Huiskamer
MidasWolf
11-09-2024 om 13:27
Supermarkt, wie koopt het ?
Bij sommige supermarktproducten vraag ik mij af, wie koopt het en waarvoor gebruik je het. Als het enigszins kan graag met plaatje.
Mocht je het bij een supermarktproduct afvragen, plaats het gerust in dit topic.
DeOnbekende
26-01-2025 om 10:49
Bakblik schreef op 26-01-2025 om 10:26:
Eten in blik is ongeveer oneindig houdbaar pad als het blik bol staat of het eten ruikt taart als het blik open is dan niet meer eten.
Lees dat artikel van de consumentenbond.
Op de meeste artikelen staat een tht datum. Ten minste houdbaar tot.
Dat betekent dat de fabrikant kan garanderen dat de smaak geur en consistentie goed is tot die datum maar langer kan ook mits de verpakking ongeopend is bewaard.
Blikken die 4 jaar houdbaar zijn mijn je een half jaar na de tht datum nog prima eten als ze niet bol staan. Ook pakken koek zijn niet meteen bedorven als ze 10 dagen over datum zijn.
Dat weggooien wat Watertoren doet is echt niet nodig na 1 dag over de datum. Kijk.ryik en proef en oordeel dan of het nog te eten is of dat het niet goed meer is. Ik heb hier nu een pak yoghurt open tht 23 januari maar zolang het nog goed ruikt en smaakt weet ik het gewoon leeg. Morgen de laatste portie.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij hadden blikken in mijn kindertijd niet eens een thtdatum. Zolang het niet bol stond at je het gewoon. Jaren 70 was dat.
Ik weet dat producten nog ver na de tht datum goed zijn, ik eet zelf ook vrijwel alles dat niet raar ruikt. Maar 8 jaar oude troep (want dat is soep uit blik die bol staat van zout en conserveringsmiddelen) uit de voorraad van je moeder op een verjaardag aan je visite serveren: nee.
Bakblik
26-01-2025 om 10:52
Chiquita schreef op 26-01-2025 om 10:46:
Hier team Ysenda: als iets over de datum is (ik vind 't ook belachelijk om zo maar weg te gooien, flip ook echt over zo'n opmerking van Watertoren '1 dag over datum'), openen, ruiken, beetje proeven. Denk dat wij nog wat meer van 'eigen waarneming' zijn ipv wat overheid voorschrijft in wetjes
Hoe oud zijn wij?
Ik wordt dit jaar 58. Ben nog opgevoed met ruiken en proeven. Ook niet zo heel bang van slap geworden worteltjes, als ze niet meer hard worden in een bak koud water dan kunnen ze nog altijd in de soep.
Ysenda
26-01-2025 om 10:53
MMcGonagall schreef op 26-01-2025 om 10:04:
Ik geef mensen altijd de keuze als ik iets aanbied dat over de datum is. Komt eigenlijk alleen voor met bier, dat redt het net niet naar de volgende verjaardag qua datum. Mijn zus heeft mij minstens drie jaar over de datum thee voorgezet, dat vond ik toch niet zo leuk toen ik erachter kwam.
Ik zou niet eens weten welke datum er op mijn thee gestaan heeft. Je koopt een zakje, dat gaat in het theeblikje, en ik noteer welke soort het is.
Bakblik
26-01-2025 om 10:56
Ysenda schreef op 26-01-2025 om 10:35:
[..]
Die verplichte tht datum werd in de jaren 90 ingevoerd, bij de inwerkingtreding van EU 89/396.
Ik denk dat het tijd wordt de huidige wetgeving daarover te herzien zodat we weer meer op waarneming gaan vertrouwen en er minder voedsel verspild gaat worden.
Want zo'n datum is ook niet zaligmakend zoals nu bij de blauwe bessen. Maar ook binnen de tht of tgt datum kan een product bederven, denk aan een seal die niet helemaal goed is bij vis of gesneden groenten, dan eet je het toch ook niet op omdat de datum zegt dat het wel kan. Daar wordt dan wel de eigen waarneming gebruikt, waarom de andere kant op dan niet, je waarneming is niet in eens anders.
Huidige wetgeving heeft inderdaad een rare invloed op de mensen. Over het algemeen worden dingen veel te snel weggegooid. Heel erg zonde.
Vorig jaar gooide mijn buurvrouw en zak zout in de kilo, want over de datum.
Volgens mij is zout nou typisch zo'n product dat moeilijk vanzelf bederft. Dat moet je moeite voor doen om dat te laten bederven.
Yumi
26-01-2025 om 10:58
Bakblik schreef op 24-01-2025 om 20:25:
[..]
