Huiskamer
Rekenenisleuktaalook
17-09-2026 om 21:00
Laat jij een lichtje branden als er niemand thuis is?
De avonden worden al weer vroeger donker, de kans dat je in het donker nog weg gaat en weer thuis moet komen wordt steeds groter.
Laten jullie een lampje branden voor als je laat thuiskomt? Of voor je partner als jij alvast naar bed gaat?
Mijn man heeft vanavond iets van zijn werk, hij komt pas thuis als onze automatische verlichting al uit is gegaan. Dus als ik zo naar bed ga, doe ik even een lichtje aan dat niet op de timer schakelt. Als we samen weg gaan zorgen we er ook altijd voor dat we niet in een donker huis thuis komen.
Van vroeger uit vond ik dat altijd heel normaal. Ik zie dat bij vriendinnen of buren soms heel anders. Ben benieuwd hoe iedereen dat doet.
Peiling
Laat jij een lampje aan?
Frisdrank1972
18-09-2026 om 09:49
Buiten hebben wij van die lichtjes die opladen in de zon en dan in de nacht aangaan. Dat zijn de enige lichten die aan zijn als wij er niet zijn. Maar om eerlijk te zijn is het jaren geleden dat er niemand thuis was in de avond/nacht
Frisdrank1972
18-09-2026 om 09:51
BlairW schreef op 18-09-2026 om 08:24:
Ik vind lampen op een tijdschakelaar zo raar. Zat laatst bij vrienden in huis en daar ging het licht ook ineens gewoon allemaal uit op een bepaalde tijd. Zaten we daar in het donker 🙈
En ik vraag me dan af, ga je dan ook maar naar bed als het licht uit gaat en je zit toch nog een keer beneden? Of doe je het dan wel weer aan en blijf je zitten?
Wij gaan echt op heel verschillende tijden naar bed. Doordeweeks meestal rond 11 uur, man soms later. In het weekend kan het dan weer rustig 1 of 2 uur ‘s nachts worden. Dus bij ons zou dit echt niet werken, vandaar dat er bewegingssensoren hangen 😊
Ja dat snap ik ook niet. En las je dan wel naar bed gaat laat je alles dan aanstaan? En hebben ze een winter- en zomersetting? In juli hoef je om 18:00 geen lampen aan.
OnherkenbaarAnoniem
18-09-2026 om 10:03
Frisdrank1972 schreef op 18-09-2026 om 09:51:
[..]
Ja dat snap ik ook niet. En las je dan wel naar bed gaat laat je alles dan aanstaan? En hebben ze een winter- en zomersetting? In juli hoef je om 18:00 geen lampen aan.
https://www.viafora.nl/forum/relaties/help-mijn-man-heeft-een-hobby-1
Hier hebben we gepraat over domotica. De "hobby" van veel mannen. Licht gaat aan op een schemerschakelaar maar wel pas NA een bepaalde tijd, omdat er voor 18.00 niemand thuis is. Rond bedtijd gaat het uit maar je kan ook zelf het systeem overrulen en de (digitale)schakelaar overhalen.
Niks zomer of winter setting omzetten gaat allemaal automatisch mits er geen storingen zijn.
Gistermiddag werd het zo donker dat de lampen aan gingen, omdat ik in het systeem had aangegeven dat er iemand thuis was. Ik had het systeem op "weekend" gezet. Als er dan net op het moment dat het licht aan ging niemand was, omdat ik even een vergeten boodschap aan het halen was dan is dat jammer. Met de huidige ledverlichting kost het niet zo heel veel om 20 minuten licht aan te hebben voor niks.
Tijgeroog
18-09-2026 om 12:18
Klink voor mij toch wat onhandig, om een app te moeten gaan vertellen of ik thuis ben.
Ik help wel eens bij een alleenstaande vriendin met baby. Die heeft de verlichting ook met een app geregeld, daar mag ik volgens mij de lichtknopjes niet gebruiken. Maar ik vind het ingewikkeld om aan haar te moeten vragen of het licht aan mag als ik even naar boven loop.
Damoontje
18-09-2026 om 12:22
Mijn vriend wil ook een systeem waarbij hij aan google kan vragen om de lichten aan en uit te doen. Van mij hoeft het niet. Voor mij is het meest simpele gewoon om op een knopje te drukken.
Dat google heeft ook wel eens storing of begint vanuit het niets te lullen brrr...
Poezenmeisje
18-09-2026 om 12:25
Frisdrank1972 schreef op 18-09-2026 om 09:51:
[..]
Ja, we laten de timer erop.
Wel stellen we hem af en toe bij, met het schuiven van de seizoenen.
10 Watt vreet heel weinig stroom, dus dat half uurtje dat hij extra brandt omdat wij al op bed liggen kan prima.
Als je écht stroom wilt besparen, dan moet je álles in je huis eens opmeten.
Meer dan 10% van onze energieverbruik kwam van twee deurdrangers. Met de afstandsbediening voor deze deuren deden we nooit iets.
Man heeft ze nu afgekoppeld.
Rekenenisleuktaalook
18-09-2026 om 13:16
BlairW schreef op 18-09-2026 om 08:24:
Ik vind lampen op een tijdschakelaar zo raar. Zat laatst bij vrienden in huis en daar ging het licht ook ineens gewoon allemaal uit op een bepaalde tijd. Zaten we daar in het donker 🙈
En ik vraag me dan af, ga je dan ook maar naar bed als het licht uit gaat en je zit toch nog een keer beneden? Of doe je het dan wel weer aan en blijf je zitten?
