Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Laat jij een lichtje branden als er niemand thuis is?

Peiling

Laat jij een lampje aan?
65 stemmen
52%
34%
14%

Ja altijd. Staat wat "bewoonder" (tegen inbrekers)

Buiten hebben wij van die lichtjes die opladen in de zon en dan in de nacht aangaan. Dat zijn de enige lichten die aan zijn als wij er niet zijn. Maar om eerlijk te zijn is het jaren geleden dat er niemand thuis was in de avond/nacht

BlairW schreef op 18-09-2026 om 08:24:

Ik vind lampen op een tijdschakelaar zo raar. Zat laatst bij vrienden in huis en daar ging het licht ook ineens gewoon allemaal uit op een bepaalde tijd. Zaten we daar in het donker 🙈
En ik vraag me dan af, ga je dan ook maar naar bed als het licht uit gaat en je zit toch nog een keer beneden? Of doe je het dan wel weer aan en blijf je zitten?
Wij gaan echt op heel verschillende tijden naar bed. Doordeweeks meestal rond 11 uur, man soms later. In het weekend kan het dan weer rustig 1 of 2 uur ‘s nachts worden. Dus bij ons zou dit echt niet werken, vandaar dat er bewegingssensoren hangen 😊

Ja dat snap ik ook niet. En las je dan wel naar bed gaat laat je alles dan aanstaan? En hebben ze een winter- en zomersetting? In juli hoef je om 18:00 geen lampen aan.

Frisdrank1972 schreef op 18-09-2026 om 09:51:

[..]

Ja dat snap ik ook niet. En las je dan wel naar bed gaat laat je alles dan aanstaan? En hebben ze een winter- en zomersetting? In juli hoef je om 18:00 geen lampen aan.

https://www.viafora.nl/forum/relaties/help-mijn-man-heeft-een-hobby-1

Hier hebben we gepraat over domotica. De "hobby" van veel mannen. Licht gaat aan op een schemerschakelaar maar wel pas NA een bepaalde tijd, omdat er voor 18.00 niemand thuis is. Rond bedtijd gaat het uit maar je kan ook zelf het systeem overrulen en de (digitale)schakelaar overhalen.

Niks zomer of winter setting omzetten gaat allemaal automatisch mits er geen storingen zijn.

Gistermiddag werd het zo donker dat de lampen aan gingen, omdat ik in het systeem had aangegeven dat er iemand thuis was. Ik had het systeem op "weekend" gezet. Als er dan net op het moment dat het licht aan ging niemand was, omdat ik even een vergeten boodschap aan het halen was dan is dat jammer. Met de huidige ledverlichting kost het niet zo heel veel om 20 minuten licht aan te hebben voor niks. 

Klink voor mij toch wat onhandig, om een app te moeten gaan vertellen of ik thuis ben. 
Ik help wel eens bij een alleenstaande vriendin met baby. Die heeft de verlichting ook met een app geregeld, daar mag ik volgens mij de lichtknopjes niet gebruiken. Maar ik vind het ingewikkeld om aan haar te moeten vragen of het licht aan mag als ik even naar boven loop. 

Mijn vriend wil ook een systeem waarbij hij aan google kan vragen om de lichten aan en uit te doen. Van mij hoeft het niet. Voor mij is het meest simpele gewoon om op een knopje te drukken. 
Dat google heeft ook wel eens storing of begint vanuit het niets te lullen brrr... 

Frisdrank1972 schreef op 18-09-2026 om 09:51:

[..]

Ja, we laten de timer erop. 

Wel stellen we hem af en toe bij, met het schuiven van de seizoenen.

10 Watt vreet heel weinig stroom, dus dat half uurtje dat hij extra brandt omdat wij al op bed liggen kan prima.

Als je écht stroom wilt besparen, dan moet je álles in je huis eens opmeten.

Meer dan 10% van onze energieverbruik kwam van twee deurdrangers. Met de afstandsbediening voor deze deuren deden we nooit iets. 

Man heeft ze nu afgekoppeld.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

18-09-2026 om 13:16 Topicstarter

BlairW schreef op 18-09-2026 om 08:24:

Ik vind lampen op een tijdschakelaar zo raar. Zat laatst bij vrienden in huis en daar ging het licht ook ineens gewoon allemaal uit op een bepaalde tijd. Zaten we daar in het donker 🙈
En ik vraag me dan af, ga je dan ook maar naar bed als het licht uit gaat en je zit toch nog een keer beneden? Of doe je het dan wel weer aan en blijf je zitten?
Wij gaan echt op heel verschillende tijden naar bed. Doordeweeks meestal rond 11 uur, man soms later. In het weekend kan het dan weer rustig 1 of 2 uur ‘s nachts worden. Dus bij ons zou dit echt niet werken, vandaar dat er bewegingssensoren hangen 😊

Wij hebben geen tijdschakelaar maar het wordt geregeld met domotica. Elke dag heeft zijn eigen programma. De lampen gaan aan na een bepaalde tijd en bepaalde mate van schemering. Is een soort basis die dan aan gaat, want daarnaast nog dimbare lampen die niet in het systeem passen. (Als ze helemaal geen stroom krijgen gaan ze zodra ze aan gaan naar de felste stand) 

Als we naar bed gaan, gaat met één druk op de knop alle verlichting in de domotica uit. Gaan we later naar bed dan ingesteld, dan blijft de rest nog branden. 

In het kader van de veiligheid, lijkt ons huis nooit zonder mensen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.