Nou 3 kg gaat er hier per jaar toch wel doorheen hoor. 4 volwassenen waarvan 3 met zeer lage bloeddruk. Sinds ik kinderen had kookte ik zoutloos, want beter voor de kinderen. Toen ik met beide kinderen en mezelf een paar keer bij de dokter zat vanwege klachten gerelateerd aan lage bloeddruk koken we wel weer met zout.
1 kg gaat sowieso al op aan een pan soep ieder weekend.
Vergissing
3 kg per jaar en 1 kg elk weekend? Of lees ik het niet goed?
MidasWolf
26-01-2025 om 10:58
Ysenda schreef op 26-01-2025 om 10:27:
[..]
Ik zou eerder zeggen probeer het zelf ook eens. Minder voedselverspilling is een zaak van ons allemaal.
En ik heb gelukkig niet zulke bekrompen gasten, die zouden hetzelfde doen namelijk. En ze doen het ook, we zijn er trots op dat we voedingsmiddelen hebben gered van de afvalstroom.
Dat scheelt wel, je kent je eigen gasten het beste. En iedereen staat daar weer anders in.
Ysenda
26-01-2025 om 11:04
Bakblik schreef op 26-01-2025 om 10:52:
[..]
Hoe oud zijn wij?
Ik wordt dit jaar 58. Ben nog opgevoed met ruiken en proeven. Ook niet zo heel bang van slap geworden worteltjes, als ze niet meer hard worden in een bak koud water dan kunnen ze nog altijd in de soep.
Begin 50, ook opgevoed met ruiken en proeven.
Ruim weg snijden van een beurse plek bij fruit is tegenwoordig ook not done, dan moet het helemaal weg lijkt het wel.
Die verspil je niet zakjes die ah had/heeft zijn nonsens want die gingen altijd al de rest verwerking in: soepen en sauzen bereiding. Maar de to good to go gebruik ik regelmatig
Ysenda
26-01-2025 om 11:08
MidasWolf schreef op 26-01-2025 om 10:58:
[..]
Dat scheelt wel, je kent je eigen gasten het beste. En iedereen staat daar weer anders in.
En ik denk dat meer mensen het wel doen maar er niets over zeggen of laat iedereen hier alle verpakkingen zien die gebruikt zijn of ga je snuffelen in de afvalbakken denk ik dan.
Je durft het ook niet te zeggen, bang dat je afgebrand wordt zoals hier. Zouden niet mijn vrienden zijn denk ik dan. We gaan gelukkig wat respectvoller en open met elkaar om.
Maar anoniem van achter een beeldscherm reageren is makkelijk en zo gedaan.
Ysenda
26-01-2025 om 11:13
Bakblik schreef op 26-01-2025 om 10:56:
[..]
Huidige wetgeving heeft inderdaad een rare invloed op de mensen. Over het algemeen worden dingen veel te snel weggegooid. Heel erg zonde.
Vorig jaar gooide mijn buurvrouw en zak zout in de kilo, want over de datum.
Volgens mij is zout nou typisch zo'n product dat moeilijk vanzelf bederft. Dat moet je moeite voor doen om dat te laten bederven.
Op zout mag zelfs onbeperkt houdbaar staan.
Zout wordt juist gebruikt om te conserveren.
Met de huidige beweging dat conserveermiddelen met een E-nummer geweerd worden, ( veiliger, minder nodig maar helaas wel een E-nummer) worden producten juist weer meer geconserveerd met zout. Maar zout als smaakmaker moet terug gedrongen worden.
Het is dubbel.
FaithfulDuck87
26-01-2025 om 11:18
Ysenda schreef op 26-01-2025 om 11:08:
[..]
En ik denk dat meer mensen het wel doen maar er niets over zeggen of laat iedereen hier alle verpakkingen zien die gebruikt zijn of ga je snuffelen in de afvalbakken denk ik dan.
Je durft het ook niet te zeggen, bang dat je afgebrand wordt zoals hier. Zouden niet mijn vrienden zijn denk ik dan. We gaan gelukkig wat respectvoller en open met elkaar om.
Maar anoniem van achter een beeldscherm reageren is makkelijk en zo gedaan.
Ik vind een blik dat wat over datum is niet erg, maar 8 jaar vind ik wel heel lang. Maar prima dat jij het doet, maar je mag ook begrip hebben voor degene die het niet doen.
Ysenda
26-01-2025 om 11:21
DeOnbekende schreef op 26-01-2025 om 10:49:
[..]
Ik weet dat producten nog ver na de tht datum goed zijn, ik eet zelf ook vrijwel alles dat niet raar ruikt. Maar 8 jaar oude troep (want dat is soep uit blik die bol staat van zout en conserveringsmiddelen) uit de voorraad van je moeder op een verjaardag aan je visite serveren: nee.
