Huiskamer
noas_1993
22-06-2022 om 15:37
Keti Koti
Op Instagram gaat er nu een oproep de rondte naar bedrijven toe om de deur te sluiten op vrijdag 1 juli, dit i.v.m. Keti Koti.
Moet dit een officiële vrije dag worden?
GrandioseZebra62
23-06-2022 om 10:21
Cookielover schreef op 23-06-2022 om 10:09:
[..]
Ja hoor. Doei.
En verder: dat jij en andere mensen er niets mee hebben komt doordat er tot voor kort amper aandacht aan werd besteed. Natuurlijk voelt het voor jou ‘ver weg’ omdat het niet om jouw eigen voorouders gaat. Maar voor veel andere Nederlanders gaat het wel om hun eigen voorouders.
En iemand zei dat jullie dat niet mogen vieren of wat? Ik snap het probleem niet zo, er wordt aandacht aan besteed, er is nota bene een monument voor opgericht. Wat wil je nog meer? In het land waar dit zich afspeelde is het een nationale feestdag, waarom zou het hier een nationale feestdag moeten zijn? Wat moeten de Nederlanders herdenken op deze dag?
Zilver_gray
23-06-2022 om 10:37
Battle-Royale schreef op 23-06-2022 om 10:21:
[..]
En iemand zei dat jullie dat niet mogen vieren of wat? Ik snap het probleem niet zo, er wordt aandacht aan besteed, er is nota bene een monument voor opgericht. Wat wil je nog meer? In het land waar dit zich afspeelde is het een nationale feestdag, waarom zou het hier een nationale feestdag moeten zijn? Wat moeten de Nederlanders herdenken op deze dag?
Wat bedoel je?
De mensen die er behoefte aan hebben bij stil te staan zijn toch Nederlanders?
DS1971
23-06-2022 om 11:20
Zilver_gray schreef op 23-06-2022 om 10:37:
[..]
Wat bedoel je?
De mensen die er behoefte aan hebben bij stil te staan zijn toch Nederlanders?
Bedoeld zal zijn alle Nederlanders. Dat volgt uit de context. 
Zilver_gray
23-06-2022 om 11:25
DS1971 schreef op 23-06-2022 om 11:20:
[..]
Bedoeld zal zijn alle Nederlanders. Dat volgt uit de context.
Net zo goed het geen probleem is dat niet alle Nederlanders nu met alle herdenkingen of feestdagen die hier gevierd worden mee doen. Dat is ook prima.
yette
23-06-2022 om 11:47
redbulletje schreef op 23-06-2022 om 09:51:
Er wordt anders heel makkelijk gedacht over tweede pinksterdag of hemelvaart willen inleveren voor ketikoti.
Wie heeft het over inleveren? Dat is helemaal nergens voor nodig! Ten opzichte van de rest van Europa hebben wij hier weinig vrije feestdagen. Er kunnen er best een paar bij!
Je kan onze religieuze feesten om bijvoorbeeld te vieren dat de Heilige Geest zo'n 2000 jaar geleden op de vrienden van Jezus neerdaalde, gewoon blijven vieren.
De afschaffing van de slavernij heeft zo'n grote invloed gehad op hoe onze samenleving er nu uit ziet, dat we alle reden hebben om daar aandacht aan te besteden en om samen te vieren dat we sinds ongeveer 160 jaar gelijke(re) rechten en kansen hebben!
redbulletje
23-06-2022 om 11:52
Zolang 'we' hier nog gebruik maken van goedkope werkslaven (arbeidsmigranten) vind ik de slavenherdenking nogal hypocriet.
DS1971
23-06-2022 om 12:13
yette schreef op 23-06-2022 om 11:47:
[..]
Wie heeft het over inleveren? Dat is helemaal nergens voor nodig! Ten opzichte van de rest van Europa hebben wij hier weinig vrije feestdagen. Er kunnen er best een paar bij!
Je kan onze religieuze feesten om bijvoorbeeld te vieren dat de Heilige Geest zo'n 2000 jaar geleden op de vrienden van Jezus neerdaalde, gewoon blijven vieren.
De afschaffing van de slavernij heeft zo'n grote invloed gehad op hoe onze samenleving er nu uit ziet, dat we alle reden hebben om daar aandacht aan te besteden en om samen te vieren dat we sinds ongeveer 160 jaar gelijke(re) rechten en kansen hebben!
Dat laatste is erg dubieus. In Nederland is er geen slavernij geweest (wel lijfeigenschap, waar meer mensen in Nederland vanaf stammen, dan van de mensen die daadwerkelijk profiteerden van slavernij). Het gebeurde dus buiten de landsgrenzen.
