Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 17:31

Hoe zeggen ze dat bij jullie?

In een ander topic gaat het (lekker) off topic over de verschillen in zegswijzen, uitdrukkingen en woorden in de diverse regio's en windstreken. 

Het lijkt me leuk om daar een apart topic over te hebben. Ik ben gek op taal en aan de reacties elders te zien, zijn er meer forummers die daarvan houden.


Hen74 schreef op 06-08-2021 om 13:56:

[..]

Yep. Zoals we hier dan zeggen: 'Daor komt nog ginne goeie wéind vandaon.'

En voor niet uit V, natuurlijk  

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

06-08-2021 om 16:40

BeertjeColargol schreef op 06-08-2021 om 14:33:

In ieder geval is spek met peren iets anders dan kut met peren.

Dat zeiden we hier vroeger dan weer wel. 

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

12-08-2021 om 08:43

Hier hebben we de uitdrukking: "Je bent een leuke meid/knul, maar je zou worst moeten lusten." 
Ik heb wel een vermoeden wat het betekent (dirty mind) maar zeker weten doe ik het niet en de personen die het zeggen, willen geen uitleg geven. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

12-08-2021 om 08:47

Tamsyn schreef op 12-08-2021 om 08:43:

Hier hebben we de uitdrukking: "Je bent een leuke meid/knul, maar je zou worst moeten lusten."
Ik heb wel een vermoeden wat het betekent (dirty mind) maar zeker weten doe ik het niet en de personen die het zeggen, willen geen uitleg geven.

Misschien bedoelen ze dat het handiger was als je niet zo wijs was, dus meer een dier bijvoorbeeld. Zodat je makkelijker'af te richten' bent?

Of je worst lust gebruik je volgens mij als iemand je niet heeft verstaan en het nog eens vraagt. ‘Wat zeg je?’, ‘of je worst lust.’
Zoals hierboven bedoeld, ken ik het niet.

Tamsyn schreef op 12-08-2021 om 08:43:

Hier hebben we de uitdrukking: "Je bent een leuke meid/knul, maar je zou worst moeten lusten."
Ik heb wel een vermoeden wat het betekent (dirty mind) maar zeker weten doe ik het niet en de personen die het zeggen, willen geen uitleg geven.

Iemand die preuts is misschien? 

_melon schreef op 12-08-2021 om 10:35:

[..]

Iemand die preuts is misschien?

Google kent het niet, dus het is een eigen verzinsel.

MMcGonagall schreef op 12-08-2021 om 10:36:

[..]

Google kent het niet, dus het is een eigen verzinsel.

Dat niet. Hier in Maastricht heb ik dat ook vaker gehoord. "Of je worst lust" Ik heb het altijd opgevat als dooddoener, iets van "je weet er niks vanaf, bemoei je er niet mee"

Heidi-Forumbeheer schreef op 12-08-2021 om 10:51:

[..]

Dat niet. Hier in Maastricht heb ik dat ook vaker gehoord. "Of je worst lust" Ik heb het altijd opgevat als dooddoener, iets van "je weet er niks vanaf, bemoei je er niet mee"

Of je worst lust heb ik wel gevonden, maar die andere ‘je bent een aardige jongen maar je moest worst lusten’, niet.

Ik vatte ze allebei als hetzelfde op maar er zit toch een verschil in. Denk ik

weet niet of het al genoemd is, maar; het woord 'ooit' dat in ( delen van?) Brabant gebruikt wordt voor 'soms'. Toen ik daar stage liep vroeg ik aan iemand of hij wel eens in de nabij gelegen sauna was geweest. Zijn antwoord; ja ooit wel. Vond ik zo vreemd. Dacht dat ie ergens in de toekomst er naartoe zou willen ofzo.

Ik heb vroeger zo gelachen om Anton Geesink die samen met zijn moeder een interview gaf op tv samen met zijn moeder. Zijn moeder was wat doof en verstond de vraag niet. Toen zei Anton heel hard tegen zijn moeder: of het nog waait buiten ! Ik moest daar zo om lachen en als hier iemand iets niet verstaat zeggen wij nog altijd: of het nog waait buiten.

Meesje schreef op 12-08-2021 om 20:06:

weet niet of het al genoemd is, maar; het woord 'ooit' dat in ( delen van?) Brabant gebruikt wordt voor 'soms'. Toen ik daar stage liep vroeg ik aan iemand of hij wel eens in de nabij gelegen sauna was geweest. Zijn antwoord; ja ooit wel. Vond ik zo vreemd. Dacht dat ie ergens in de toekomst er naartoe zou willen ofzo.

Meesje schreef op 12-08-2021 om 20:06:

weet niet of het al genoemd is, maar; het woord 'ooit' dat in ( delen van?) Brabant gebruikt wordt voor 'soms'. Toen ik daar stage liep vroeg ik aan iemand of hij wel eens in de nabij gelegen sauna was geweest. Zijn antwoord; ja ooit wel. Vond ik zo vreemd. Dacht dat ie ergens in de toekomst er naartoe zou willen ofzo.

Dat herken ik niet. Maar ook in Brabant is er veel verschil in dialect en hoe mensen dingen zeggen.

Als wij tussen de middag brood gingen eten zei ik altijd tegen de kinderen: kom op, we gaan brood eten.
In een vakantie waren we bij een vriendin in Twente en zij had het over broodjes eten. Kinderen blij want dat kregen ze hoogst zelden. Wat een teleurstelling was het voor ze dat ze gewoon boterhammen kregen. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

12-08-2021 om 20:30

Meesje schreef op 12-08-2021 om 20:06:

weet niet of het al genoemd is, maar; het woord 'ooit' dat in ( delen van?) Brabant gebruikt wordt voor 'soms'. Toen ik daar stage liep vroeg ik aan iemand of hij wel eens in de nabij gelegen sauna was geweest. Zijn antwoord; ja ooit wel. Vond ik zo vreemd. Dacht dat ie ergens in de toekomst er naartoe zou willen ofzo.

Hierbij is feitelijk een stukje zin weggevallen. 'Ooit, lang geleden, ben ik daar wel eens geweest.'

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.