Huiskamer
Zeespiegel
01-05-2026 om 23:01
Smartphone checken
hoevaak en wanneer checken jullie je smartphones? Ik merk zelf dat ik het te pas en te onpas doe. Met als gevolg dat ik bijvoorbeeld net voor het slapengaan nog even een zorgwekkend mailtje open ofzo. Hebben jullie een bepaalde structuur hierin? Wanneer wel, wanneer niet?
RavIvaR
02-05-2026 om 01:47
Te vaak.
Zie tijdstip post.
Er zijn een aantal dingen die je hierin zou kunnen doen:
-Ervoor zorgen dat de telefoon niet letterlijk binnen handbereik ligt. Dit voorkomt dat je 'm uit automatisme pakt.
-Vaste afspraken met jezelf maken.
Bijvoorbeeld: geen mail checken voor het slapen gaan.
of geen internet gebruiken in de slaapkamer in de avond of nacht.
-Bepaalde apps van je telefoon verwijderen. Of account helemaal opzeggen.
Bijvoorbeeld social media en/of spelletjes.
-Een timer instellen.
Dit kan voor het totaal aan internetgebruik maar ook per app.
Zelf heb ik al bovenstaande opties meerdere keren geprobeerd.
Blijkbaar heb ik de discipline niet om me hieraan langere tijd te houden. Dus herken het probleem. En af en toe blijf ik het toch weer proberen en is het weer even wat minder.
Herfstappeltaart
02-05-2026 om 07:11
Regelmatig omdat ik in de gaten wil houden of ik geen appje/signal-bericht krijg om afspraken te maken over verschillende dingen. Verder kijk in vrij vaak op mijn bank-app.
En mijn mail check ik ook altijd voor ik ga slapen.
madee
02-05-2026 om 08:58
Sowieso bij het opstaan of bij het ontbijt, dan doe ik een rondje forum en Wordfeud. Later dan nog wel tig keer voor weer Wordfeud en forum, het nieuws (niet altijd, te veel negatief) en mail (al dan niet met vervolgacties). Whatsappen bij gelegenheid, ik kan dat ook goed negeren of uitstellen. Dan bij verveling nog een sudokukiller. LinkedIn soms. Bankapp als ik een melding krijg. Met elkaar toch wel best vaak….ongeveer 3-4 uren per dag verdeeld over gemiddeld 36 momenten/activeringen (opgezocht in de statistieken van mijn telefoon, dit nu is de eerste activering vandaag en ben al een half uur bezig en moet nog opstaan…)
Edit: checks energie-app, vogelnestkastje…dat ook nog. Met deze Edit is de tweede activatie een feit…als ik berichten typ, loopt de gebruikstijd snel op. Ik doe ook vaak likes hier ipv berichten.
Ted68
02-05-2026 om 09:02
Overdag regelmatig, maar na 20 uur gaat hij uit….Ik wil niet overal bereikbaar zijn… Ik doe ook geen spelletjes op die telefoon, en doe ook niet aan Social Media.
ToetieToover
02-05-2026 om 11:07
Dit vind ik heel erg lastig en het minderen is de laatste veldslag in de strijd voor mijn gezondheid. Ik doe met doomscrollen mijn meditatiesessies teniet; het is slecht voor mijn brein. Dat vindt het echter fantastisch en wil altijd doorgaan. Ik leg mijn telefoon weg in de avond en regelmatig hoor ik mijn vriend zeggen “je zou ‘m toch wegleggen”? Dieptepunt is tegelijkertijd scrollen en op mijn grote scherm iets (zonder aandacht) kijken. Of nog dieper: in gesprek met iemand scrollen
Uuuuuuuren. Die tijd meet mijn telefoon en die vertelt mij dan hoeveel tijd ik heb verspild. Tegenwoordig probeer ik dat om te zetten in hobby-uren. Iets creatiefs maken. Ik heb tenslotte de tijd. Maar ik vind het heel moeilijk. Elke pauze pak ik dat ding. En dan houdt die mijn aandacht vast. Wat voor mijn brein dus helemaal geen pauze is.