De winkels in Nederland liggen vol met producten waar slaven voor worden gebruikt. Het is nu minder zichtbaar en minder rechtstreeks, maar de reden waarom jij meent dat het gevierd moet worden zie ik meer als een reden om te denken: we hebben te vroeg gejuicht.
LMEK
23-06-2022 om 12:18
Ik zou niet eens willen dat een land dat mijn 300 land jaar lang heeft onderdrukt, uitgebuit en geplunderd dezelfde feestdag gaat vieren. Dat bijvoorbeeld Surinamers dit in Nederland vieren begrijp ik helemaal en dat is oprecht. Maar van een met hypocrisie doordrenkte kijk ons eens goed bezig zijn we gaan hier een officiele feestdag van maken word ik niet lekker. We hebben die mensen al genoeg leed aangedaan moeten we dan ook nog een feestdag afpakken?
Doemijdieglazenbol
23-06-2022 om 12:29
Ik plug even de podcast "de plantage van onze voorouders". Voor mensen die misschien toch benieuwd zijn naar hoe slavernij aan onze Nederlandse geschiedenis gelinkt is. Overigens zijn veel mensen van kleur ook Nederlands en waren Suriname en de Antillen nooit onderdeel geweest van Het Koninkrijk als er geen slavernij was geweest. Wat een kortzichtigheid af en toe hier.
Anyways; een prachtige podcast, ook als je hem gewoon als een soort true-crime achtig ding wil luisteren. Enorme hoge productiewaarde. En echt; er komen diverse standpunten aan bod. Echt.
https://www.vpro.nl/programmas/de-plantage-van-onze-voorouders.html
In de achtdelige serie De plantage van onze voorouders onderzoekt Maartje Duin sporen van het slavernijverleden in haar familiegeschiedenis.
In de eerste aflevering: Maartje duikt in haar stamboom en ontdekt dat haar betbetovergrootmoeder bij de afschaffing van de slavernij in 1863 mede-eigenaar was van een Surinaamse plantage. Onder de vrijgemaakte slaven valt één achternaam op: Bouva. Zouden hun nazaten nog leven?
winnaar van de Dutch Podcast Award
De plantage van onze voorouders is gekozen tot De beste Nederlandse podcast van het jaar 2020. De jury van de Dutch Podcast Awards kwam unaniem tot die keuze: 'Het onderwerp - het slavernijverleden - past heel goed bij deze tijd. Maartje Duin is een ervaren interviewer en weet heel goed hoe je een verhaal vertelt. Dat zij een nazaat is van slavenhouders maakt het verhaal nog eens extra persoonlijk. Het betrekken van haar uitgesproken moeder is een gouden vondst. Ook de rol van Peggy is belangrijk, zodat je de andere kant van het verhaal meekrijgt. Aan het einde van elke aflevering wil je snel door naar de volgende.'
winnaar van De Tegel
De plantage van onze voorouders heeft De Tegel 2020 in de categorie Audio/Podcast gewonnen. Juryvoorzitter Hille van der Kaa: 'De juryleden buitelden over elkaar heen voor het maken van complimenten. Woorden die vielen: prachtig, persoonlijk, confronterend, relevant, dapper, geestig en spannend. De makers van deze podcast maakten van een actuele gelegenheid familiegeschiedenis en vice versa. Ontzettend knap. De jury ziet deze inzending als een uniek document dat ongekend veel vertelt. De vertelvorm is uniek. Het verhaal schetst een leerzame achtergrond op discussies van deze tijd en deze podcast zou simpelweg iedereen moeten luisteren.'
Rondstruiner
23-06-2022 om 12:34
Rockstar schreef op 23-06-2022 om 09:24:
[..]
Precies. Ik snap dat een land als Afrika en Suriname het al decennia viert en het daar een vrije dag is, maar wij hebben hier toch niks mee te maken? Ik ken niemand die slavendrijver of slaaf was in elk geval.
Een land als Afrika? Afrika is geen land, maar een continent met meer dan 50 landen, waarvan ongetwijfeld een aantal veel minder met de slavernij te maken heeft gehad dan Nederland, dat op grote schaal handel heeft gedreven in mensen.
