Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Supermarkt, wie koopt het ?

Bij sommige supermarktproducten vraag ik mij af, wie koopt het en waarvoor gebruik je het. Als het enigszins kan graag met plaatje. 

Mocht je het bij een supermarktproduct afvragen, plaats het gerust in dit topic. 

Bakblik schreef op 24-01-2025 om 20:25:

[..]

Nou 3 kg gaat er hier per jaar toch wel doorheen hoor. 4 volwassenen waarvan 3 met zeer lage bloeddruk. Sinds ik kinderen had kookte ik zoutloos, want beter voor de kinderen. Toen ik met beide kinderen en mezelf een paar keer bij de dokter zat vanwege klachten gerelateerd aan lage bloeddruk koken we wel weer met zout.

1 kg gaat sowieso al op aan een pan soep ieder weekend.

Is dit niet per ongeluk een tikfout? 1 kilo zout op een pan soep van , denk ik, eeen liter of 5 á 6? Dat lijkt best veel zout.

Edit, laat maar, het is al door je uitgelegd. Ik vond het al zoveel zout op een pan soep.

Magnoliatakje schreef op 26-01-2025 om 13:02:

[..]

Is dit niet per ongeluk een tikfout? 1 kilo zout op een pan soep van , denk ik, eeen liter of 5 á 6? Dat lijkt best veel zout.

Edit, laat naar, het is al door je uitgelegd. Ik vond het al zoveel zout op een pan soep.

Nee ieder weekend en pan soep van 3 liter met 6-7 gram zout per liter is 52 pannen soep per jaar.  Zeg 20 gram zout per pan maakt toch echt een kilo zout per jaar voor soep. 

Nog even extra duidelijk uitgelegd

MMcGonagall schreef op 26-01-2025 om 10:04:

. Mijn zus heeft mij minstens drie jaar over de datum thee voorgezet, dat vond ik toch niet zo leuk toen ik erachter kwam.

Waar ben je bang voor, wat zou je kunnen overkomen als je die thee drinkt?

Ik probeer het te begrijpen, als je de denkt dat het geen verschil maakt zou je het geen probleem vinden dat je die thee gekregen had. 

Yumi schreef op 26-01-2025 om 10:58:

[..]

Vergissing
3 kg per jaar en 1 kg elk weekend? Of lees ik het niet goed?

Ik denk dat ze bedoelt 3 kg per jaar waarvan 1kg per jaar voor soep die ze elke week maakt.

Bakblik schreef op 26-01-2025 om 11:25:

[..]

3 liter soep ieder weekend met per liter zo'n 6-7 gram zout. Voor 52 pannen soep gaat daar wel een kilo per jaar doorheen. 😂 Alleen voor soep.

Dacht al, dat je soep maakt voor het hele dorp 

Yumi schreef op 26-01-2025 om 16:10:

[..]

Dacht al, dat je soep maakt voor het hele dorp

Nou meestal niet maar 1 keer per jaar ga ik los.  Dan grenst mijn tuin 1 dag aan het evenemententerrein van de najaarsfeesten en is het een jongen en gaan van dichtbije maar ook verre familieleden.  Dan heb ik de oase van rust met verse kopjes thee en koffie en een ketel soep van >10 liter. Wie wil kan krijgen. Daar zit dan wel 75 gram zout in als ik zelf bouillon trek. 

De laatste keer had ik pompoensoep gemaakt,  we hadden een pompoen nodig voor een instafilmpje voor dochter,  daar doe ik dan bouillonblokjes in.

Zout. Sinds ik met pensioen ben heb ik veel meer tijd om te koken. Ik kook graag. En ik lees ook de etiketten. Het is opvallend hoeveel zout (en soms ook suiker) er in veel,met name kant en klare voedingsmiddelen zit. Laatst een bakje kant en klare satésaus (Calvé). Daar zat dus 27 gram suiker per 100 gram in en ook behoorlijk wat zout. Terwijl satésaus dus heel makkelijk zelf te maken is. 
En dat is maar één voorbeeldje. 
Ik kan er bijna een full time studie van maken. Vergelijk bonen in blik eens met gedroogde bonen. Ik bedoel die gedroogde bonen moet je idd een aantal uren weken maar daar hoef je natuurlijk niet naast te blijven zitten. 

oudmaarnognietkoud schreef op 26-01-2025 om 17:06:

Zout. Sinds ik met pensioen ben heb ik veel meer tijd om te koken. Ik kook graag. En ik lees ook de etiketten. Het is opvallend hoeveel zout (en soms ook suiker) er in veel,met name kant en klare voedingsmiddelen zit. Laatst een bakje kant en klare satésaus (Calvé). Daar zat dus 27 gram suiker per 100 gram in en ook behoorlijk wat zout. Terwijl satésaus dus heel makkelijk zelf te maken is.
Ik kan er bijna een full time studie van maken. Vergelijk bonen in blik eens met gedroogde bonen. Ik bedoel die gedroogde bonen moet je idd een aantal uren weken maar daar hoef je natuurlijk niet naast te blijven zitten.

Bruine bonen in blik: 0,5g suiker per 100gr en 0gr zout. 