Waar denk je dat 'conserven' uit conservenblik voor staat? Juist voor de conserveringsmethode.
Dus nee, het conserveren in blik is juist niet met conserveermiddelen en zout, maar het pasteuriseerproces. Conserveermiddelen mogen alleen toegepast worden indien nodig, en dan ook nog in hoeveelheden niet meer dan strict noodzakelijk, dat is bij conserven blikken dus niet het geval.
Conserveermiddelen anders dan zout hebben ook toepassings limieten per toepassing en niet elk middel is voor elke toepassing toegelaten. Zout heeft een zogenaamde dual use, smaak maar bij andere concentraties ook conserverend.
Bakblik
26-01-2025 om 11:25
Yumi schreef op 26-01-2025 om 10:58:
[..]
Vergissing
![]()
3 kg per jaar en 1 kg elk weekend? Of lees ik het niet goed?
3 liter soep ieder weekend met per liter zo'n 6-7 gram zout. Voor 52 pannen soep gaat daar wel een kilo per jaar doorheen. 😂 Alleen voor soep.
Ysenda
26-01-2025 om 11:28
Friezinnetje schreef op 26-01-2025 om 11:18:
[..]
Ik vind een blik dat wat over datum is niet erg, maar 8 jaar vind ik wel heel lang. Maar prima dat jij het doet, maar je mag ook begrip hebben voor degene die het niet doen.
Bij deze specifieke persoon ontbreekt het respect naar mijn kant ook, jouw reactie is dat wel, jij geeft aan dat je het zelf niet zou doen. Dat is prima.
Wat mij betreft wordt de tht datum op conservenblikken afgeschaft.
En dan alleen een niet naar een productiedatum herleidbare batch codering er op voor traceability doeleinden.
Bakblik
26-01-2025 om 12:06
Ysenda schreef op 26-01-2025 om 11:13:
[..]
Op zout mag zelfs onbeperkt houdbaar staan.
Zout wordt juist gebruikt om te conserveren.
Met de huidige beweging dat conserveermiddelen met een E-nummer geweerd worden, ( veiliger, minder nodig maar helaas wel een E-nummer) worden producten juist weer meer geconserveerd met zout. Maar zout als smaakmaker moet terug gedrongen worden.
Het is dubbel.
Jij zegt "helaas een E-nummer", veel mensen slaan aan op E-nummers, want ongezond maar er zijn, zoals jij waarschijnlijk wel weet, ook best veel E-nummers die gewoon voorkomen in de natuur. E-330 is daar een mooie van. Er was een tijd dat er rond ging dat dat heeeeeel gevaarlijk was, dat moest je echt vermijden! Wilde mijn tante hier alleen jus d'orange van merk X, want zonder E-330. Dan blijkt het om citroenzuur te gaan, volgens mij echt niet gevaarlijk als je geen 3 liter puur citroenzuur gaat zitten drinken.
Veel fabrikanten willen ook overal minder suiker in hebben om voor een betere nutri-score in aanmerking te komen en zo zie ik dat het suikergehalte van jam de laatste jaren is teruggelopen. Daarbij wordt uit het oog verloren dat suiker ook een conserverende werking heeft. E-nummers heeft de consument liever niet dus men zit aan alle ondergrenzen met als gevolg dat de jam snel schimmelt als hij even open op tafel heeft gestaan.
Ysenda
26-01-2025 om 12:48
Bakblik schreef op 26-01-2025 om 12:06:
[..]
Jij zegt "helaas een E-nummer", veel mensen slaan aan op E-nummers, want ongezond maar er zijn, zoals jij waarschijnlijk wel weet, ook best veel E-nummers die gewoon voorkomen in de natuur. E-330 is daar een mooie van. Er was een tijd dat er rond ging dat dat heeeeeel gevaarlijk was, dat moest je echt vermijden! Wilde mijn tante hier alleen jus d'orange van merk X, want zonder E-330. Dan blijkt het om citroenzuur te gaan, volgens mij echt niet gevaarlijk als je geen 3 liter puur citroenzuur gaat zitten drinken.
Veel fabrikanten willen ook overal minder suiker in hebben om voor een betere nutri-score in aanmerking te komen en zo zie ik dat het suikergehalte van jam de laatste jaren is teruggelopen. Daarbij wordt uit het oog verloren dat suiker ook een conserverende werking heeft. E-nummers heeft de consument liever niet dus men zit aan alle ondergrenzen met als gevolg dat de jam snel schimmelt als hij even open op tafel heeft gestaan.
Hij heeft hier wel vaker gestaan, het lijstje met ingrediënten van de sinaasappel.
https://groene-rekenkamer.nl/herp/
We noemen 'm gezond maar als product zou je 'm niet op de markt krijgen als het gemaakt zou moeten worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.