Ik heb een collega (een Nederlander ja!) met zo'n omkeernaam als in de link hieronder wordt beschreven. Zijn achternaam is dus omgekeerd de naam van de slavenhouder (slavendrijver zoals jij het noemt) van zijn voorouders. Er zijn wel degelijk Nederlanders die hier tot op de dag van vandaag mee te maken hebben dus. Ik weet niet wie die "wij die er niks mee te maken hebben" zijn waar jij het over hebt, maar ik wil niet bij die "wij" horen, en deze collega al helemaal niet. Jij denkt alleen maar vanuit jouw eigen bubbel, waarin je er niets over hebt geleerd en er ook niets van wil weten blijkbaar.
noas_1993
23-06-2022 om 12:37
yette schreef op 23-06-2022 om 11:47:
[..]
Ik wil graag mijn vrije dagen zelf kunnen kiezen.
Heb het al eerder gepost in een ander topic, maar al die vrije dagen zo dicht op elkaar hoeft voor mij echt niet.
Laat mensen inderdaad kiezen wanneer ze een officiële vrije dag willen
Als we namelijk 1 juli tot officiële vrije dag gaan benoemen wil misschien een ander deel dat voor het Suikerfeest.
Doemijdieglazenbol
23-06-2022 om 12:40
DS1971 schreef op 23-06-2022 om 12:13:
[..]
Dat laatste is erg dubieus. In Nederland is er geen slavernij geweest (wel lijfeigenschap, waar meer mensen in Nederland vanaf stammen, dan van de mensen die daadwerkelijk profiteerden van slavernij). Het gebeurde dus buiten de landsgrenzen.
Hangt er maar net vanaf hoe je landsgrenzen definieert.... Dit West-Europese gedeelte van Nederland misschien (en zelfs dan is daar op af te dingen). Maar er waren/zijn dus nog andere gedeeltes van het koninkrijk. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/caribische-deel-van-het-koninkrijk/vraag-en-antwoord/waaruit-bestaat-het-koninkrijk-der-nederlanden
Curacao was een grote slavenmarkt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_slavernij
het onderscheid tussen lijfeigenschap en slavernij is een rare semantische greep (https://anw.ivdnt.org/article/lijfeigene), waar ik verder niet eens op in wil gaan, want beiden zijn verderfelijk, dus het onderscheid relativeert in mijn optiek niets, al doe jij het wel zo voorkomen.
En ik vind het ook bizar om maar te zeggen; ja, maar het was niet op ons grondgebied, dus boeien! Toen die Gooische kakkers mensen in elkaar trapten in Spanje was dat ook niet op ons grondgebied.
We hebben nog zoveel te leren over het slavernijverleden van Nederland. Ik vind het een schande dat ik daar op school niets over geleerd heb. En ook nauwelijks over Indonesie. Prima als dat beter onder de aandacht gebracht wordt. Graag zelfs.
DS1971
23-06-2022 om 12:56
Doemijdieglazenbol schreef op 23-06-2022 om 12:29:
Ik plug even de podcast "de plantage van onze voorouders". Voor mensen die misschien toch benieuwd zijn naar hoe slavernij aan onze Nederlandse geschiedenis gelinkt is. Overigens zijn veel mensen van kleur ook Nederlands en waren Suriname en de Antillen nooit onderdeel geweest van Het Koninkrijk als er geen slavernij was geweest. Wat een kortzichtigheid af en toe hier.
Anyways; een prachtige podcast, ook als je hem gewoon als een soort true-crime achtig ding wil luisteren. Enorme hoge productiewaarde. En echt; er komen diverse standpunten aan bod. Echt.
https://www.vpro.nl/programmas/de-plantage-van-onze-voorouders.html
In de achtdelige serie De plantage van onze voorouders onderzoekt Maartje Duin sporen van het slavernijverleden in haar familiegeschiedenis.In de eerste aflevering: Maartje duikt in haar stamboom en ontdekt dat haar betbetovergrootmoeder bij de afschaffing van de slavernij in 1863 mede-eigenaar was van een Surinaamse plantage. Onder de vrijgemaakte slaven valt één achternaam op: Bouva. Zouden hun nazaten nog leven?
winnaar van de Dutch Podcast AwardDe plantage van onze voorouders is gekozen tot De beste Nederlandse podcast van het jaar 2020. De jury van de Dutch Podcast Awards kwam unaniem tot die keuze: 'Het onderwerp - het slavernijverleden - past heel goed bij deze tijd. Maartje Duin is een ervaren interviewer en weet heel goed hoe je een verhaal vertelt. Dat zij een nazaat is van slavenhouders maakt het verhaal nog eens extra persoonlijk. Het betrekken van haar uitgesproken moeder is een gouden vondst. Ook de rol van Peggy is belangrijk, zodat je de andere kant van het verhaal meekrijgt. Aan het einde van elke aflevering wil je snel door naar de volgende.'