Wij gaan echt op heel verschillende tijden naar bed. Doordeweeks meestal rond 11 uur, man soms later. In het weekend kan het dan weer rustig 1 of 2 uur ‘s nachts worden. Dus bij ons zou dit echt niet werken, vandaar dat er bewegingssensoren hangen 😊
Wij hebben geen tijdschakelaar maar het wordt geregeld met domotica. Elke dag heeft zijn eigen programma. De lampen gaan aan na een bepaalde tijd en bepaalde mate van schemering. Is een soort basis die dan aan gaat, want daarnaast nog dimbare lampen die niet in het systeem passen. (Als ze helemaal geen stroom krijgen gaan ze zodra ze aan gaan naar de felste stand)
Als we naar bed gaan, gaat met één druk op de knop alle verlichting in de domotica uit. Gaan we later naar bed dan ingesteld, dan blijft de rest nog branden.
In het kader van de veiligheid, lijkt ons huis nooit zonder mensen.
BlairW
18-09-2026 om 13:44
OnherkenbaarAnoniem schreef op 18-09-2026 om 10:03:
[..]
https://www.viafora.nl/forum/relaties/help-mijn-man-heeft-een-hobby-1
Hier hebben we gepraat over domotica. De "hobby" van veel mannen. Licht gaat aan op een schemerschakelaar maar wel pas NA een bepaalde tijd, omdat er voor 18.00 niemand thuis is. Rond bedtijd gaat het uit maar je kan ook zelf het systeem overrulen en de (digitale)schakelaar overhalen.
Niks zomer of winter setting omzetten gaat allemaal automatisch mits er geen storingen zijn.
Gistermiddag werd het zo donker dat de lampen aan gingen, omdat ik in het systeem had aangegeven dat er iemand thuis was. Ik had het systeem op "weekend" gezet. Als er dan net op het moment dat het licht aan ging niemand was, omdat ik even een vergeten boodschap aan het halen was dan is dat jammer. Met de huidige ledverlichting kost het niet zo heel veel om 20 minuten licht aan te hebben voor niks.
Dat hebben wij hier dus ook. Maar ik heb geen tijd ingesteld waarbij hij wel of niet moet reageren op hoe donker het is. Bij beweging gaat het gewoon aan en dan na 20 minuten weer uit als er geen beweging is. Als de tv aan staat blijft het licht ook gewoon aan. En als wij naar bed gaan of de deur uit doe ik ook niks uit, gaat vanzelf na 20 minuten allemaal uit.
De verlichting die aan gaat heeft geen lichtschakelaar. Er zit naast de deur alleen een schakelaar voor de lamp boven de tafel en de plafondlamp bij de zithoek. Beide lampen hebben we bijna nooit aan, dus als het een keer moet dan doen we die handmatig aan.
Zonnescherm gaat via Google, daar hoef ik ook niet voor op te staan. Gewoon zeggen dat het scherm in of uit moet en klaar. En ik heb zelf de app voor de verlichting niet op mijn telefoon. Hoe het nu ingesteld staat is prima, ik hoef daar zelf eigenlijk nooit wat aan aan te passen dus heb die app ook niet nodig.
MarvelousM
18-09-2026 om 14:18
Als ik een uurtje wegga en het is al donker, dan laat ik vaak één lampje aan. Maar dat is meer omdat ik te lui ben om ze allemaal uit te knippen.
Ik heb permanente verlichting op de overlopen. Dat vind ik wel fijn, want zo lijkt er altijd iemand thuis.
Als ik op vakantie ga, doe ik nog een extra lamp op de kerstboom-timer, die dan 's avonds vanzelf aan-en uitgaat.
Yumi
18-09-2026 om 14:25
Rekenenisleuktaalook schreef op 18-09-2026 om 13:16:
[..]
Wij hebben geen tijdschakelaar maar het wordt geregeld met domotica. Elke dag heeft zijn eigen programma. De lampen gaan aan na een bepaalde tijd en bepaalde mate van schemering. Is een soort basis die dan aan gaat, want daarnaast nog dimbare lampen die niet in het systeem passen. (Als ze helemaal geen stroom krijgen gaan ze zodra ze aan gaan naar de felste stand)
Als we naar bed gaan, gaat met één druk op de knop alle verlichting in de domotica uit. Gaan we later naar bed dan ingesteld, dan blijft de rest nog branden.
In het kader van de veiligheid, lijkt ons huis nooit zonder mensen.
Volgens de informatie die de politie verspreidt in de vakantiemaanden, helpt het niet tegen inbraken.... omdat dieven ook weten dat de mogelijkheden van domotica en tijdsschakelaars er zijn. Om die reden wordt een huis een paar dagen in de gaten gehouden.
Yumi
18-09-2026 om 14:28
In het huis van mijn moeder is ooit ingebroken terwijl ze lag te slapen.
Die liet zowel, beneden als boven een lampje branden.... heeft het de dieven extra makkelijk gemaakt, valt minder op als een zaklamp 
MissBobby
18-09-2026 om 14:35
Als ik ‘s ochtends vertrek en weet dat ik pas in het donker thuiskom dan niet. Maar als ik ‘s avonds nog wegga wel. Voor kinderen die uitgaan laat ik wel het buitenlicht aan maar binnen niet.
Poezenmeisje
18-09-2026 om 14:41
Yumi schreef op 18-09-2026 om 14:25:
[..]
Volgens de informatie die de politie verspreidt in de vakantiemaanden, helpt het niet tegen inbraken.... omdat dieven ook weten dat de mogelijkheden van domotica en tijdsschakelaars er zijn. Om die reden wordt een huis een paar dagen in de gaten gehouden.
Het script van "Home Alone".
😄
Frisdrank1972
18-09-2026 om 15:08
Yumi schreef op 18-09-2026 om 14:25:
[..]
Veel mensen zetten ook op sociale media wanneer ze weg zijn, dus dan is het voor de inbrekers nog makkelijker om doelgericht in te breken.