. Een deksel (voor een pan) is hier een dop, snurken is snarken, als je lekker hebt geslapen sliep je als een blopje en zo is er nog veel meer.

Heb wel eens van vrienden gehoord dat man en ik soms echt niet te volgen zijn en een eigen woordenboek moeten gaan maken.

Geen kinderen hier trouwens.

Zappers zijn afstandsbedieningen neem ik aan?

Bakblik

Bakblik

31-08-2021 om 12:04 Topicstarter

O, nog een die in mijn gedachten schiet na die zappers waarvan ik denk dat het de afstandsbediening is:

Als ik het 20.00 journaal zit te kijken en het lijkt een beetje lang te duren kan man vragen: Is het journaal vers of opgewarmd. Betekent: kijk je live (vers) of van begin gemist (opgewarmd). Als ik om 22.00 pas journaal kijkt dan weet hij dat het niet vers is dat vraagt hij alleen als de tijd net een beetje verschoven is. Gerrit Hiemstra die pas om 20.30 aan zijn weerbericht begint of zo.

AcidicShark11

AcidicShark11

31-08-2021 om 12:04

Bakblik schreef op 31-08-2021 om 11:59:

[..]

Zappers zijn afstandsbedieningen neem ik aan?

Zapper 1 is de afstandsbediening ja, zapper 2 de elektrische vliegenmepper 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

31-08-2021 om 12:06

Bakblik schreef op 31-08-2021 om 11:59:

[..]

Zappers zijn afstandsbedieningen neem ik aan?

Die heten hier "de macht". 

AcidicShark11

AcidicShark11

31-08-2021 om 12:07

Wakker-wordt-sap: koffie

Opstart-hulpje: koffie

Bakblik

Bakblik

31-08-2021 om 12:11 Topicstarter

De macht inderdaad, dat gebruikt tienerdochter vaak.
Zoon noemt het abbestiening. Dat zei hij als peuter/kleuter. Toen hij met 5 jaar werd gecheckt door de logopedie moest ik langskomen. Kreeg een hele preek dat ik mijn kind wel de juiste woorden moest leren en dit soort gebrabbel moest corrigeren. Dat had ik al eerder gehoord dus ik was een soort taalnazi, alles dat verkeerd werd uitgesproken verbeterde ik.
Toen ik na lang zeuren eindelijk met kind bij de KNO zat werden zijn amandelen geknipt en het vocht uit zijn oren gehaald. Probleem opgelost! Toen kon hij het perfect nazeggen, hij had de eerst jaren van zijn leven gewoon dat soort moeilijke woorden niet goed verstaan.

”Ben je nou helemaal belatafeld!” Als iemand iets raars doet. 
Daar komt “bargebieten” van (iets wat grappig begint, maar uiteindelijk voor herrie zorgt. Bijv: stoeien dat uitmond in gejank)

oh en onze kinderen zeggen weerond, ipv wereld. Toen ik vroeg waarom, was het antwoord: “hij is toch rond?!” 

Zappeur: afstandsbediening
Wapperaar: ventilator

AcidicShark11

AcidicShark11

31-08-2021 om 12:17

Bakblik schreef op 31-08-2021 om 12:11:

De macht inderdaad, dat gebruikt tienerdochter vaak.
Zoon noemt het abbestiening. Dat zei hij als peuter/kleuter. Toen hij met 5 jaar werd gecheckt door de logopedie moest ik langskomen. Kreeg een hele preek dat ik mijn kind wel de juiste woorden moest leren en dit soort gebrabbel moest corrigeren. Dat had ik al eerder gehoord dus ik was een soort taalnazi, alles dat verkeerd werd uitgesproken verbeterde ik.
Toen ik na lang zeuren eindelijk met kind bij de KNO zat werden zijn amandelen geknipt en het vocht uit zijn oren gehaald. Probleem opgelost! Toen kon hij het perfect nazeggen, hij had de eerst jaren van zijn leven gewoon dat soort moeilijke woorden niet goed verstaan.

Oh dat herken ik. Ben geboren met een beschadigd gehoorbeentje aan 1 oor, niet doof genoeg voor een gehoorapparaat, maar versta niet altijd alles even goed. Zo noemde ik klasgenoot William jaren lang Billiam want dat is wat ik verstond. 

Amandelen knippen en vocht achter de trommelvliezen vandaan heeft wat geholpen, maar wat dovig/hardhorend ben ik altijd gebleven.

AcidicShark11

AcidicShark11

31-08-2021 om 12:18

Duiveninhetnieuws schreef op 31-08-2021 om 12:16:Zappeur: afstandsbediening

Wapperaar: ventilator

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.