winnaar van De TegelDe plantage van onze voorouders heeft De Tegel 2020 in de categorie Audio/Podcast gewonnen. Juryvoorzitter Hille van der Kaa: 'De juryleden buitelden over elkaar heen voor het maken van complimenten. Woorden die vielen: prachtig, persoonlijk, confronterend, relevant, dapper, geestig en spannend. De makers van deze podcast maakten van een actuele gelegenheid familiegeschiedenis en vice versa. Ontzettend knap. De jury ziet deze inzending als een uniek document dat ongekend veel vertelt. De vertelvorm is uniek. Het verhaal schetst een leerzame achtergrond op discussies van deze tijd en deze podcast zou simpelweg iedereen moeten luisteren.'
5 uur luisteren. En het begint al met white privilege... Dan krijg ik direct het idee dat de maker een bepaalde voorovertuiging heeft. Aangezien het een concept is waar wetenschappelijk onderzoek daarnaar tot de conclusie komt dat het in het huidige tijdsbeeld niet bewijsbaar blijkt te zijn en om het dan maar als waarheid aan te nemen is vrij bijzonder.
DS1971
23-06-2022 om 13:08
Doemijdieglazenbol schreef op 23-06-2022 om 12:40:
[..]
Hangt er maar net vanaf hoe je landsgrenzen definieert.... Dit West-Europese gedeelte van Nederland misschien (en zelfs dan is daar op af te dingen). Maar er waren/zijn dus nog andere gedeeltes van het koninkrijk. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/caribische-deel-van-het-koninkrijk/vraag-en-antwoord/waaruit-bestaat-het-koninkrijk-der-nederlanden
Curacao was een grote slavenmarkt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_slavernij
het onderscheid tussen lijfeigenschap en slavernij is een rare semantische greep (https://anw.ivdnt.org/article/lijfeigene), waar ik verder niet eens op in wil gaan, want beiden zijn verderfelijk, dus het onderscheid relativeert in mijn optiek niets, al doe jij het wel zo voorkomen.
En ik vind het ook bizar om maar te zeggen; ja, maar het was niet op ons grondgebied, dus boeien! Toen die Gooische kakkers mensen in elkaar trapten in Spanje was dat ook niet op ons grondgebied.
We hebben nog zoveel te leren over het slavernijverleden van Nederland. Ik vind het een schande dat ik daar op school niets over geleerd heb. En ook nauwelijks over Indonesie. Prima als dat beter onder de aandacht gebracht wordt. Graag zelfs.
Ik ben juist heel erg met jou eens dat lijfeigenschap meer gemeen heeft met slavernij dan het ervan verschilt en bedoelde het zeker niet ter relativering, meer omdat ik geen mensen voor het hoofd wilde stoten, wat kan gebeuren door die twee zaken als een te beschouwen. Maar daarom vind ik het ook gek om nu terug te kijken op de geschiedenis alsof iedereen afstamt van slavenhandelaren. Terwijl er gemiddeld meer lijfeigenheid dan slavenhandelaar zit in oorspronkelijke Nederlanders (ik zwijg maar even over wat er in de tussentijd is gebeurt, want de Nederlander is veel breder dan afstammelingen van mensen die hier leefden in de 19e eeuw).
EnchantedDragonfly18
23-06-2022 om 13:25
noas_1993 schreef op 23-06-2022 om 12:37:
[..]
Ik wil graag mijn vrije dagen zelf kunnen kiezen.
Heb het al eerder gepost in een ander topic, maar al die vrije dagen zo dicht op elkaar hoeft voor mij echt niet.
Laat mensen inderdaad kiezen wanneer ze een officiële vrije dag willen
Als we namelijk 1 juli tot officiële vrije dag gaan benoemen wil misschien een ander deel dat voor het Suikerfeest.
Ik voorzie hier toch wel een probleem in. Veel mensen zullen met kerst vrij willen, nieuwjaarsdag, of pasen. Als je dan een personeelsbestand hebt met diverse religieuze achtergronden dan ben je "gedwongen" om ook op die dagen te sluiten. En wat als er opeens 15 werknemers zijn die suikerfeest vrij willen hebben en de rest van het personeel niet? En misschien heeft die werkgever over 5 jaar maar 3 werknemers die suikerfeest willen vieren, of keti koti of whatever welke dag men wil vieren. Ga je dan het ene jaar een dag sluiten en na een paar jaar niet meer?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.