Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Laat jij een lichtje branden als er niemand thuis is?

De avonden worden al weer vroeger donker, de kans dat je in het donker nog weg gaat en weer thuis moet komen wordt steeds groter. 

Laten jullie een lampje branden voor als je laat thuiskomt? Of voor je partner als jij alvast naar bed gaat? 

Mijn man heeft vanavond iets van zijn werk, hij komt pas thuis als onze automatische verlichting al uit is gegaan. Dus als ik zo naar bed ga, doe ik even een lichtje aan dat niet op de timer schakelt. Als we samen weg gaan zorgen we er ook altijd voor dat we niet in een donker huis thuis komen. 

Van vroeger uit vond ik dat altijd heel normaal. Ik zie dat bij vriendinnen of buren soms heel anders.  Ben benieuwd hoe iedereen dat doet. 

Peiling

Laat jij een lampje aan?
64 stemmen
52%
34%
14%

heel eerlijk gezegd laat ik ook een lichtje aan voor de hond als hij ‘s avonds alleen thuis moet zijn 

Voor mijn partner wel als die laat thuis komt. Voor onszelf niet als we allemaal weg zijn.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

17-09-2026 om 21:17 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 17-09-2026 om 21:12:

Voor mijn partner wel als die laat thuis komt. Voor onszelf niet als we allemaal weg zijn.

Ook niet als je al in donker vertrekt? Of als je maar kort weg bent? Uurtje sporten of zo? 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

17-09-2026 om 21:18 Topicstarter

MelMel schreef op 17-09-2026 om 21:08:

heel eerlijk gezegd laat ik ook een lichtje aan voor de hond als hij ‘s avonds alleen thuis moet zijn

Ik ben geen dierenmens, maar dit zou ik ook doen....

Ik heb anders gestemd. Voor partner die laat thuis komt blijft vaak wel een lichtje aan. Dan weet ik dat hij voor 00.00 uur thuis is. 
Voor kind met zeer onregelmatige tijden soms wel en soms niet. Soms vertrekt hij via de achterdeur met de fiets en komt via de voordeur weer thuis, afgezet met de bedrijfsbus en dan moet hij later nog zijn fiets weer ophalen. Als ik voor en achter licht aan moet laten vind ik het, bij al het licht dat de buren ook nog aan hebben, veel te licht worden op onze slaapkamer.

Anders..

Deel van mijn lampen reageren op beweging zodra de zon onder is. Andere lampen, in de woonkamer voornamelijk, gaan automatisch aan en uit op bepaalde tijdstippen. Of ik nu  thuis ben of niet. Idem voor de rolluiken. 

Dat het licht ook aan en uit gaat als ik niet thuis ben is niet vanwege anti-inbraak maar omdat het gewoon zo elke dag standaard geprogrammeerd is. 

Nee.

Voor de deur hangt een (irritante) straatlantaarn op 3 meter of wat hoogte.
Het sleutelgat vinden we dus vanzelf.

Binnen staat de lichtknop van de gang net niet naast de deur.

De kat vindt vanzelf zijn weg.

Geen van ons beiden komt overigens vaak thuis terwijl de ander al slaapt. Die enkele keer dat ik zelf eens later weg ga moet man mij van 't station komen halen.

MelMel schreef op 17-09-2026 om 21:08:

Ahhh dit vind ik zó lief!

Meestal laten we hier wel een lichtje aan voor elkaar ja! Bij de schuur/poort is een licht met bewegingssensor ook. 

vaak laat ik t licht boven t aanrecht aan. Is maar weinig watt, maar maakt dat t huis eruit ziet alsof er iemand thuis is. Voor de kat hoef ik t niet te doen, die maakt t niets uit: ze laat zich regelmatig voor n halve dag in de kelder opsluiten.

Voor man of kind wel, als ik al naar bed ga. Voor mezelf eigenlijk niet. Het lichtknopje zit naast de voordeur.

Jazeker. Vind het niet fijn in een donker huis binnen te stappen.

Rekenenisleuktaalook schreef op 17-09-2026 om 21:17:

[..]

Ook niet als je al in donker vertrekt? Of als je maar kort weg bent? Uurtje sporten of zo?

Nee ook dan niet. Nu komt het in de praktijk eigenlijk niet voor want met een jong kind is er altijd iemand thuis in de avond. Maar toen dat nog niet zo was deed ik het ook nooit.

Nee, zodra de voor- of achterdeur open gaat, gaat de verlichting in de woonkamer en keuken aan als het donker genoeg is. En die gaat uit als er 20 minuten geen bewegen is gedetecteerd en als de televisie niet aan staat. Zolang de tv aan staat, blijft het licht ook aan zolang het donker genoeg is. In de keuken dimt het wel weer na een bepaalde tijd, maar blijft dus wel aan. Ik kan dus geen licht aan laten beneden, want dat gaat toch vanzelf uit 😁

Hier verlichting die aan gaat als de zon ondergaat en vice versa. En ook nog verlichting met sensoren, dus er komt nooit iemand binnen in een volledig donker huis

Ik laat niet onnodig licht branden. Maar zodra ik bijna thuis ben, doe ik de verlichting aan in de woonkamer. Ik heb Philips Hue en dat kan via de app. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.