?

MMcGonagall schreef op 26-01-2025 om 10:04:

Ik geef mensen altijd de keuze als ik iets aanbied dat over de datum is. Komt eigenlijk alleen voor met bier, dat redt het net niet naar de volgende verjaardag qua datum. Mijn zus heeft mij minstens drie jaar over de datum thee voorgezet, dat vond ik toch niet zo leuk toen ik erachter kwam.

Maar je hebt er niets van gemerkt, dus wat doet het er toe. De smaak is blijkbaar ook niet veranderd, dus daar merkte je het ook niet aan. En als ik zie hoe kort bij veel mensen het theezakje in het water zit, zouden die zelfs van slechte thee niet ziek kunnen worden wegens de lage concentratie

Ik vind het wel netjes als je iets wat over de tht is dat je aanbiedt aan anderen even de vraag stelt of ze dat een probleem vinden. Ik ben ooit op ic beland met voedselvergiftiging door eten van voedsel uit blik na verstrijken tht-datum. Rook en smaakte prima. Nvwa en ggd hebben daar toen nog onderzoek naar gedaan, omdat ik de enige in omgeving was die zo ziek was. Was dus terug te herleiden naar dat blik. Dus ik zou echt enorm pissig zijn als iemand me soep met tht u2016 zou laten eten. Prima als je dat zelf nog wel eet, maar ik wil zelf bepalen wat ik eet of niet na tht en zou het nooit gasten voorzetten. 

Edit: mijn situatie is een uitzondering dat snap ik ook. Maar juist daarom: laat mensen dat zelf bepalen of ze dat wel of niet willen consumeren. 

Poison schreef op 26-01-2025 om 19:16:

Ik vind het wel netjes als je iets wat over de tht is dat je aanbiedt aan anderen even de vraag stelt of ze dat een probleem vinden. Ik ben ooit op ic beland met voedselvergiftiging door eten van voedsel uit blik na verstrijken tht-datum. Rook en smaakte prima. Nvwa en ggd hebben daar toen nog onderzoek naar gedaan, omdat ik de enige in omgeving was die zo ziek was. Was dus terug te herleiden naar dat blik. Dus ik zou echt enorm pissig zijn als iemand me soep met tht u2016 zou laten eten. Prima als je dat zelf nog wel eet, maar ik wil zelf bepalen wat ik eet of niet na tht en zou het nooit gasten voorzetten.

Nou wel als de melk deels in vaste vorm in grote zure klonters uit het pak tuimelt. Niet dat het kwaad kan, maar de smaak en de geur vind ik best goor.

Vleeswaren zou ik idd niet meer serveren na de uiterste houdbaarheidsdatum. Dat is best gevaarlijk.

Hier ben ik het wel mee eens. Ik heb zelf niet veel moeite met voedsel over de datum, maar ik zou het niet snel mijn bezoek geven. Dat eet ik dan toch liever zelf op.

Ik vind het wel netjes als je iets wat over de tht is dat je aanbiedt aan anderen even de vraag stelt of ze dat een probleem vinden. 

Edit: mijn situatie is een uitzondering dat snap ik ook. Maar juist daarom: laat mensen dat zelf bepalen of ze dat wel of niet willen consumeren.

Dit wilde ik ook net schrijven, ik heb een keer een voedselvergiftiging gehad van vijf hele dagen, ik kon helemaal niets, en daarna nog een paar dagen niet oké (het product was over datum, maar het rook goed en het smaakte ook goed, maar was dus niet meer goed). En als het dan niet goed is, dan ben je ook meteen echt heel ziek, echt met artsen en alles.

Dus ik zou zeker wel ingelicht willen worden over dat de houdbaarheidsdatum al 8 jaar over datum is, zodat ik zelf kan kiezen of ik het risico wil nemen om dat te eten.
Maar ik neem aan dat je dat bij je vrienden ook gedaan hebt 👍🏻

oudmaarnognietkoud schreef op 26-01-2025 om 17:06:

Ik koop altijd pinda/sate saus bij toko, aan maken met (kokend)heet water beetje roeren en klaar is Klara 

ik ben tegen voedselverspilling, hier gaat bijzonder weinig in de prullenbak, en ik eet ook rustig na de tht-datum. 
Maar dat gezegd hebbende, vind ik het ook wel een beetje raar om eten dat 8 jaar over datum is aan gasten te serveren op een feestje. Zelfs al is het nog goed, maar dan eet ik het zelf wel op. 
Dat heeft er mee te maken dat ik gasten op een feestje graag iets goeds voorzet, iets speciaals, iets waarvoor ik mijn best doe en wat net een beetje beter is dan de daagse kost van onszelf. Het hoeft geen kreeft en kaviaar te zijn, maar wel vers en goed bereid. 
daar past soep in blik al niet echt bij, maar zeker geen soep die jaren over datum is. Dat heeft dan toch de schijn van dat je de gasten gebruikt om van oude meuk af te komen en dat doe ik liever niet bij gasten. Dan eet ik het zelf de volgende dag wel desnoods, maar mijn gasten krijgen iets beters dan dat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.